لک ( انواع لک و درمان)

درمان جای جوش به شکل لک صورت چگونه است؟

درمان جای جوش

لک صورت قرمز یا قهوه ایی باقی مانده از آکنه ( درمان جای جوش بعد از التهاب)

خلاصه مطلب درمان جای جوش:

جای جوش بعد از التهاب، که معمولاً به عنوان پرکاری سول های ملانین ساز هستند، و به شکل لک صورت تیره و یا قرمز که پس از بهبودی ضایعات آکنه روی پوست می ماند، اشاره دارد. جای جوش در پوستهای گندمگون تیپ 3 و 4 (مشابه پوستهای ایرانیان) شایع است. می تواند ماهها و حتی گاهی سالها ادامه داشته باشد. باعث می شود برخی از افراد آنها را با اسکارها اشتباه بگیرند. این خود آکنه نیست که باعث افزایش رنگدانه می شود. بلکه پاسخ التهابی پوست به آکنه است. این پاسخ التهابی منجر به تولید ملانین اضافی (رنگدانه پوست) می شود. همچنین باعث تیرگی پوست می شود. خوشبختانه، روش های خوبی برای درمان وجود دارد. این نوع لک ها به مرور زمان بهبود می یابد.

این لکه ها را از آفتاب دور نگه دارید. یا هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید. این کار به آنها کمک می کند تا سریعتر محو شوند. از فشردن و دستکاری جوش های التهابی به شدت پرهیز کنید. این کار باعث نفوذ التهاب به لایه های پایینی پوست می شود.

ویزیت آنلایندرمانهای موضعی مشهور از بین بردن لک جوش :

داروهای از بین بردن جای جوش صورت مانند هیدروکینون ، رتینوئیدها(آداپالن و ترتینویین)، نیاسین آمید موضعی ویتامین B3 ، آزلائیک اسید و اسید گلیکولیک.

روشهای از بین بردن لک جوش :

لایه برداری شیمیایی ، کرایوتراپی یخ خشک ، لیزر جای جوش و میکرودرم ابریژن.

سر فصل های مقاله:

• لک جای جوش چگونه پدید می آید؟
• از قرار گرفتن در معرض UV زیاد خودداری کنید
• از دستکاری جوش ها شدیدا پرهیز کنید
• نحوه درمان لک جای جوش مسطح
• روش های تهاجمی تر در درمان لک جای جوش
• لایه برداری شیمیایی
• کرایوتراپی یخ خشک
• لیزر جای جوش

لک صورت جای جوش چگونه پدید می آید؟

جای جوش بعد از التهاب (PIH) ، لکه های تیره یا لکه های قرمز که پس از بهبودی ضایعات آکنه باقی مانده است ، هنگامی ایجاد می شود که التهاب ذاتی ضایعات آکنه باعث می شود سلول های پوستی ملانین (رنگدانه پوست) بیشتری تولید کنند. افزایش مقدار ملانین باعث تیرگی پوست می شود. این علائم گاه به عنوان “ماکول” خوانده می شوند و در برخی موارد می توانند ماهها یا حتی سالها ادامه داشته باشند.
روش های تهاجمی تر درمان جوش صورت مانند لیزرجای جوش و لایه برداری شیمیایی قوی اغلب به اشتباه به دلیل ایجاد التهاب می تواند زمینه ساز ایجاد اولیه این ضایعات باشد. اما این روند التهابی پوست است که باعث ایجاد آنها می شود. که به صورت قرمزی و التهاب اولیه پوست بعد از لیزر و پیلینگ قوی دیده می شود که به شدت مستعد تیره تر شدن می باشند. همچنین مستعد برجای گذاری لک قهوه ایی جای جوش هست.

از قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب خودداری کنید.

لک صورت جای جوش در بین نژادهای با پوست تیره تر مانند ایرانی و هندی ها بیشتر شایع است. البته کم و بیش. نور اشعه ماوراء بنفش – نور ناشی از اشعه خورشید – می تواند باعث افزایش تراکم رنگدانه ملانین و تیره تر شدن ضایعات و باعث طولانی تر ماندن آن شود. اشعه ماوراء بنفش UV خود آکنه را نیز بدتر می کند. صرف نظر از همه انواع پوست ، لازم است اقدامات لازم جهت محافظت از پوست خود در برابر آفتاب بیش از حد انجام شود تا از تیره تر شدن ضایعات جلوگیری شود.

در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار نگیرید

 از دستکاری جوش ها شدیدا پرهیز کنید

از دستکاری جوش ها بپرهیزید 

بهترین راه برای پیشگیری از لک جای جوش ، درمان خود اکنه است. مهمترین روش پیشگیری از بروز جای جوش در آینده درمان سریع و با قدرت و کامل آکنه است .به همین دلیل در صورت ضایعات التهابی توصیه می شود حتما برای درمان به پزشک مراجعه نمایید و از خود درمانی پرهیز کنید در بسیاری از موارد درمان جوش صورت بین 4 تا 6 ماه طول می کشد که باید با صبوری زیر نظر پزشک آن را درمان کرد . در موارد زیادی در جوش های شدید و مقاوم به درمان پزشک رآکوتان تجویز می کند فرد باید به صورت کامل دوره تجویز راکوتان را طی کند .

“رآکوتان بهترین درمان برای جوش های شدید و کیستیک ,مستعد برجای گذاری اسکار آکنه می باشد “

در این زمینه بیشتر بدانیم: پزشکان در چه مواقعی آکوتان تجویز می کنند – ویدیو

روش صحیح تخلیه جوش 

نحوه درمان لک جای جوش مسطح

ابتدا پوست خود را از آکنه های فعال کاملاً پاک کنید و درمان جوش صورت را تا زمانی که حداقل یک ماه جوش جدیدی نمی زننید ادامه دهید. درمانهای موضعی اولین انتخاب برای از بین بردن سریع جای جوش صورت هستند. درمان هایی که معمولاً توسط متخصصین پوست انجام می شود ،به ترتیب شامل :
• لایه بردارها های نسخه ایی(رتینویید ها)
• ضد لک های غیر هیدروکینونی (آزالائیک اسید ,نیاسنامید)
• هیدروکینون(HQ)
• و ترکیبات دارویی هیدروکینون(فرمول کلیگمن)

درمان لک جوش

درمان لک جوش

1- لایه بردار های نسخه ایی (رتینویید ها)

شامل ترتینوئین با نام تجاری کترل یا Retin-A و آداپالن با نام تجاری دیفرین Differin و ژل موضعی آکوتان جزء رتینوئیدها مشتق شده از ویتامین A هستند که به طور معمول در خط مقدم درمان و یا همراه با هیدروکینون استفاده می شوند. رتینوئیدها درمانهای موضعی هستند که می توانند به محو شدن علائم و درمان همزمان آکنه کمک کنند.
طبق یک مطالعه ، رتینوئیدها می توانند لک های جای جوش را با افزایش میزان جایگزینی سلولهای قدیمی پوست با سلولهای جدید درمان کنند. یک مطالعه دیگر نشان داد که درمان روزانه با رتینوئیدها منجر به افزایش قوام پوست و شفافیت بطور چشمگیری در اکثر شرکت کنندگان شده است. رتینوئیدها به طور معمول 8 تا 12 هفته طول می کشد تا حداکثر نتیجه حاصل شود. فراوانی و غلظت درمان با رتینوئید بستگی به شدت فشار خون بالا دارد و باید توسط متخصص پوست تعیین شود. اکثر رتینوئیدها به تنهایی استفاده می شوند و در ترکیب با هیدروکینون نیستند ، متخصصان پوست اغلب به منظور کاهش تحریک و بدتر شدن احتمالی PIH که رتینوئیدها می توانند هنگام استفاده به تنهایی ، از کورتیکواستروئید موضعی تجویز کنند ، استفاده می کنند.

2- ضد لک های غیر هیدروکینونی :

این ترکیبات اثرات ضد لک و ضد قرمزی دارند مانند آزالئیک اسید که با نام تجاری آزالادرم وجود دارد که هم خاصیت ضد آکنه دارد هم اثر ضدلک دارد. یا نیاسینامید اسید که یک پیش ساز ویتامین B3می باشد. اثر ضد قرمزی دارد و معمولا در دارو های ترکیبی نسخه ایی و یا برخی از محصولات ضد لک غیر هیدروکینونی یافت می شود.
نیاسینامید ، همچنین به عنوان نیکوتین آمید نیز شناخته می شود. نیاسینامید یک ویتامین B است که می تواند به صورت موضعی تجویز شود. در حال حاضر به عنوان یک درمان بالقوه برای لک صورت مورد بررسی قرار می گیرد. یک مطالعه اخیر یک درمان موضعی حاوی نیاسین آمید را بر روی افرادی که دچار قرمزی جای جوش هستند به دلیل بیماری پوستی غیر آکنه مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که دو ماه از درمان باعث کاهش قرمزی جای جوش می شود. تا به امروز ، هیچ تحقیق منتشر شده ای وجود ندارد که بررسی کند آیا نیاسین آمید در درمان PIH نیز مؤثر است ، اما مطالعات در حال حاضر در حال انجام است.

آزلائیک اسید یکی دیگر از تجویزهای موضعی آکنه است که گاهی اوقات برای PIH استفاده می شود که با کند کردن تولید ملانین کار می کند. این ژل است که پزشکان به طور معمول 20٪(آزالادرم) غلظت آن را برای PIH تجویز می کنند ، دو بار در روز استفاده می شود. اسید آزلائیک برای درمان هر دو حالت آکنه و PIH در انواع پوستی تیره تر و بی خطر است. عوارض جانبی رایج شامل قرمزی خفیف ، پوسته پوسته شدن و سوختگی است. 16 با توجه به مکانیسم عملکرد اسید آزلائیک ، نتایج در چند ماه اول درمان اسید آزلائیک دیده نمی شود ، اما نتایج در نهایت پس از شش ماه مشاهده می شود.

 Hydroquinone هیدروکینون :

هیدروکینون اولین انتخاب برای درمان جای جوش به شکل لک های مسطح می باشد. این ماده معمولاً با غلظت 4٪ و 2% در داروخانه ها موجود می باشد. هیدروکینون می بایست زیر نظر پزشک برای شروع قوی درمان لک جای جوش استفاده شود. به دلیل ایجاد حساسیت معمولا دوماه بعد از شروع با یک ضد لک غیر هیدروکینونی جایگزین می شود. دو ماه بعد مجدد شروع می شود . درمان هیدروکینون منجر به بهبود چشمگیر یا پاکسازی کامل PIH در 63٪ بیماران می شود.
عوارض جانبی هیدروکینون شامل سوزش ، قرمزی و خارش در 30٪ بیماران است. افزودن اسید اسکوربیک ویتامین C به یک درمان هیدروکینون موضعی ممکن است تاثیر درمان را افزایش داده. همچنین عوارض جانبی را به حداقل برساند. اما حداکثر نتایج معمولاً به 8 تا 12 هفته درمانی نیاز دارد. اگر تصمیم دارید از هیدروکینون برای اطمینان از دوز مناسب و کاهش عوارض جانبی استفاده کنید، با پزشک یا متخصص پوست خود همکاری نزدیکی کنید.

هیدروکینون درفرمول های ترکیبی (فرمول کلیگمن):

اثر بخشی هیدروکینون با افزودن یک رتینوئید و یک کورتیکواستروئید با قدرت کم مانند هیدروکورتیزون و ویتامین سی ممکن است افزایش یابد. ابن ترکیب به صورت دارو با نام تجاری ژانولوما موجود است. برخی انواع این ترکیب بدون مجوز وزارت بهداشت در برخی از داروخانه ها موجود می باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانیم: چگونه جای جوش را از بین ببریم ؟

روش های تهاجمی تر در درمان لک جای جوش

در اینجا به روشهایی از درمان لک جای جوش اشاره می شود که نسبت به مواردی که تا کنون گفته شد، تهاجمی تر هستند.

1-لایه برداری شیمیایی

در صورت عدم موفقیت درمان موضعی ، لایه برداری شیمیایی (پیلینگ شیمیایی)و درمانهای لیزر انجام می شود. در حالی که این روشهای درمانی می تواند در درمان PIH مؤثر باشد ، در صورت استفاده نادرست می تواند باعث افزایش قرمزی پوست شود. بنابراین آنها باید توسط یک متخصص با تجربه و یا بیوتیشن با سابقه انجام شود.

پیلینگ شیمیایی سطحی ، که شامل اسید سالیسیلیک ، محلول جسنر ، اسید لاکتیک ، اسید مندلیک و اسید گلیکولیک است ، کمترین عوارض جانبی و انتخاب مطلوب لایه بردارهای شیمیایی را برای لک های جای جوش ایجاد می کنند. لایه برداری هایی که عمیق تر به پوست نفوذ می کنند ، مانند پوست TCA ، لایه برداری ترکیبی Jessner / TCA و فنل ، منجر به عوارض جانبی جدی تر مانند درد و احساس سوزش و همچنین پتانسیل بدتر شدن رنگدانه می شوند و بنابراین توصیه نمی شود.

پیلینگ

لایه برداری شیمیایی ملایم: اسید گلیکولیک

لایه برداری شیمیایی ملایم. محصولات گلیکولیک اسید بدون نسخه معمولا به صورت AHAدر نقاط قوت تا 10٪ تا 15%در دسترس هستند و می توانند “لایه برداری” شیمیایی ملایم تری تهیه کنند. که بهتر است به عنوان آلفا هیدروکسی اسید توصیف شود.

در درصد کمتر از محصولات بدون نسخه ، گلیکولیک اسید باعث نمی شود که پوست به طور واضح در ورق هایی مانند لایه برداری های شیمیایی به صورت حرفه ای لایه برداری شود و در عوض ، لایه برداری فقط سلولهای سطحی پوست را فراهم می کند. این یک روش آهسته تر و ایمن تر برای دستیابی به سلول سازی پوست مورد نیاز برای کاهش لک های قرمز رنگ است و در مقایسه با لایه برداری های شیمیایی ، از AHA ها می توانید به صورت مکرر استفاده کنید. بیشتر افراد دریافتند که می توانند 10تا15 درصد فرآورده های حاوی اسید گلیکولیک بدون نسخه را هر دو یا سه شب یا هر شب هنگام مخلوط کردن و با مرطوب کننده تحمل کنند.

در این زمینه بیشتر بخوانیم :آلفا هیدروکسی اسیدها چه تاثیری بر جای جوش دارند؟

2- کرایوتراپی یخ خشک

پزشکان گاهی اوقات از کرایوتراپی یخ خشک استفاده می کنند تا به این علامت محو شوند.معمولا این نوع درمان در افراد با پوست روشن و لک های سطحی کوچک انتخاب مناسبی است این درمان باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

 

3- لیزر درمانی

لیزر اگرچه استفاده از لیزر برای درمان هایپرپیگمانتاسیون بحث برانگیز است ، زیرا تحقیقات نشان می دهد که در بعضی موارد آنها می توانند باعث افزایش قرمزی و ایجاد لک های جدید تیره تر در برخی موارد شوند یا پوست را نسبت به آفتاب حساس تر کنند.

تحقیقات علمی:

طبق مقاله ای در ژورنال Dermatology Clinics ، “اگرچه در بسیاری از تحقیقات لیزرها برای کمک به درمان ملاسما و در برخی موارد لک جای جوش مفید هستند. اما در واقعیت محدودیت قابل توجهی برای دستگاههای مبتنی بر لیزر برای رنگدانه وجود دارد. خطر پیگمانتاسیون مجدد یا بدتر شدن حتی با درمان محافظه کارانه. علاوه بر این ، لیزر درمانی می تواند باعث شود که پوست در برابر آفتاب حساس تر شود. این موضوع در افراد با پوست تیره تر شایع تر است.
میکرودرم ابریژن که در سالن ها و مطب های زیبایی انجام می شود، به از بین بردن لایه های فوقانی مرده سلول های پوستی کمک می کند. با این حال ، نتایج بسیار ضعیفی در از بین بردن لک های جای جوش با آن وجود دارد. سایش پوست می تواند باعث سوزش شود. که باعث چرخه ایجاد آکنه جدید می شود. باید میکرودرم ابریژن شدید در افراد مستعد آکنه جلوگیری شود.
هر کدام از گزینه های درمانی را انتخاب کنید ، به یاد داشته باشید که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش لک های قرمز جدید در وهله اول می تواند مسیری طولانی را برای گرفتن دسته در مورد این مشکل طی کند. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. زمان خود را در آفتاب محدود کنید. با گذشت زمان ، پیشرفت هایی در ظاهر پوست خود مشاهده خواهید کرد.

2 دیدگاه در “درمان جای جوش به شکل لک صورت چگونه است؟

  1. ملیکا گفت:

    سلام اقای دکتر برای جای جوش که تقریبا قهوه ای هست باید از آ اچ آ استفاده بشه یا کرم ضد لک و یا هردو؟ ضدلکی که جوش نیاره چه مارکی معرفی میکنید؟

    1. سلام
      البته سوالتون خیلی کلی هست و مجبورم کلی جواب بدم
      چون این مدل لک مقاوم است و نیاز به درمان کامل دارد. کلیت درمان به شکل زیر است
      لایه بردار + ضد لک+ضد آفتاب+ویتامین سی
      بسته به شدت و عمق لک می توان لایه بردار ها و یا ضد لک ها و ویتامین های سی با درجات متفاوت انتخاب کرد اما عمدتا یک محصولی درمان نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *