آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه

علل و درمان آکنه (جوش) نوجوانی

علل و درمان آکنه (جوش) نوجوانی

آکنه( جوش)  نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی در سطح هورمو‌ن‌ها، غدد پیلوسباسه، غدد چربی و عرق، به وجود می آید.این چربی زیادی مجاری انتقال چربی را مسدود می‌کند و به این ترتیب «کومدون» جوش‌های سرسیاه تولید می‌شود. وقتی که چربی باقی مانده و لایه‌های مرده پوست نتواند به بیرون پوست راه یابد، از طریق باکتری‌هایی که به طور طبیعی در غده وجود دارد، عفونی می‌شود و جوش‌های سرسفید را ایجاد می‌کند.

ظهور آکنه ( جوش) نوجوانی روی پوست صورت یکی از مشکلات رایج در این  سن محسوب می شود. جوش های بزرگی که گاهی اوقات به تعداد زیاد روی صورت پدیدار می شوند برای نوجوانی که به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهد، شرایطی عذاب آور را ایجاد می کند.

جوش ها، کورک ها، جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید همگی آن چه هستند که به طور کلی آکنه نامیده می شود. شکل گیری یک جوش درون یک فولیکول مو که به یک غده چربی متصل است، رخ می دهد.

این فولیکول ها با سلول های پوست که به نام کراتینوسیت شناخته می شوند، به خط شده اند. روغن و سلول ها با یکدیگر در فولیکول ترکیب می شوند و یک توده شکل می گیرد. رشد نوعی باکتری به نام Propionibacterium acnes (P. acnes) در این توده می تواند گاهی اوقات از کنترل خارج شده و موجب التهاب شود. ترکیب، روغن، سلول ها، باکتری و التهاب به آن چه که به عنوان آکنه می شناسیم، منجر می شود.

ویزیت آنلاین

چه چیزی موجب آکنه ( جوش ) نوجوانی می شود؟

چیزهای بسیاری ممکن است موجب آکنه شوند و یا آن را وخیم‌تر سازند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تغییر در سطوح هورمونی. این شرایط می تواند به واسطه بلوغ، قاعدگی،یا استرس ایجاد شود.
  2. محصولات زیبایی چرب. لوازم آرایش، لوسیون ها، یا محصولات مو که چرب یا روغنی هستند، ممکن است به مشکلات آکنه منجر شوند.
  3. داروها. از قبیل تستوسترون، استروژن، استروئید، فنی توئین و داروهای دیگر.
  4. تعریق، رطوبت، یا آلودگی هوا.
  5. تحریک پوست مانند شستشو و لایه برداری بیش از اندازه سخت یا فشار دادن جوش ها می تواند آکنه را وخیم‌تر سازد. تماس پوست با کلاه ایمنی، کوله پشتی، جواهرات، یا لباس تنگ نیز می تواند مشکل آفرین باشد.
  6. رژیم غذایی مدرن می تواند در شکل گیری آکنه موثر باشد. به طور معمول، رژیم غذایی ما شامل گوشت گاو، لبنیات، گندم، و قندهای پالایش شده می شود که برخی از آنها می توانند به واسطه تحت تاثیر قرار دادن سطوح هورمون ها به شکل گیری آکنه منجر شوند. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها و سبزیجات برای همه ما توصیه می شود

 درمان آکنه (جوش) نوجوانی

پیشگیری

رعابت برخی نکات بهداشتی پایه و چند راهکار دیگر می تواند به پیشگیری از برخی آکنه ها کمک کند. اگر یک محصول مو، کرم پوست، یا لوازم آرایش شرایط را وخیم‌تر می سازد، بلافاصله محصول خود را تغییر داده و شرایط آکنه را زیر نظر داشته باشید که آیا بهبود می یابد یا خیر.

درمان

برای رفع قطعی و کامل آکنه به ویژه در دوران نوجوانی حتما باید به پزشک مراجعه کرد اما در این میان راه‌های ساده خانگی هم وجود دارد که می‎تواند تا حدودی به رفع آکنه‎های صورت شما کمک کند.

  1. ابتدا صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس آب لیموی تازه را در ظرفی بریزید و با یک پارچه به محل جوش‌ها بزنید و 15 دقیقه بگذارید بماند، سپس صورتتان را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  2. صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید، سپس خیارها را با پوست بشویید و حلقه‌‎ حلقه کنید و در یک همزن بریزید، خیارهای له شده را 25 دقیقه روی پوستتان بگذارید.
  3. یک عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و آن را یک ساعت روی صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.
  4. گوجه فرنگی را بشویید و در مخلوط کن بریزید. سپس مخلوط آن را 45 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.
  5. سیب زمینی را بشویید و رنده کنید. بعد به مدت 30 دقیقه روی صورت خود بگذارید
  6. اگر موهایی چرب دارید، آنها را هر روز بشویید و پوست سر خود را تمیز نگه دارید. چربی مو می تواند شرایط آکنه را وخیم‌تر سازد.
  7. آکادمی پزشکی کودکان آمریکا (AAP) بنزوئیل پراکسید را به عنوان نخستین روش درمانی برای آکنه توصیه می کند. بنزوئیل پرواکسید بدون نسخه پزشک قابل خریداری است و در اشکال مختلف لوسیون، کرم، ژل، شوینده صورت و غیره موجود است. همچنین، این محصول با قدرت های مختلف مانند 2.5 درصد، 5 درصد، و 10 درصد به فروش می رسد و هنگام خرید باید به دقت بسته آن را مطالعه کنید.

بنزوئیل پروکساید چگونه بر روی پوست اثر می کند ؟

آغازی آرام داشته باشید. از لوسیون 5 درصد روزی یک بار استفاده کنید. اگر پس از یک هفته پوست شما قرمز یا پوسته پوسته نشد، دو بار در روز از لوسیون استفاده کنید.لایه ای نازک از لوسیون را روی کل ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته اعمال کنید. از مالش لوسیون به پوست دور چشم پرهیز کنید.اگر پس از چهار تا شش هفته وضعیت آکنه بهبود نیافت، از لوسیون 10 درصد یا ژل بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. به مدت یک هفته روزی یک بار از آن استفاده کنید و در صورت عدم تحریک پوست، پس از آن روزی دوبار از لوسیون استفاده کنید.

محصولات دیگری که حاوی داروهای دیگر مانند اسید سالیسیلیک، رزورسینول و گوگرد هستند نیز در دسترس هستند که ممکن است به بهبود آکنه کمک کنند. اگر در مورد استفاده از داروهای بی نیاز از نسخه پزشک نگرانی دارید، پیش از استفاده با یک پزشک مشورت کنید.

داروهای تجویزی برای آکنه(جوش) نوجوانی

اگر پیشگیری موثر نبود و استفاده از داروهای بی نیاز از نسخه پزشک نیز به بهبود آکنه کمکی نکرد، گام بعدی مراجعه به پزشک است. وی می تواند داروهای مختلفی شامل رتینوئیدها، آنتی بیوتیک ها و ایزوترتینوئین را در صورت نیاز برای درمان آکنه تجویز کند.

مرجع :

www.salamatnews.com

ویدیو پیشنهادی در این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *