آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

June   ماه اطلاع رسانی درباره بیماری آکنه

June ماه اطلاع رسانی درباره بیماری آکنه

ماه ژوئن در تقویم سازمان بهداشت جهانی WHOبه عنوان ماه اطلاع رسانی در زمینه بیماری آکنه شناخته شده است . در این ماه  کلیه افراد درگیر در حوزه سلامت پوست و زیبایی در زمینه این بیماری اطلاع رسانی می کنند هدف این فعالیت با لا بردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه این بیماری و کاهش مشکلات بیماران مبتلا است .

نگاهی به آمار های جهانی در باره این بیماری نشان می دهد که آکنه(جوش) به عنوان شایع ترین بیماری در درماتولوژی :

  • تقریبا 30 درصد مراجعان به پزشکان پوست را تشکیل می دهد
  • تقریبا 80 درصد افراد جامعه با این بیماری در طول زندگی خود درگیر بوده اند
  • 30 درصد از خانم های بالای 30 سال بااین بیماری و 70 درصد از جوانان بین 14 تا 25 سال حداقل یک بار به این بیماری مبتلا شده اند
  • 70 درصد از نوجوانان مبتلا به این بیماری تحت تاثیر مسائل روحی ناشی از این بیماری قرار می گیرند
  • 30 درصد افراد مبتلا برای درمان به پزشک و 30 درصد به جستجوی درمان در داروخانه ها می پردازند و 40 درصد افراد هیچ گاه به پزشک مراجعه نمی کنند

در زمینه این بیماری باورهای  غلطی در جامعه وجود دارد که تلاش های افراد در اطلاع رسانی در این زمینه می تواند به تصحیح آن بینجامد.

  • باور های غلطی که دلیل آکنه را عدم رعایت بهداشت پوست و عامل ایجاد آنرا آلودگی می دانند
  • همچنین هرگونه عود آکنه را به اختلال عملکرد کبدی نسبت می دهند
  • همچنین باور غلطی در بین والدین نوجوانان وجود دارد که آکنه را سیر طبیعی می دانند و برای درمان آن در نوجوانان علیرغم شدت ضایعات اقدام نمی کنند .

تقریبا 40 درصدنوجوانان حداقل 2 سال دیرتر از زمان مناسب برای درمان به پزشک مراجعه می کنند و برخی از رفتار های وسواس گونه مانند فشردن ضایعات و تخلیه آنها باعث تشدید علایم و ایجاد اسکار آکنه و جای جوش می شود.

همچنین افرادی که آکنه دارند به دلیل وجود ضایعات در ناحیه صورت به شدت مستعد اختلالات روحی و تغییرات خلقی ناشی از این ضایعات بر عملکرد اجتماعی هستند گزارشان زیادی از عدم حضور نوجوانان و جوانان و گوشه گیری و افسردگی آنها به واسطه درگیری وسیع صورت با این ضایعات را شاهد هستیم و در برخی از موارد این موضوع به افسردگی عمده و رها کردن درمان می انجامد .

در سالهای اخیر برای کاهش این مشکلات کمپین های مختلفی در این زمینه توسط برند ها و افراد معروف و سلبرتی ها صورت گرفته برخی از معروف ترین این فعالیتها که بازتاب زیادی به همراه داشته است به شرح ذیل است :

Justin Bieber خواننده معروف و مورد علاقه نوجوانان در صفحه اینستاگرام خود در زمینه ئ اینکه وی هم از مشکل آکنه رنج می برد و اینکه نوجوانان باید با این موضوع در این شرایط سنی کنار بیایند پیام دادهو مورد استقبال شدید مخاطبان و حمایت سایر خوانندگان در امریکا شد.

همچنین این خواننده معروف با برند Proactive  یک کمپین اطلاع رسانی در مدارس آمریکا در زمینه درمان زود هنگام آکنه نوجوانان را آغاز کرد.

همچنین بیوتی بلگر و مدل انگلیسی Em Ford  در  صفحه اینستاگرام خود فیلمی از خود منتشر کرد که صورت بدون آرایشش را نشان می داد و اینکه هر روز با مشکل آکنه روبرو است و سعی می کند آن را با آرایش بپوشاند این حرکت وی زمینه ساز حرکتی بزرگ شد و وی در پیج اینستاگرام خود@Mypaleskinblog  جریان ساز حرکتی شد که بعد ها سوپر مدل ها و بازیگران زیادی به آن پیوستند ونام کمپین خود را مثبت نگری نسبت به پوست خود #skinpositivity نامیدند .

دراین حرکت وی و کسانی که به این کمپین پیوستند افراد را تشویق می کند تا استرس پنهان کردن جوش های خود را نداشته باشند و نسبت به پوست خود حس مثبت و بهتری داشته باشند.

ویزیت آنلاین

این فعالیت ها در قالب حرکت های مختلف اجتماعی و مسئولیت اجتماعی برند ها تعریف می شود به صورت نمونه برند مورد Muradدر سال 2016 کمپینی با هدف اطلاع رسانی بیشتر در زمینه روش های سبک زندگی سالم که باعث پیشگیری از عود آکنه می شود در امریکا راه اندازی کرد

اهداف این کمپین ها عمدتا در اصول زیر خلاصه می شود:

  • درمان هرچه سریعتر آکنه نوجوانان
  • آموزش به افراد دارای آکنه در جهت عدم دستگاری و تخلیه ضایعات
  • ترویج سبک زندگی سالم در قالب کاهش استرس و دوری از مواد غذایی تشدید کننده آکنه
  • تصحیح باور های غلط در زمینه روش های غیر علمی درمان
  • ترویج به صبوری و مداومت در درمان و پرهیز از رها سازی زود هنگام درمان
  • ترویج عدم استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی زیاد برای پوشاندن ضایعات
  • عدم شرمساری از وضعیت پوست خود و ترویج مثبت نگری نسبت به پوست خود
  • اشتراک تجارب موفق درمان با سایر بیماران
  • آموزش اصول مراقبت روزانه صحیح پوست های مستعد آکنه

در کشور ما پیشنهادمی شود به بهانه این ماه برند هایی که محصولات مرتبط با آکنه دارند همچنین پزشکان,داروسازان,بیوتی بلاگر ها و سلبریتی ها و آرایشگران و کارشناسان زیبایی هر یک در بخشی از مسئولیت اجتماعی خود به ترویج اصول بالا بپردازند

بیایید در این راستا از خود شروع کرده و در این ماه در باره این بیماری بیشتر صحبت کنیم و برای همسویی فعالیت های به عمل آمده از هشتک #ازآکنه-بیشتر_بدانیم در پست های خود استفاده کنیم .

ویدیو پیشنهادی این مقاله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *