آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

پیلینگ شیمیایی در درمان آکنه

درمان جوش با پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی در درمان آکنه

پیلینگ شیمیایی پوست را پوسته پوسته کرده و می تواند به درمان جوش و جای زخم کمک کند. اما نباید از آن در مواردالتهاب شدید استفاده کرد!

▼اطلاعات ضروری

پیلینگ شیمیایی برای آکنه (لایه برداری سطحی و متوسط):

لایه برداری شیمیایی آکنه توسط یک فرد حرفه ای، مانند یک فیشیالیست، پرستار و یا پزشک که فقط برای چند دقیقه یکی از انواع مختلف اسید را روی پوست(3-5 دقیقه) به منظور لایه برداری پوست، تقویت تغییرات سلولی و کاهش منافذ بسته شده استفاده می شود.
مطالعات نشان می دهد که اسیدهای مختلف به طور مشابه در کاهش آکنه، معمولاً تا حد متوسط، مؤثر هستند. از آنجا که لایه برداری های شیمیایی باعث پاکسازی کامل آکنه نمی شوند، به طور معمول در کنار سایر درمان ها استفاده می شوند. عوارض جانبی شامل قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن در چند روزاول و تیره شدن موقت پوست به ویژه در افراد دارای پوست تیره ترهستند.

پیلینگ شیمیایی برای جای زخم (لایه برداری متوسط و عمیق):

هر دو لایه برداری شیمیایی متوسط و عمیق می تواند برای کاهش اسکار آکنه مفید باشد. لایه برداری متوسط می تواند به رفع جای زخم سطحی کمک کند! و لایه برداری عمیق می توانند به از بین بردن جای زخم عمیق کمک کنند. لایه برداری عمیق یک روش جدی است که لایه رویی پوست رابرمیدارد و می تواند باعث خونریزی، تورم، پوسته پوسته شدن و قرمزی طولانی مدت و تغییر رنگ پوست برای ماهها بعد ازعمل و گاهی طولانی مدت شود.

لایه برداری های بدون نسخه:

برخی از اسیدهایی که برای لایه برداری شیمیایی به صورت حرفه ای در دسترس هستند در محصولات بدون نسخه نیزبا مقاومت کمتری در دسترس هستند. (مخصوصاً گلیکولیک اسید که در مقاومت حداکثر 10٪ نیز وجود دارد.) محصولات لایه برداری بدون نسخه از ترکیبات فرعی برای استفاده در کنار سایر روشهای موضعی برای توانایی لایه برداری پوست هستند، و به سایر داروها برای نفوذ بهتر در پوست کمک می کنند.

ویزیت آنلاین

▼سر فصل ها

• پیلینگ شیمیایی برای چه کسانی مناسب است؟

• پیلینگ شیمیایی چیست؟

• لایه بردار های سطحی–درمان آکنه

• لایه بردار های متوسط – درمان آکنه و جای زخم های سطحی

• لایه بردار های عمیق–درمان جای زخم جوش

• پیلینگ شیمیایی برای چه کسانی مناسب است؟

لایه بردارهای شیمیایی که به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند – همان چیزی که ما در این مقاله به آن توجه خواهیم کرد- روی افراد با رنگ پوست روشنتر بهتر عمل می کنند، زیرااسیدهای درصد بالا در لایه برداری حرفه ای گاهی اوقات باعث هایپرپیگمنتیشن موقت (تیرگی) یا حتی هایپوپیگمنتیشن دائمی (روشن شدن) پوست در افراد دارای پوست تیره می شوند.

در موارد نادر، لایه برداری عمیق تر باعث ایجاد جای زخم دائمی(keloid) در افرادی که پوست تیره ای دارند می شود. این مشکلات با درصد اسید مصرفی افزایش مییابد، بنابراین اگرچه بعضی از لایه برداری های سطحی ممکن است برای افراد دارای پوست تیره بی خطر باشد، اما لازم است افرادی که پوست تیره دارند قبل از استفاده از لایه برداری شیمیایی با یک متخصص پوست صحبت کنند ( با احتیاط خاص لایه برداری متوسط یا عمیق).
در حالی که افراد دارای پوست تیره، هنگام لایه برداری شیمیایی باید با دقت عمل کنند، می توانند با موفقیت و با اطمینان از محصولات بدون نسخه حاوی اسیدهای یکسان با درصد کمتر استفاده کنند.

• پیلینگ شیمیایی چیست؟

لایه بردارهای شیمیایی اسیدهایی هستند که تقریباً هر دو یا سه هفته یکبارتوسط فیشیالیست یا پزشک روی پوست استفاده میشوند.
پزشکان می توانند از لایه برداری تا غلظت 70٪ و فیشیالیست ها در اسپاها و سالن ها می توانند لایه بردار را تا غلظت حداکثر 30٪ استفاده کنند.

رایج ترین لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از:

• Glycolic acid
• Salicylic acid
• Lactic acid
• Polyhydroxy acid
• Amino fruit acid
• Pyruvic acid
• Trichloracetic acid (TCA)
Jessner’s peel

اسید برای چند دقیقه روی پوست باقی مانده (3-5 دقیقه نرمال است) و سپس برداشته می شود.
بسته به غلظت و نوع لایه بردار، اسیدهای موجود در لایه بردار باعث لایه برداری پوست و بعضا تاول در طی چند دوره می شوند.
این لایه برداری سلول های داخل پوست را تحریک می کند تا سریعتر بازسازی شوند، و به تسریع در تغییرسلولی و بهبود بافت پوست و جلوگیری از گرفتگی منافذ کمک کند.
درحال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آیا یک نوع اسید بهتر از دیگری عمل میکند یا خیر! از داده هایی که در حال حاضر در اختیار داریم، به نظر میرسد که همه آنها دارای کارایی مشابهی هستند.

پیلینگ شیمیایی در درمان جوش ( آکنه )

پیلینگ های شیمیایی بر اساس نوع اسید و غلظت طبقه بندی میشوند. انواع اصلی لایه برداری شیمیایی حرفه ای شامل:

1. لایه برداری سطحی
2. متوسط
3. عمیق

از لایه برداری سطحی معمولاً برای درمان آکنه استفاده می شود ، از لایه برداری متوسط برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود و از لایه برداری عمیق معمولاً فقط برای درمان جای زخم آکنه استفاده می شود.

از لایه برداری های شیمیایی در درمان جوش ، به ویژه لایه بردارهای سطحی، می توان در کنار سایر داروها استفاده کرد. این روش مطلوب تر است زیرا لایه برداری های شیمیایی بتنهایی باعث پاکسازی ناقص پوست می شوند. اگر تصمیم دارید که یک لایه بردار را استفاده کنید، قبل از افزودن داروهای دیگر حتما از پزشک خود سؤال کنید.

اسیدهای بدون نسخه: اسیدهای با غلظت کمتری وجود دارند که بدون نسخه در دسترس هستند و می توانند بطور منظم در منزل مورد استفاده قرار گیرند. این اسیدها باعث ایجاد لایه برداری کندتر و قابل کنترل تر از لایه های رویی پوست بدون عوارض جانبی و هزینه لایه برداری شیمیایی به صورت حرفه ای می شوند. (مانند اسید گلیکولیک 10٪). بیشتر افراد می توانند هر 2-3 شب یکبار از این نوع محصولات بدون نسخه استفاده کنند. با اینحال،هدف این مقاله، صحبت در مورد درصد بالاتر لایه برداری های حرفه ای ادامه است.

• لایه بردار های سطحی – درمان آکنه

پیلینگ شیمیایی در درمان جوش ( آکنه ) و جای زخم

لایه بردار های سطحی فقط به لایه سطحی پوست نفوذ میکنند و به پوسته پوسته شدن کمک میکنند. همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند و می توانند به کاهش موقت ترشح چربی پوست کمک کنند. از غلظت کمتری نسبت به لایه برداری متوسط و عمیق برخوردار هستند و به طور معمول متعلق به خانواده های آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHA) هستند.

رایج ترین انواع اسیدهای مورد استفاده اسید گلیکولیک (AHA) و اسید سالیسیلیک (BHA) است. لایه بردارهای گلیکولیک و اسید سالیسیلیک به طور معمول با غلظت 30 درصد هم در مطب پزشک و هم در سالن زیبایی درمانیاستفاده می شوند.

اثربخشی:

اکثر افراد نتیجه “نسبتاً خوب” تا “خوب” را گزارش می دهند. نتایج به مدت 1-2 ماه به طول می انجامد، و در این زمان آکنه شروع به تجدید مجدد خود می کند.

یک مطالعه جدید نتیجه گرفته است که لایه برداری سطحی بیش از یک سری درمانهای دیگر به تدریج آکنه های خفیف تا متوسط را درمان می کنند ، اما تأثیر کمی روی آکنه های شدید دارد.
مطالعات نشان داده اند که لایه برداری اسید سالیسیلیک باعث کاهش آکنه به میزان 47 تا 75 درصد می شود.

به نظر میرسد که لایه برداری اسید گلیکولیک نیز موثر است ، 50 تا 95٪ از بیماران بعد از حداقل 3 درمان اسید گلیکولیک بهبود قابل توجهی در آکنه مشاهده می کنند.
از آنجا که مطالعات در مورد اسید گلیکولیک درصد بهبودی را گزارش نکرده اند، نمی توان نتیجه گیری کرد که دقیقا چه میزان لایه بردار گلیکولیک در مقایسه با اسید سالیسیلیک موثر است، اما آنچه می توانیم از لابه بردارهای متوسط و عمیق متوجه شویم اینست که غلظت مهمتر از نوع اسید میباشد.

عوارض جانبی:

لایه برداری های شیمیایی سطحی معمولاً به خوبی تحمل می شوند و عوارض جانبی به نوع لایه بردار مورد استفاده بستگی دارد. در اکثر افراد در روزهای پس از اولین لایه برداری، ظاهر افتاب سوخته با لایه برداری آشکار پوست را تجربه می کنند. این قرمزی و پوسته پوسته شدن با هربار لایه برداری متوالی کمتر می شود. مهمترین عوارض جانبی آن خشکی پوست، قرمزی و احساس سوزش است. شدیدترین عوارض بعد از درمان اول تجربه می شوند و با درمان های بعدی فروکش می کنند. از آنجا که لایه برداری لایه های محافظ پوست را از بین می برد، پوست شما نسبت به نور خورشید بسیار حساس تر خواهد بود. بسیار مهم است که پوست خود را بعد از لایه برداری از نور خورشید دور نگه دارید و از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا روند لایه برداری کامل شود.

• لایه بردار های متوسط – درمان جوش و جای زخم های سبک

پیلینگ شیمیایی در درمان جوش ( آکنه ) و جای زخم

پیلینگ های شیمیایی با نفوذ متوسط به طور معمول از اسید تری کلرواستیک (TCA) با غلظت 35-50٪ استفاده می کنند، که از لایه بردارهای سطحی بیشتر به پوست نفوذ می کند. TCA باعث لایه برداری از لایه های عمیق تر پوست و افزایش تولید کلاژن، الاستین و پروتئین های دیگر می شود که خاصیت ارتجاعی به پوست می دهند.

با اینحال، از آنجا که غلظت 50٪ TCA می تواند عوارضی از جمله ایجاد جای زخم در بعضی مواقع ایجاد کند، پزشکان اکنون پوست را با استفاده از روش های دیگر آماده می کنند و سپس فقط اسید تری کلرواستیک 20-35٪ را استفاده می کنند. این نتایج مشابه با عوارض کمتری به همراه دارد. که نتایج مشابه با عوارض کمتری به همراه دارد.

روش های آماده سازی پوست قبل از T35-35٪ TCA عبارتند از:

(1) فریز کردن پوست با CO2 و استون
(2) استفاده از محلول جسنر! نوعی لایه بردار متشکل از اسید لاکتیک(لایه بردار). ، اسید سالیسیلیک (کمک به نفوذ به پوست) ، و رزورسینول (کمک به تجزیه پوست ضخیم و آکنه)
(3) استفاده از 70٪ اسید گلیکولیک.

اثربخشی:

از لایه برداری متوسط به طور معمول برای درمان جوش استفاده نمیشود. بنابراین، هیچ مطالعه ای در مورد اثربخشی لایه بردار های متوسط بر روی آکنه نداریم. در یک مطالعه بالینی، تأثیر اسید تری کلرواستیک بر آکنه، اما بر روی درصد لایه برداری سطحی بررسی شده است. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند كه درمان TCA منجر به بهبودی در آكنه در 85٪ بیماران شده است.
اسید تری کلرواستیک با درصد لایه برداری سطحی به ویژه در درمان پاپول ها و پاستول ها(جوش های التهابی) مؤثر بوده و در معالجه کومدون ها(جوش های سرسیاه و سر سفید کوچک و غیر ملتهب)موثرتر است. در مقایسه با اسید سالیسیلیک، TCA در درمان کومدون مؤثرتر بود، اما در درمان ضایعات التهابی کمتر مؤثر است.

این نویسندگان اظهار داشتند،”این مطالعه با مقایسه تأثیر 25٪ TCA و 30٪ سالیسیلیک در درمان آکنه ولگاریس، نشان می دهد که هر دو لایه بردار برای درمان آکنه های متوسط و خفیف در بیماران مبتلا به پوست[تیره تر]موفق و بدون عارضه هستند. نویسندگان نشان میدهند که TCA 25٪ در درمان ضایعات کمدون و اسید سالیسیلیک 30٪ در درمان ضایعات التهابی بهتر عمل میکنند

یک مطالعه دیگر،اثربخشی محلول جسنر را با 20٪ TCA برای درمان زخمهای آکنه بررسی کرده است.تمام 50 بیمار در این مطالعه بهبودی در زخمهای آکنه خود نشان دادند. 6٪ از بیماران”بهبود قابل توجهی”را گزارش کرده اند.که به عنوان کاهش زخم های آکنه بیش از 70٪ تعریف شده است.”در گروه I(محلول جسنر و TCA 20٪) بهبود خفیف جای زخم آکنه در 8٪ موارد، بهبود متوسط در 32٪ موارد و بهبود قابل توجه جای زخم آکنه در 60٪ بیماران مشاهده شد.در گروه II (TCA 20٪ به تنهایی)، بهبود خفیف جای زخم آکنه در 32٪ موارد، بهبود متوسط در 40٪ موارد و بهبود قابل توجه جای زخم آکنه در 28٪ بیماران دیده شده است. ”

عوارض جانبی:

از آنجا که لایه برداری متوسط به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند، عوارض جانبی شدیدتری نسبت به لایه برداری سطحی ایجاد می کند. این عوارض جانبی شامل قرمز شدن، تورم و تیره شدن پوست است. در بیشتر موارد، این عوارض جانبی در عرض یک هفته بعد از درمان فروکش می کنند.

لایه برداری های اسید تری کلرواستیک برای استفاده در بیماران با پوست تیره اندیکاسیون ندارد، زیرا ممکن است منجر به تیرگی دائمی پوست در ناحیه ای که از لایه بردار استفاده شده است شود.

با این حال ، اگر TCA در ترکیب با محلول جسنر استفاده شود، این مشکل برطرف می شود. ” در خاتمه ، محلول جسنر می تواند یک درمان کمکی با اسید تری کلرواستیک در درمان جای زخم های آکنه، بهبود نتایج و به حداقل رساندن هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب باشد. با استفاده از محلول تعدیل شده جسنر همراه با TCA 20٪ ، خطر افزایش هایپرپیگمنتیشن پس از التهاب، که در افراد دارای پوست تیره بعد از لایه برداری با TCA رخ می دهد، کاهش میابد. ” مانند هر نوع لایه برداری، مهم است که در روزهای بعد از لایه برداری از هرگونه قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری کنید.

• لایه بردار های عمیق – درمان جای زخم جوش

پیلینگ شیمیایی در درمان جوش ( آکنه ) و جای زخم

لایه برداری های عمیق بیشتر در اعماق پوست نفوذ می کنند و برای درمان جای زخم های آکنه استفاده می شوند. از آنجا که لایه برداری های عمیق از اسیدهای بسیار قوی استفاده می کنند، این عمل شبیه به جراحی پلاستیک است و باید توسط یک متخصص پوست و مو و فرد حرفه ای انجام شود. لایه برداری های عمیق از فنل با غلظت 88٪ استفاده می کنند. در بعضی موارد، فنل با روغن کروتون ترکیب میشود. لایه برداری های عمیق با تجزیه پروتئین های پوست و تحریک تولید کلاژن در پوست ترمیم شده کار می کنند.

اثربخشی:

یک مطالعه روی10بیمار مبتلا به جای زخم آکنه نشان داد که لایه بردار فنل،75درصد جای زخم آکنه را کاهش میدهد. “جای زخم آکنه در 100٪ بیماران بهبود یافته است. امتیاز کلی شدت اسکار با میانگین 75.12 درصد بهبود یافته است. ”

عوارض جانبی:

پیلینگ های شیمیایی عمیق در درمان جوش ، لایه رویی پوست را به طور کامل از بین می برد. عوارض جانبی لایه بردار های شیمیایی عمیق شدید است و شامل خونریزی، تورم، پوسته پوسته شدن و قرمزی طولانی مدت و تغییر رنگ پوست است. این عوارض جانبی می توانند ماندگار باشند و تا 6 ماه ادامه داشته باشند. برخلاف لایه بردارهای های سطحی و متوسط، لایه بردار فنل از طریق پوست به داخل جریان خون جذب می شود و می تواند باعث مشکلات تنفسی، مشکلات کلیوی و عوارض جدی قلبی شود. لایه بردارهای عمیق به دلیل احتمال روشن شدن دائمی پوست و احتمال وجود زخم های کلوئیدی برای افراد دارای پوست تیره اندیکاسیون ندارد. مشابه انواع سبک تر لایه بردارها، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از یک لایه برداری شیمیایی عمیق در مدت زمان تعیین شده توسط پزشک ، کاملاً حیاتی است.

منبع: https://www.acne.org/chemical-peels.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *