آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

تاثیر ویتامینB12 در ایجاد آکنه ( جوش )

تاثیر ویتامینB12 در ایجاد آکنه ( جوش )

نتایج بررسی های جدید نشان می دهدکه  بین مصرف زیاد ویتامین B12 با  آکنه می تواند ارتباط وجود داشته باشد. همانطور که می دانیم آکنه (جوش) به دلایل متعددی ایجاد می شوند. چربی زیاد پوست یکی از دلایل ایجاد آکنه است و همچنین وجود منافذ باز پوست سبب ایجاد آکنه (جوش) می شود که در مقالات پیشین مفصل در موردشان صحبت کرده ایم. ویتامین B12 که به فراوانی در گوشت قرمز و لبنیات یافت می‌شود، می‌تواند عامل جوش‌های صورت باشد که معمولا  نوجوانان و در برخی مواقع بزرگسالان نیز  با آن درگیر هستند. در این مقاله به بررسی ارتباط ویتامینB12با آکنه ( جوش ) می پردازیم.

ارتباط ویتامین B12 با آکنه

تولید بیش از حد سبوم (یک ماده روغنی که توسط غدد سباسه در پوست ترشح می شود) باعث بوجود آمدن آکنه می شود .جوش سر سفید هنگامی بوجود می آید که چربی اضافه منافذ پوست را چسبنده می کند و آلودگی و سبوم در آن گیر میکند . یک جوش سرسیاه هنگامی پدیدار می شود که سبوم با رنگدانه های پوست ترکیب می شود و منافذ را مسدود می کند. در هر دو مورد، باکتریها تکثیر شده و باعث التهاب می شوند. مصرف مازاد مکمل ویتامین B12 با بروز آکنه، مرتبط دانسته شده است. 

درحضورمقادیر بالای ویتامین B12، باکتری های پوست که با آکنه مرتبط هستند نوعی مولکول های التهابی ایجاد می کنند که عامل بروز آکنه(جوش)هستند.

دراین مطالعات پزشکان تفاوت بین باکتری های پوست افرادمستعد ابتلا به آکنه وباکتری های روی صورت افرادی با پوست صاف بررسی کردند  و به این موضوع پرداختند که چرا باکتری پرپیونی باکتریوم آکنه که شایع ترین میکروب پوستی است در برخی افرادموجب بروز جوش وآکنه میشود ودر برخی افراد بی تاثیر است.این پزشکان دریافتند ویتامین B12 بیان ژن باکتری پوست را تغییر می دهد وهمین امر میتواند به التهاب های ایجاد کننده آکنه منجر شود.

در انسان، ویتامین B12 نقش سوخت و ساز را بر عهده دارد همچنین این ویتامین باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون نگهداری از سیستم عصبی مرکزی می‌شود که همه این‌ها در مولتی ویتامین‌ها نیز یافت می‌شود اما تحقیقات جدید می‌تواند به سوالات مردم در مورد اینکه آیا افراد مبتلا به آکنه می توانند از مکمل های B12استفاده نمایند.

هویینگ لی ، یکی از متخصصان این مطالعه از دانشکده پزشکی دیویدگفن در آمریکا فرمودند ، تصور بر این است که بین ویتامینB12و آکنه رابطه ای وجود دارد.همچنین مشاهده گردید مجرای مولکولی وجود داردکه می تواند این ارتباط را توضیح دهداما لازم است که در مطالعات آتی ودر بررسی های بیشتر نقش ویتامینB12 دربروز آکنه تایید گردد.

این تیم تخصصی بابررسی الگوهای بیان ژنی دریافتند مجرای تولیدکننده ویتامینB12 به طور قابل توجهی درباکتری پوست افراد مبتلابه آکنه تغییر می کند که این وضعیت درافراد دیگر مشاهده نمی گردد.

هویینگ لی باکتریوم پوست صورت افراد بدون آکنه(جوش) را پس ازتزریق ویتامین B12 بررسی و پس ازگذشت یک هفته مشاهده نمود که برروی صورت یک عدد آکنه(جوش) ظاهر شده والگوی بیان ژنی باکتری پرپیونی باکتریوم آکنه تغییر کرده است.

به گفته ی لی، زمانی که این ویتامین به باکتری اضافه گردد میکروب ها ترکیب هایی به نام پورفیرین تولید می نمایند که التهاب دراَکنه را افزایش میدهد .به گزارش لایوساینس ، درحالیکه دراین مطالعه وجودارتباط مشاهده شده ، نقش ویتامینB12در بروز یا شدت آکنه تایید نشده است.

ویزیت آنلاین

مقدار توصیه شده ویتامین B12

مقادیر مجاز توصیه شده روزانه برای ویتامین B12 برای بزرگسالان ۴٫۲ میکروگرم در روز , برای زنان باردار ۶٫۲ میکروگرم در روز و برای زنان شیرده ۸٫۲ میکروگرم در روز است.اگر رژیم غذایی شامل مصرف منظم گوشت، شیر و سایر محصولات لبنی باشد، مقادیر مورد نیاز روزانه می توانند بدون نیاز به مصرف مکمل، تامین شوند. برای کمک به جلوگیری از هرگونه احتمال اثرات جانبی مانند آکنه، مکملهای غذایی را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

مرجع :

www.isna.ir

ویدیو پیشنهادی در این مقاله :

2 دیدگاه در “تاثیر ویتامینB12 در ایجاد آکنه ( جوش )

  1. rostami1397 گفت:

    سلام وقت بخیر.ببخشید علت به وجود اومدن جوش سر سیاه اکسید شدن سبومیه که در منافد پوستی بوده و با هوا ترکیب شده و اکسید شده؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      سبوم تجمع یافته در زیر پوست سفید است وقتی با ایجاد روزنه ایی با هوا در تماس قرار می گیرد اکسید می وشد و سیاه رنگ می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *