آکنه (علل و انواع آن)

پیلینگ شیمیایی راهی کم خطر در درمان اسکار آکنه سطحی

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی چیست؟

در یک لایه بردار شیمیایی از محلول اسیدی (به همین دلیل به آن اسید تراپی هم می گویند)استفاده شده برای از بین بردن لایه های شاخی سطحی پوست  ،  و افزایش سرعت گردش سلول و تقویت رشد کلاژن برای رنگ روشن تر و یکدست تر استفاده می شود. لایه بردارهای شیمیایی با ایجاد یک آسیب کنترل شده در یک عمق خاص ، رشد پوست جدید را تحریک کرده و باعث بهبود بافت و ظاهر پوست می شوند.

اسید تراپی می تواند به طور موثری مواردی مانند آکنه ، جوش های آکنه ، لکه های پیری ، ملاسما ، هایپرپیگمانتاسیون ، پوست خشن ، آسیب به آفتاب ، خطوط ریز و چین و چروک را درمان کند. گرچه در درجه اول برای صورت است ، اما می توان آنها را روی گردن ، قفسه سینه و دستها نیز استفاده کرد.

لایه برداری شیمیایی سومین روش زیبایی پرکاربرد  غیر جراحی در آمریکا  است لایه بردارهای محبوب شامل اسید گلیکولیک ، TCA(ا(سید تری کلرواستیک) ، اسید سالیسیلیک و محلول جسنر (ترکیبی از اسید لاکتیک ، اسید سالیسیلیک و رزورسینول) هستند.

دکتر جورقانیان  توضیح می دهد: “عمق لایه برداری و میزان قرمزی بافت بعد از لایه برداری به نوع و درصد اسید مصرفی بستگی دارد.” این روش توسط پزشک و یا بیوتراپیست آموزش دیده قابل انجام است و ارائه دهنده شما در مورد بهترین نوع لایه برداری شیمیایی برای شما مشاوره خواهد داد.

جوانب مثبت و منفی لایه برداری شیمیایی چیست؟

موافقان:

لایه برداری از سطحی تا عمیق ، لایه برداری شیمیایی را می توان متناسب با نوع پوست ، و مشکل موجود انجام شود .اگر می خواهید درخشندگی پوست را سریع افزایش دهید ، یک لایه بردار سبک می تواند درخشش فوری را ایجاد کند و آسیب پوستی  کم باشد و یا  بدون آن باشد.

مخالفان:

برخی از اسیدها کمتر از سایرین قابل پیش بینی هستند و می توانند در پوست های حساس واکنش ایجاد کنند.افرادی که رنگ پوست سبزه و تیره تر دارند ، با برخی لایه برداری های عمیق تر ، در معرض خطرایجاد لک قرار می گیرند .در صورت استفاده از لایه برداری نامناسب روی پوست یا باقی ماندن برای مدت طولانی ، خطر سوختگی یا زخم شدید وجود دارد.

پیلینگ

چه کسی کاندیدای مناسبی برای لایه برداری شیمیایی است؟

انواع مختلفی از لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد که برای رفع طیف وسیعی ازمشکلات پوستی  طراحی شده اند ، بنابراین نوعی لایه بردار می تواند برای بیشتر افراد مفید باشد. یک ارائه دهنده باتجربه می تواند یک محلول اسیدی را با قدرت و عمق مناسب برای نگرانی ها و نوع پوست شما توصیه کند.

بیوتی تراپیست ها در سالن های زیبایی ارائه دهنده خدمات مراقبتی پوست تنها مجاز به انجام لایه برداری سطحی با اسید های میوه (اسید گلیکولیک ) می باشند که معمولا درصد های بین 30 تا 70 را شامل می شود ولی پزشکان انواع قوی تری از اسید تراپی را برای اسکار های آکنه در مطب انجام می دهند

اسید تراپی هم برای لک های ناشی از جای جوش موثر است هم در درجات قوی تر برای اسکار آکنه موثر است

با این حال ، ممکن است انتخاب لایه برداری شیمیایی برای برخی از انواع پوست محدود باشد. “افرادی که دارای پوست حساس یا رنگ های تیره هستند به طور کلی باید از لایه برداری عمیق تر و شدیدتر خودداری کنند ، زیرا ممکن است دچار سوختگی ، لک ناشی از اسید تراپی  شوند.

یک مطالعه که سال 2018  در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که  ایمنی لایه بردارهای شیمیایی سطحی را برای انواع پوست III-IV فیتزپاتریک بررسی کرد و دریافت که کمتر از 4٪ از درمانها منجر به عوارض می شود.

اسید تراپی  چه کاری انجام می دهد؟

به طور کلی ، لایه برداری های شیمیایی با حل کردن پیوندهای بین سلول های قدیمی پوست ، باعث لایه برداری از پوست می شوند و به آنها اجازه می دهد تا از بین بروند. این راه را برای سلول های تازه و جدید باز می کند و با تشویق رشد سالم به ضخیم شدن پوست کمک می کند.

میزان لایه برداری شیمیایی به نوع اسید مورد استفاده و غلظت آن بستگی دارد ، اما لایه بردارهای شیمیایی معمولاً به سه دسته اصلی ، سطحی ، متوسط ​​و عمیق تقسیم می شوند.

لایه برداری سطحی

ایده آل برای افرادبا مشکل لک جای جوش  و افرادی که پوستی لطیف دارند ، لایه برداری ملایم به آرامی لایه برداری می کند – معمولاً با اسید لاکتیک ، سالیسیلیک و / یا گلیکولیک با مقاومت کم – برای پاکسازی منافذ پوست ، صاف شدن پوست و درخشش آن. یک مرحله لایه برداری سبک اغلب در صورت قرار می گیرد. لایه برداری سطحی نیز می تواند آکنه فعال را درمان کند. این نوع پیلینگ شیمیایی معمولا در سه الی 5 جلسه انجام می شود معمولا فواصل بین جلسات 8 تا 12 روز می باشد

لایه برداری متوسط

این لایه بردارها هم روی اپیدرم (لایه سطحی پوست) و هم روی لایه های فوقانی درم زیرین تأثیر می گذارند ، برای درمان لک های ملاسما  ، جای زخم های آکنه فرو رفته  و آسیب های شدید آفتاب از جمله چین و چروک های عمیق تر هستند. TCA ، محلول جسنر و درصد بالاتر اسید گلیکولیک اغلب برای لایه برداری با عمق متوسط ​​استفاده می شود.این نوع پیلینگ شیمیایی تنها توسط پزشک صوورت می گیرد

لایه برداری عمیق

این فرمول های مبتنی بر فنل تا لایه های تحتانی پوستی نفوذ می کنند. لایه برداری عمیق می تواند دردناک باشد و معمولاً نیاز به بی حسی موضعی به همراه آرام بخشی دارداین روش تنها در شرایط خاص زیر نظر پزشک انجام می دهد

باید تقریباً دو تا سه  هفته قبل از برخی لایه برداری ها از رتینوئیدها اجتناب کنید ، با پزشک خود مشورت کنید که کدام محصولات را در هفته های پیرامون یک لایه بردار مناسب حذف یا به برنامه های معمول خود اضافه کنید.

ویزیت آنلاین

در هنگام لایه برداری شیمیایی در مطب چه اتفاقی می افتد؟

تجربه درمان شما به قدرت لایه برداری شما بستگی دارد.برای لایه برداری ملایم و متوسط ​​، معمولاً  بی حسی مورد نیاز نیست. دکتر جورقانیان می گوید: “ممکن است احساس سوزش یا سوزش کنید تا زمانی که پوست پوست تحت تاثیر اسید باشد  ” در مطب ، با خنک شدن پوست در طول درمان یا با یک فن کوچک ، بسته به قدرت لایه برداری ، ناراحتی به حداقل می رسد.

بعد از اینکه صورت شما تمیز شد ، بسته به نوع و قدرت لایه برداری و حساسیت پوست ، محلول پوست زده شده و برای مدت زمان کمی از چند دقیقه باقی می ماند. هنگامی که محلول روی پوست شما است ، ممکن است احساس خارش ، سوزش و سوزش خفیف تا متوسط ​​داشته باشید.

پس از اتمام استفاده از اسید ، پزشک شما کمپرس گاز سرد را روی پوست قرار می دهد تا اسید خنثی شود. سپس صورت شما با كمپرس آب سرد كاملاً تمیز می شود و از مرطوب كننده و ضد آفتاب برای تسكین و محافظت از پوست استفاده می شود.

در زمان بهبود لایه برداری شیمیایی چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

اسید تراپی سطحی  ​​فقط به دو روز بهبود نیاز دارد ، در حالی که ممکن است پوست شما آفتاب سوخته به نظر برسد و احساس خشکی و حساسیت کند. زمان توقف برای لایه برداری عمیق تر می تواند از هفت تا 12 روز طول بکشد

حتما  دستورالعمل های مراقبت های بعدی ارائه دهنده خود را دنبال کنید تا خطر عفونت یا زخم را کاهش دهید.

بعد از لایه برداری شیمیایی چگونه باید از پوست خود مراقبت کنید؟

پوست شما در تمام مراحل بهبود بسیار حساس خواهد بود. برای حفظ سلامتی ، هیدراته و محافظت از این نکات (و دستورالعمل های مراقبت های بعدی ارائه دهنده خدمات خود) را دنبال کنید.

برای کمک به ترمیم و پنهان شدن پوسته پوسته شدن ، یک مرطوب کننده ساده و بدون عطر بزنید. اگر پوست شما خیلی خشک شود و ترک بخورد ، ممکن است جای زخم ایجاد کند.

برای محافظت از سلولهای پوستی که تازه در معرض آفتاب قرار گرفته اند ، از ضد آفتاب فیزیکی با طیف گسترده حداقل SPF 50+ استفاده کنید و از تابش مستقیم نور خورشید دور باشید.

در تمام مدت توقف خود ورزش را متوقف کنید. “به عنوان یک قاعده کلی ، من به بیماران خود می گویم که ممکن است بعد از اسید تراپی مدتی روتین های عادی پوست خود را تغییر دهید این ممکن است 5-7 روز طول بکشد. هر نوع ورزش و تعریق بیش از حد می تواند باعث تحریک قرمزی ، پوست کنده شدن پوست و طولانی شدن روند بهبودی شود. ”

تا یک هفته از آرایش سنگین پرهیز کنید که می تواند باعث ایجاد باکتری و تحریک پوست شود.استفاده از مرطوب کننه سبک در طول این مدت بسیار مفید است.

چه زمانی نتایج لایه برداری شیمیایی را مشاهده خواهید کرد؟

با کاهش علائم پس از لایه برداری ، باید شاهد بهبودی در رنگ و بافت پوست خود باشید. چهره شما با گذشت زمان بهبود می یابد و نتایج نهایی در حدود سه ماه قابل مشاهده است.

نتایج لایه برداری شیمیایی چه مدت طول می کشد؟

نتایج شما بسته به قدرت پوست و عادات مراقبت از پوست شما ممکن است از چند ماه تا چند سال پایدار می ماند

چند بار باید یک لایه برداری شیمیایی انجام دهید؟

لایه برداری ملایم را می توانید هر چند هفته تکرار کنید تا زمانی که به نتیجه دلخواه خود برسید.

خطرات و عوارض جانبی بالقوه لایه برداری شیمیایی چیست؟

برای همه لایه برداری ها ، فراتر از خشکی و پوسته پوسته شدن ، خطر ایجاد لک  وجود دارد – به ویژه برای افرادی که پوستی تیره یا بیش از حد حساس دارند. اگر مستعد ابتلا به لک پس از التهاب ناشی از التهاب هستید ، به عنوان مثال ، علائم قرمز یا زخم های ناشی از آکنه یا آسیب دیدگی ، به ارائه دهنده خدمات خود اطلاع دهید

اگر پوست شما مستعد آکنه است ، مراقب باشید که لایه برداری شیمیایی می تواند جوش های پوستی را ایجاد کند. “جوش  بعد از لایه برداری شیمیایی طبیعی است. بعضی اوقات ، حتی اگر پوست شما از نظر ظاهری سالم به نظر برسد ،

دکتر جورقانیان موسس سایت آکنه یار  می گوید: “از آنجا که لایه بردارها گردش سلول شما را تسریع می کنند ، طبیعی است که هنگام شروع درمان پوست ، مرحله پاکسازی داشته باشید.” دکتر جورقانیان می گوید ، اگر دچار جوش آکنه یا هستید حتما  ، به پزشک معالج خود اطلاع دهید ، زیرا ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی برای جلوگیری از لک های  احتمالی پس از التهاب مورد نیاز باشد.

افرادی که دارای ضایعات ویروسی مانند زگیل و یا ضایعات عفونی دارند انجام پیلینگ شیمیایی ممنوع است

اگر باردار یا شیرده هستید از لایه برداری شیمیایی خودداری کنید.

بارداری

آیا می توانید لایه برداری شیمیایی را با سایر روش های درمانی ترکیب کنید؟

طبق آکادمی پوست آمریکا ، تحقیقات نشان می دهد که ترکیب روش های درمانی می تواند به نتایج بهتر و ماندگارتر منجر شود.مصرف فیلر  تزریقی همراه با لایه برداری شیمیایی امری عادی است. لایه بردارها سطح پوست را درمان می کنند ، در حالی که مواد تزریقی در اعماق آن یا حتی زیر آن قرار می گیرند ، بنابراین درمان ها نباید با یکدیگر تداخل داشته باشند. با این حال ، شما باید دو هفته پس از یک لایه برداری عمیق تر صبر کنید تا پوست شما بین درمان بهبود یابد.

اگر قصد دارید علاوه بر لایه برداری شیمیایی برای ایجاد مجدد سطح پوست ، میکرونیدلینگ نیز انجام دهید ، این روش های درمانی را با فاصله چهار  هفته قرار دهید. استفاده از محلول های شیمیایی روی پوست با میکرو سوزن خطرناک است زیرا سوزن های ریز کانال های سوراخ سوراخ در درم ایجاد می کنند که باعث می شود اسید عمیق تر از حد لازم نفوذ کند.

هزینه لایه برداری شیمیایی چقدر است؟

هزینه پیلینگ شمیایی از 400 هزار تومان تا 1 میلیون تومان بسته به عمق وشدت آن متفاوت است

هزینه شما به نوع لایه برداری ، ناحیه درمان ، سطح تجربه ارائه دهنده و محل تمرین بستگی دارد.

لایه برداری شیمیایی در مقابل میکرودرمابریشن: تفاوت چیست؟

هر دو روش درمانی باعث لایه برداری از پوست می شوند ، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند. میکرودرم ابریژن یک فرایند لایه برداری فیزیکی است ، سلول های سطح پوست به طور فیزیکی در ناحیه تحت درمان قرار می گیرند. از طرف دیگر ، لایه بردارهای شیمیایی با نفوذ به اسیدهای قدرتمند به داخل پوست نفوذ کرده و پیوندهای بین سلولهای پوست را شل می کنند تا سلول های قدیمی از بین بروند.

میکرودرم ابریژن برای از بین بردن پوست سطح کدر و خشن بهترین حالت را دارد تا پوست نرم و لطیف زیر آن ظاهر شود. لایه بردارها می توانند در سطح بسیار عمیق تری کار کنند ، بنابراین می توانند مسائل ناشی از زیر سطح پوست مانند چین و چروک ، هایپرپیگمانتاسیون و جای زخم را درمان کنند. لایه برداری شیمیایی سطحی با میکرودرم ابریژن قابل مقایسه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *