آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

چگونه بایداز پوست چرب مراقبت کرد؟

چگونه بايد از پوست چرب مراقبت كرد؟

اغلب جوانان پوست چربی دارند که از آن اظهار نارضایتی می کنند. مراقبت از پوست چرب اصولی دارد که باید از آن آگاه باشیم. از این رو گفتگویی داشتیم با آقای دکتر حسن زاده ، متخصص پوست و مو در سنندج تا ما را از مزایا و معایب و مراقبت های پوست چرب آگاه سازند.

 آقای دکتر حسن زاده، لطفا برایمان توضیح دهید دلیل داشتن پوست چرب چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده، متخصص پوست و مو در سنندج:

پوست از لحاظ میزان ترشح چربی به انواع مختلف تقسیم بندی می شود: پوست چرب، پوست معمولی، پوست خشک، پوست مختلط.
مهمترین عامل داشتن پوست چرب مسئله ارث است. پوست چرب در بعضی خانواده ها شایعتر است. مسئله دیگر مسایل هورمونی است. میزان ترشح چربی در سنین نوجوانی و جوانی در نتیجه هورمونهای جنسی بیشتر می شود و با افزایش سن معمولا کاهش می یابد. اما بعضی افراد در سنین بالا همچنان پوست چربی دارند. بعضی از بیماریهای هورمونی نیز باعث افزایش ترشح پوست می شود. در خانم ها قبل از عادت ماهانه، به دلایل هورمونی پوست چرب تر می شود. عوامل محیطی مانند رطوبت و گرمای شدید نیز ممکن است در تشدید احساس چربی پوست دخیل باشند. برخلاف تصور رایج، ارتباطی بین پوست چرب و چربی خون یا کبد چرب وجود ندارد.
در مواردی که چربی پوست شدید باشد ممکن است آزاردهنده باشد. چربی پوست باعث براق شدن پوست می شود که ممکن است خوشایند نباشد. افراد دارای پوست چرب معمولا موی چربی نیز دارند.

 برای افرادی که پوست چرب دارند، چه توصیه هایی دارید؟ آیا همیشه داشتن پوست چرب، مشکل ایجاد می کند؟

دکتر جمال الدین حسن زاده، متخصص پوست و مو در سنندج :

پوست چرب می تواند تنها یک پدیده منفرد بدون ایجاد مشکل یا بیماری پوستی باشد. در این موارد رعایت نکات زیر کمک کننده خواهد بود:
– استفاده از شوینده ها و صابونهای مخصوص پوستهای چرب.
افراد دارای پوست چرب معمولا به تعداد دفعات بیشتری شستشوی روزانه نیاز دارند. لذا هرگاه احساس چربی پوست ایجاد شد می تواند آن را با پاک کننده مناسب تمیز نمود. همچنین افراد دارای موهای چرب نیز به شستشوی بیشتر موهای خود دارند. شامپوهای مخصوص موهای چرب، چربی مو را بهتر پاک می کنند اما تاثیر چندانی در ترشح چربی پوست سر ندارند.
– باید توجه داشت مسئله رطوبت پوست (که مربوط به میزان آب موجود در پوست است) با چربی پوست متفاوت است. لذا بعضی از افراد علی رغم داشتن پوست چرب به علت رطوبت کم، پوستشان پوسته پوسته می شود. این افراد نیازمند استفاده از مرطوب کننده های بدون چربی هستند.
– میتوان برای پاک کردن چربی اضافی از روی پوست صورت در زمان های خروج از منزل از دستمال های مرطوب و پاک کننده ی یک بار مصرف استفاده نمود.
– انتخاب کرم و بخصوص لوازم آرایشی مهم است. مصرف محصولات چرب و سنگین علاوه بر تشدید چربی پوست میتواند باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه شود. به طور کلی باید از کرم های خشک و یا کم چربی استفاده شود. همچنین نوع ضدآفتاب مورد استفاده باید بدون چربی باشد فرمهای لوسیون و ژل ضدآفتاب برای پوستهای چرب مناسبند.
– بایستی شبها پوست را از مواد آرایشی پاک نمود.
– هر چند نقش تغذیه در ترشح چربی پوست دقیقا روشن نیست اما توصیه کلی اینست که از غذاهای پر چرب و سرخ کرده کمتر استفاده شود و مصرف میوه جات و سبزیجات بیشتر شود.

 افرادی که دارای پوست چرب هستند، ممکن است درگیر چه نوع مشکلات پوستی باشند؟

دکتر جمال الدین حسن زاده، متخصص پوست و مو در سنندج :

افراد دارای پوست چرب مستعد ابتلا به بعضی بیماریهای پوستی هستند بعضی از این حالتها عبارتند از:
– آکنه: در صورت بروز آکنه در موارد شدید پوست نیاز به درمان دارد.
– منافذ باز و جوشهای سرسیاه: منافذ باز پوست که معمولا در افراد با پوست چرب دیده میشود را نمی توان به طور کامل از بین برد. با استاده از تونرها و کرمهای لایه بردار، پیلینگ، میکرودرم و لیزر تا حدودی نمای ظاهری این منافذ را بهبود داد.
– هپیر پلازی سباسه: این حالت توده های کوچک و خوش خیمی هستند به رنگ پوست گاها متمایل به زرد و مرکز فرو رفته که در سنین میانسالی ظاهر میشوند. این ضایعات را می توان با استفاده از روشهای مختلف مانند کوتر یا لیزر از بین برد.

 محصولاتی که در بازار برای پوست های چرب وجود دارد، چه اثری دارند؟

دکتر جمال الدین حسن زاده، متخصص پوست و مو در سنندج:

محصولات مختلف موضعی که برای پوستهای چرب ساخته شده اند فقط نقش پاک کننده چربی را دارند و تاثیر چندانی روی میزان ترشح چربی ندارند. بعضی داروهای خوراکی و هورمونی میتوانند میزان ترشح چربی پوست را کاهش دهند. اما این داروها فقط در مواردی استفاده می شوند که چربی همراه با بروز آکنه باشد. تنها داروی شناخته شده ای که میتواند میزان ترشح چربی را به شکل ماندگار کاهش دهد داروی ایزوترتینوئین است. که البته مصرف آن به منظور کاهش ترشح چربی توصیه نشده است. افراد دارای پوست چرب که برای درمان آکنه تحت درمان با این دارو هستند متوجه کاهش ترشح چربی پوست خود نیز میشوند.

 آیا داشتن پوست چرب مزایایی هم دارد؟

دکتر جمال الدین حسن زاده، متخصص پوست و مو در سنندج:

با وجود این مسائل، داشتن پوست چرب محاسنی هم دارد. طیق آمار افراد دارای پوست چرب کمتر به سرطان پوست مبتلا میشوند. هرچند افرادیکه دارای پوست خیلی چرب هستند به علت بزرگ شدن غدد چربی ممکن است پوستشان زمخت و خشن به نظر برسد اما ایجاد چین و چروک در پوستهای چرب دیرتر اتفاق میافتد.

ویزیت آنلاین

مرجع

www.poostnews.com

http://poostnews.com/

1 دیدگاه در “چگونه بایداز پوست چرب مراقبت کرد؟

  1. مریم گفت:

    آیا در زمان مصرف مینوسکلین میشه آکوتان خورد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *