آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

آبرسانی در پوست چرب از چه روشهایی انجام می شود؟

آبرسانی در پوست چرب از چه روشهایی انجام می شود؟

تمامی افراد با هر نوع پوستی نیاز به آبرسانی به پوست دارند. حتی افرادی که پوست چرب دارند. افرادی که پوست چرب دارند نباید تصور کنند به واسطه ترشح چربی پوستشان، به آبرسانی به پوست نیاز ندارند. سلولهای پوست برای جوان ماندن و شاداب شدن نیاز به آبرسانی  دارند.

بطور طبیعی پوست انسان همواره در حال از دست دادن رطوبت است. در بسیاری از افراد،عوامل محیطی، آب و هوا، شوینده ها،  آلودگی ها و عادتهای نادرست افراد باعث می شود از دست دادن رطوبت بیتشر از حد طبیعی اتفاق بیفتد. از دست دادن رطوبت بیشتر از حالت نرمال اتفاق ناخوشایندی است که باید به هر طریقی از آن جلوگیری کرد.

افرادی که پوست چرب دارند در انتخاب محصولات مراقبت از پوست باید دقت ویژه ای بکنند. چراکه انتخاب یک محصول نادرست، صدمه های جبران ناپذیری در زیبایی پوستشان به بار می آورد. در مقالات پیشین درباره مزیت محصولات لایه بردار برای پوستهای چرب صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم چه کرمهایی مناسب پوستهای چرب هستند.

چه عواملی باعث می شود آب پوست از دست برود؟

تا به حال دقت کرده اید پوست کودکان چقدر لطیف و گوشتالو است؟ این امر به دلیل آب فراوان و اسید هیالورونیک است که در پوست آنها فراوان وجود دارد. با افزایش سن، روند جذب آب سلولهای پوست کاهش می یابد. در این میان، عوامل دیگری نیز سبب می شود که این از دست دادن آب با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

ویزیت آنلاین

کم آبی پوست چه عوارضی دارد؟

پوست به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، مواد آلاینده موجود در هوا، استرس‌های روزانه و استفاده بیش‌ازحد از مواد آرایشی مستعد از دست دادن آب و خشکی می‌باشد، که در اثر این پدیده پوست تکیده، پیر و بیمار به نظر خواهد رسید. پوست کم آب پوستی خسته، کدر و غیرشفاف است و مواد مغذی مانند ویتامین سی  را به سختی جذب می کند.

کم‌آبی باعث خشکی پوست و روند پیری و چین‌وچروک را تشدید می‌کند. کم‌آبی در پوست‌های چرب معمولاً ناشی از مراقبت نادرست است .

پوست دهیدراته یا کم آب، بیشتر از پوست سالم استعداد بیماریهای پوستی را دارد و زودتر دچار اگزما، پسوریازیس و دیگر بیماریهای التهابی پوست می شوند.

چه عواملی باعث از دست دادن آب پوست می شوند؟

شستشوی بیش از حد:

برخی از افراد به دلایلی مانند وسواس یا داشتن پوست چرب، بیش از حد پوست صورتشان را می شویند. این کار چربی طبیعی پوست را از بین می برد و سطح محافظ پوست برای جلوگیری از تبخیر بیش از حد پوست را نیز از بین می برد. بنابراین آب درون پوست، بیشتر از حد نرمال تبخیر می شود و پوست دچار کم آبی می شود.

برای افرادی که پوست چرب دارند، شستن روزی یکبار و حداکثر دوبار کافی است. پیشنهاد می شود اگر پوست چرب دارید و می خواهید روزی دوبار صورتتان را بشویید، یک بار با شوینده و یک بار بدون شوینده و تنها با آب پوستتان را شستشو دهید.

شستشوی بیش از حد باعث از دست دادن آب پوست می شود

شستشوی بیش از حد باعث از دست دادن آب پوست می شود

شستشو با آب گرم:

شستن پوست با آب گرم چربی های مفید پوست را نیز از بین می برد. چربی طبیعی که بر روی پوست وجود دارد، بصورت لایه محافظ عمل میکند و از تبخیر آب درون پوست جلوگیری میکند. بنابراین با از بین بردن چربی های مفید پوست، پوست آب بیشتری از دست می دهد و کم آب و کدر و خسته می شود. پیشنهاد می شود در فصول گرم سال با آب خنک و در فصول سرد سال از آب ولرم برای شستشوی صورت استفاده کنید.

استفاده از شوینده های نامناسب:

در بسیاری از مواقع افراد یک شوینده نامناسب برای پوست خود انتخاب میکنند و این باعث می شود پوست به شدت خشک شود. انتخاب شوینده بسیار اهمیت دارد چرا که شستن صورت اولین گام مراقبت از پوست است که می بایست بطور صحیح انجام شود. افرادی که پسوت چرب دارند تصور میکنند هر چه شوینده قوی تری مصرف کنند، بهتر است. در حالیکه این کار آنها را در یک سیکل معیوب قرار میدهد. پوست با از دست دادن چربی خود بطور کامل، برای جبران، چربی بیشتری تولید میکند و برعکس پوست چرب تر می شود و آلودگی های بیشتری به خودش جذب می کند.

شوینده باید حتما متناسب نوع پوست باشد و حتما از شوینده های مخصوص پوست صورت استفاده شود و باید از استفاده از صابونها که PH بالایی دارند و به پوست آسیب می زنند، اجتناب کرد.

پیشنهاد می شود مقاله انتخاب پاک کننده برای پوست چرب را حتما مطالعه بفرمایید.

شوینده های مناسب به پیشنهاد آکنه یار برای خرید  :

شوینده فوم آکنه سولوشن مای فارما

شوینده پوست چرب سبوما

شوینده مخصوص پوست چرب  فیس دوکس

عدم استفاده از مرطوب کننده در پوست چرب

    عدم استفاده از مرطوب کننده در پوست چرب باعث از دست دادن آب پوست می شود

عدم استفاده از مرطوب کننده در پوستهای چرب:

افرادی که پوست نرمال تا خشکی دارند معمولا بطور روزانه از کرمهای مرطوب کننده استفاده میکنند . اما افرادی که پوست چرب دارند، گاهی به اشتباه تصور میکنند چون پوستشان چربی زیاد ترشح می کنند دیگر نیازی که استفاده از مرطوب کننده ها ندارند. در حالیکه افرادی که پوست چرب دارند نیز باید از مرطوب کننده ها استفاده کنند تا آب طبیعی درون پوستشان بیشتر از حد نرمال تبخیر نشود. همچنین با استفاده از کرمهای مناسب، آبرسانی به پوستشان نیز انجام شود. افرادی که پوست چرب دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که این افراد باید از مرطوب کننده های مخصوص پوست چرب که فرمولاسیون متفاوتی دارند استفاده کنند. در قسمتهای بعدی توضیح می دهیم که فرمولاسیون مرطوب کننده های پوست چرب چه تفاوتی با فرمولاسیون مرطوب کننده های پوست خشک دارد.

تغذیه نامناسب باعث از دست دادن آب پوست می شود

تغذیه نامناسب:

عدم استفاده از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، باعث می شود سلولهای پوست آب لازم را برای تامین طراوت و شادابی پوست را بدست نیاورند. مصرف میوه ها و سبزیجات فراوان از خوردن ۸ لیوان آب در طول روز ضروری تر است.

عدم محافظت در برابر آفتاب:

عدم محافظت از پوست در برابر آفتاب، نه تنها باعث ایجاد مشکلات ناشی از اشعه UV مثل لک و پیری پوست می شود، بلکه سبب تبخیر بیش از حد نرمال آب درون سلولهای پوست می شود.

در مقالات پیشین به تفصیل درباره انتخاب ضدافتاب مناسب برای پوست های چرب صحبت کردیم.

استرس:

استرس بیش از حد، سبب پایین آوردن قدرت دفاعی بدن، از جمله قدرت دفاعی پوست می شود. از این رو آب بیشتری از دست می دهد. استرس پوست را شکننده و آسیب پذیر میکند. اینکه بگوییم در طول زندگی هیچ استرسی را نداشته باشیم، امری محال است. اما مهم این است که بتوانیم تا حد زیادی این استرس را کنترل کنیم و از اثرات جبران ناپذیر آن بر بدن، جلوگیری کنیم.

  • استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و عدم پاک کردن صحیح آن:

اگر اهل آرایش هستید و از محصولات پوشاننده استفاده می کنید، محصولات مناسب پوست خود را مصرف کنید و مهمتر از ان اینکه پس از اتمام فعالیت روزانه در پاک کردن آن وسواس به خرج دهید. استفاده از محصولات نامرغوب سبب از بین بردن رطوبت طبیعی پوست می شود.

آبرسانی به پوست از چه روشهایی انجام می شود؟

رطوبت رسانی به پوست از سه روش انجام میشود. برای بازدهی بالاتر، بهتر است هر سه روش در کنار هم استفاده شود.

آبرسانی از درون:

یک اصطلاحی در بین متخصصین علوم تغذیه و درماتولوژیست ها وجود دارد که می گویند “تغذیه پوست از طریق آبهای زیرزمینی صورت میگیرد.” این بدین معنی است که قسمت اعظم آبرسانی به پوست از درون بدن اتفاق می افتد. این امر با تغذیه مناسب اتفاق می افتد.

تامین آب سلولهای پوستی تنها با نوشیدن آب اتفاق نمی افتد. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز شرط لازم سلامتی و آبرسانی پوست است اما شرط کافی نیست. اتفاقا آب خیلی زود دفع می شود و ماندگاری کمی در بدن دارد. بنابراین تامین رطوبت سلولهای پوستی می بایست با غذاهایی که حاوی آب هستند و ماندگاری بیشتر در بدن دارند انجام شود. بطور مثال سبزیجات حاوی مقادیر خوبی از آب هستند که در بدن ماندگار ترند. خوردن میوه ها و سبزیجات برای حفظ و تامین آب مورد نیاز بدن اکیدا توصیه می شود. بنابراین در هر فصل، از میوه های آن فصل فراوان استفاده کنید و هرگز تصور نکنید خوردن قرص های مکمل ویتامینه می تواند تمام نیازهای بدن شما را به میوه ها و سبزیجات برطرف کند.

رطوبت رسانی از طریق هیدرودرمی پوست

رطوبت رسانی از طریق هیدرودرمی پوست

آبرسانی از طریق هیدرودرمی پوست:

امروزه در کلینکهای زیبایی اقدامات مربوط به آبرسانی پوست انجام می شود که بطور موقت در آبرسانی و تامین رطوبت مورد نیاز سلولهای پوست مفید است. اما فراموش نکنید این کار تنها یک روش موقت است و می تواند برای مدتی کوتاه آب مورد نیاز پوست را تامین کند.

با این روش به دلیل رطوبت رسانی به سلول‌های لایه شاخی، پوست شاداب‌تر و چین‌وچروک سطحی پوست کمتر می‌شود. در این روش به‌وسیله دستگاه هیدرودرمی، ژل آب‌رسان به سلول‌های خشک‌شده، رسانده می‌شود.هیدرودرمی با استفاده از آب، اکسیژن و گازهای پزشکی دیگر که در سرعت فوق صوت عرضه می شود، شستشو پرفشار  به آرامی در پوست انجام می شود. این شستشوی آرام باعث باز شدن حفره ها و از بین بردن مواد زائدی است که به صورت طبیعی در طول چندین سال در پوست ایجاد شده اند. لذا پوست با طراوت تر، جوان تر و صاف تر می شود.

برای آنکه بطور مداوم رطوبت رسانی به پوست انجام شود، باید عادت های رفتاری زندگی مان را طوری تغییر دهیم تا اولا از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست را به حداقل برسانیم و ثانیا آبرسانی به پوست را از روش های طبیعی مانند تغذیه مناسب بطور مداوم انجام دهیم.

حفظ رطوبت و  آبرسانی از طریق محصولات مراقبت از پوست:

محصولات مراقبت از پوست به دو طریق می توانند به رطوبت پوست کمک کنند. اول از طریق حفظ آب طبیعی سلولهای پوست و دوم از طریق نفوذ آب به درون پوست. مرطوب کننده هایی که در بازار وجود دارند از ترکیبات مختلفی ساخته شده اند. هر ماده ای که در هر مرطوب کننده وجود دارد، کاربری آن محصول را مشخص میکنند.

برخی از مرطوب کننده ها هستند که فقط روی سطح پوست می نشینند و یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد میکنند که از تبخیر آب طبیعی درون پوست جلوگیری می کنند. این مرطوب کننده ها چرب هستند و برای افرادی که پوست چرب دارند زیاد مناسب نیستند.

گروه دیگری از مرطوب کننده ها هستند که در فاز روغن از ترکیباتی استفاده شده است که چرب نیستند. آنها نوعی سیلیکون هستند که از استرها تشکیل شده اند. این گروه از مواد چرب نیستند، خاصیت جوشزایی ندارند و باعث مسدود شدن منافذ پوست که دلیلی اصلی جوش زایی است نمی شوند. در این گروه از مرطوب کننده ها به جای استفاده از روغن های طبیعی که چرب هستند از سیلیکون ها مانند دایمتیکون استفاده می شود که مزایای مرطوب کنندگی را دارد ولی معایب چرب بودن برای پوست چرب را ندارند. افرادی که پوست چرب دارند می بایست از این گروه از مرطوب کننده ها استفاده کنند. شما می توانید ترکیباتی مانند گلیسیرین، آلفاهیدروکسی اسید، کلاژن، هیالورونیک اسید، لاکتیک اسید و آمینواسیدها را در لیست ترکیبات آنها مشاهده نمایید.

انوع مرطوب کننده های پوست موجود در بازار

  • چرب کننده ها (مسدود کنندها)

این گروه از مرطوب کننده ها بصورت یک لایه چرب سنگین بر روی پوست می نشینند و از زنجیره های کربن طولانی تشکیل شده اند. این گروه از مرطوب کننده ها نقش حفظ رطوبت طبیعی موجود در پوست را بعهده دارند و خودشان به پوست آبرسانی نمیکنند. مانند وازلین ها، روغن گل رز، آووکادو و فندق.

  • سرامیدها:

سرامید بطور طبیعی در پوست انسان وجود دارد. عوامل مختلفی باعث ار بین رفتن بخشی از سرامید طبیعی پوست می شوند. کم شدن سرامید پوست، آن را خسته و آسیب دیده و خشک بنظر می رساند. این نوع مرطوب کننده ها مناسب برای افرادی است که پوست نرمال یا پوست مختلط و اگزمایی دارند.

  • جذب شونده ها (امولینتهای) 

این گروه از مرطوب کننده ها لابلای سلولهای پوست قرار میگیرند و پوست را نرم میکنند. این گروه از مرطوب کننده ها شامل روغن های گیاهی و اسیدهای چرب و الکل های چرب هستند که باعث نرمی و لطافت پوست می شوند. این گروه از مرطوب کننده ها تا لایه شاخی پوست نفذ می کنند و لابلای سلولهای پوست قرار میگیرند ولی پایین تر از لایه شاخی پوست نمیروند. معمولا این گروه از مرطوب کننده ها تا حدی درخشش برجا میگذارند. ترکیباتی مانند لانولین، پترولیوم و روغن های طبیعی در لیست ترکیبات این گروه از مرطوب کننده ها مشاهده می شود. افرادی که پوست خشک دارند می توانند از این گروه از مرطوب کننده ها استفاده کنند.

  • جاذب رطوبت یا هموکتانت ها:

این گروه از مرطوب کنندها که شامل ترکیباتی چون گلیسیرین، آلفاهیدروکسی اسید، کلاژن، هیالورونیک اسید، لاکتیک اسید و آمینواسیدها هستند، قادرند آب را از محیط جذب کنند و به سلول پوست برسانند. برخی از این ترکیبات ریزمولکول هستند که جذب پوستی بالاتری دارند. انواع پوست شامل پوستهای خشک، پوستهای نرمال، پوست های مختلط و چرب براحتی می توانند از این گروه مرطوب کننده ها استفاده کنند. در این گروه از مرطوب کننده ها روغن های سنگین وجود ندارد. بنابراین جوشزا نیستند.

مرطوب کننده های پایه آب و پایه روغن

مرطوب کننده های پایه آب و پایه روغن

مرطوب کننده های پایه آب و پایه روغن

هر کرمی که ساخته می شود، از دو بخش فاز آب و فاز روغن تشکیل می شود. برخی از کرمها پایه آب دارند و فاز چربی در آن بصورت معلق وجود دارد و برخی دیگر دقیقا برعکس. یعنی پایه کرم از روغن تشکیل شده است و ترکیبات آب در آن بصورت معلق وجود دارد.

اگر کمی از یک کرم را درون آب ولرم بریزید و آن را بهم بزنید، در صورتیکه زود باز شد و کرم در آب حل شد، یعنی این کرم پایه آب دارد. اگر دیر باز شد یعنی پایه روغن دارد.

افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از کرمهایی استفاده کنند که پایه آب داشته باشد و فاز روغن آن ترکیبات سیلیکونی و استرها باشد.

ویدیو پیشنهادی در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *