آکنه (علل و انواع آن)

دلیل ایجاد جوش چیست؟

دلایل ایجاد جوش

آکنه صورت چیست؟

دلایل ایجاد انواع آکنه صورت بهترین راه برای انتخاب درمان جوش صورت است. ما در این مقاله به عوامل ایجاد آکنه کیستیک و آکنه ولگاریس می پردازیم

آکنه چیست؟ دلیل اصلی ایجاد جوش آکنه هنوز کاملا مشخص نشده است. اما آنچه پزشکان تا کنون به آن رسیده اند، این است که دیواره سلول و منافذ پوست در خودشان فرو می ریزند و مانع خروج سبوم(چربی پوست) می شوند. بنابراین چربی تجمع میکند و جوش ایجاد می شود.

پیشنهاد میشود اگر در سن زیر ۳۵ سالگی هستسد و مشکل جوش زدن دارید، قبل از خواندن این مطلب، مقاله ای که پیشتر با موضوع آکنه در جوانان بالغ برایتان گذاشتیم را مطالعه بفرمایید.

فرق آکنه با جوش چیست؟

  • علت آکنه صورت چیست؟
  • ۶ باور غلط درعلت آکنه صورت
  •  چه عواملی آکنه صورت  را بدتر می کند؟
  • دلیل ایجاد آکنه ولگاریس در نقاط مختلف بدن چیست؟
  • دلیل ایجاد جوش در بزرگسالان چیست؟
  • علت جوش قبل از عادت ماهانه چیست؟

 علت آکنه صورت چیست؟

  • هورمون ها
  • رژیم غذایی
  • کمبود ویتامین
  • استرس
  • ژنتیک
  • التهاب
  • ترکیب عوامل

دکتر پترسون پیر درماتولوژیست سرشناس کالیفرنیا در مقاله خود درباره دلایل ایجاد جوش میگوید: جوش زدن زمانی رخ می دهد که منافذ پوست یا فولیکول های مو مسدود شده باشند و راهی برای خروج نداشته باشند. در این میان از عواملی که باعث این مسدود شدن منافذ می شوند می توان به عوامل ارثی، داشتن پوست چرب، خوب پاک نکردن آرایش در پایان روز از روی صورت، تغییرات هورمونی بدن و سوء تغذیه نام برد.

۱- هورمون ها

چرا در دوران بلوغ جوش میزنیم؟ چرا قبل از دوران قاعدگی جوش میزنیم؟ در حقیقت آکنه یک بیماری هورمونی است. چراکه اولین بار در دوران بلوغ بروز می کند. آکنه در جوانان همزمان با افزایش هورمون مردانه بروز میکند. افزایش سطح هورمون رشد و IGF-1 نیز ممکن است بر آکنه تاثیر گذارد.افزایش هورمون تستسرون عامل ایجاد کننده جوش است . در پسران جوان یکی از مهمترین علت جوش صورت افزایش هورمون بلوغ می باشد. هورمونهای زنانه نیز می توانند باعث جوش های هورمونی شوند یکی از مهمترین قدم ها در درمان جوش صورت در خانم ها بررسی تست های هورمونی است.

 

۲- رژیم غذایی

واقعیت این است که هنوز تاثیر مستقیم رژیم غذایی بر روی ایجاد آکنه (جوش) به اثبات نرسیده است اما شواهد نشان میدهد نمی توانیم اثر رژیم غذایی بر روی آکنه را نادیده بگیریم. خیلی از بیماران ایجاد جوش صورت خود را به دلیل مصرف برخی از غذا ها مانند شکلات و چیپس و پیتزا و…می دانند اما واقعیت این است که در تحقیقات علمی این موضوع به اثبات نرسیده است .هرچند در برخی از تحقیقات غذاهایی که اندکس هیپر گلیسمی بالایی (غذا های با شکر بالا و آرد سفید که ترشح انسولین را افزایش می دهند ) و برخی از مواد لبنی مانند شیر دارند ایجاد جوش را تسریع می کنند .اما توصیه اکثر متخصصین پوست بر عدم مصرف مواد غذایی است  که بیمار ادعای تشدید مشکل جوشش با آن دارد.

دکتر لیزا بوکاتی متخصص پوست در آمریکا در مقاله ای به جوش زا بودن برخی از مواد غذایی اشاره کرده است اما او تاکید دارد که این موضوع در افراد مختلف بصورت متفاوتی بروز میکند. بنابراین رژیم غذایی هرفردی با فرد دیگر برای جوش نزدن متفاوت خواهد بود.

رژیم غذایی برای جوش صورت –جوش آکنه

رژیم غذایی برای جوش صورت –جوش آکنه

۳- کمبود ویتامین:

شواهد در برخی موارد نشان داده است که کمبود ویتامین D در بردن باعث بروز آکنه می شود. اما دلیل آن هنوز مشخص نیست. برخی تحقیقات نشان داده افزودن عنصر رویZnبه رژیم غذایی افراد بامشکل جوش صورت به درمان جوش کمک می کند.

درمان جوش عصبی-درمان جوش های استرسی

درمان جوش عصبی-درمان جوش های استرسی

۴- استرس

ایجاداسترس در فرد باعث بالا رفتن میزان ترشح هورمون کورتیزول در بدن شده  و می تواند هم التهاب را تشدید کند و هم ترشح چربی پوست را افزایش دهد. خیلی از افراد با این واقعیت روبرو بودند که استرس هایی مانند امتحانات, استرس های عاطفی و روحی همیشه توام با ایجاد جوش صورت شده است . به اصطلاح عام این موارد  جوش عصبی و یا جوش استرسی خوانده می شود این موضوع در آکنه های هورمونی و یا جوش بالغین بیشتر نمایانگر می باشد . کاهش استرس و استفاده از تکنیک های آرام کننده قطعا اثر مثبتی به ویژه در آکنه های بالغین دارد.

علت جوش-دلایل جوش –جوش ارثی

علت جوش-دلایل جوش –جوش ارثی

۵- ژنتیک

متاسفانه آکنه یک بیماری ژنتیکی است. یعنی اگر پدر و مادر شما دارای آکنه بوده باشند، شانس اینکه شما هم دارای آکنه باشید زیاد است. افرادی که دارای این ارثیه ژنتیکی نامناسب هستند مراقبت بیشتری برای جلوگیری از بروز جوش نیاز دارند. به افرادی که پدر و مادرشان در جوانی با مشکل جوش صورت مواجه بودند توصیه می شود برای پیشگیری از ایجاد جوش در انتخاب محصولات درمانی آکنه دقت بیشتری داشته باشند.

در تحقیقاتی که در مرکز پوست کورونادو انجام شده است، بیش از ۷۳ درصد از افرادی که از مشکل آکنه شدید رنج می برند، این موضوع را از پدر و مادر خود به ارث برده اند. در این تحقیق بیان شده است که ۵۱ درصد از افراد هم پدر و هم مادرشان در دوران جوانی جوش های شدید و التهابی میزدند و مابقی آنها یاپدر یا مادرشان جوش میزدند.

جوش التهابی-علت جوش صورت-دلایل جوش صورت

  عکس آکنه

۶- التهاب

جوش یا همان آکنه، اغلب توسط التهاب، که شامل قرمزی و درد است، مشخص می شود. یکی از دلایل ایجاد آکنه، پاسخ التهابی بدن به فرایند شکل گیری آکنه است. در واقع آکنه در اثر یک التهاب بوجود می آید. از این رو، اکثر داروها و درمان های آکنه ، از جمله بنزوئیل پراکسید، آکوتان ، رتینوئیدها و رویZn، دارای خواص ضد التهابی خاص هستند، که تصور می شود تا حدی پاسخگو برای عمل ضد آکنه هستند. معمولا تشدید التهاب را یکی از مکانیسم های چهارگانه ایجاد جوش می دانند. استرس های روحی ,بیماری های سیستمیک بدن و حتی مصرف غذاهای پر چرب با افزایش اکسیدانها در بدن و تشدید روند التهای باعث تشدید آکنه می شوند. بسیاری از روش های درمان جوش صورت با دارو های گیاهی با مکانیسم ضد آلتهاب برای درمان آکنه موثرند .

مشاهدات نشان داده است که آکنه زمانی در بدن تشکیل می شود که سطوح آنتی اکسیدان های ضد التهابی، مانند ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم، در پوست کاهش یافته است.

۷- ترکیب عوامل

گاهی اوقات آکنه با ترکیب چند مورد از دلایل گفته شده در بالا بوجود می آید. در هر حال نکته مهم آن است که برای درمان آکنه ابتدا باید دلایل ایجاد آن مشخص گردد تا پزشک متخصص پوست بتواند درمانی مناسب برای آن در نظر گیرد

۶ باور غلط درعلت آکنه صورت:

  1. شستن زیاد باعث درمان آکنه می شود.
  2. آفتاب جوش ها را خشک می کند.
  3. در صورت داشتن جوش صورت هیچ کرمی نباید استفاده شود.
  4. غذای چرب باعث ایجاد آکنه می شود.
  5. افرادی که جوش دارند نباید آرایش کنند.
  6. جوش فقط مشکل جوانان و نوجوانان است.

۱- شستن زیاد باعث درمان جوش می شود

هرچند انتخاب یک شوینده مناسب از مهمترین ارکان درمان سریع جوش می باشد اما این به معنی انتخاب یک شوینده قوی و شستشوی زیاد نیست شستشوی بیش از دو بار در روز به دلیل اینکه به پوست آسیب می زند و پوست را خشک می کند باعث ترشح جبرانی چربی پوست می گردد  به یاد داشته باشید که جوش بر اثر آلودگی پدید نمی آید که با شستشوی زیاد از بین برود و معمولا شستشوی زیاد تنها اثر تشدید بر آکنه دارد

۲- آفتاب جوش ها را خشک می کند

این هم یک باور عمیق اما غلط در جامعه است آفتاب با دو مکانیسم  روند جوش صورت را بد تر می کند اول با قرار گیری پوست در برابر آفتاب و تخریب سلول های سطحی میزان سلول های مرده در سطح پوست افزایش می یابد و این باعث انسداد مجاری ترشح چربی پوست می گردد و این از علل اصلی جوش سر سفید و جوش سر سیاه است همچنین آفتاب با خشک کردن پوست ترشح جبرانی پوست را باعث می شود و این امر باعث تشدید جوش صورت می شود.

 آفتاب باعث تشدید منافذ باز پوست صورت می شود و یکی از مهمترین درمان جای جوش استفاده از ضد آفتاب است. چون آفتاب باعث تیره تر و بدتر شدن جای جوش می شود.

باور غلط درباره جوش

باور غلط درباره آکنه صورت 

۳- در صورت داشتن جوش صورت هیچ کرمی نباید استفاده شود

این باور غلط که  برای پوست های جوشدار هیچ کرمی نباید استفاده شود. خیلی از موارد باعث محرومیت از برخی از اساسی ترین محصولات مراقبتی درمان جوش مانند ضد آفتاب ها و مرطوب کننده ها و… می شود. افرادیی که پوست صورتشان جوش دارد می بایست در انتخاب محصولات و کرم های مصرفی دقت داشته باشند .تا محصولاتی فاقد چربی oil freeو غیر جوش زا non comedogenic استفاده کنند . معمولا  کرم ضد جوش هم قسمتی از درمان قطعی جوش می باشد .خیلی وقتها درمان پوسته پوسته شدن صورت در افرادی که تحت درمان آکوتان می باشند، با مصرف مرطوب کنند های غیر چرب و با پایه چربی بر طرف می شود. خیلی وقتها رفع جوش صورت بدون استفاده از کرم های مناسب ممکن نیست.

۴- غذای چرب باعث ایجاد آکنه صورت  می شود

این باور که “غذای چرب باعث آکنه می شود” نیز هیچ پایه علمی ندارد. هرچند ترشح چربی پوست مهمترین علت ایجاد آکنه می باشد اما ارتباط مستقیمی بین خوردن غذای چرب و افزایش ترشح چربی بر روی پوست نیست . تنها برخی از غذا ها مانند غذا هایی با شکر بالا و یا شیر کم چرب و آرد سفید در برخی از تحقیقات به عنوان غذا های مشکوک به تشدید آکنه شناخته شده اند.

۵- افرادی که جوش دارند نباید آرایش کنند

بسیاری از خانم هایی  که جوش صورت دارند بین استفاده از آرایش برای پوشاندن جوش ها و جای جوش و احساس عذاب وجدان اینکه این موضوع باعث ایجاد جوش می شود قرار می گیرند . امروزه محصولات آرایشی بسیاری در بازار موجود است که غیر جوش زا هستند برای انتخاب بهتر یک محصول آرایشی که ایجاد جوش نکند ۴ نکته را در نظر داشته باشید اول غیر جوش زا باشد دو فاقد چربی باشد سوم محلول در آب باشد و چهارم از پیگمان های معدنی استفاده کرده باشند شما می توانید  این موضوع را با مطالعه نوشتار روی محصول دریابید.

۶- آکنه ولگاریس فقط مشکل جوانان و نوجوانان است

امروزه ۳۰ درصد از افرادی که مشکل آکنه دارند سنین بالای ۳۵ سال را دارند. این نوع جوش ها آکنه بالغین و یا جوش های هورمونی گویند. معمولا خانم های بالای ۳۵ سال هستند که از این مشکل رنج می برند. این نوع آکنه از نظر محل ایجاد آکنه  با جوش صورت دوران بلوغ متفاوت هستند و بیشتر در ناحیه زاویه فک و چانه ایجاد می شوند. عمدتا به آکوتان بسیار خوب پاسخ می دهند. یکی از نقاط متفاوت جوش های هورمونی این است که معمولا افراد در این سن پوست چرب ندارند و پوست مختلط دارند. یعنی در قسمتی از پوستشان چربی بیشتر و بخشی پوست خشک و یا نرمال دارند نکته تعجب برانگیز این است که ممکن است حتی این افراد در دوران نوجوانی و جوانی سابقه جوش صورت نداشته باشند.

 چه عواملی آکنه صورت  را بدتر می کند؟

  • مصرف هورمون های استرویدی و مکمل های بدن سازی
  • برخی دارو ها
  • عادت ماهانه
  • آفتاب
  • فشار فیزیکی
  • عوامل شغلی و محیطی
  • اسکراب و شوینده قوی
  • محصولات آرایشی غیر استانداردحال به بررسی هر یک از عواملی که جوش را بدتر میکند میپردازیم و آنها را تشریح میکنیم
  • مصرف هورمونهای استرویدی و مکمل های بدن سازی

مصرف دارو های مرتبط با بدنسازی شامل مکمل های غذایی و قرص های تقویتی و …. به دلیل اینکه حاوی انواع مختلفی از ترکیبات استرویدی هستند باعث تشدید ترشح چربی پوست می شوند . این موضوع مهمترین علت جوش قفسه سینه و عال جوش باسن می باشد. معمولا جوش هابه صورت ناگهانی و در مناطق متنوع از بدن پدید می آیند. استفاده از آنتی بیوتیک مناسب ,قطع مصرف مکمل های بدن سازی می تواند موثر باشد .

۲- دارو ها

دارو های مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد آکنه می شوند. از این دارو ها می توان به دارو های ضد افسردگی مانند لیتیم ,کاربامازپین,فنی تویین و فنوباربیتال اشاره کرد. در صورتی که از این دارو ها استفاده می کنید باید با پزشک پوست خود مشورت کنید. از ویتامین ها می توان به ویتامین B6 , B12 اشاره کرد که می تواند باعث ایجاد آکنه شود. کورتیکو استرویید ها مانند پردنیزولون می تواند آکنه را تشدید کند. البته کورتون نقش دوگانه ایی در آکنه دارد در بسیاری از موارد که بیمار از جوش چرکی و جوش قرمز رنج می برد، پزشک برای جوش های ملتهب از کورتون استفاده می کند . برخی از مکمل های آنتی ایجینگ و ضد پیری ها حاوی ترکیبات استروییدی هستند و باعث ایجاد جوش می شود .مشخصه این نوع جوش هااین است که در کل بدن منتشر می باشد و شما می توانید جوش باسن,جوش بازو و قفسه سینه را هم ببینید.

ویزیت آنلاین

۳- عادت ماهانه

بسیار از خانم ها از جوش هایی حوالی زمان عادت ماهانه رنج می برند یک یا جوش عمیق و گاهی کیستیک در ناحیه چانه و قسمت زوایای فک صورت شکایت دارند . این نوع جوشها را جوش های هورمونی نیز می گویند و به دلیل تغییرات هورمونی پدید می آید هورمون های استروژن و پروژسترون در زمانهای نزدیک به زمان قاعدگی تغییرات زیادی می کنند و این موضوع باعث تحریک ترشح کورتیکو استرویید در بدن و افزایش ترشح چربی پوست می شود.

۴- آفتاب

اشعه آفتاب تاثیر به سزایی در ایجاد آکنه و تشدید آن دارد اشعه آفتاب باعث تخریب لایه سطحی پوست می شود و این موضوع در  افرادی که مستعد آکنه هستند با عث  انسداد مجاری ترشح چربی شده و باعث ایجاد جوش  زیر پوستی می شود که در ابتدا جوش  سر سفید  نامیده می شوند  این جوش ها بر اثر انسداد و تجمع سبوم در مجاری ترشح چربی می شود در مواردی که سطح این نوع کومدون ها باز شود و با هوای آزاددر تماس قرار گیرند به دلیل اکسیده شدن سبوم تجمع یافته رنگ آن تغییر کرده و تبدیل به کومدون سیاه می شود که به آن جوش سر سیاه گویند.

۵- فشار فیزیکی

در برخی موارد فشار های روی پوست از طریق کمربند ,گردنبند ,هد بند نیز باعث پدید آمدن جوش می شود این موارد به صورت موضعی بوده و معمولا نیاز به درماندارویی وسعی ندارد و با درمانهای موضعی بهبود پیدا می کند.

۶- عوامل محیطی و شغلی

برخی از شغل ها به دلیل وجود ذرات چربی معلق در هوا در افراد ایجاد آکنه می کنند. افراد شاغل در آشپزخانه های صنعتی و محیط های صنعتی از این مشکل رنج می برند.

۷- اسکراب و شوینده قوی

استفاده از شوینده قوی  نه تنها کمکی به برطرف کردن آکنه نمی کند، بلکه آکنه را تشدید می کند. اسکراب حاوی دانه های پلیمری اگر بیش از دو بار در هفته استفاده شود وضعیت آکنه را بدتر می کند.

اسکراب جوش را بدتر میکند

اسکراب جوش را بدتر میکند

۸- محصولات آرایشی غیر استاندارد

معمولا محصولات آرایشی یک اثر پوششی بر روی پوست دارند در صورتیکه این محصولات استاندارد نبوده و یا اینکه چرب باشند. با مکانیسم انسداد مجاری ترشح چربی باعث تشدید آکنه می شود.

دلیل ایجاد آکنه ولگاریس در نقاط مختلف بدن چیست؟

۱- ۴ علت جوش بدن

معمولا دلیل آکنه بر روی قفسه سینه مشابه علت جوش در سایر نقاط بدن می باشد. اما دلیل های عمده آن شامل موارد زیر است

تغییرات هورمونی :

این تغییرات به ویژه در جوانان و نوجوانان باعث جوش قفسه سینه می شود گاهی خانم های بالای ۳۵ سال نیز در دوران عادات ماهانه مبتلا به جوش ناحیه سینه می شوند البته تعریق به عنوان یک عامل تشدی کننده در این نوع آکنه می باشد.آکنه در بارداری هم از این دسته آکنه صورت است

غذاهای شیرین:

این غذا ها با بالا بردن انسولین باعث تحریک ترشح سبوم شده و جوش قفسه سینه را بدتر می کند

کمبود آب بدن :

عدم مصرف آب کافی  باعث خشکی پوست و تخریب لایه سطحی پوست و انسداد مجاری ترشح چربی می شود. این امر در ناحیه قفسه سینه بیشتر مشاهده می شود.

کمبودآب از عوامل ایجاد جوش

کمبودآب از عوامل ایجاد آکنه روزاسه

ورزش:

افرادی که ورزش می کنند در ناحیه قفسه سینه بیشتر عرق می کنند و ترشح چربی افزایش می یابد. در صورت عدم رعایت بهداشت باعث تشدید آکنه می شود.

۲- علت جوش روی بینی چیست؟

بینی یکی از شایعترین مکان های ایجاد جوش صورت می باشد .مهمترین علت جوش روی بینی ترشح بیش از حد چربی در ناحیه T Zone می باشد.

علت جوش بینی

علت جوش بینی

۳- علت جوش زیر پوستی چیست؟

مهمترین علت جوش زیر پوستی تغذیه مواد شیرین می باشد. برخی حساسیت های غذایی و واکنش های دارویی می تواند باعث جوش زیر پوستی می باشد.

۴- علت جوش باسن چیست؟

علت جوش باسن معمولا تغییرات هورمونی و پوشیدن لباس های تنگ و ورزش می باشد.

5- علت آکنه روزاسه چیست؟

آکنه روزاسه یک نوع آکنه می باشد که در پوست های حساس ایجاد می شود قرمزی و تحریک پذیری از علائم آن است موارد شدید را با آکوتان درمان می کنند اما انواهع خفیف آن با ژل مترانیدازول و ژل ایورمکتین درمان می شود

6- علت آکنه در بارداری چیست؟

بارداری به دلیلی افزایش هورمونها در برخی از خانم ها با کاهش آکنه و در برخی از خانم با تشدید شدید آکنه در بارداری همراه می شود گزینه های درمانی بسیار محدد می باشد تنها یک نوع آنتی بیوتیک و ژل  آ اچ آ می تواند درمان باشد

دلیل ایجاد جوش در بزرگسالان چیست؟

  • تخمدان پلی کیستیک:

  • یکی از مهمترین علت های جوش های هورمونی یا آکنه بالغین بیماری تخمدان پلی کیستیک می باشد در این خانم ها تغییرات هورمونی شدید, پرمویی ,نامنظمی در عادت ماهانه از سایر علائم این بیماری می باشد
  • سندرم کوشینگ:

  • این بیماری به دلیل ترشح زیاد ترشح هورمون از غده آدرنال می باشد از سایر نشانه های این بیماری چاقی,استرچ مارک در ناحیه شکمو پرمویی می باشد
  • ترشح بیش از حد غده آدرنال مادرزادی
  • تومور های ترشح کننده تسترون
  • برخی دارو ها:

  • برخی از دارو ها مانند تسترون,فنوباربیتال,لیتیم ,پروژسترون,استروید و کورتون ها و قرص های ضد بارداری باعث ایجاد آکنه می شود.
  • علت جوش قبل از عادت ماهانه چیست؟

  • علت این نوع جوش صورت به دلیل تغییرات هورمونی پروژسترون در بدن می باشد.
  • آکنه در بارداری :

  • علت آکنه بارداری به دلیل تغییرات هورمونی  ناشی از بارداری می باشد معمولا در سه ماهه اول بارداری بیشتر دیده می شود و بیشتر در ناحیه قفسه سینه و ناحه فک تحتانی صورت می باشد.
  • جوش زدن در دوران یائسگی:

  • در دوران یائسگی به دلیل کاهش هورمون های زنانه مانند استروژن میزان اثر هورمون های نمردانه تشدید می گردد.
  •  اما این سوال همچنان باقی می ماند که آیا آکنه درمان می شود……

29 دیدگاه در “دلیل ایجاد جوش چیست؟

  1. هدي احمدي گفت:

    سلام روزتون بخير. من ٣٤ سالمه و تا يك سال پيش هيچ مشكل پوستي نداشتم ولي متاسفانه الان پر از لك و جوش زير پوستي و آكنه شده. ب دكتر زنان مراجعه كردم و قرص هورموني دوفاستون رو بهم دادن ميشه ك اين جوش ها از عوارض اين قرص باشه؟ يني قط كنم اكي ميشه؟
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد واقعا در عذابم

    1. سلام
      چند دوفاستون می تونه جوش زا باشه اما این مدل جوش ها که بر بعد از دهه سوم براتون ایجاد شده نمی تونه به دلیل تجویز دفاستون باشه در اصل یک عدم تعادل هودمونی باعث ایجاد این جوش ها هستند که پزشکتان با توفاستون قصد بر طرف کردن آن را داشته است .به هیچ عنوان دارو های تجویزی را قطع نکنید بلکه به موازات در صدد درمان جوش هم اقدام کنید احتمالا نیاز به لایه بردار و یا آنتی بیوتیک و… دارید توجه به رژیم غذایی ,کاهش وزن در صورت نیاز وروتین مناسب …..از سایر مواردی است که باید دقت بفرمایید

  2. خراطین گفت:

    سلام وقت بخیر

    من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

    ممنون ازتون بابت سایت خوبتون

    1. سلام خوشحالم براتون مفید بوده است پیج اینستا گرام من هم حاوی مطالب مرتبط است که شاید برایتان مفید فایده باشد

  3. Shakiba گفت:

    سلام ممنونم از سایت خوبتون‌. من پوست مختلطی داشتم ک ناحیه تی آن بسیار چرب بود. جوش هم گاهی داشتم گاهی نه. دکتر برای تنظیم چربی و رفع جوش ها یک محلول الکلی، کپسول داکسی سایکلین، ژل ضد آکنه MQ,فوم شستشوی درمالیفت و ضد آفتاب ژوت spf30 نوشتن ولی بعد از یک هفته استفاده صورتم پر از جوش شده خیلی بیشتر از قبل، آیا طبیعیه و درست میشه به مرور؟ ضمنا گفتن فقط هنگام استحمام از فوم شستشو استفاده کنم و لازم نیست ضد آفتابی رو که چندبار در روز تمدیدش میکنم بشورم، با اینکه ضد آفتابم رنگیه

    1. سلام
      به نظرم درمانتان را ادامه دهید ضد آفتاب یک بار فعلا کافیه به نظرم با ادامه درمان با این ترکیب درمانی جوش هاتون خوب میشه اگر تا دو هفته دیگه بهبودی نداشتید با پزشکتون مشورت کنید

  4. سلام امیدوارم روز سرشار از انرژی داشته باشید و البته کی خبر خوب بشنوید

    ممنون کلی برام مفید بود واقعا

    دلم نیومد کامنت نزارم و تشکر نکنم – ممنون ادمین

    1. ممنونم از لطفتون موفق باشید

  5. سلام روز بخیر

    دنبال اونی که بودم پیداش کردم — واقعا برام مفید بود — خسته نباشید

  6. masoomeh گفت:

    سلام میشه گفت پوستی که دارای جوش و آکنه هست لزوما چربه؟
    آخه من رفتم داروخونه برای خرید محصولات مراقبتی پوستی …اونجا اون خانوم مشاور پوست و مو بهم گفت چون پوست صورتت جوش داره پس چربه.
    منم کل روتین روزانه رو مخصوص پوست چرب خریدم.حتی تست هم کردم و مشکلی بوجود نیاورد.طی این هفته ای که گذشت حس میکنم جوش های صورتم نه تنها کم نشده یه کوچولو زیاد هم شده…اینم بگم یه هفته اخیر هم بد خواب و هم بد غذا هم شدم.ممکنه این جوش ها بخاطر این محصولات باشند؟؟ گرچه فقط یه شوینده و یه آبرسان و یه مرطوب کننده و یه تونره…که برای هر پوستی لازمه اما خب فقط مرطوب کننده که گاه و بیگاه استفاده میکردم اما هیچگونه حساسیتی نداشتم تونر و آبرسان هم که برای انواع پوسته می مونه شوینده …ممکنه بابت این شوینده مخصوص پوست چرب باشه؟؟البته من روی بازوم تستش کرده بودم و هیچ مشکلی نداشت.
    آها یه چیز دیگه با توجه نحوه تشخیص انواع پوست تو گوگل فهمیدم پوستی که بعضی اوقات پوسته پوسته میشه خشکه…پوست منم به ندرت پوسته پوسته میشد فک کنم اونم بخاطر این بود که اصلن از هیچ محصول مراقبتی پوستی استفاده نمی کردم.فقط صورتم رو با آب میشستم.الان به کل موندم پوستم چربه یا خشک؟؟{پوستم جوش و آکنه داره}

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      داشتن جوش الزاما به معنی داشتن پوست چرب نیست در 15 درصد افراد که مشکال جوش دارند پوست خشک و تا نرمال را شاهد هستیم
      اینکه شما چگونه می توانید نوع پوستتان را تشخیص بدهید بحث مفصلی است اما کلیت و خیلی خلاصه باید عرض کنم که اگر به شستشوی هر روز نیاز دارید و در اثر عدم شستشو احساس سنگینی روی پوستتان می کنید نشان دهنده پوست چرب است براق شدن پوست , و منافذ باز هم از نشانه های همراه با پوست چرب است
      در مورد محصولاتی که حریداری کردید با استفاده از آنها نباید احساس خشکی و کشش روی پوستتان بکنید زیرا این حالت باعث خشک شدن و چرب شدن جبرانی پوست شما می شود
      اگر شما جوش دارید فارغ از پوشت چرب یا خشک به یک شوینده ملایم حاوی اسید سالیسیلیک نیاز دارید بر حسب اینکه چقدر بعد از شستشو پوستتون خشک می شود باید میزان مانده روی پوستتان را کم یا زیاد کنید اگر احساس خشکی میکنید سریعتر پوستتان را آبکشی نمایید

  7. کیا گفت:

    سلام واقعا برام مفید بود اینجارو هم با اجازتون تو موبایل سیو کردم و هم برای دوستم تو واتساپ فرستادم هم اینجارو ببینه وهم نگاهی به سایتتون بندازه

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      ممنونم از لطفتون

  8. امیر امامی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید
    من 100 قرص اکوتان مصرف کردم و الان حدود 6 ماه میگذره الان میخاستم بدونم میتونم از قرص زینک استفاده کنم هیچ مشکلی برای کلیه و کبد ایجاد نمیکنه
    با تشکر.

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      مصرف زینک یا قرص روی مشکلی در زمان مصرف راکوتان ندارد

  9. سامانی گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتان بخیر
    من از حدود دو ماه پیش روی دست چپ چندتا جوش ریز که تقریبا رنگ زرد داشت زد و سپس روی همان دستم در نقطه ای دیگر همان جوش را دیدم و بعدچند مدت جوش ها تبدیل به لکه ای قرمز رنگ که گاهی خارش پیدا میکند شد و وقتی بیرون بروم و زیر آفتاب باشم لک ها قرمز پررنگ میشوند و با خارش فراوان همراه هستند و دوباره اگر چند روز خانه باشم رنگ آن ها قرمز خیلی کم رنگ یا صورتی میشوند و احساس میکنم در پاهایم هم این مشکل دارد رخ میدهد.
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      با این توضیحات دقیق نمی تونم تشخیص بدهم و راهنمایی کنم لطفا در بخش عضویت سایت عضو شوید بعد از آن سوالتانر آنجا بپرسید با عضویت می توانید عکس ارسال کنید دو عکس از ضایعات بفرستید ببینم راهنمایی می کنم

  10. Maryam گفت:

    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر من ۱۶ سالمه و تقریبا ۲۵ روز پیش رفتم دکتر برای جوش های صورتم که به من کپسول داکسی سایکلین و چندتا کرم یه پماد برای ۲ماه نوشتن الان از قرص ها استفاده کردم و مشکلم اینه که پریودم عقب افتاده ایا بخاطر قرص ها اینجوری شدم؟
    اگه بخاطر قرصه دیگ نباید بخورم؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      کپسول داکسی ساکلین نمی تواند تغییرات سیکل ماهانه بدهد اگر قرص دیگری نمی خورید هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد این درمان را ادامه دهید برای تغییرات سیکل مستقلا به پزشک زنانتان مراجعه کنید

  11. امیرمحمد گفت:

    دکتر میخواستم بدونم قند موجود در میوه ها مثل خرما و خرمالو هم توی جوش تاثیر داره یا فقط قند های مصنوعی مثل شکر و قند باعث تشدید میشه؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      در حالت کلی قند هایی که باعث بالا رفتن انسولین خون می شوند این اثر را دارند قطعا قند موجود در میوه جات اثر کمتری روی بالا رفتن ناگهانی انسولین دارند اما بدون عارضه نیستند مثلا میوه های بسیار شیرین برای بیماران دیابتی هم منع مصرف دارند مانند هندوانه شیرین و… این میوه ها در برخی باعث ایجاد جوش می شود

  12. حسین گفت:

    آیا آکنه درمان می شود؟ واقعا این سوال منه .از دکترم پرسیدم کلی توضیح داد آخر گفت آکنه صورت درمان نمیشه؟ این درسته؟من آکنه ولگاریس دارم و خیلی درمان کردم اما همیشه دو ماه بعد برمی گرده دیگه خسته شدم

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      بیماری آکنه یک بیماری مزمن است . در پاسخ به این سوال آیا آکنه درمان می شود؟ باید بگویم بهتر است گفته شود
      آکنه درمان نمی شود بلکه کنترل می شود
      مثل هر مشکل و بیماری مزمن سالهایی با فرد هست و بیمار باید با درمان صحیح وکنترل و پیشگیری ازعود بازگشت آن را کاهش دهد و به صفر برساند

  13. آنی گفت:

    سلام دکتر
    وقتتون بخیر و ممنون از مطالب مفیدتون

    دکتر شما نمی دونید دلیل این که من جوش فقط در یه طرف صورت در میارم چیه؟
    طرف راست در ناحیه ی گونه و جدیدا چانه.

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام در برخی موارد اینچنین است و علت خاصی نداره به هر حال باید درمان بشه

  14. ندا گفت:

    سلام و خسته نباشید؛
    من یه مقاله درباره خواص عرق رازیانه برای جوش صورت گفته بودن. طبق دستورالعمل عرق رازیانه رو مصرف کردم و چند وقتی هست که جوش‌های صورتم کمتر شده. گفتم پیشنهاد بدم دوستان استفاده کنند

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      ممنونم از نظرتون و اینکه با ما به اشتراک گذاشتید عرق رازیانه به دلیل تنظیم هورمون های زنانه می توند به ویژه در جوش های هورمونی کمک کننده باشد

  15. سلام روزتون بخیر تندرستی

    واقعا مفید بود برام من اینجارو سیو کردم تا دوباره بیام

    خواستم نظر بزارم خستگیتون بره / پخش تراکت

    ممنون

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام ممنونم از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *