آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

کرم پودرهای چرب برای آکنه مناسب نیست

کرم پودرهای چرب برای آکنه مناسب نیست

برخی افراد بعد از شست وشو پوستشان خیلی زود چرب می‌شود و منافذ باز زیاد، کمدون و جوش‌های آکنه‌ای و برخلاف پوست‌های خشک ظاهری براق دارد. کرم پودرهای چرب برای آکنه مناسب نیست و ممکن است مساله‌ای بنام «کرم آکنه» را ایجاد ‌کند.

در سنین بلوغ در دختر‌ها از ۱۰ یا ۱۲ سالگی و پسر‌ها از ۱۴ یا ۱۵ سالگی به علت افزایش هورمون‌های آندروژن، پوست چرب شده و فعالیت غده سپاسه پوست افزایش می‌یابد و این افزایش خودش را به صورت افزایش دانه‌های ریز گرد با سرسیاه یا سفید نشان می‌دهد که از نظر طبی، «کومدون سر سیاه یا سرسفید» ‌ نامیده می‌شود.

این کومدون‌ها، مرحله اول جوش‌های بلوغ (آکنه) می‌باشند و در بسیاری از موارد به همین مرحله متوقف شده و یا گاهی پیشرفت کرده و به صورت دانه‌های چرکی یا حتی کیستی در می‌آید که دانه‌ها بسیار بزرگ‌تر شده و حتی ممکن است به قطر یک سانتی متر برسد که به آن «آکنه ندولوسیستیک یا استیج چهار آکنه» می‌گویند.

 این استیج‌ها درمان خاصی دارد و در استیج اول که فقط دانه‌های زیر پوستی است می‌توان با شستن با مواد مناسب و استفاده از کرم‌های کراتولولیدیک و کرم‌های لایه بردار ضعیف این کیست‌های زیرپوستی را درمان کرد.

اما زمانی که ضایعات چرکی یا کیستیک شد باید دارو‌ها را قوی‌تر انتخاب کرد و یا حتی آنتی بیوتیک‌های خوراکی نیز استفاده کرد.

ویزیت آنلایناز نظر درمانی در تمام مراحل، باید از دستکاری و فشار دادن دانه‌ها پرهیز کرد و با توجه به اینکه برخی از جوانان که آینه گرا هستند، تمام دانه‌های سرسیاه یا سرسفید را با فشار باز می‌کنند و چون کلیه این مواد نمی‌تواند خارج شود، باعث بروز اسکار یا رد پا در محل جوش می‌شود و یا حالت عفونی پیدا می‌کند که به جوانان توصیه می‌کنم از هرگونه دستکاری بر روی جوش‌ها خودداری کنند و تحت نظر پزشک متخصص پوست درمان را ادامه دهند.

 در درمان نباید عجله داشت چراکه این حالت بستگی به هورمون‌های آندروژن دارد و طول مدت درمان آکنه حتی به ۱۰ سال نیز می‌رسد و حتی بعضی از خانم‌ها در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی هم قبل از شروع هر عادت ماهیانه ممکن است چند عدد از این جوش‌ها را داشته باشند بنابراین نباید انتظار داشت جوش‌ها دو یا سه ماهه بهبود یابند.

 بنابراین دختران و پسران جوان، زمان استفاده از هرگونه کرم آرایشی یا ضدآفتاب حتما به عبارت OIL FREAیا فاقد چربی توجه نمایند.

 استفاده از بعضی از ژل‌هایی که به مو زده می‌شود با کوچک‌ترین تماس با پوست ممکن است ایجاد آکنه کند چراکه منافذ پوست را مسدود می‌کند.

همچنین نباید از موادی که پوست را خشک می‌کند استفاده کرد چراکه هر پوستی نیاز به پاک کننده متناسب خودش دارد بنابراین توصیه می‌کنم جوانان چنانچه دارویی را برای پوستشان استفاده می‌کنند، آن را به دوستشان تجویز نکنند.

منبع :

kaums.ac.ir

ویدیو پیشنهادی این مقاله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *