آکنه (علل و انواع آن)

مراقبت های آکنه

مراقبت های پوست چرب و آکنه ای

افرادی که پوست چرب دارند، به مراقبت های ویژه ای برای پوستشان نیاز دارند. کوچکترین اشتباهی در برخورد با پوست، باعث ایجاد جوش و بهم ریختن زیبایی ظاهری پوست می شود.

در این مطلب سعی داریم به افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند بگوییم چه باید چگونه از پوستشان مراقبت کنند. چه بخورند؟ چه محصولی مصرف کنند؟ چگونه آرایش کنند و غیره.

پاک کردن مناسب پوست:

اولین نکته در برخورد با پوست چرب این است که پوستهای چرب و مستعد آکنه نیاز به شستشوی منظم و کامل دارند. چربی اضافه پوست باید به نحو مناسبی از روی پوست پاک شود. بسیاری از افراد به اشتباه از شوینده های قوی مانند صابون برای پوست چربشان استفاده میکنند اما جالب است بدانید وقتی پوست با یک شوینده قوی پاک و عاری از چربی می شود، واکنش تدافعی میگرد و شروع به تولید بیشتر سبوم برای جبران چربی از دست رفته میکند. بنابراین پوست به زودی مجددا چرب تر از قبل می شود و این سیکل معیوب ادامه می یابد.

پاک کردن پوست چرب

امروزه با پیشرفته شدن صنعت کازمتیک، شوینده های مخصوصی برای پوست های چرب فرموله شده اند که هم PH مناسب پوست دارند هم فقط چربی های اضافه پوست را از بین می برند بطوریکه چربی لازم و مفید پوست باقی میماند. این شوینده ها، به شکل ژل یا فوم هستند. پاک کننده های تکمیلی نیز برای پوستهای چرب وجود دارند که از نوع تونر هستند. تونرها به دلیل محلول بودن، براحتی داخل منافذ پوست می شوند و آنها را تمیز می کنند. گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما صورتتان با با آب و کف کاملا تمیز کرده اید. بعد که پنبه را آغشته به تونر میکنید و روی پوست میکشید، شاهد کثیفی هایی بر روی پنبه خواهید بود که باورتان نمیشود!

استفاده از ضدآفتاب

تصور اشتباهی وجود دارد که افرادی که پوست چرب دارند با زدن ضدآفتاب پوستشان چربتر می شود و عرق میکند بنابراین از زدن ضدآفتاب پرهیز میکنند. اما امروزه ضدآفتابهای مخصوص پوست چرب فرموله شده اند که نه تنها باعث چرب شدن پوست نمی شوند بله به دلیل مواد داخل آن، جاذب چربی اضافه پوست هستند. فراموش نکنید که پوست چرب ها حتما باید از ضدآفتاب های با بافت سبک و غیرچرب استفاده کنند. به هیچ وجه استفاده از ضدآفتاب را به خاطر داشتن پوست چرب قطع نکنید. لازمه داشتن پوست سالم مصرف مداوم ضدآفتاب است.

آرایش پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند و جوش میزندد خیلی از اوقات به آرایش و محصولات کاور دار  نیاز دارند. بهتر است از کرم پودرها یا ضدآفتابهای کرمپودری سبک و غیرچرب مخصوص پوستهای چرب استفاده کنید. فراموش نکنید که تنها در صورتی کرم پودر به پوستتان بزنید که به خودتان قول دهید بعد از اتمام فعالیتهای روزانه برای پاک کردن کامل آن از روی صورت وقت کافی میگذارید.

تغذیه و پوست چرب

تغذیه مناسب

با وجودی که تحقیقات اثبات شده ای برای ارتباط مستقیم خوراکی هایی که میخوریم با جوش زدن وجود ندارد، اما تجربه افراد حاکی از آن است این دو موضوع بهم مرتبط است. بنابراین توصیه می شود افرادی که پوست چرب دارند و مستعد جوش زدن هستند، از خوردن غذاهای با ترانس بالا و چربی های اشباع نشده پرهیز کنند. شواهد در برخی افراد نشان داده است که خوردن مغزها به مقدار زیاد نیز احتمال بروز جوش را در پوستهای چرب بالا می برد.

استفاده از محصولات مراقبتی پوست

یک پوست چرب نیاز به یک شوینده، مرطوب کننده و ضدآفتاب دارد. گاهی افراد تصور میکنند افرادی که پوست چرب دارند دیگر نیازی به استفاده از مرطوب کننده ندارند. اما هر نوع پوستی همیشه به یک آبرسان نیاز دارد. فقط افرادی که پوست چرب دارند، می بایست از آبرسانهای با بافت سبک و جذب سریع استفاده کند. امروزه بسیاری از برندها در بازار وجود دارند که محصولی اختصاصی برای آبرسانی به پوست چرب با خاصیت غیرکومدون زایی (غیر جوش زایی) فرموله کرده اند. بنابراین یک یا دو بار در طول روز از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

استفاده از یک محصول درمانی

اگر جوش می زنید، هرگز آن را به حال خود رها نکنید و حتما برای درمان آن اقدام کنید. بهترین کار این است که توسط یک پزشک معاینه شوید و با توجه به نوع جوشتان، داروهای درمانی برای شما تجویز شود. محصولات بهداشتی با دوزهای پایین دارویی نیز در بازار وجود دارد که بدون نسخه پزشک فروخته می شود. برای استفاده از آنها، حتما آگاهی تان را از منابع معتبر بالا ببرید تا محصولی مناسب انتخاب کنید.

ویزیت آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *