آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه

علت بروز جوش پیشانی و درمان آن

علل بروزجوش پیشانی و راههای درمان آن چیست؟

جوش (آکنه)می تواند در  قسمتهای مختلف بدن بوجود بیاد مانند, جوش پشت ,جوش روی سینه , جوش کف سر ,  جوش اطراف بینی و جوش (آکنه)پیشانی که هرکدام به علتی ظاهر می شوند. جوش(آکنه) پیشانی ممکن است در مواقعی همراه با درد و خارش باشد و  زیبایی ظاهری پوست را تحت الشعاع قراردهد . جوش (آکنه)پیشانی در نوجوانان ممکن است باعث کاهش اعتماد بنفس شود. جوش (آکنه) پیشانی می‎تواند در اثر بلاک یا بسته شدن غده‎های موجود در پوست به وجود بیاید.

تغییرات هورمونی، استرس و بهداشت ضعیف همه میتوانند عامل تحریکی برای ظاهر شدن جوش‎های بدن باشند. با اینکه این عارضه خیلی خطرناک و تهدید کننده‎ی سلامت نیست اما به نظر می‎رسد که افراد آن ‎را عامل ناراحتی و عذاب خود می‎دانند.

علل به‎وجود آمدن جوش(آکنه) پیشانی

جوش یک عارضه‎ی مزمن پوستی بوده و می‎تواند جراحت‎های زیر را منجر شود:

جوش سرسفید

جوش سرسیاه

کیست‎ها

نودول‎ها

همانطور که اشاره شد با بسته شدن غده‎های زیرپوستی جوش‎ها ظاهر می‎شوند.

این غده‎ها همان غدد چربی(sebaceous glands) بوده که وظیفه‎ی ترشح ماده‎ی روغنی به نام سبیوم را دارند. غده‎ها می‎توانند توسط چربی بیش از حد، سلول‎های مرده‎ی پوست یا باکتری بسته شوند. با بسته شدن غدد، آن‎ها دچار التهاب شده و بنابراین جوش متولد می‎شود!

علل زیادی می‎تواند منجر به زیاد شدن چربی مترشحه از غدد گردد که این چربی با افزایش خود میزان جوش را نیز افزایش خواهد داد. این علل شامل موارد زیر می‎شوند:

ویزیت آنلاین

تغییرات هورمونی؛ همانطور که می‎دانید جوش‎ها در دوران بلوغ به شدت افزایش می‎یابند که این افزایش مربوط به تغییرات میزان هورمون‎ها در این دوران به‌خصوص است.

استرس؛ ارتباط مستقیمی میان میزان استرس و جوش‎ها وجود دارد اما علت آن تابحال مشخص نشده است.

استفاده از داروها؛ استعمال بعضی از داروها می‎تواند علتی برای ایجاد جوش باشد( به عنوان عارضه‎ی جانبی) مانند: داروهای استروئیدی، داروهای ضد انعقاد ، باربیتورات‎ها و یا لیتیوم (Lithium)

بهداشت؛ رعایت نکردن بهداشت به معنی نشستن مرتب پوست بدن میتواند منجر به تجمع چربی‎ها و درنتیجه بسته‎شدن منافذ گردد که در نهایت جوش را موجب خواهد شد.

مواد مصرفی مربوط به مو؛ برخی از مواد مانند: ژل‎ها، روغن‎ها و وکس‎ها به عنوان علتی برای ایجاد جوش معرفی شده‎اند که اصطلاحا به این نوع جوش‎ها، جوش‎های پمادی (pomade acne) گفته می‎شود.

آزردگی پوست؛ محصولات آرایشی و یا استفاده از کلاه می‎تواند منجر به آزار و اذیت پوست ناحیه‎ی پیشانی شده و بنابراین جوش را به‎وجود آورد. لمس دائم ناحیه‎ی پیشانی نیز میتواند تحریک کننده‎ برای این عارضه باشد.

راهکارهای درمانی

راهکارهای درمانی با توجه به شدت و میزان و علل بوجود آمدن جوش‎ها متغیر خواهند بود. جوش پیشانی در بعضی از افراد با مصرف تعدادی از داروها درمان می‌شود.

برای درمان جوش(آکنه) پیشانی انوع مختلفی از ژل‎های شوینده، صابون‎ها و کرم‎ها  و پاک کننده ها در بازار موجود بوده و افراد می‎توانند به راحتی آن‏ها را تهیه کنند. این مواد اغلب یک یا دو مورد از موارد زیر را دارا خواهند بود:

پروکساید بنزوئیل

سالسیلیک اسید

رتینول

رزورسینول

موارد گفته شده ممکن است در افراد مختلف به صورت متفاوتی عمل کند بنابراین برای گرفتن نتیجه‎ی بهتر بایستی با آزمون و خطا مواد را امتحان کرده تا مطمئن شوید که کدام ماده بهتر برای شما عمل می‎کند. مثلا افرادی که دارای پوست حساسی هستند بهتر است از کرم‎ها و لوسیون‎ها استفاده کنند.

علایم و نشانه‎های به وجود آمده ممکن است هفته‎ها طول بکشد تا به طور کامل از بین برد بنابراین صبر و حوصله در طی این پروسه لازم است! استفاده از برخی از این موارد میتواند عارضه‎های جانبی اعم از آزردگی‎های پوستی را در مراحل آغازین درمان برای فرد فراهم کند.

افرادی که به نوع شدید جوش (آکنه)پیشانی دچار هستند بهتر است که به پزشک مربوطه مراجعه کنند. متخصصان پوست می‎توانند به توجه به نوع پوست و عارضه‎ی موجود، بهترین راه درمانی را برای شما انتخاب کنند. این راه‎ها می‎توانند شامل استفاده از داروهای خوراکی، ژل‎ها و کرم‎های مخصوص شوند.

درمان دارویی

درمان دارویی

داروهای ترجیحی برای درمان این عارضه شامل موارد زیر می‎شوند:

کورتیکوستروئیدها

داروهای آنتی میکروبیال

آنتی‎بیوتیک‎ها

رتینوئید‎ها

داروهای ضدبارداری

افراد دچار این عارضه باید از ترکاندن جوش‎(آکنه) پیشانی خود به شدت جلوگیری کنند چراکه با این کار میزان ایجاد زخم و عفونت را افزایش خواهند داد و نیز باید عوامل تشدید کنندهی جوش را بداند

درمانهای خانگی

درمانهای خانگی

برای درمان این عارضه راهکارهای درمان خانگی زیر نیز می‎تواند مفید واقع شود:

استفاده از حوله‎ی حاوی آب گرم و قرار دادن آن بر روی پیشانی(۲ بار در روز). این روش باعث از بین رفتن چربی اضافی ترشح شده و به روند بهبودی کمک می‎کند.

آلوورا؛ روغن حاصل از گیاه آلوورا را مستقیما بر روی پیشانی خود قرار دهید.

روغن درخت چای؛ چندقطره از این روغن را با آب مخلوط کرده و با پنبه بر روی پیشانی اعمال کنید.

سرکه‎ی سیب؛ این سرکه را با آب به نسبت ۱ به ۳ مخلوط کرده و به وسیله‎ی پنبه بر روی پیشانی اعمال کنید.

لیمو و یا آب‎لیمو؛ مستقیما و یا به وسیله‎ی پنبه روی پیشانی خود قرار دهید.

زینک؛ این ماده را به صورت خوراکی می‎توان استفاده کرد. زینک به بهبود وضعیت پوست کمک به‎سزایی می‎کند.

بعضی از افراد با مخلوط کردن موارد بالا، ماسک‎هایی برای خود درست می‎کنند که یکی از ماسک‎ها شامل مراحل زیر می‎شود:

مخلوط ۲-۳ قاشق چای‎خوری از ژل حاصل از آلوورا با ۳-۴ قطره از روغن درخت چای

قرار دادن آن بر روی صورت

شستن ماسک در هنگام صبح(کل شب ماسک بر روی صورت قرار می‎گیرد)

تکرار این روند تا روزی که جوش‎ها به طور کامل از بین بروند!

مرجع:

www.virtualdr.ir

ویدیو پیشنهادی در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *