آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

نکاتی در باره روش های مراقبت از پوست چرب

نکاتی در باره روش های مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب اصولی دارد که باید از آن آگاه باشیم. افرادی که پوست چرب دارند،با ید توجه داسته باشند که  برای مراقبت ازپوست چرب باید از ضدآفتاب ها و شویند های مناسب پوست چرب استفاده کنند.فرادی که در سن بلوغ یا جوانی هستند, اغلب اوقات با مشکل پوست چرب و آکنه مواجه هستند. گاهی توصیه هایی غیر کارآمد و غیراصولی از اطرافیان می شنویم که نه تنها منجر به بهبود وضعیت نمی شوند, بلکه گاهی اثرات جبران ناپذیری از خود برجا میگذراند. در این مقاله می خواهیم راههای علمی و صحیح مراقبت از پوست چرب را بشناسیم.

آقای دکتر جماالدین حسن زاده درباره دلیل داشتن پوست چرب می گویند:پوست از لحاظ میزان ترشح چربی به انواع مختلف تقسیم بندی می شود: پوست چرب، پوست معمولی، پوست خشک، پوست مختلط.
مهمترین عامل داشتن پوست چرب مسئله ارث است. پوست چرب در بعضی خانواده ها شایعتر است. مسئله دیگر مسایل هورمونی است. میزان ترشح چربی در سنین نوجوانی و جوانی در نتیجه هورمونهای جنسی بیشتر می شود و با افزایش سن معمولا کاهش می یابد. اما بعضی افراد در سنین بالا همچنان پوست چربی دارند. بعضی از بیماریهای هورمونی نیز باعث افزایش ترشح پوست می شود. در خانم ها قبل از عادت ماهانه، به دلایل هورمونی پوست چرب تر می شود. عوامل محیطی مانند رطوبت و گرمای شدید نیز ممکن است در تشدید احساس چربی پوست دخیل باشند. برخلاف تصور رایج، ارتباطی بین پوست چرب و چربی خون یا کبد چرب وجود ندارد.
در مواردی که چربی پوست شدید باشد ممکن است آزاردهنده باشد. چربی پوست باعث براق شدن پوست می شود که ممکن است خوشایند نباشد. افراد دارای پوست چرب معمولا موی چربی نیز دارند.

افرادی که پوست چرب دارند و جوش میزندد خیلی از اوقات به آرایش و محصولات کاور دار  نیاز دارند. بهتر است از کرم پودرها یا ضدآفتابهای کرمپودری سبک و غیرچرب مخصوص پوستهای چرب استفاده کنید. فراموش نکنید که تنها در صورتی کرم پودر به پوستتان بزنید که به خودتان قول دهید بعد از اتمام فعالیتهای روزانه برای پاک کردن کامل آن از روی صورت وقت کافی میگذارید.

سرکار خانم دکتر مهرگان, بسیار سپاسگزاریم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. خانم دکتر, مایلیم در مورد مراقبت از پوستهای چرب بیشتر بدانیم. لطف می فرمایید ما را راهنمایی کنید؟

دکتر ریحانه مهرگان

معمولا افراد در سنین نوجوانی و جوانی دارای پوست چرب هستند که منجر به ایجاد آکنه در پوست آنها می گردد. البته این بدان معنا نیست که پوستهای خشک جوش نمی زنند. ولی در اکثر اوقات پوست های چرب, بیشتر مستعد بروز آکنه می باشند. معمولا افرادی که دارای پوست چرب هستند, پوست صورت خودر را زید می شورند تا از چربی های آن خلاصی یابند ولی توجه به این نکته الزامی است که شستشوی پوست چرب باید زمانی انجام شود که پوست کاملا چرب و براق شده باشد. همچنین شستشو باید تا زمانی انجام گیرد که پوست لطافت و نرمی خود را از دست ندهد. چرا که با از بین رفتن رطوبت و چربی پوست که لایه محافظ پوست نیز می باشد, پوست خشک می شود و برای درمان آکنه آن نمیتوان از داروهای پایه الکل برای درمان اکنه های فعال استفاده کرد.

برای شستشوی صحیح پوست های چرب باید از چه موادی استفاده کرد؟ آیا استفاده از صابون ها برای شستشو مناسب است؟

دکتر ریحانه مهرگان:

استفاده از صابون ها بستگی به شدت چربی پوست دارد. اگر پوست خیلی چرب نباشد باید از پن استفاده کنند.پن ها صابون هایی هستند که مواد صایونی کمتری دارند و دارای داروهای ضد جوش نیز هستند. در پوست های خیلی چرب هم بسته به نیاز بیمار, یا صابون های دارای تری کلرو کربن یا TCCرا تجویز میکنیم یا صابونهای روغن درخت چای یا Tea Tree Oil . توصیه میکنیم برای تاثیر بهتر صابون ها کف حاصل از انها ۳ تا ۵ دقیقه روی پوست بماند.

خانم دکتر, بهترین کرم ضد آفتاب برای افراد دارای پوست چرب و دارای آکنه چه نوع کرمی است؟

دکتر ریحانه مهرگان

استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست چرب

استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست چرب

در خانمها به علت استفاده زیاد از کرم پودر و پنکیک و بسته شدن منافذ پوست, کمدون و جوشهای زیرپوستی بیشتری وجود دارد که در اثر استفاده مداوم از انها کمدون ها تبدیل به جوش های فعال میشود.بنابر این توصیه میشود به جای استفاده از کرم پودرها و ضدآفتابها بصورت جداگانه, از کرمهای ضد آفتاب رنگی و فاقد چربی استفاده کنند. ضد افتابهای مخصوص اقایان هم در بازار با اسانسهای مختلف موجود میباشد فقط دقت کنند که ضد افتاب با SPF 30 به بالا استفاده شود و حتما کلمه OIL FREE یا فاقد چربی روی ان درج شده باشد.

گاهی اوقات شنیده شده که حجامت و فصد خون در برطرف کردن جوش موثر است. آیا این موضوع صحت دارد؟

دکتر ریحانه مهرگان

حجامت اثر مستقیمی در درمان جوش ندارد مگر در افرادی که دارای غلظت خون یا هموگلوبین بالایی هستند که این افراد پوست بدن و صورتشان قرمز است و جوشهای فعال دارند. در این افراد توصیه میشود که اهدای خون انجام بدهند ولی اگر بیماری با هموگلوبین بالا و جوشهای فعال از داروهایی مانند تتراسایکلین،داکسی سایکلین یا خانواده اکوتان استفاده میکند, به دلیل اینکه فراورده های خونی این فرد برای گیرنده خون خطرناک است توصیه میشود حجامت یا فصد خون انجام ندهند. همچنین برای افرادی با هموگلوبین مناسب, حجامت توصیه نمیشود.

ویزیت آنلاین

مرجع:

www.poostnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *