اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

دلایل به وجود آمدن چربی زیاد پوست چیست؟

دلایل به وجود آمدن چربی زیاد پوست چیست؟

چربی زیاد پوست باعث ایجاد منافذ باز پوست می شود و شکل روغنی و براق به پوست می دهد. وجود چربی زیاد پوست علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری پوست را تحت تاثیر قرارمی دهد بلکه یکی از دلایل ایجاد آکنه (جوش) می باشد. کسانی که پوست چرب دارند با راههای مرقبت از پوست چرب را بدانند. بهتر است درمرحله اول دلیل بوجود آمدن چربی زیاد پوست را بدانیم تا بتوانیم مراقبت و در نهایت درمان کنیم.در این مقاله به بیان ۱۱دلیل از دلایل بوجودآمدن چربی زیاد پوست می پردازیم.

هورمونها یکی از دلایل اصلی چربی زیاد پوست هستند

ظاهرا ما می‌توانیم برای هر چیزی هورمونهایمان را مقصر بدانیم و آنها را سرزنش کنیم. پوست شما نیز قربانی بالقوه این موضوع است. اختلالات هورمونی می‌تواند به علت همه چیز از جمله رژیم غذایی، ورزش، استفاده از داروهای ضد بارداری و البته قاعدگی، خود بارداری و یائسگی ایجاد می‌شود. دکتر جوئل شلسینگر، متخصص پوست توضیح می‌دهد: تغییرات هورمونی منجر به غدد سباسئوس (غده‌های سازنده سبوم چربی پوست)  بیش از اندازه در پوست ما و تولید چربی زیاد پوست می‌شود که باعث می‌شود که لایه بیرونی پوست چرب به نظر برسد. او توصیه می کند که از یک پاک کننده ملایم که روغن اضافی را بدون سایش پوست و تحریک آن از بین می‌برد، استفاده کنید؛ مثل انواع ژلهای شستشوی صورت مخصوص پوستهای چرب.

ویزیت آنلاین

مصرف زیاد لبنیات موجب چربی زیاد پوست می‌شود

برخی از غذاهای مورد علاقه ما پنیر، شیر، ماست و کره لبنی هستند اما مطالعات نشان داده است که این محصولات به ویژه شیر، باعث تحریک غدد چربی در پوست و حتی منجر به آکنه می‌شوند. دکتر شلسینگر اظهار می‌کند: با توجه به مقدار هورمون‌هایی که در آنها وجود دارد، محصولات لبنی می‌تواند باعث عدم تعادل در تولید چربی و منجر به چربی بیش از اندازه پوست شود، که به خصوص برای کسانی که مبتلا به آکنه هستند، مشکل ساز است. اگر نمی‌توانید مصرف لبنیات را کاهش دهید،

ژنتیک یکی از دلایل چربی زیاد پوست است

شما می‌دانید که مثلا موهای فرفری خود را از طرف پدر خود به ارث برده‌اید و چشمان رنگی را از مادرتان، اما آیا می‌دانید که نوع پوست شما هم ژنتیکی است؟ و مانند بسیار از چیزهایی که مربوط به شماست، والدین شما می‌توانند تعیین کنند که آیا شما به احتمال زیاد دچار پوست چرب (و همچنین چین و چروک پوست) خواهید شد یا خیر.

آنا آوالیانی متخصص زیبایی و لیزر پوست در نیویورک می‌گوید: اگر شما به طور ژنتیکی به گونه‌ای باشید که غدد چربی ساز بیشتری در پوست داشته باشید، طبیعی است که منجر به تولید چربی بیشتر در پوست خواهد شد. متاسفانه هیچ راهی برای مقابله با علت ژنتیکی این کار، نمی‌توان انجام داد مگر اینکه آنچه را که بیشتر موجب تولید چربی زیاد پوست می‌شود، مدیریت کنید مانند؛ رژیم غذایی، سبک زندگی، استفاده از روشهای مراقبت پوست.

استفاده از مرطوب کننده نامناسب

حتی انواع پوست چرب نیز باید در مراقبت روزانه پوست خود یک مرطوب کننده را بگنجانند. اگر چه برای افرادی که دارای پوست چرب هستند، انتخاب نوع خاصی از مرطوب کننده با توجه به نوع پوست اهمیت دارد. اگر کسی با پوست چرب با استفاده از یک مرطوب کننده غنی فرموله شده برای پوست خشک، پوست خود را مرطوب کند به احتمال قوی در انتهای روز پوست خود را خیلی چرب احساس می‌کند و حتی منجر به جوش و آکنه نیز می‌شود. بایداز کرم آنتی اکسیدان مرطوب کننده مخصوص پوست چرب که حاوی آنتی اکسیدان، بدون روغن و مات کننده پوست است استفاده کنید. اغلب این مرطوب کننده‌ها حاوی مواد آبرسان و یا روغنهای درمان کننده پوست هستند که مناسب پوست چرب بوده و علاوه بر آبرسانی از تولید چربی زیاد پوست و ایجاد ظاهری براق، جلوگیری می‌کنند.

داروها و مکملهای ایجاد کننده چربی زیاد پوست

استفاده از داروهای مکمل و چربی زیاد پوست

استفاده از داروهای مکمل و چربی زیاد پوست

شاید متوجه نشوید اما مولتی ویتامین‌هایی که هر روز صبح دریافت می‌کنید یا داروهای تجویزی که سبب محدود شدن نوسانات خلقی می‌شوند، ممکن است روی پوست شما اثر بگذارند. در صورت دریافت نسخه جدید از پزشکتان در مورد اثرات دارو بر روی پوست خود بپرسید. پزشک شما می‌تواند در مورد عوارض جانبی بالقوه‌ای که ممکن است پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد به شما بگوید، یا توصیه‌های خاصی برای محصولات مراقبت پوستی داشته باشد که به شما کمک می‌کند تا به برخی از تغییراتی که ممکن است رخ دهد، رسیدگی کند. مثل همیشه قبل از شروع دارو یا متوقف کردن داروهایی که مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

میزان استرس

استرس زیادی دارید؟ شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارد، در واقع انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می‌دهد که میزان استرس در میان شهروندان این کشور هر سال افزایش می‌یابد. استرس نه تنها عواطف ما را دچار خطر می‌کند، بلکه موجب می‌شود که سلامت جسمانی شما نیز به خطر بیفتد.

دکتر شلسینگر می‌گوید: هنگامی که ما دچار استرس می‌شویم، سطح هورمون استرس بدن (هورمون کورتیزول) افزایش می‌یابد. این به نوبه خود موجب افزایش تولید چربی پوست می‌شود که می‌تواند منجر به تشکیل پوست چرب، آکنه و سایر مشکلات مربوط به پوست شود که خود اینها موجب استرس بیشتر ما می‌شود. یادگیری نحوه مدیریت استرس می‌تواند باعث جلوگیری از صدمه به پوست شود.

آرایش زیاد و سنگین

به خصوص اگر شما پوستی لکدار و مستعد ایجاد لکه‌های پوستی داشته باشید، احتمالا وسوسه می‌شوید که با استفاده از وسایل آرایشی، لکه‌های خود را بپوشانید، اما متخصصان پوست هشدار می‌دهند که این امر می‌تواند منجر به جوش بیشتر و چربی زیاد پوست شود.

دکتر آوالیانی می‌گوید: آرایش با پوشش کامل و سنگین تولید چربی و ایجاد دانه‌های سرسیاه را افزایش می‌دهد. تو توصیه می‌کند لوازم آرایشی با بافت سبکتر را انتخاب کنید و به دنبال محصولاتی با کلمات کلیدی مانند «کنترل چربی پوست» یا  «مات کننده پوست» باشید. سعی کنید از پودر خشک آرایشی استفاده کنید و از یک متخصص پوست بخواهید تا به شما کمک کند که برای شروع استفاده از آرایش کم، راهنمایی شوید. در عین حال که این کار را انجام می‌دهید، برسهای آرایشی خود را به طور مرتب تمیز کنید و برای یک پاک کننده آرایش خوب و تونر برای تمیز کردن منافذ پوست، هزینه کنید.

شاید چربی زیاد پوست شما به دلیل کاهش مصرف آب است

مصرف کم آب و چربی زیاد پوست

مصرف کم آب و چربی زیاد پوست

ممکن است این جمله متناقض به نظر بیاید که اگر شما آب کافی ننوشید، پوست شما چرب خواهد شد در عوض اینکه بگوییم خشک خواهد شد. به طور بالقوه متخصصان پوست اشاره می‌کنند که آبرسانی به پوست معمولا پوست را کمتر چرب می‌سازد. دکتر آوالیانی می‌گوید: مصرف مقادیر کافی آّ در طول روز منجر به انسداد کمتر غدد پوست و کاهش التهاب می‌شود. وی توصیه می‌کند که روزانه حداقل دو لیتر آب مصرف کنید و از نوشیدنی‌ها اجتناب کنید، زیرا پوست شما را همانند آب هیدراته نمی‌کند و حتی می‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود.

استفاده از ضد آفتاب نامناسب با پوست

اگر شما هر روز از ضد آفتاب استفاده می‌کنید خیلی خوب است. این یک قدم در جهت درست است زیرا صرفنظر از نوع پوست، همه باید از ضد آفتاب مخصوص پوستتان استفاده کنند. اگر چه دکتر شلسینگر اشاره می‌کند که برخی از ضد آفتاب‌ها می‌توانند مقداری چربی روی سطح پوست باقی بگذارند که منجر به لک و سوزش پوست می‌شود. دکتر شلسینگر توصیه می‌کند که به دنبال ضد آفتابهای بدون چربی حاوی نیاسین آمید و غیر کومودوژنیک باشید.

خطوط خواب

اولین چیزی که اولویت دارد: چگونه اغلب اوقات ملحفه‌های خود را می‌شویید؟ شما حداقل یک بار در هفته باید آنها را بشویید تا مطمئن شوید که رختخواب شما حاوی آلودگی قارچی و گرد و غبار که موجب جوش می‌شوند، نباشد. بهتر است ملحفه‌های ساخته شده با الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان را استفاده کنید و از پلی استر اجتناب کنید. ا الیاف طبیعی به جذب چربی تولید شده توسط پوست کمک می‌کند و موجب جلوگیری از تحریک پوست می‌شوند.

نوع آب و هوا

احتمالا همیشه تعجب می‌کنید که چرا در تابستان پوست شما چرب و چسبناک است و در زمستان خشکتر است؟ پاسخ: هوای داغ، مرطوب یا بارانی، پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تولید چربی را افزایش می‌دهد.

مرجع:

www.redmag.ir

ویدیو پیشنهادی این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *