درمان غیر دارویی آکنه

آیا پروبیوتیک ها می توانند پیشگیری و درمان جوش کمک کنند؟

پروبیوتیک

پره بیوتیک چیست؟

به زبان ساده پره بیوتیک مجموعپه ایی از باکتری های مفید است که به سلامت روده بزرگ کمک می کنند. روده‌ انسان مانند میدان نبرد است. در این میدان باکتری‌های خوب و مفید با باکتری‌های مضر و آسیب‌رسان می‌جنگند تا یکی بر دیگری غلبه کند. در آخر آنچه اهمیت پیدا می‌کند برتری تعداد باکتری های خوب به باکتری‌های بد است. اگر می‌خواهید برنده این رقابت در روده شما باکتری‌های خوب باشند، مصرف منظم پروبیوتیک را فراموش نکنید.

“پروبیوتیک ها موادی هستند که باعث رشد باکتری های سالم در بدن ما می شوند.”

آکنه و روده

آکنه ولگاریس بسیار رایج است و شیوع جهانی آن تقریباً 85٪ است. اگرچه این نوع جوش در دوران نوجوانی و در تمام بلوغ شیوع بیشتری دارد ، اما می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. این با میزان شیوع تقریباً 51٪ در زنان 20 تا 29 ساله و تقریباً 26٪ در زنان 40 تا 49 سال نشان داده شده است.
باکتری های روده در روده چندین عملکرد را انجام می دهد که شامل موارد زیر است:

• حفظ یکپارچگی ساختاری و عملکردی روده
• تنظیم سیستم ایمنی بدن
• شکستن غذا
• جلوگیری از رشد باکتریهای مضر و جبران آسیب های ایجاد شده بر اثر آنتی بیوتیک ها
• کمک به جذب بهتر برخی مواد معدنی و ویتامین ها

پروبیوتیک های واقعی موجودات زنده ای هستند که ممکن است در غذاهای تخمیر شده مانند ماست یا مکمل های با کیفیت بالا وجود داشته باشد. هنگامی که از طریق دهان مصرف می شوند ، می توانند باکتری های روده را عادی کنند ، میکروبیوم دستگاه گوارش شما را بهبود بخشند و متعاقباً التهاب را در بدن کاهش دهند. از جمله پوست.

مطالعات نشان داده است که ترکیب باکتریهای دستگاه گوارش (GI) می تواند بر روی پوست فرد تأثیر بگذارد. رشد بیش از حد باکتریهای روده کوچک می تواند منجر به افزایش نفوذ پذیری روده شود ، که می تواند باعث التهاب سیستمیک شود. این التهاب سیستمیک می تواند علائم و پیشرفت آکنه ولگاریس را افزایش دهد.

ویزیت آنلاین

چرا باکتری های خوب در روده کاهش می یابند؟

انواع دلایل از جمله استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، مصرف متناوب آنتی بیوتیک ها وانتخاب غذاهای متداول ناسالم و یکی از مهم ترین عوامل برهم زننده تعادل باکتری های مفید استفاده مکرر از آنتی بیوتیک هاست.
آنتی بیوتیک ها تمام باکتری های مفید را از بین می برد و فرصت خوبی برای باکتری های بد برای رشد و افزایش فراهم می کند. هرچقدر مصرف آنتی بیوتیکها افزایش یابد میزان عدم تعادل نیز بیشتر می شود. البته بسیاری از ما آنتی بیوتیک ها را برای آکنه مصرف کرده ایم که اغلب باعث می شود آکنه در بلند مدت بدتر شود، زیرا آنتی بیوتیک ها به روده آسیب بیشتری می رسانند.
غذاهای تخمیری مانند ماست، کفیر، تمپه، توفو سرشار از پروبیوتیکهای طبیعی هستند. روش دیگر برای مصرف پروبیوتیکها استفاده از مکملهای پروبیوتیکی است. مکمل های پروبیوتیکی دسترسی آسان، مصارف اختصاصی و انواع مختلفی دارند که استفاده از پروبیوتیکها را آسانتر می کند.

ویزیت آنلاین اگر میخواهید توسط دکتر جورقانیان ویزیت شوید

کان  پوست برای درمان آکنه مصرف آنتی بیوتیکها را توصیه می‌کنند اما برخی از پزشکان در کنار این نوع داروها برای بیماران مصرف پروبیوتیک‌ها را نیز تجویز می کنند. امروزه باکتری‌ها در رفع بسیاری از اختلالات و امراض عفونت‌های اسهالی گرفته تا زخمهای روده ای موثر هستند.

با کمک این موجودات ذره بینی حتی می توان پوست را پاکسازی کرد و مصرف توام آن با آنتی بیوتیک‌ها می تواند عوارض جانبی آنها را کاهش دهد.پروبیوتیک‌ها همچون لایه‌ای محافظ بر روی پوست از بروز آکنه و التهاب ناشی از باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند.

پروبیوتیک ها پتانسیل زیادی برای درمان جوش دارند. اثر بخشی پروبیوتیک های موضعی و خوراکی آزمایش شده است و ثابت شده است که هر دو موثر هستند ، با این حال ، به نظر می رسد بسته به مطالعه کدام یک از گزینه های بهتر است.
هاضمه تحت تاثیر اضطراب، نگرانی و برنامه غذایی کم فیبر و پر چرب قرار دارد. این موارد، مناطق میکروبیال داخلی بدن ما را به شکل بدی تغییر می‌دهند و در چنین موقعیتی سطوح ملتهب گسترده در سیستم بدن از جمله پوست افزایش می‌یابند. مصرف پروبیوتیک‌ ها از طریق خوردن غذا یا قرص‌های مکمل می‌تواند محیط سالمی برای روده ایجاد کند، در نتیجه پوست شما از التهاب در امان می‌ماند.
ارتباط پوست و روده تصور جدیدی نیست. در مطالعه‌ای ، ۳۰۰ نفر از افراد مبتلا به آکنه صورت پروبیوتیک دریافت کردند که ۸۰% آن‌ها شاهد بهبودی پوست خود بودند. این تصور در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است
نتایج نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت دفاع طبیعی پوست در برابر آکنه کمک کنند.
. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد کسانی که در طول ۱۲ هفته نوشیدنی تخمیر شده مصرف کردند شاهد سبوم (ترشحات چرب) کم‌تر و آکنه کم‌تری بودند.

چگونه می توانید پروبیوتیک مصرف کرد؟

شما می توانید برای مصرف پروبیوتیک از روش های زیر استفاده کنید:

1- استفاده از محصولات روزانه که حاوی پره بیوتیک باشد :

امروزه شما می توانید در فروشگاهها محصولاتی را مشاهده کنید که حاوی برچسب پره بیوتیک است مثلا در لبنیات برندهایی مانند کفیر ,لاکتیوا و… دارای میکروب های پره بیوتیک باشند. در این بین ماست یک از غذا هایی است که میزالن باکتری های پره بیوتیک آن یالاست ماست سنتی و ماست بز از بهترین ها هستند پنیر های لاکتیکی بیشتر حاوی پره بیوتیک هستند.

  • دریافت باکتری‌های مفید با مصرف لبنیات
    میکروب‌هایی که شیر را تبدیل به ماست و کفیر می‌کنند، مفیدترین میکروب‌ها هستند و به نظر می‌رسد که در مواد غذایی لبنی رشد می کنند. شیر حاوی ترکیباتی است به نام کربوهیدرات‌های پیچیده که باکتری‌ از آن‌ها تغذیه می‌کند.
    از سوی دیگر مواد لبنی در فضای سرد نگهداری می‌شوند و این دمای پایین برای اورگانیسم‌های حساس به حرارت ضروری است. باکتری در محیط به شدت اسیدی معده ممکن است از بین برود اما مواد لبنی می‌توانند مانع آن شوند.
    خامه ترش,شیر بز
    کفیر : نوعی لبنیات تخمیر شده خستند که با افزودن قارچ کفیر به دست می آیند
    کلم ترش : ظاهری مانند ترشی کلم دارد که با کلم سفید درست میشود شما می توانید  ترشی کلم را در خانه درست کنید
  • کنگر فرنگی,سیر ,پیاز,هویج,موز
  • مارچوبه 
  • شکلات تلخ: Ph شکلات تلخ به باکتری های پره بیوتیک کمک می کند تاتاز اسید معده جان سالم به درد ببرند
    ترشی: ترشی های خانگی مانند خیار شور و ترشی کلم
    مواد غذایی مانند نان,غلات و بسییسکوئیت می تواند موثر باشد.

پروبیوتیک

2- استفاده از مکمل های پره بیوتیک

در داروخانه ها امروزه مکمل های مختلفی با عنوان پره بیوتیک وجود دارد هرچند تفاوت هایی با هم در عملکرد دارند معمولا پره بیوتیک های موثر بر سیستم گوارشی بهتر می تواند بر آکنه موثر باشد

مصرف پروبیوتیکها را به مدت 3 الی 6هفته ادامه دهید تا تاثیرگذاری خود را نشان دهند

گفتنی است پروبیوتیک‌ها برای روده نیز بسیار مفید بوده که با سالم نگه داشتن محیط دستگاه گوارش و با کاهش التهاب روده از التهاب پوست نیز پیشگیری می کنند.
آنچه در مورد جوش های  هورمونی و دهان محوری موثر است ، به احتمال زیاد بهترین راه حل برای برخی از برجستگی های گاه به گاه قرمز نخواهد بود ، به همین دلیل مشاوره با یک متخصص پوست در درجه اول قرار دارد.
علیرغم قطع امید برای راه حل معجزه آسای پوست برای همه ، ما بیش از پیش در مورد رابطه بین پوست خوب و سلامتی باکتریهای روده شما صحبت کردیم. بسیاری از افراد می گویند افزودن پروبیوتیک ها (اعم از مکمل یا مراقبت از پوست) می تواند راه حلی برای ایجاد لکه های پوستی باشد ، اما آیا ممکن است نوشیدن یک قرص مملو از باکتری و یا تغییر روند مراقبت از پوست با فرمول های غنی از پروبیوتیک جواب دهد؟ .

چه کسی باید از آن استفاده کند: اگرچه هر کسی می تواند از پروبیوتیک بهره مند شود ، اما به ویژه برای کسانی که بیماری التهابی پوستی مانند آکنه ، اگزما یا روزاسه دارند ، یا کسی که از خشکی یا حساسیت ناشی از ایجاد مانع در پوست رنج می برد ، مفید خواهد بود.و کسانی که یبوست و آکنه دارند
چقدر می توانید از آن استفاده کنید؟ استفاده از پروبیوتیک های خوراکی و موضعی هر روز ، صبح و شب بی خطر است.

کسانی که نباید استفاده کنند: هر کسی که در حال حاضر یک دوره آنتی بیوتیک مصرف می کند ، باید مراقب باشد که بین مصرف نسخه و آنتی بیوتیک خود فاصله بگذارد تا احتمال لغو یکی دیگر کاهش یابد.

“پروبیوتیک های واقعی موجودات زنده ای هستند که ممکن است در غذاهای تخمیر شده مانند ماست یا مکمل های با کیفیت بالا وجود داشته باشد. هنگامی که از طریق دهان مصرف می شوند ، می توانند باکتری های روده را عادی کنند ، میکروبیوم دستگاه گوارش شما را بهبود بخشند و متعاقباً التهاب را در بدن کاهش دهند. از جمله پوست. “

فواید پروبیوتیک ها برای آکنه

پروبیوتیک ها هم مزایای داخلی و هم مزایای خارجی دارند و ممکن است یک روش استفاده نتایج بهتری نسبت به روش دیگر برای هر فرد داشته باشد.

التهاب داخلی را آرام می کند: مصرف پروبیوتیک بهترین گزینه برای صاف و مقاوم نگه داشتن پوشش دستگاه گوارش است.

باکتری های آکنه ساز باعث ایجاد التهاب در پوست می شوند و منجر به جوش های پوستی می شوند.

طبق مقاله ای در مجله بین المللی پوست زنان ، پروبیوتیک هایی که به پوست وارد می شوند به طور مداوم منجر به موارد کمتری از باکتری های P. acnes می شوند که باعث ایجاد آکنه می شوند.
عوارض جانبی پروبیوتیک ها برای آکنه

مراقبت از پوست پروبیوتیک هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ندارد. توجه به این نکته مهم است که ورود پروبیوتیک ها به سیستم گوارش ممکن است کمی اوضاع را به هم بزند ، بنابراین پروبیوتیک ها احتمالاً می توانند تعداد شکستگی هایی را که می بینید افزایش دهند. در صورت معرفی خوراکی پروبیوتیک ها ، اقدامات اضافی نیز باید انجام شود که می تواند از میکروبیوم شما محافظت کند. همچنین ، اگر باردار یا شیرده هستید ، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.
نحوه استفاده از پروبیوتیک ها برای آکنه
ممکن است پروبیوتیک ها از طریق دهان به عنوان یک روش موثر و در عین حال غیر مستقیم برای درمان آکنه مصرف شوند.” “در شرایطی که میکروبیوم روده تغییر کرده است ، بیمار می تواند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد کند که به گردش خون و همچنین پوست سرایت می کند. اصلاح” روده بیمار  “با خوردن غذا یا مکمل های پروبیوتیک ممکن است به آرام شدن التهاب در بدن کمک کند. پوست و همچنین بهبود آکنه. “

گزینه دیگر استفاده از برخی پروبیوتیک ها در صبح و بعد از ظهر است. روال مراقبت از پوست.

“محصولات موضعی مراقبت از پوست معمولاً حاوی میکروارگانیسم های زنده نیستند.” “بیشتر آنها حاوی پری بیوتیک هستند که اساساً غذاهایی هستند که ترجیحاً از رشد و باکتری های سالم پوست پشتیبانی می کنند.”
آیا پروبیوتیک ها به آکنه کمک می کنند؟

در حالی که هنوز تحقیقات زیادی برای انجام وجود دارد ، به نظر می رسد (و بسیاری از افراد خود گزارش داده اند) که پروبیوتیک ها ممکن است ابزاری مفید به برنامه درمانی آکنه اضافه شده و همچنین با تعادل میکروبیوم و کاهش سیستمیک به آرامش سایر بیماری های پوستی کمک کند. التهاب با این حال ، این اثر متعادل کننده ممکن است زمان ببرد و باید آن را یک درمان کمکی برای یک درمان موضعی آکنه با درجه پزشکی موثر در نظر گرفت. علاوه بر این ، مواردی وجود دارد ، به عنوان مثال ، در بیماران مبتلا به SIBO (رشد باکتری روده کوچک) که ممکن است پروبیوتیک ها بهترین انتخاب نباشند و در واقع مسئله را تشدید کنند. قبل از شروع مصرف مکمل پروبیوتیک ، همیشه بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان آزمایشاتی را برای درک بهتر وضعیت میکروبیوم خود انجام دهید.

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آکنه از این باکتریها کمتر از افراد بدون آکنه هستند.

غذاهای پری بیوتیکی مانند مارچوبه راهی عالی برای بهبود سلامت روده است

آیا پروبیوتیک های موضعی به آکنه کمک می کنند؟

استفاده از محصولات مراقبت از پوست با پروبیوتیک های موضعی جذاب به نظر می رسد و می تواند به عنوان گزینه ای برای مراقبت از پوست مفید باشد. با این حال ، برای بیماران آکنه ، بهتر است به پروبیوتیک های خوراکی پایبند باشند و به محصولات مراقبت از پوست (مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید) که برای مبارزه با باکتری های آکنه ولگاریس ثابت شده اند ، تمرکز کنند.

یک ویدیو کار بردی در زمینه پره بیوتیک

این ویدیو را خانم میرزائیان کارشناس میکروبیولوژی ارسال کردند

ویدیو معرفی محصولات پره بیوتیک

6 دیدگاه در “آیا پروبیوتیک ها می توانند پیشگیری و درمان جوش کمک کنند؟

  1. زهرا گفت:

    باسلام و وقت بخیر
    بنده ۳۸ سالمه و مونث ، سالهاست با بیماری روده درگیر هستم و از مراجعه به پزشکان گوارش خسته شدم حتی بیشتر داروهاییکه میدن باعث بدتر شدن درد روده هام میشه ،[همیشه صب موقع بیدار شدن از خواب روده هام خیلی شدید درد میکنه تا چن ساعت بعدش که آروم میشه
    و اکثر مواقع بر روی مدفوع خلطهای سفید رنگی هست و خارش اطراف معقد (قسمت خارجی) و کاهش وزن دارم و اما یبوست ندارم و گاها اسهال دارم ]
    متاسفانه هیچ کدوم ازپزشکان درست تشخیص ندادن چون داروهاشون تاثیری نداشت شاید هم موجب بدتر شدن روده و اسهال شد
    الان چن ماه هست که پوست صورت و فک و سینه ام خیلی شدید جوشهای چرکی و جوشهای بزرگ دردناک و آبکی میزنه
    نمیدونم آیا علتش به خاطر روده ام هست یا نه
    لطفا منو راهنمایی کنین لطفا
    ایا پرو بیوتیک مصرف کنم مفید خواهد بود ؟؟
    برای چرک جوش یا گاها سرماخوردگی انتی بیوتیک میدن که نمیتونم مصرف کنم چون اسهال ودرد روده هام شدیدتر میشه
    من باید برا جوش صورتم انتی بیوتیک موضعی مصرف کنم یا پرو بیوتیک خوراکی یا موضعی ؟؟؟
    تو رو خدا راهنماییم کنین
    نگین به دکتر مراجعه کنم که سالهاست کارم همینه
    تورو خدا خودتون راهنماییم کنین

    1. سلام
      از اینکه این مدت اذیت شدید متاسفم
      جوش های شما می تونه ارتباطی با سندرم روده تحریک پدیرتون داشته باشه اما درمانش تقریبا مستقل از آن است
      در این موارد ما تمام تلاشمان را می کنیم با دارو های موضعی شرایط جوش ها بهتر شود
      هرچند درمان شرایط التهابی روده در ایجاد جوش هم موثر است اما عامل اصلی درمان نیست در کنار این موارد می خواهم توجه شما را به عاممل کاهش استرس اگر زیاد دچار آن هستید جلب کنم که بسیار مهمه و شما باید با کار هایی مانند تکنیک های تن آرامی و ریلکسشن ورزش سبک , … شرایط ذعنی آرامتری را برای خود ایجاد کنید
      قطعا استفاده از پره بیوتیک ها مفید است برخی اختصاصا حاوی باکتری ها موثر بر روده هستند
      در پایان هم همانطوری که گفتید نمی گم به پزشک مراجعه کن حداقل در حوزه جوش این مدل مشورت و سوال پرسیدن را ادامه بده چون برای درمان جوشتان مفید هست برایتان نهایت سلامتی را آرزومندم

  2. ندا گفت:

    سلام آقای دکتر لطف می کنید چند مکمل پره بیوتیک که برای آکنه مفید باشند و بشه از داروخانه خرید معرفی کنید؟

    1. سلام
      کلیت پره بیوتیک هایی که برای یبوست مفید باشد برند های مکمل با این کار برد دارن می توانید تهیه بفرمایید

  3. فراهانی گفت:

    سلام.آقای دکتر ممنون بخاطر این مقاله.
    خیلی خوب و مفید بود.مقاله هایی که در زمینه درمان غیردارویی جوش منتشر میکنید خیلی خوبن لطفا بازم در این زمینه راهنمایی مون کنید و مقاله های بیشتری پست کنید.من خیلی راجع به پروبیوتیک ها و سیستم گوارش و تاثیرشون روی پوست کنجکاو بودم.بابت معرفی محصول هم ممنون.☘

    1. سلام
      ممنونم از لطفتون این موضوع بحث بسیار گسترده ایی در خارج از کشور هست و توجه زیادی به آن هم در قالب خوراکی و هم در قالب موضعی به آن می شود
      سعی می کنم از این به بعد بیشتر به آن بپردازم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *