اسکار آکنه, درمان آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

لایه برداری با اسید میوه در پوست چرب چه مزیتی دارد؟

لایه برداری با اسید میوه در پوست چرب چه مزیتی دارد؟

لایه برداری با اسید میوه در پوست چرب چه مزیتی دارد؟

لایه برداری پوست با اسید میوه یا همان AHA ، یکی از پرکاربردترین اقدامات در سلامت و زیبایی پوست به شمار می آید. لایه برداری پوست کاربردهای مختلفی دارد و این نکته بسیار اهمیت دارد که لایه برداری با اسید میوه AHA را به چه منظوری انجام میدهیم. در هر کاربرد، درصد مورد استفاده، بافت اسید میوه و روش مصرف آن متفاوت است.

افرادی که پوست چرب دارند برای مقاصد بسیاری از جمله درمان جوش، رفع جوش های سرسیاه، بهبود لک های ناشی از جای جوش و درمان جوش های زیرپوستی و حتی برای درمان اسکار اکنه از لایه برداری پوست با اسید میوه AHA استفاده میکنند. همچنین افرادی که پوست چرب دارند، معمولا دارای منافذ باز پوست هستند که یکی اولین گام برای درمان منافذ باز پوست، لایه برداری با اسید میوه AHA می باشد. از این رو خوب است شناخت کاملی از لایه برداری و روش صحیح انجام آن را بدانیم و با موارد منع مصرف آن آشنا شویم.

انجام لایه برداری با اسید میوه AHA بهتر است با مشورت با پزشک و در زمان مناسب انجام شود. پیلینگ شیمیایی یا  لایه برداری با اسید میوه با نوع و درصدهای مختلف، تاثیرات مختلفی دارد. این اقدام زیبایی پوست، مراقبت های خاصی برای بعد از انجام لازم دارد و این مراقبت ها اهمیت زیادی دارند بطوریکه اگر مراقبت های بعد از لایه برداری با اسید میوه بطور مناسب انجام نشود، نتیجه معکوس خواهد داشت.  معمولا پزشکان پیلینگ شیمیایی یا لایه برداری با اسید میوه را در فصل پاییز و زمستان که شدت نور خورشید کمتر است، توصیه میکنند.

ویزیت آنلاین

لایه برداری با اسید میوه به چند روش انجام می شود؟

لایه برداری پوست با اسید میوه به دو صورت انجام می شود:

  • لایه برداری خانگی : این نوع لایه برداری با محصولات لایه بردار موجود در داروخانه ها انجام می شود. بصورتیکه افراد می توانند محصولات AHA را حتی بدون تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه کنند و در منزل از آن ها استفاده کنند. در این روش لایه برداری بصورت ملایم با درصدهای پایین انجام می شود و دوره درمان حداقل دو ماه می باشد. اثربخشی استفاده از محصولات AHA در خانه بصورت آهسته و پیوسته است و نباید انتظار نتیجه گیری سریع داشت.
  • لایه برداری کلینیکال: این نوع لایه برداری از پوست، در مطب پزشک با درصدهای بالا و بصورت عمقی انجام می شود. این نوع لایه برداری اثربخشی سریعتری دارد و مراقبت های ویژه ای بعد از انجام لایه برداری لازم دارد.

لایه برداری کلینیکال

چه نوع اسیدهای میوه ای در محصولات استفاده می شود؟

در صنعت آرایشی و بهداشتی (کازمتیک) استفاده از برخی اسیدها در محصولات مجاز است . برخی از اسیدها خواص بسیار مطلوبی برای پوست دارند که در برخی از محصولات از آنها استفاده شده است. از اسیدهای مورد استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی می توان به هیالورونیک اسید، اسکوربیک اسید، کوجیک اسید و رتینوئیک اسید اشاره کرد که هر کدام خواص متفاوتی دارند.

و اما پرکاربردترین اسیدی که در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می شود، هیدروکسی اسیدها هستند. درواقع اسیدی که در لایه برداری پوست استفاده می شود، هیدروکسی اسید نام دارد که خود به دو صورت آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید وجود دارد. بطور مثال، سالیسیلیک اسید که در محصولات ضدجوش کاربرد فراوانی دارد، از گروه بتاهیدروکسی اسیدها می باشد.

محصولات دارای اسید میوه AHA معمولا PH بین ۳۰۸ تا ۴ را دارند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند.

چگونه متوجه شویم که محصولی دارای اسید میوه است؟

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی وقتی از اسیدهای میوه استفاده میکنند این موضوع را بر روی جعبه محصول بصورت نمایان با عبارت AHA با ذکر درصد مشخص می کنند. این کار خصوصا زمانی که از درصدهای بیشتر از ۱۰ درصد استفاده می شود، صورت میگیرد.

اما در بسیاری از موارد اسید میوه را تنها در لیست ترکیبات می توان یافت. در صورتیکه تمایل دارید مطلع شوید که  آیا در محصولی که قصد خرید آن را دارید آیا از اسیدهای میوه استفاده شده است یا خیر، کافیست به لیست ترکیبات محصول نگاهی بیندازید و در صورتیکه مواد زیر را در آن دیدید، بدانید که این محصول حاوی AHA است.

پرکاربردترین اسید میوه آلفا هیدروکسی اسید است که به انواع مختلف وجود دارد:

  • گلایکولیک اسید: این اسید مهمترین و معروف ترین آلفا هیدروکسی اسید مورد استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی می باشد. ساختار مولکولی ریزی دارد لذا جذب راحتتری دارد. این اسید یکی از بهترین ترکیبات برای لایه برداری پوست است. گلایکولیک اسید منشاء میوه ندارد و از نیشکر گرفته می شود.
  • لاکتیک اسید: شاید در کتاب سینوهه خوانده باشید که ملکه های مصر باستان، برای زیبایی، حمام شیر میگرفتند. به این صورت که شیر را در تشت های بزرگی در زیر آفتاب قرار میدادند و ساعتها در وان شیر میخوابیدند. این کار برای بهره گیری از خواص معجزه آسای اسید لاکتیک بر پوست بود. امروزه اسید لاکتیک در برخی از کرمهای صورت استفاده می شود.
  • اسید سیتریک: این اسید از مرکبات گرفته می شود و مزه ترشی دارد. سیتریک اسید با درصدهای بالا می تواند بعنوان لایه بردار عمل کند و در درصدهای پایین بعنوان یک نگهدارنده در محصولات استفاده می شود. اسید سیتریک به اندازه گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید اثربخشی ندارد.
  • مالیک اسید: این اسید از سیب گرفته می شود و معمولا در محصولات ضدجوش استفاده می شود. مالیک اسید در درصدهای بالا میتواند لایه برداری از پوست انجام دهد.
  • تارتاریک اسید: این اسید از انگور و موز گرفته می شود و یک لایه بردار خفیف است. این اسید در درصدهای پایین بعنوان ضدباکتری در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

اسیدهای میوه AHA چه خواصی دارند؟

اسیدهای میوه با درصدهای متفاوت نقش متفاوتی در محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. در زیر به برخی از خواص اسیدهای میوه اشاره می کنیم:

  • لایه برداری با اسید میوه یا همان پیلینگ شیمیایی در واقع لایه شاخی و سلولهای مرده پوست را از سطح پوست جدا میکند و باعث شفاف تر شدن پوست می شود.
  • با این کار پوست آماده جذب مواد مغذی می شود. بعد از پیلینگ شیمیایی با AHA، هر نوع کرمی که بر روی پوست استفاده شود، حتی ضدآفتاب، اثربخشی بالاتری خواهد داشت.
  • لایه برداری سرعت ترمیم پوست را بیشتر میکند و پوست را وادار به بازسازی و ساخت سلولهای جدید میکند. باافزایش سن ضخامت لایه شاخی زیاد می شود و روند بازسازی پوست کند می شود. پوست باید بتوواند هر ۲۸ روز یکبار باید خودش را بازسازی کند.
  • لایه برداری با AHA می تواند نقش ضدچروک را بر روی پوست بازی کند چراکه اسید میوه باعث فعال شدن فیبروبلاست می شود و کلاژن سازی را فعال می کند.
  • هر مولکول اسید میوه می تواند ۸ مولکول آب را جذب کند و با این کار آبرسانی به پوست انجام می شود. در کرمهای آرایشی و بهداشتی استفاده از ۸ تا ۱۰ درصد اسیده میوه، آبرسانی عمقی به پوست را انجام می دهد.
  • با از بین بردن قسمت شل شده سلول پوست که باعث رویت منافذی باز بر سطح پوست می کند، منافذ باز پوست کاهش می یابد.

لایه برداری AHA برای چه افرادی مناسب است؟

لایه برداری پوست خواص بسیار زیادی دارد و پزشکان به اهداف گوناگون از این کار برای بیماران خود استفاده می کنند. بطور کلی افراد زیر میتوانند از لایه برداری پوست با اسید میوه استفاده کنند:

  • افرادی که پوست کدر و غیرشفافی و خسته ای دارند
  • افرادی که سن بیشتر از ۴۰ سال دارد. به منظور تسریع روند ساخت و ساز سلولهای جدید پوست که با افزایش سن کم می شوند.
  • افرادی که جوشهای سرسیاه دارند
  • افرادی که منافذ باز دارند. این افراد باید لایه برداری با درصد های بیشتر از ۱۵درصد انجام دهند.
  • افرادی که چروکهای سطحی بر روی پوستشان نمایان شده است و روزهای اولیه پیری پوست را طی می کنند.
  • افرادی که پوست تیره ای دارند
  • افرادی که لک های ناشی از جای جوش بر روی پوستشان وجود دارد. البته پیلینگ شیمیایی روشی برای درمان لک نیست و تنها لایه برداری پوست با درصدهای بالای ۵۰% ، می تواند بعنوان یک اقدام مکمل برای درمان لک محسوب می شود.
  • افرادی که پسوت کم آبی دارند. استفاده از اسیدهای میوه با درصد بین ۸ تا ۱۰ درصد در محصولات آرایشی و بهداشتی، نقش آبرسانی به پوست را ایفا میکند. چراکه اسید میوه با لایه اپیدرم نفوذ می کند و هر مولکول اسید میوه می تواند ۸ مولکول آب را جذب کند و رطوبت رسانی عمیف ایجاد کند.

چه نوع پوستی می توانند لایه بردارای با اسید میوه انجام دهند؟

  • لایه برداری پوست با اسید میوه AHA در افرادی که پوست چرب دارند، اقدامی بسیار طبیعی است. افرادی که پوست چرب دارند می توانند با درصدهای بالا از اسیدهای میوه استتفاده کنند.
  • افرادی که پوست نرمال دارند نیز می توانند براحتی از اسید میوه برای لایه برداری پوست استفاده کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.
  • افرادی که پوست خشک دارند به شرطی که در اثر درمانهای دارویی یا افزایش سن، پوستشان نازک و حساس نشده باشد، می توانند از محصولات حاوی اسید میوه استفاده کنند. توصیه می شود افراد دارای پوست خشک از درصدهای حداکثر تا ۱۵ درصد از اسید میوه استفاده کنند.
  • به افرادی که پوست حساس دارند، توصیه می شود پیلینگ شیمیایی با اسید میوه انجام ندهند. پوست حساس و پوست نازک توان تحمل لایه برداری را ندارند و احتمال ایجاد واکنش در آنها وجود دارد.

انواع محصولات حاوی اسید میوه موجود در بازار

اسیدهای میوه ای که در کرمهای مراقبت از پوست استفاده می شوند با درصدهای مختلف و تکسچرهای متفاوتی وجود دارند. هر کدام از انواع بافت محصولات حاوی اسید میوه کاربرد متفاوتی دارد. بنابراین با شناخت انواع تکسچر محصولات، می توانیم انتخاب صحیح تری از محصول، برای هدف مورد نظرمان داشته باشیم. در زیر به انواع بافت اسیدهای میوه موجود در بازار اشاره میکنیم:

  • ژل: این نوع از محصولات بصورت ژل حاوی اسید میوه در بازار وجود دارد که فاقد چربی است. این نوع بافت محصول، مناسب برای افرادی است که پوست چرب، کومدون های سرسیاه و جوش های زیر پوستی دارند. معمولا در این گروه از محصولات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اسید میوه وجود دارد. این نوع بافت محصول به افرادی که پوست چرب دارند توصیه می شود.
  • کرم: این نوع محصولات حاوی AHA، مناسب افرادی است که پوست خشکی دارند. این نوع کرمهای معمولا بین ۱۳ تا ۲۵ درصد روغن از روغن تشکیل شده اند که برای پوست چرب مناسب نیست. در این نوع محصولات، اسید میوه مانع تبخیر آب می شوند و نقش مرطوب کننده قوی را ایفا می کند.
  • ژل کرم

    ژل کرم: این نوع بافت، نسبت به کرمها روغن کمتر و نسبت به ژل ها چربی بیشتری دارد. معمولا در این نوع بافت از ۱۰ الی ۱۵ درصد روغن استفاده شده است. ژل کرم حاوی اسید میوه در محصولات آنتی ایجینگ (ضد پیری) مناسب برای افراد بالای ۴۰ سال استفاده می شود.

روش مصرف محصولات حاوی اسید میوه چگونه است؟

در مصرف لایه بردارهای حاوی اسید میوه به نکاتی بسیار مهم باید توجه کرد.

ابتدا مقداری از محصول حاوی اسید میوه AHA را بر روی پوست دستتان بمالید و خوب پخش کنید. منتظر شوید تا بطور کامل جذب شود. ببینید چه مدت زمان طول می کشد تا کامل خشک شود. یادتان باشد اسید خشک، فعال نیست و بر روی پوستتان عمل نمیکند. یعنی تا زمانی که اسید میوه استفاده شده بصورت مرطوب بر روی پوستتان وجود دارد در حال عملکرد می باشد.

بطور مثال اگر ۲۰ دقیقه طول بکشد تا کامل خشک شود، آن عدد را بر ۴ تقسیم کنید. ( که برای مثال آورده شده، عدد ۵ می شود). برای دفعه اول، ۵ دقیقه محصول را روی پوستتان بگذارید و سپس با پنبه آن را از روی پوست بردارید. شب دوم ۱۰ دقیقه و شب سوم ۱۵ دقیقه محصول را بر روی پوستتان نگه دارید. در نهایت از شب چهارم به بعد بگذارید محصول تا زمان خشک شدن کامل بر روی پوستتان بماند. بعد بقایای آن را پاک کنید.

در زمان مصرف اسید میوه ممکن است ابتدا احساس سوزش کنید که به زودی کم می شود. محصولات حاوی AHA را بر روی دورچشم و دور لب نزنید.

مراقبت های بعد ازلایه برداری پوست چیست؟

بعد از لایه برداری پوست، مراقبت های ویژه ای باید از پوست انجام شود. این مراقبت ها آنقدر اهمیت دارد که عدم انجام آنها، نتیجه معکوس در پی خواهد داشت. اگر لایه برداری از پوست انجام می دهید، به نکات زیر حتما توجه کنید:

  • محافظت از آفتاب:

زمانی که پوست لایه برداری می شود، لایه شاخی و سد دفاعی خودش را از دست می دهد. بنابراین توان مقابله با اشعه UV را ندارد و بسیار آسیب پذیر تر از حالت عادی می شود. بنابراین مراقبت از پوست در برابر آفتاب باید با دقت کامل انجام شود. مراقبت از پوست در برابر آفتاب بدین معنی است که در هنگام مواجه با نور خورشید از پوشش کامل ضدآفتاب به مقدار حداقل دو بند انگشت استفاده کنیم و هر دو ساعت آن را تمدید کنیم.

  • محافظت در آفتاب در دو هفته اول:

در صورتیکه پیلینگ شیمیایی در مطب پزشک انجام شود، در دو هفته اول پس از انجام پیلینگ شیمیایی، استفاده از ضدآفتاب در خانه نیز توصیه می شود.

  • استفاده از کرم مغذی:

در طی مصرف محصولات AHA ، روزی دو بار از یک کرم مغذی (مانند ویتامین سی) یا مرطوب کننده استفاده شود.

  • عدم استفاده در اطراف چشم:

محصولات حاوی اسید میوه AHA نباید با اطراف چشم تماس داشته باشد. پوست اطراف چشم ۱۰ برابر نازک تر از پوست دیگر قسمتهای صورت است و نباید از محصولات لایه بردار اطراف چشم استفاده کرد.

  • عدم استفاده از محصولات رنگی:

در طی مصرف محصولات لایه بردار حاوی AHA نباید از ضدآفتاب رنگی یا کرم پودرهای سنگین استفاده شود. رنگدانه های محصولات رنگی به لایه های زیرین پوست نفوذ پیدا می کند که تمیز کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

چه افرادی نباید از اسیدهای میوه AHA استفاده کنند؟

لایه برداری به دلیل از بین بردن لایه شاخی پوست، برای همه افراد مناسب نمی باشد. افرادی زیر نباید لایه برداری پوست انجام دهند. چه بصورت استفاده ازمحصولات  HAH و چه بصورت لایه برداری پیلینگ شیمیایی با اسید میوه در مطب پزشک که با درصد بالای AHA انجام می شود.

  • افرادی که کرم های موضعی حاوی رتینوئید اسید ها استفاده می کنند.
  • افرادی که روآکوتان مصرف میکنند.
  • افرادی که در ۴۸ ساعت گذشته اپیلاسیون انجام دادند، نباید پیلینگ شیمیایی در مطب پزشک که لایه برداری عمیق انجام میدهند داشته باشند.
  • افرادی که پوست حساس دارند
  • افرادی که در ۲ یا ۳ ساعت اخیر دوش گرفته اند یا بخور صورت انجام دادند نباید از محصولات AHA استفاده کنند یا پیلینگ شیمیایی نزد پزشک انجام دهند.
  • افرادی که تزریق ژل، بوتاکس یا لیزر و RF انجام داده اند، برای انجام پیلینگ حتما با پزشک خود مشورت کنند. این افراد بهتر است تا ۳ هفته از لایه برداری اجتناب کنند.
  • توصیه می شود لایه برداری در فصل تابستان که شدت نور آفتاب زیاد است و پوست در معرض اشعه UV بیشتری قرار میگیرد، انجام نشود.
  • افراد باردار برای انجام لایه برداری با پزشک خود مشورت کنند. برخی از خانمهای باردار در دوران بارداری جوش می زنند که برای درمان آن حتما دستورات پزشک خود را رعایت کنند.

ویدیوپیشنهادی در این مقاله

2 دیدگاه در “لایه برداری با اسید میوه در پوست چرب چه مزیتی دارد؟

  1. علی گفت:

    سلام بر دکتر جورقانیان
    بی اغراق یکی از بهترین های کشورمان در زمینه کار خود هستید

    1. سلام
      بسیار از بابت اظهار لطفتون سپارگزارم و خدا وند را شکر می کنم که به من فرصتی برای کمک به همنوعانم داد دقیق نمی دانم از کجا سایت آکنه یار و شخص من را می شناسید اما برایم پیامتون بسیار انرژی بخش بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *