آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه

جوش (آکنه)در جوانان – مصاحبه

جوش (آکنه)در جوانان و درمان آن - مصاحبه با دکتر مالکشاه

جوش(آکنه) درجوانان یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که هست که دلیل مختلفی دارد.یکی از دلایل ایجاد جوش(آکنه)در جوانان   می تواند چربی زیاد پوست باشد. دردوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی جوش ایجاد می شود . وجود جوش ( آکنه) در جوانان ممکن است باعث افسردگی وکاهش اعتماد بنفس شود.در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد جوش (آکنه ) در جوانان می پردازیم.

 دکتر ملکشاه همانطور که میدانیم, جوش زدن معضل بسیاری از افراد بخصوص جوانان می باشد. لطفا  توضیح بفرمایید که بیماری آکنه چیست و عوامل ایجادجوش (آکنه ) در جوانان  چه هستند؟

جوش (آکنه) درجوانان  معمولا در سن بلوغ، بیشتر در صورت (تقریباً ۹۰% ) و در مواردی در قسمت قفسه سینه , پشت بدن , اطراف بینیروی پیشانی و بازو (حدود ۵ تا ۱۰ % ) بروز می کند. عوامل بیماری زای آکنه متفاوت است. معمولاً ۴ مکانیسم در پیدایش آکنه دخیل است، بیشترین درصد آکنه, مربوط به گونه ای است که مکانیسم آن مرتبط با یک باکتری به نام پروپیونی باکتریمون که مولد آکنه می باشد, است به همین دلیل گاهی پزشکان از آنتی بیوتیک های خاصی برای این منظور استفاده می کنند . مکانیسم شایع دیگر ceratination (تکثیر زیاد سلول های شاخی) است که باعث ایجاد کومدون می شود ولی وقتی درمان نشود تبدیل به اکنه های التهابی می شود.

دکتر ملکشاه, بدیهی است جوش ها با هم متفاوت هستند. بعضی از آنها خفیف هستند و زود درمان می شوند و برخی شدید هستند و به درمان مقاومند. آیا در علم پزشکی, تفاوتی در درمان انواع مختلف آکنه وجود دارد؟

ویزیت آنلاین

در واقع جوش (آکنه ) در جوانان  به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:جوش (آکنه )خفیف، متوسط و شدید. بر اساس نوع آکنه, درمان متفاوتی برای آن درنظر گرفته می شود. مثلا اگر آکنه خفیف باشد، درمان های Topical (درمان موضعی) تجویز می شود. ولی در اکنه متوسط معمولا آنتی بیوتیک ها به علاوه درمان موضعی استفاده می شود. برای درمان آکنه های شدید (مثلا یعنی کیستیک باشد) یا آکنه ی مقاوم به درمان، در ابتدا داروهایی با اثر بخشی بالا مانند ایزوتریتوئین(آکوتان) برای بیماران تجویز می شود.یکی از عوارض مهم آن خشکی مضاعف پوست می باشد که می توان از کرم های مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کرد سپس رونددرمان آکنه های متوسط را طی خواهد نمود.

در روند درمان آکنه, رژیم غذایی هم تاثیر دارد؟ از چه غذاهایی باید پرهیز کرد تا جوش نزنیم یا روند درمان جوش مختل نشود؟

برخلاف تصور عموم که خیلی ها فکر می کنند غذا در پیدایش آکنه تاثیر دارد، محصولات غذایی هیچ تاثیری ندارد و غذای بیمار تاثیری در روند ایجاد یا بهبود آکنه ایجاد نمی کند. ما هیچ رژیم غذایی خاصی را برای بیمار آکنه ای توصیه نمی کنیم. تنها زمانی که غذاهای پر کربوهیدرات به مقدار زیاد مصرف شود, ممکن است آکنه را تشدید کند وگرنه اصلا هیچ پرهیز غذایی ندارند.

 دکتر ملکشاه, چه توصیه ای برای افرادی که در فکر درمان جوشهای خود هستند دارید؟

در روند درمان آکنه این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در بیماران باید صبر و حوصله به خرج دهند. آن ها فکر می کنند که درمان خیلی سریع است اما معمولا در ماه اول درمان آکنه معمولا ۲۰% پاسخ دهی دارد، اما درمان کامل آن ۴ تا ۶ ماه طول می کشد، معمولا آن هایی که از درمان ناراضی هستند، توصیه ها را جدی نمی گیرند و درست عمل نمی کنند لذا جواب درستی نمی گیرند. پس در درمان  جوش (آکنه) در جوانان چیزی که مهم است صبر و حوصله بیمار است که به نتیجه مطلوب و دلخواه برسد. بیماران در درمان آکنه باید موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

۱-از خود درمانی بپرهیزند.

۲-برای تعیین نوع درمان با پزشکان مشورت کنند.

۳-در اثربخشی درمان صبور باشند.

۴-از کرم های ضدآفتاب و مرطوب کننده های مخصوص پوست های چرب استفاده کنند.

۵-از فشار دادن جوش ها جداً خودداری کنند.

۶- از پاک کننده های ملایم (به شکل فوم) با PH مناسب مناسب برای پوستهای چرب و آکنه ای استفاده کنید

۷- امروزه کرم پودر ها ی مخصوص پوستهای چرب و پوست های آکنه ای در بازار وجود دارد که در صورت نیاز به آرایش می توان از آنها استفاده کرد.

مرجع:

www.poostnews.com

ویدیو پیشنهادی در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *