اسکار آکنه

درمان منافذ باز پوست چگونه است ؟

درمان منافذ باز پوست

 

درمان منافذ بازپوست چگونه است ؟

در مورد درمان منافذ باز پوست صورت خوب است بدانیم منافذ طبیعی پوست در واقع نقاط ریزی هستند بر روی سطح پوست که محل خروج فولیکول مو و شامل غدد سباسه است. وظیفه اصلی غدد سباسه ترشح سبوم بر روی پوست است و بر روی کل صورت این غدد وجود دارند. اما بر روی بینی و پیشانی این غدد بزرگتر هستند. دلیل  اینکه شما منافذ باز پوست را بر روی پیشانی و بینی و گونه ها میبینید بزرگ بودن این غدد است. در این مقاله به راههای درمان منافذ باز پوست و روشهای پیگیری از منافذ پوست میپردازیم.

هرچند منافذ باز پوست ظاهر ناخوشایندی دارند و همه به دنبال راههایی برای درمان منافذ باز پوست هستند اما خوب است بدانید حضور این منافذ برای پوست بسیار ضروری و مهم است چون از طریق ترشحات غدد موجود در این منافذ از پوست محافظت می شود. در واقع غدد سباسه، مانند لایه محافظ چربی که مانع از دست دادن آب پوست می شود عمل می کند.

از آنجاییکه بیشتر افرادی که از مشکل منافذ باز پوست رنج میبرند افراد دارای پوست چرب هستند و با مشکل جوش نیز مواجه هستند. بنابراین پیشنهاد می کنیم مقاله ای که درباره “دلیل ایجاد جوش چیست” را مطاله بفرمایید. همچنین خوب است “عوامل تشدید کننده جوش” را نیز بشناسید زیرا بسیار با موضوع منافذ باز پوست مرتبط است.

منافذ باز پوست چگونه ایجاد می شود؟

تا زمانی که منافذ باز پوست اندازه نرمالی دارند و به چشم نمی آیند، مشکلی در زیبایی ظاهری بوجود نمی آورد. اما زمانی که این منافذ بزرگ می شوند، زیبایی را بهم می زنند و ظاهری نامناسب بر روی پوست ایجاد می کنند. این مورد زمانی که آرایش بر روی پوست انجام می شود، مثلا از کرم های پوشاننده استفاده می شود، بیشتر به چشم می آید. افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر مستعد بازشدن منافذ پوست هستند.

به همین دلیل افرادی که پوست چرب دارند، همیشه به دنبال راهکارهایی برای کاهش اندازه منافذ باز پوستشان هستند.

درمان منافذ باز پوست

منافذ باز پوست

برای اینکه بدانیم درمان منافذ باز پوست چگونه است، ابتدا باید بدانیم که منافذ باز بر روی پوست چگونه ایجاد می شوند؟

مهمترین دلیل ایجاد منافذ باز پوست، تجمع آلودگی و چربی دور منافذ پوست و بسته شدن آنها است. تجمع سلول های مرده و سبوم اضافی در فولیکول باعث نفوذ و رشد باکتری ها و در نهایت ایجاد التهاب بر روی پوست می شوند. التهاب عامل بسیاری از مشکلات پوستی است. التهاب پوست سبب کش آمدن دیواره منافذ پوست و  گسترده تر شدن آنها می شود. در واقع می توان گفت به جای اینکه کلاژن دور منافذ را بگیرد و منافذ را کوچک نگه دارد ، چربی و آلودگی مانع از دسترسی کلاژن میشود و همین باعث بزرگتر شدن منافذپوست می شود .

چرا منافذ باز بر روی پوست ایجاد می شود؟ و برای از بین بردن منافذ باز پوست چکار باید کرد؟

  • ژنتیک فرد:

جنسیت افراد در منافذ پوست بصورت ژنتیکی موثر است. بطور مثال آقایان بیشتر از خانمها منافذ باز پوست دارند. اما خانمها نیز به نوعی دیگر با این مشکل مواجه هستندو آنها پوست نازک تری دارند و منافذ باز پوست بر روی پوست آنها بیشتر دیده می شود. بنابراین خانمها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. 

  • رنگ پوست:

بصورت ژنتیکی افرادی که پوست تیره رنگ دارند، مناز باز پوست درشت تری دارند. بنابراین مراحل درمان منافذ باز پوست برای این گروه از افراد مشکل تر است.

  • نوع پوست:

افرادی که پوست چرب دارند بیشتر از افرادی که پوست خشک دارند مستعد باز شدن منافذ پوست هستند. در این گروه از افراد به دلیل ترشح بیشتر غدد چربی، منافذ برای خروج این چربی اضافه باز تر می شوند. بطوریکه این باز شدن منافذ به چشم می آید و گاهی ظاهر نامناسب ایجاد می کند.

  • بالارفتن سن:

وقتی سن افزایش می یابد، بطور طبیعی کلاژن پوست کاهش می یابد و باعث می شود پوست حالت الاستیسیته خود را از دست بدهد. در این حالت، پوست به مرور قوام خود را از دست می دهد و شل تر می شود و ظاهری افتاده تر پیدا میکند. در این حالت، منافذ پوست نیز خاصیت جمع شدگی خود را نیز از دست می دهد باز می ماند. بنابراین با افزایش سن، منافذ پوست باز تر می شوند.

  • تابش اشعه UV آفتاب:

نور آفتاب باعث تضعیف ساختار کلاژن میشود. همانطور که در بند بالا توضیح داده شد، کم شدن کلاژن پوست، شل شدن پوست و سپس باز شدن منافذ باز پوست را در پی خواهد داشت. افرادی که میخواهند مراقبت زیبایی خود باشند باید از در معرض قرار گرفتن نور آفتاب پیشگیری کنند. زمانی هم که بیرون از منزل می روند، حتما از ضدآفتابها استفاده کنند و هر دو ساعت آن را تمدید کنند.

فشار دادن جوش منافذ باز پوست

فشار دادن جوش منافذ باز پوست

  • فشار دادن جوش :

بسیاری از افراد وقتی بر روی پوستشان جوش ظاهر می شود، نمی توانند در برابر دسوسه فشار دادن و ترکاندن جوش مقاومت کنند. وقتی جوشی را برای خروج چربی فشار می دهیم، منافذ پوست را وادار میکنیم که بیشتر از حد طبیعی خود باز شوند. اگر این موضوع با کاهش کلاژن پوست همراه شود، منافذی که چربی جوش از آن خارج شده اند، دیگر سرجای خود باز نمیگردند. این موضع باعث ایجاد منافذ باز بر روی پوست می شود. در این حالت تروما (آسیب) در سطح پوست ایجاد می شود.

  • سلول های مرده سطح پوست:

بطور طبیعی روزانه تعدادی از سلولهای پوست از بین می روند و سلولهای جدید جایگزین آن می شوند. اما گاهی برخی عوامل محیطی مانند در معرض آلودگی قرار گرفتن و آرایش کردن، سلولهای مرده پوست براحتی از پوست جدا نمی شوند. این موضوع سبب می شود که سلولهای مرده پوست بر روی پوست تمجع پیدا کنند و محبوس شدن چربی پوست را در پی خواهد داشت. پیشتر توضیح دادیم که محبوس شدن چربی، عامل اصلی ایجاد منافذ باز پوست می باشد.

توصیه اکید می شود که شستشوی صورت را بطور کامل و مرتب انجام دهید. پاکسازی روزانه پوست باعث می شود که سلولهای مرده پوست که نتوانستند به طور طبیعی از پوست جدا شوند، از روی پوست برداشته شوند و دیگر تجمع چربی اتفاق نیفتد.

  • تغییرات هورمونی:

علاوه بر مواردی که دربالا گفته شد، موارد دیگری هم هستند که در ایجاد منافذ پوست نقش دارند. بطور مثال تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می شود، گاهی سبب ایجاد منافذ باز بر روی پوست می شود. عوامل هورمونی تا حدی خارج از کنترل افراد است اما عوامل کنترلی دیگری نیز هستند که باعث ایجاد منافذ باز پوست می شوند. مانند سیگار و تغذیه نامناسب. بنابراین تا جایی که می توانید عواملی را که قابل کنترل است را جدی بگیرید و از آنها پرهیز کنید.

درمان منافذ باز پوست

درمان منافذ باز پوست

 حال که با عوامل ایجاد منافذ باز پوست آشنا شدیم، به پیشگیری از منافذ باز پوست می پردازیم.

چکار کنیم تا از ایجاد منافذ باز پوست جلوگیری کنیم؟ برای از بین بردن منافذ باز پوست چکار کنیم؟

در اینجا به ۳ عامل پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست اشاره می کنیم. تحقیقات نشان دادن است که رعایت موارد پیشگیری از منافذ باز پوست، تا ۶۰ درصد به پیشگیری و ۴۰ درصد به درمان منافذ باز پوست کمک میکند. بنابراین این موارد را جدی بگیرید.

برای پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست باید به پوست کمک کنیم تا عواملی که باعث تجمع چربی روی پوست می شوند تا از بین ببریم و از این طریق به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک کنیم. در زیر به راهکارهایی در این زمینه اشاره میکنیم:

  • عدم استفاده از مواد آرایشی سنگین:

برخی از محصولات آرایشی بسیار سنگین هستند که برای افرادی که پوست چرب دارند اصلا مناسب نیست. افرادی که پوست چرب و منافذ باز پوست دارند باید در انتخاب محصول آرایشی و بهداشتی خوب دقت زیادی کنند. در این راستا خوب است برای اطلاعات دقیق تر مقاله “افرادی که پوست چرب دارند چگونه محصول آرایشی استفاده کنند” را مطالعه کنید. درست است که بعضی از محصولات پوشانندگی بالایی دارند ولی اگر سنگین باشند، باعث مسدود شدن منافذ و تجمع چربی پوست می شوند که در نهایت باز شدن منافذ پوست را به دنبال خواهد داشت. بنابراین از کرم های پوشاننده سنگین روی پوست اجتناب کنید.

پاکسازی شستن پوست منافذباز صورت

پاکسازی شستن پوست منافذباز صورت

  • تمیز کردن صورت:

بعد از آرایش، وزرش و تعریق حتما صورت خود را با شوینده های مناسب مخصوص پوست بطور کامل پاک کنید. پاک کردن پوست، اساسی ترین گام مراقبت از پوست است. تعریق و مواد آرایشی باعث می شوند که منافذ طبیعی پوست مسدود شود و تجمع چربی اتفاق بیفتد. پیشتر توضیح دادیم که تجمع چربی باعث ایجاد منافذ باز پوست می شود.

اسکراب درمان منافذ باز پوست

اسکراب درمان منافذ باز پوست

  • استفاده از لایه بردار و اسکراب:

لایه برداری به حذف سلولهای مرده پوست کمک میکند. لایه برداری می تواند بصورت لایه برداری شیمیایی با اسیدهای میوه باشد که یا توسط کرمهای لایه بردار AHA انجام می شود یا توسط پزشک با درصدهای بالا در مطب پزشک انجام می شود. همچنین لایه برداری ملام تر میتواند بطور مستمر با استفاده از اسکراب ها انجام شود. افرادی که پوست چرب دارند، می توانند از اسکراب ها هفته ای حداکثر دو بار استفاده کنند. کرمهای حاوی اسکراب حاوی دانه های ریزی هستند که به زدودن سلولهای مرده پوست کمک می کنند.

درمان منافذ باز پوست و روشهای از بین بردن منافذ باز پوست چگونه است؟

درمان منافذ باز پوست را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • درمان منافذ باز پوست با استفاده از محصولات مراقبتی پوست.
  • درمان منافذ باز پوست در کلینیک ها

در صورتیکه مشکل منافذ باز پوست افراد کم باشد می توان آنها را با درمانهای خانگی، مواردی پیشگیری از ایجاد منافذ که در بالا گفته شد بر طرف کرد و تا حد زیادی بهبود داد. اما اگر مشکل شدید باشد و منافذ پوست بسیار بزرگ باشد، درمانهای خانگی و استفاده از محصولات مراقبتی پوست تاثیر چندانی نخواهد داشت و باید به پزشک مراجعه کرد و با درمانهای کلینیکال، آن را بهبود داد.

حال به توضیح هر یک از دو مرحله درمان منافذ باز پوست می پردازیم:

محصول درمان منافذباز پوست

محصول درمان منافذباز پوست

  • درمان منافذ باز پوست با استفاده از محصولات داروخانه ای:

وقتی شما به یک داروخانه مراجعه کنید و از پزشک داروساز یا مشاور بخش آرایشی بهداشتی داروخانه بخواهید برای درمان منافذ باز پوست به شما محصول معرفی کند، گروهی از محصولات زیر را به شما معرفی خواهد کرد:

  • پاک کننده: پاک کننده در انواع مختلفی وجود دارد که بسته به نوع سلیقه یا عادات روزانه تان میتوانید در انواع مختلفی انتخاب کنید. مثلا برخی از افراد ژل های شستشو را بیشتر می پسندند و برخی دیگر فوم ها ترجیح می دهند. برخی از افراد نیز پن ها را که نسل جدید صابون ها هستند را دوست دارند. نوع پاک کننده اهمیت زیادی ندارد. مهم این است که متناسب نوع پوستتان باشد و بطور مستمر از آن استفاده کنید. از آنجاییکه اکثر افرادی که درگیر معضل منافذ باز هستند، پوست چربی دارند، بهتر است شوینمده های مخصوص پوست چرب را استفاده کنند. در دنیای کازمتیک محصولات پوست چرب معمولا با رنگ سبز مشخص می شوند و اکثر این محصولات به رنگ سبز و سفید می باشند.
  • تونر: تونرها محلولهای هستند که به دلیل آبکی بودنشان براحتی وارد ناهمواری های پوست می شوند و آلودگی هایی که با شوینده های دیگر پاک نشده اند را بیرون میکشند و بخوبی پوست را تمیز میکنند. از طرفی پوست را برای جذب مواد مغذی دیگر آماده میکنند. برخی از تونرها از موادی تشکیل شده اند که قابض منافذ هستند. استفاده از تونر ها به اندازه پاک کننده ها اجباری نیست ولی استفاده کردن از آنها خوب است.
  • اسکراب: اسکراب ها کرمهایی هستند که حاوی دانه های ریز می باشند. این دانه ها به آرامی بر روی پوست ماساژ داده می شوند و باعث می شوند سلولهای مرده از سطح پوست برداشته شوند. اسکراب را باید هفته ای یک با و حداکثر هفته ای دوبار استفاده کرد. اسکراب ها نیز به درمان و پیشگیری از منافذباز پوست کمک میکنند.
  • محصولات درمانی: این محصول مانند مشتقات ویتامین A یا رتینوئیدها و حاوی رتینول ، AHA و BHA هستند که هرکدام روش مصرف خاصی دارد و باید با آگاهی از نحوه استفاده، آنها را مصرف کرد.
  • ماسک های کوچک کننده منافذ: در دهه اخیر ماسکها ترند بازار آرایشی و بهداشتی شده اند و انواع ماسک با خواص گوناگونی در بازار موجود است. اثربخشی ماسکها به اندازه درمان های کلینیکال نیست اما روشی کم ریسک برای بهبود مشکلات پوستی است. در خرید ماسک دقت کنید که آن را از مکانهای مطمئن خریداری کنید و ترجیحا بسته بندی کارخانه ای قانونی داشته باشد. در این راستا پیشنهاد میکنیم مقاله ای که پیشتر در آکنه یار منتشر کردیم با نام “راههای درمان خانگی پوست چرب و آکنه” را مطالعه بفرمایید.
ماسک منافذباز پوست

ماسک منافذباز پوست

  • درمان منافذ باز پوست نزد پزشک متخصص پوست:

وقتی به پزشک پوست یا کلینیکهای تخصصی پوست برای درمان منافذ باز پوست مراجعه کنید، پزشک یکی از راههای درمانی زیر را برای شما انجام میدهد:

  • پیلینگ شیمیایی:

  • در این روش با استفاده از اسیدهای میوه با درصدهای بالا، لایه برداری از لایه شاخی پوست شما انجام می شود. لایه برداری شیمیایی کمک میکند که بخش شل شده سلولهای شما ریزش کند و سلولها مجددا استحکام خود را بازیابند و منافذ جمع می شوند. پیلینگ شیمیایی مراقبت های خاص خودش را دارد که از پزشکتان بخواهید برایتان شرح دهد. مراقبت های بعد از لایه برداری شیمیایی را جدی بگیرید. بهتر است این کار را در تابستان انجام ندهید.
پیلینگ شیمیایی درمان منافذباز پوست

پیلینگ شیمیایی درمان منافذباز پوست

  • لیزر:

  • لیزر فرکشنال یکی از بهترین روشهای درمان منافذ باز پوست می باشد. لیزر فرکشنال تولید کلاژن جدید در لایه‌های عمقی پوست را تحریک می‌کند و در نتیجه در شادابی و طراوت سطح پوست و کوچک شدن اندازه منافذ باز آن تأثیر زیادی دارد. تعداد دفعات انجام لیزر بسته به خصوصیات پوست شما، ۴ تا ۵ جلسه و به فاصله هر ۱ تا ۴ هفته در میان خواهد بود.

پزشک متخصص پوست بسته به نوع پوست شما یکی از روشهای درمان یا ترکیبی از آنها را برای درمتن منافذ باز پوست شما تجویز میکند.

چه مواردی را باید در طول درمان منافذ باز پوست رعایت کرد؟

درمان منافذ باز پوست به یک بازه زمانی برنمیگردد بلکه یک مجموعه رفتاری با پوست است که باید عادت زندگی روزانه شود. همچنین در طول دوره درمان اولیه منافذ باز پوست، باید مواردی را رعایت کرد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  • ۱- استفاده از ضدآفتاب باSPF مناسب حداقل ۲۰دقیقه قبل از قرارگرفتن در مقابل آفتاب ( اجتناب از تابش مستقیم آفتاب بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴بعدازظهر که خورشید ماکسیمم تابش را دارد. ضدآفتاب ترجیحا فلوئید، لوسیون یا ژل باشد که سبک و باعث مسدود شدن منافذباز نمی گردد.)
  • ۲- دستکاری نکردن آکنه(جوش های سرسیاه و سرسفید) برای پیشگیری از ایجاد اسکار.
  • ۳- هرگز با آرایش نخوابید ( مواد آرایشی به منافذ پوست نفوذ کرده و موجب گسترده شدن منافذباز پوست می شوند . مواد آرایشی اصطلاحا نمیگذارند پوست شما نفس بکشد و مواد آرایشی مانند یک آهنربا چربی و آلودگی را به خودش جذب میکند ) .
  • ۴- از محصولاتی استفاده نمایید که نان کومدوژنیک هستند .این عبارت به این معنی است که محصول باعث کلاگ شدن(مسدود شدن و گرفتن) منافذباز پوست نمی شود.
  • ۵- استفاده از ماسک های خانگی از جمله ماسک سفیده تخم مرغ
  • ۶- اگر پوست مستعد منافذباز دارید هیچ وقت از محصولات کرمی که تکسچرسنگین مثل گریس دارند استفاده نکنید .
  • ۷- محصولات با عنوان متی فایینگ یا متیفایر به دلیل جمع کردن منافذ و خاصیت کنترل ترشح سبوم در درمان منافذباز نقش دارند.
  • ۸- در طول درمان از جنتل واش و یا شوینده هایی که محلول در آب هستند استفاده گردد (واتر سلوبل)
  • ۹- صابون گزینه مناسب درمان نمی باشد. بجای صابون از پن ها استفاده کنید.
  • ۱۰- هیچ وقت به خاطر سبوم اضافه ای که بر روی پوستتان جمع شده است ، تعداد دفعات شستشو را بیشتر نکنید ، به پوست آسیب می زند. می توانید از تونر استفاده نمایید.
  • ۱۱- برای خشک شدن پوست صورت هیچ وقت از حوله ای زبر و به صورت خشن کشیدن روی پوست استفاده نکنید. بهترین روش استفاده از یک حوله تمیز و نرم است که روی پوست بگذارید و بردارید (که اصطلاحا نم مختصری بر روی پوست می ماند)

ترکیبات کوچک کننده منافذ باز صورت

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که ادعای این را دارند که قابض منافذ هستند. بهتر است در طول دوره درمان از اینگونه محصولات استفاده شود. در ترکیبات این دسته از محصولات، مواد اکتیو سبوم رگولاتور (تنظیم کننده چربی) استفاده می شود. علاوه بر آن عصاره عدس سبز نیز خاصیت جمع کنندگی منافذ باز پوست را دارد. در لیست ترکیبات برخی از محصولات خارجی که ادعای قابض منافذ را دارند عبارت  refinyl دیده می شود. این ماده ترکیبی از چند ماده شیمیایی است که به نام تجاری رفینیل وجود دارد. ترکیبات رفینیل پتنت شرکت سازنده آن می باشد و مشخص نیست. اما آنچه مشخص است اثربخشی این ماده بر روی کوچک کردن مناففذ باز صورت است که پس از ۲ ماه استفاده مکرر مشهود است.

ویزیت آنلاین

1 دیدگاه در “درمان منافذ باز پوست چگونه است ؟

  1. هاجر گفت:

    سلام ممنونم از اطلاعات مفید شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *