درمان آکنه, درمان غیر دارویی آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

با درمان جوش بدون نیاز به نسخه OTCبیشتر آشنا شوید

با درمان جوش بدون نیاز به نسخه OTCبیشتر آشنا شوید

درمان جوش روشهای مختلفی دارد که در مطالب پیشین به انواع درمان جوش اشاره کردیم.  در این مطلب به درمان جوش بدون نیاز به نسخه می پردازیم. این نوع داروهای درمان جوش، مهمترین گزینه درمان جوش در مرحله ملایم تا متوسط هستند.

سر فصل های درمان جوش بدون نیاز به نسخه:

• اسید آلفا هیدروکسی (AHA)
• بنزوئیل پراکسید
• رزورسینول
• اسید سالیسیلیک
• گوگرد
• چگونه صورت خود را بشویید

ویزیت آنلاین

اسید آلفا هیدروکسی (AHA)

آ اچ آ چیست؟ اسید گلیکولیک ، اسید لاکتیک و اسید مندلیک رایج ترین اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده شده در فرمولاسیون های مراقبت از پوست ، در کرم ها و ژل ها با درصد 10٪ تا 15% . برای مقاصد مختلفی چون درمان جوش,جوانسازی,درمان لک صورت کاربرد دارند ،این اسید ها عمدتا از میوه ها گرفته می شوند و به همین دلیل ضمن اثر بخشی متوسط عوارض زیادی در درصد های پایین مشاهده نمی شوند اسید گلیکولیک معروف ترین آ اچ آ می باشد که بخش عمده محصولات ضد آکنه از آن استفاده می کنند و شما در ترکیبات مختلف درمان جوش برندهای مختلف آن را خواهیدیافت

آلفا هیدروکسی اسید ها چگونه عمل می کنند؟

آلفا هیدروکسی اسیدها به دلیل ساختار اسیدی خود لایه مرده سطح پوست را از بین می برند. این کار علاوه بر افزایش گردش خون پوست که می تواند به ضایعات آکنه موجود کمک کند تا سریعتر بهبود یابند و می توانند به جلو بسته شدن منافذ نیز کمک می کند. این محصولات یکی از مهمترین گزینه های درمان جوش زیرپوستی می باشد . این ترکیبات در ماسک برای جوش زیرپوستی به کار می رود.
ملاحظات استفاده از آلفا هیادروکسی اسید: از عوارض استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدها، عوارض خفیف شامل لک و قرمزی و پوست پوست شدن ضورت وخارش و حساسیت می باشد. از آنجا که آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA ) باعث از بین بردن لایه های سطح سلول های پوستی می شود ، پوست ممکن است در روزهای بعد از استفاده نسبت به آفتاب سوختگی مستعد شود. حتماً در هنگام استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید حاوی محصولات ضدآفتاب و یک هفته پس از آن از پوست خود محافظت می کنید همچنینی برای درمان پوست پوست شدن صورت در طی مصرف آاچ آ حتما از مرطوب کننده غیر چرب استفاده کنید .لایه برداری شیمیایی در درصد های بالاتر از 15درصد باید به صورت حرفه ای توسط پزشک و یا بیوتیشن در مطب و یا سالن زیبایی انجام خدمات فیشیال صورت گیرد.

“معمولا در درمان جوش از ژل آاچ آ استفاده می شود و در درمان جوانسازی و درمان لک صورت از کرم آن استفاده می گردد در برند های ایرانی ژل AHAآردن و ژل آ اچ آ بایودرما به صورت ژل می باشند استفاده از کرم AHAممکن است باعث تشدید جوش گردد”

یکی از مهمترین اصول استفاده از آ اچ آ استفاده از آن به نحوی که هم بتوان از اثرات مفید آن بهره برد و هم بیمار دچار عوارض نشود شروع آرام آرام این محصولات است .بهتر است در افرادی که پوست حساس دارند از هفته ایی سه شب و از میزان کم استفاده شود و به تدریج هر هفته یک شب به میزان مصرف افزوده گردد.

در این باره بیشتر بخوانید:آلفا هیدروکسی اسید در درمان جوش

بنزوئیل پروکساید 

بنزویل پروکساید چیست؟

این ماده از سه اتم اکسیژن متصل به هم تشکیل شده است که در ساختار مولکولی چربی دوست دارد و با جذب در سطح پوست در سطح زیرین پوست یک اکیسژن از آن جداشده و اثرات ضد میکروبی ,ضد آلتهابی و باز کنندگی منافذ بسته شده در جوش های زیر پوستی را دارد بنزوئیل پراکسید طبق قوانین در امریکا و کانادا FDAدر محصولات SKIN Care بدون نیاز به نسخهOTC در غلظت های 2.5 تا 5درصد ، به صورت کرم ، ژل و شستشو فروخته شود. در صورت استفاده صحیح ، مؤثرترین درمان برای آکنه است. بنزوئیل پروکساید بهترین گزینه درمان جوش صورت فوری می باشد.

بنزوئیل پروکساید چگونه اثر می کند؟

بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن جوش صورت در جایی که باکتری های آکنه را از بین ببرد ، به پوست نفوذ می کند. همچنین ، یک اثر خشک کردن و لایه برداری خفیف وجود دارد که تصور می شود به جلوگیری از ایجاد و درمان جوش التهابی کمک می کند. بنزوئیل پراکسید همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند . بنزوئیل پراکسید 2.5٪ موجود در محصولات بدون نسخه مانند شوینده حاوی بنزوئیل پروکساید ,فلویید درمان کننده جوش بدن و کرم ضد آکنه حاوی بنزوئیل پروکساید به همان اندازه موثر است که غلظت های بالاتر با عوارض جانبی کمتری داشته باشد. و انتخاب خوبی برای از بین بردن سریع جوش صورت می باشد.

در این باره بیشتر بدانید :بنزوئیل پروکساید چگونه عمل می کند ؟

ملاحظات: پیش بینی می شود برخی از خشکی ، قرمزی و خارش پوسته ریزی به خصوص در چند هفته اول استفاده شود.برای درمان پوست پوست شدن صورت می توان از مرطوب کننده غیر چرب استفاده کرد حدود 1 در 500 نفر به بنزوئیل پراکسید حساسیت دارند و تورم پوست یا پوسته پوستی شدید را تجربه می کنند و در این صورت باید فورا از مصرف آن خودداری کرد. بنزوئیل پراکسید می تواند مو و پارچه را سفید کندبه همین علت توصیه می شود افراد در هنگام خواب بر روی بالشت خود پارچه ایی قرار دهند

بنزوئیل پروکساید چگونه بر روی پوست اثر می کند ؟

رزورسینول، یکی از داروهای درمان جوش بدون نیاز به نسخه

رزورسینول چیست؟

برای درمان جوش صورت بلکه اگزما و پسوریازیس از دیگر شرایط پوستی کاربرد دارد بعضی اوقات با سایر داروهای آکنه ، معمولاً گوگرد ، و به ندرت به تنهایی ترکیب می شود. معمولا یکی از ترکیبات تشکیل دهنده در محصولات ضد آکنه برند های مختلف می باشد شما می توانید این ماده را در درصد های مختلف در محصولا ضد جوش برند های معروف و خوشنام پیدا کنید.
رزورسینولResorcinol به تجزیه پوست سخت و زبر کمک می کند ، به این معنی که در از بین بردن جوش های سرسیاه و سرهای سفید موجود موجود است.

از آنجا که این ماده در حال حاضر به طور بالقوه تحریک کننده است ، گاهی اوقات باعث قرمزی یا لایه برداری از پوست می شود ، خوب است از صابون ها و پاک کننده های تحریک کننده ، مواد قابض یا الکل و همچنین سایر داروها جلوگیری کنید.

اسید سالیسیلیکSalicylic acid

اسید سالیسیلیک ماده ای است که در بسیاری از داروهای ضد آکنه بدون نسخه و در غلظت های 5 تا 2 درصد استفاده می شود کاربرد عمده آن در شوینده های پوست چرب با اثرات ضد جوش و کرم ها و ژل های ضد جوش می باشد همچنین برای درمان سایر اختلالات پوستی از جمله شوره سر ، پسوریازیس ، کالوس ، ذرت ، زگیل و موارد دیگر استفاده می شود

اسید سالیسیلیک چگونه اثر می کند؟

آکنه هنگامی ایجاد می شود که سلول های پوستی در داخل فولیکول های مو جمع شده و جمع شوند ، فولیکول را به هم وصل کرده و باعث ایجاد جوش می شوند. اسید سالیسیلیک به محدود کردن این تجمع سلول های پوستی کمک می کند ، که می تواند به جلوگیری از انسداد مجرا کمک کند. اسید سالیسیلیک همچنین به درمان جوش زیر پوستی سر سیاه و جوش زیر پوستی سر سفید کمک می کند.
ملاحظات: برخی از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک ممکن است هنگام استفاده با سایر داروهای بدون نسخه ، تحریک کننده باشند و افراد معمولاً هنگام استفاده از محصول ممکن است از خشکی پوستشان شکایت داشته باشند که استفاده از مرطوب کننده های بدون چربی می تواند درمان پوست پوست شدن صورت باشد
فوم شوینده پوست چرب الارو و تونر مخصوص پوست چرب الارو حاوی اسید سالیسیلیک گزینه مناسب برای پوست های آکنه دار می باشند

گوگرد در ترکیبات درمان جوش بدون نیاز به نسخه

گوگرد برای اقدامات لایه برداری و خشک کردن آن هزاران سال است که برای درمان جوش استفاده می شود و در شویند ها ، صابون ها و کرم های مختلفی یافت می شود. از آنجا که بوی نامطبوع دارد و می تواند به طور موقت پوست را تغییر رنگ دهد ، اغلب برای کاهش این خصوصیات ناخوشایند با داروهایی دیگر مانند بنزوئیل پراکسید یا سولفات استامید سدیم ترکیب می شود.

گوگرد چگونه عمل می کند؟

گوگرد باعث لایه برداری و خشک شدن پوست می شود و می تواند به درمان جوش زیر پوستی سرسیاه و جوش زیرپوستی سر سفید موجود کمک کند. همچنین باکتریواستاتیک است ، به این معنی که اگر باکتریهای آکنه را از بین نمی برد ولی رشد باکتریهای ایجاد کننده آکنه را محدود کند.
ملاحظات: بوی بد دارد. همچنین ممکن است به طور موقت پوست را تغییر رنگ دهد. عوارض جانبی شامل لایه برداری و قرمزی و شکاف های گاه به گاه در اطراف دهان است ، اما گوگرد کلی به خوبی تحمل می شود.

حساسیت به گوگرد به خودی خود بسیار نادر است ، اما گوگرد اغلب با سولفات استامید سدیم ترکیب می شود ، و آلرژی به سولفات استامید سدیم بسیار متداول است و حدود 3٪ از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.توصیه می شود زنانی که قصد بارداری ، بارداری یا شیردهی دارند قبل از استفاده از گوگرد با پزشک خود مشورت کنند
چگونه صورت خود را بشویید.

شما چه از درمانهای دارویی ضد آکنه و یا درمانهای بدون نسخه ضدجوش استفاده کنید مهم است که به درستی پوست خود را قبل از درمان پوست خود را بشویید. صورت خود را فقط دو بار در روز ، صبح و عصر بشویید. شستن بیش از حد می تواند باعث تحریک شود.
فقط از دستهای خود برای شستشو استفاده کنید و 10 ثانیه یا کمتر بشویید. لیف های شستشو و دستگاه های تمیز کننده دستی (انواع دستگاههای براش) به طور غیر ضروری تحریک کننده هستند. ابتدا صورت خود را خیس کنید شوینده را بر روی پوست قرار داهید با دست به آرامی ماساژ دهید و 20 تا 30 ثانیه بعد کاملا آبکش نمایید . سپس به آرامی با حوله نرم پاک کرده.

“استفاده از هرگونه دارو و کرم ضدجوش(بجز مرطوب کننده ها) باید نیم ساعت بعد از شستشو صورت گیرد”

بیشتر بخوانید :چگونه یک شوینده مناسب پوست آکنه دار استفاده کنیم ؟

این کار باعث می شود تا پوست فرصت داشته باشد تا سبوم طبعی خود را ترشح کرده تا میزان تحریک دارو ها و درمان های ضد جوش کاهش یابد

ویزیت آنلاین

8 دیدگاه در “با درمان جوش بدون نیاز به نسخه OTCبیشتر آشنا شوید

  1. نیوشا گفت:

    سلام وقت بخیر امکانش هست aha و بنزوئیل پراکساید را با هم استفاده کرد؟ به چه صورت؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام خیر اصلا توصیه نمی شود مگر تحت نظر پزشک و توصیه وی زیرا این دو می تواند اثر التهابی یکدیگر را تشدید کنند هرچند هر دو درمانهای خوبیبرای آکنه هستند اما مصرف همزمان را توصیه نمی کنم

  2. Soli گفت:

    سلام خسته نباشید من تقریبا سه ماه این قرص میخورم تواین سه ماه صورتم پرشده ازجوشای درشت و چرکی نمیدونم دیگه چیکار کنم کمکم کنین

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      لطف می فرمایید دقیقتر بیان کنید کدام یک از قرص هاای معرفی شده بالا را استفاده می کنید ؟تا بهتر راهنمایی کنم

      1. معصومه مرزبانی گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        شوینده بنزوئیل پراکسید(دئودراگ) رو با ژل آداپالن میشه همزمان استفاده کرد

      2. بله اما دقت داشته باشید صورتتان خشک نشود و از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

  3. امید گفت:

    سلام
    میشه راهنمایی کنید از کجا می تونم رزورسینول تهیه کنم من تقریبا همه دارو هایی که گفتید بجز رزورسینول رو امتحان کردم چند تا داروخانه رفتم رزورسینول نداشتند میشه بگید از کجا می تونم تهیه کنم؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      متاسفانه رزورسینول به صورت خالص در فارماکوپه دارویی ایران نیست اما در محصولات اسکین کر ضد جوش به عنوان یک ماده درمان کننده وجود دارد . در گذشته به صورت پماد برای پیلینگ شیمیایی صورت وجود داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *