آکنه (علل و انواع آن), درمان آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

عوامل تشدید کننده آکنه (جوش) چه مواردی هستند؟

دلایل تشدید آکنه (جوش) آکنه یار

افرادی که از مشکل آکنه رنج می برند باید زندگی محتاطانه داشته باشند. این بدان معنی است که آنها می بایست تمام عواملی که در تشدید آکنه موثر هستند را بشناسند و از آنها پرهیز کنند. بسیاری از افراد نمی دانند چه عواملی جوش را بدتر می کند. تحقیقات نشان داده اند آگاهی از عوامل تشدید کننده جوش، تا ۶۰% به کاهش جوش ها کمک میکند.

اگر شماهم از جوش صورت یا جوش بدن رنج میبرید، پیشنهاد می کنیم ابتدا مطلب نوشته شده در مورد “انواع آکنه” را مطالعه کنید تا جوش خود را بشناسید. علاوه بر آن می توانید با مطالعه “مراقبت از آکنه” در مورد اقداماتی که باید برای بهبود آکنه و مراقبت از پوست چرب بدانید، آگاهی یابید.

دکتر مسعود داوودی متخصص پوست و مو اظهار داشتند: عوامل تشدید کننده آکنه ۸ گروه اصلی هستند که بیماران می بایست از آنها اجتناب کنند تا ضایعات آکنه در آنها شدیدتر نشود. در این مطلب به عوامل ۸ گانه تشدید کننده آکنه می پردازیم.

چه عواملی باعث تشدید آکنه می شوند؟

۱- ارث، عامل بدتر شدن جوش:

  • آیا پدر و مادرتان در دوران جوانی جوش میزدند؟ این سوالی است که همه افرادی که مستعد آکنه هستند باید از پدرو مادرشان بپرسند. مهمترین عامل موثر در بروز آکنه و شدت آن زمینه ارثی می­باشد بطوری که فرزندان پدران و مادران آکنه­ای می­توانند دچار ضایعات شدید آکنه­ای بعد از سنین بلوغ شوند و یا حتی در دوره نوزادی در سنین دبستان چنین افرادی ممکن است مبتلا به آکنه صورت یا آکنه گردن شوند. گرچه شدید نیست و اغلب با داروهای موضعی کنترل می­شوند ولیکن شروع آکنه در سنین قبل از بلوغ نشان دهنده استعداد آن فرد به بروز آکنه­های شدید در سنین بالاتر است .
ارث عامل تشدید و ایجاد آکنه

عوامل تشدید آکنه ارث

متاسفانه این عامل تشدید کننده آکنه خیلی تحت کنترل نیست بنابراین افرادی که می دانند پدرو مادرشان در دوران جوانی جوش می زدند، باید آمادگی بروز جوش را داشته باشند. این افراد می توانند با پیشگیری های به موقع و مراقبت های آکنه از بروز آکنه های شدید در پوستشان، جلوگیری کنند.

۲- مصرف دارو عاملی برای تشدید آکنه:

  • آیا شما به دلیل بیماری خاصی قرص مصرف میکنید؟ اگر مصرف میکنید، از پزشک خود جویا شوید که آیا دارویی که مصرف میکنید باعث تشدید آکنه می شود؟
  • مصرف داروهای هورمونی و گاهی غیر هورمونی بخصوص داروهای مورد مصرف در درمان تشنج و مشکلات سایکولوژیک از جمله قرص لیتیوم می­توانند باعث تشدید بیماری آکنه شوند.
  • مصرف داروهای کورنیکوسترونیدهای خوراکی و موضعی هم می­تواند در افراد مستعد به آکنه باعث تشدید ضایعات شود که آکنه استروئیدی از نظر مشکلی اغلب به مونومورف و به صورت پاچول و پوسچول می­باشد.
دارو یکی از عوامل تشدید کننده آکنه (ج

عوامل تشدید آکنه دارو

۳- پوست چرب، عاملی برای تشدید آکنه:

  • عامل بعدی موثر در تشدید آکنه چرب بودن پوست و چرب شدن پوست با کرم­ها و فرآورده­های آرایشی و بهداشتی می­باشد. شما پوست چرب خود را چگونه کنترل میکنید؟

چرب شدن پوست باعث بسته شدن منافذ خروجی غدد سباسه می­شوند و این امر باعث تجمع سبوم در داخل غدد سباسه و تشدید ضایعات آکنه­ ای می­گردد که به شکل کمدون بروز می­کند و گاهی با اضافه شدن میکروب تبدیل به پاچول­ها و پوسچول­های التهابی می­گردند. بنابراین افرادی که پوست چرب دارند، باید با انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب، چربی پوستشان را بطور مداوم کنترل کنند. در این میان استفاده از شوینده های مخصوص پوست چرب، می تواند نقش مهمی در کنترل چربی و زدودن چربی اضافی پوست داشته باشد. شوینده های در انواع مختلف فوم، تونر، ژل و پن در بازار موجود است. افرادی که پوست چرب دارند حتی در انتخاب محصولات آرایشی هم باید دقت کنند. پیشنهاد میکنیم در این باره مطلب “افراد پوست چرب چه محصول پوشاننده ای مصرف کنند” را مطالعه کنند.

شستن پوست راهی برای جلوگیری از عوامل تشدید آکنه

شستن پوست راهی برای جلوگیری از عوامل تشدید آکنه

کارشناسان حوزه سلامت پوست معتقدند: نوع پاک کننده پوست مهم نیست و بستگی به سلیقه افراد دارد . آنچه که مهم است، انتخاب شوینده متناسب با نوع پوست است و ترکیباتی که برای کنترل چربی در آنها بار رفته است. بنابراین در انتخاب یک شوینده مناسب پوست دقت کنید و از پزشک یا مشاوران حاذق در این زمینه کمک بگیرید.

۴- شغل های تشدید کننده آکنه:

  • آیا شما شاغل هستید؟ اگر شاغلید، به این نکته دقت کنید که برخی از مشاغل در پیدایش و بدتر شدن جوش موثرند. در این جا به مشاغلی که باعث تشدید آکنه می شوند، اشاره میکنیم:
  • در کسانی که در مشاغلی شاغل هستن که لباس کارشان با مواد روغنی آغشته و چرب میشود مستعد بروز آکنه در محل تماس لباس با پوست هستند که به این نوع آکنه، آکنه شغلی می­گویند.
  • هچنین افرادی که در معرض آلودگی های محیطی هستند و در فضای آزاد کار میکنند یا در وسط شهرهای با آلودگی هوا کار میکنند، به دلیل مسدود شدن منافذ پوستشان با آلودگی ها، جوش های شدید تری میزنند. به این افراد توصیه می شود حتما حداقل دوبار در طول روز پوست خود را با پاک کننده های مخصوص پوست چرب تمیز کنند.

    ۵- تماس با پوست عاملی برای تشدید آکنه:

  • عامل دیگری که در بروز آکنه در بعضی نقاط خاص بدن می­گردد سائیدگی و Friction می­باشد به طوری که محل ساییده شده پوست می­توان تنها محل بروز آکنه باشد. مثل آکنه­ های زیر چانه که در نوازندگان ویولون مشاهده می­شود. بنابراین باید سعی شود که از تکرار تماس دست یا هر وسیله دیگری با یک محدوده از پوست صورت یا بدن، اجتناب گردد.

    ۶- استرس عامل تشدید کننده جوش صورت:

  • چقدر در زندگی تان استرس تحمل میکنید؟ متاسفانه امروزه اکثر افراد چه در محل کار و چه در زندگی شخصی با استرس مواجه می شوند. اما خوب است راههای مقابله با استرس را بدانید و آنها را در زندگی تان بکار گیرید چراکه استرس هم عامل دیگری است که در تمام مبتلایان به آکنه می­تواند باعث تشدید ضایعات پوستی گردد.
استرس عامل تشدید کننده آکنه

استرس عامل تشدید کننده آکنه

استرس با دو مکانیسم تغییرات و تاثیرات هورمونی که منجر به افزایش هورمون­های با خصوصیات آندروژنی می­شود و هم با توجه به تاثیرات استرس بر روی عملکرد سیستم ایمنی می­گذارد، می­تواند باعث تشدید علائم بیماری گردد. در واقع استرس خودش به تنهایی باعث پیدایش جوش در صورت نمی شود ولی در صورتی که فردی مستعد جوش زدن باشد یا جوش داشته باشد، استرس باعث افزایش جوش و ایجاد جوشهای جدیدتر در صورت و بدن او می گردد. در واقع استرس، آکنه های موجود در صورت و بدن را شدید تر می کند. در صورت تمایل و دریافت اطلاعات یشتر در مورد استرس و آکنه و راههای کنترل آن، مطلب مربوط به “استرس چه تاثیری بر روی جوش میگذارد” را مطالعه کنید.

۷- دستکاری و ترکاندن جوش:

  • شما هم از ترکاندن جوش لذت می برید؟ اگر جزو گروهی از افراد هستید که جوشهای چرکی تان را با لذت می ترکانید، باید بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی هستند که عادت به تخلیه جوشهایشان و دستکاری مداوم آنها دارند. بله، از عوامل دیگر تاثیرگذار روی تشدید آکنه دستکاری و manipulation ضایعات است که می­تواند منجر به تشدید ضایعات در بالا بردن شانس بروز آشکار گردد. دستکاری و کندن آکنه­ ها بیشتر در خانم­های جوان مشاهده میگردد و تحت عنوان آکنه اکسکوریه excoriated Acneنامیده می­شود.

ویزیت آنلاین

۸- تغذیه:

  • نقش تغذیه در تشدید آکنه مورد اتفاقی عمومی نیست گرچه بیماران گاهی از تشدید آکنه با بعضی از انواع فرآورده­های غذایی خصوصا غذاهای چرب و شیرین شاکی هستند ولی در مطالعات مستند علمی چنین امری ثابت شده نیست و گاهی عوامل تشدید کننده دیگری در تشدید آکنه نقش دارند و بیمار ممکن است عامل تشدید آکنه به نوع تغذیه ربط دهد. در هرحال پزشکان به بیماران توصیه میکنند که در صورتیکه تجربه شخصی آنها نشان می دهد که با خوردن مواد غذایی خاصی، آکنه آنها شدید تر می شود، حتما از خوردن آن اجتناب کنند.

با آگاهی از این عوامل، عادات خود را طوری تغییر دهید که باعث تشدید آکنه در پوستتان نشوید.

تشدید آکنه چه تاثیری در زندگی افراد دارد؟

دکتر رضا نعمتی متخصص پوست در این باره می گوید: تحقـیقات نشان داده که تاثیر منفی بیماری آکنه بر سطح کیفیت زندگی با بیماری­های مثل دیابت یا سکته قلبـی برابری می­کـند یا حتی بیشـتر است. این موضوع اهمیت درمان به موقع و پیشگیرانه را مشخص می سـازد چرا که معمولا درمان جای جوش و اسکار آکـنه بعد از ایجاد فقـط تا حدی امکان پذیر است. افرادی که عوامل تشدید کننده آکنه را نمی شناسند و جوشهای شدید در صورتشان می زنند، در روابط اجتماعی خود سست می شوند و اعتماد بنفس خود را از دست می دهند. این موضوع در آینده زندگی و حتی آینده شغلی آنها نیز تاثیر زیادی دارد. بنابراین توصیه اکید می شود که افراد مستعد به آکنه، به موقع آکنه را درمان کنند و عوامل تشدید کننده آکنه را بشناسند و از آنها اجتناب کنند.

خانمها چه کارهایی انجام دهند تا جوش نزنند.

آکنه در خانمها

خانمها باید چه کارهایی انجام دهند تا باعث تشدید آکنه خود نشوند؟

از آنجاییکه سیستم بدن خانمها با آقایان متفاوت است و واکنش بدن آنها نیز به عوامل مختلف مانند ایجاد آکنه متفاوت است، خوب است خانمها درباره عوامل تشدید کننده آکنه بطور خاص در زنان بیشتر بدانند و آگاه باشند. از این رو مطلبی در مورد “آنچه خانمها باید بدانند تا جوش نزنند توسط کارشناسان آکنه یار تهیه شده است که به همه خانمها پیشنهاد می شود حتما آن را مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *