آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه

درمانهای خانگی جوش (آکنه)

درمانهای خانگی جوش (آکنه)

بسیاری از افراد ترجیح می دهند از درمانهای خانگی  جوش (آکنه) استفاده کنند. در این مقاله  چند درمان خانگی اثربخش برای درمان جوش بیان شده است. دقت کنید که درمانهای خانگی جوش نسبت به درمانهای دارویی، مدت زمان بیشتری برای اثربخشی نیاز دارند. بنابراین در نتیجه گرفتن از درمانهای خانگی صبور باشید.درمانهای خانگی جوش روش ایمن و بدون ضرر برای درمان آکنه در دوران بارداری می تواند باشد.

بعضی از این درمان های خانگی  جوش برای برخی افراد جواب می دهد و برای برخی دیگر خیر؛ همچنین بعضی از این درمان ها بلافاصله اثر می کنند، درحالیکه اثربخشی بعضی دیگر زمان بر است.

اگر عزم خود را جزم کرده اید که جوش صورت خود را به روشی خانگی درمان کنید، درمان های گوناگون را یکی پس از دیگری امتحان کرده و وقتی درمانی جواب نمی دهد، ناامید نشوید. یک درمان را انتخاب کنید، آن را انجام دهید و اگر نتیجه ای که انتظار داشتید را ندیدید، یکی دیگر را امتحان کنید. نکته ای که اهمیت دارد این است که هر کدام از این راهکارها برای برخی اثر بخش بوده است، بنابراین این امکان وجود دارد که به شما نیز در درمان جوش هایتان کمک کند.

ویزیت آنلاین

با اینکه درمان های خانگی جوش قطعا خیلی موثرند و به بسیاری از افراد در غلبه بر این مشکل کمک کرده اند، اما پیشنهاد می کنیم تا این راهکارها را با داروهای بدون نیاز به نسخه، مانند شوینده صورت ضد جوش، که در داروخانه ها موجود است، ترکیب کنید. مخصوصا از داروهایی استفاده کنید که حاوی ماده موثره مناسب برای پوست شما بوده و به شما کمک کند تا در سریع ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه خود برسید. این کار قطعا ضروری نیست، اما خوب است از تمام گزینه های خود استفاده کنید.

بهترین درمان های خانگی  جوش

بسیاری از کرم ها و قرص های درمان جوش قیمت زیادی دارند. بعلاوه برخی از دارو هایی که ادعا می کنند توانایی درمان بدترین جوش ها را دارند، تنها بر روی برخی از افراد تاثیرگذار هستند. حقیقت این است که تعداد زیادی درمان آسان، طبیعی و در عین حال ارزان وجود دارد که واقعا هم موثر هستند. پس بیایید به تعدادی از بهترین درمان هایی که می توانید فورا آن ها را به کار بندید نگاهی بیندازیم.

آب لیمو

آب لیمو

آب لیمو ترش لیمو یکی از آسان ترین و موثرترین درمان های طبیعی جوش، در کل دنیاست. یکی از دلایل این است که لیمو حاوی اسید گلیکولیک می باشد. گلیکولیک یک لایه بردار است  که در بسیاری از کرم های گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. لیمو با برداشتن لایه بیرونی سلول های مرده پوست و بیرون آوردن لایه جدید، به لایه برداری پوست کمک می کند.

علاوه بر خواص لایه برداری، لیمو یک قابض هم هست. بدین معنا که منافذ را تمیز کرده و چربی اضافی پوست را از بین می برد. این کار باعث خشکی پوست می شود، که در این مورد چیز خوبی است. همچنین لیمو باعث کم شدن قرمزی ناشی از جوش می شود.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که کمی آب لیمو به صورت تان بزنید، مخصوصا در جایی که جوش ها هستند. بگذارید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و بعد صورتتان با آب بشویید. می توانید از انگشتان تان برای زدن آب لیمو استفاده کنید یا با این کار را با پنبه انجام دهید. اما دقت کنید قبل از لمس صورت، دست هایتان را بشویید. راه دیگر این است که یک لیمو را از وسط نصف کرده و آن را روی صورت خود بمالید.

می توانید این کار را هر روز انجام دهید و اگر پوست تان خیلی خشک شد، آن را هر چند روز یک بار انجام دهید.

آب لیمو با نمک

لیمو ترش و نمکافزودن نمک به آب لیمو، اثر آن را بیشتر هم می کند. نمک باعث می شود پوستی که درگیر جوش است خشک تر شود. شیوه استفاده از آن نیز مثل روش استفاده از آبلیمو است؛ فقط کافی است نصف قاشق غذاخوری نمک به آب نصف لیمو اضافه کنید. این یکی از درمان های خانگی جوش است که بسیاری از آن نتیجه گرفته اند. پس حتما آن را امتحان کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین

جوش شیرین درمان جوش صورت با جوش شیرین کمی باور نکردنی به نظر می آید، اما این موضوع حقیقت دارد. بیکربنات سدیم (نام علمی جوش شیرین) معمولا به عنوان داروی ضد اسید معده، برای درمان سوزش معده مورد استفده قرار می گیرد و شهرت آن برای درمان جوش صورت کمتر است. دلیل درمان جوش ها توسط جوش شیرین، خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی آن است که با جوش مبارزه می کند. در عین حال، خواص لایه برداری بیکربنات سدیم باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود.

جوش شیرین واقعا یک معجزه برای پوست شماست. می توانید با آن اسکراب یا ماسک درست کنید. هر دو عالی عمل می کنند. می توانید هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام بهتر روی پوست تان جواب می دهد. فقط در یک روز، هر دو را به صورتتان نزنید.

برای درست کردن ماسک بیکربنات سدیم، جوش شیرین را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید تا به حالت خمیر در آید. سپس در مدت ۳ دقیقه آن را به صورتتان بزنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، در حین زدن ماسک، صورت تان را به آرامی ماساژ دهید. پس از زدن این ماسک، آن را ۲۰ دقیقه روی پوست تان نگه دارید و در آخر با آب گرم، صورت را بشویید تا تمام باقی مانده خمیر جوش شیرین از صورتتان پاک شود.

اگر می خواهید اسکراب جوش شیرین درست کنید، مراحلی که در بالا گفته شد را انجام دهید. اما در زمان مخلوط کردن، آب کمتری بریزید. این خمیر سفت تر را باید پنج دقیقه روی صورت ماساژ دهید. بعد آن را با آب گرم بشویید.

می توانید این کار را هفته ای یکبار انجام دهید. یک هفته اسکراب و هفته بعد ماسک را امتحان کنید، چون هر دوی آنها، درمان های خانگی قوی برای از بین بردن جوش ها هستند.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورادلیل اصلی شهرت آلوئه ورا، خواص مفید آن برای پوست است. همه ما درباره درمان آفتاب سوختگی پوست با آلوئه ورا شنیده ایم، که البته کاملا هم صحت دارد. برای بهره مندی از خواص فراوان آلوئه ورا، می توان از برگ تازه و طبیعی آن استفاده کرد. اما اگر به برگ آن هم دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید، زیرا ژل های آلوئه ورای فراوانی در بازار موجود هستند که می توان از آنها به عنوان جایگزین آلوئه ورای طبیعی استفاده نمود. (فقط سعی کنید ژلی را پیدا کنید که مواد افزودنی زیادی نداشته و تا حد امکان خالص باشد.)

آلوئه ورا به دلیل اثر آرامش بخشی خود، برای درمان آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. و البته تمام افرادی که از جوش صورت رنج می برند نیز به دنبال داروهایی با اثر آرام بخشی برای پوست خود هستند. با اینکه آرام بخشی تنها موقتا باعث کاهش التهاب پوست می شود، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آلوئه ورا اثرات درمانی پایدارتری دارند.

یکی از دلایل محبوبیت آلوئه ورا برای درمان جوش، روش بسیار راحت اسفاده از آن است. آلوئه ورا را روی قسمتی که جوش می زند بگذارید . همین!

هاماملیس

هاماملیس

هاماملیس

هاماملیس فندق افسونگرهاماملیس (فندق افسونگر) هم مثل لیمو، که در بالا به آن اشاره شد، یک قابض طبیعی است، اما خواص ضد باکتریایی ملایمی نیز دارد. این گیاه را بیشتر به دلیل خاصیت پاک کنندگی صورت می شناسند. اما اینکه بهترین درمان جوش باشد، مورد بحث است. بعضی از افراد شدیدا آن را قبول دارند، بعضی دیگر معتقدند برایشان به هیچ وجه فایده ای نداشته است. اما با توجه به جمیع نظرات، این گیاه برای درمان جوش موثر است، اما نمی توان از آن انتظار معجزه داشت.

پوست هر شخص با دیگری متفاوت است، بنابراین نتیجه ای استفاده از هاماملیس نیز بر روی پوست افراد متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که هیچوقت نمی توان یک دارو را برای همه تجویز کرد. باید از هر چیز کمی امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای پوست تان مناسب است.

هاماملیس ظاهر پوست را بهتر می کند. بعضی از افراد می گویند بعد از استفاده از آن پوست شان درخشان تر شده است. برخی نیز معتقدند هامیلیس پوست آنها را روشن تر کرده است (و این موضوع به دلیل خواص ضد التهابی هاماملیس نیز می باشد). با این وجود همچنان افرادی هستند که با اینکه پوست شان کمی روشن تر شده، همچنان مانند قبل جوش دارند.

خاصیت اصلی هاماملیس مثل تمام درمان های خانگی جوش که در این مقاله به شما معرفی کرده ایم، طبیعی بودن، ارزان بودن، و دسترسی آسان به آن است. پس دلیلی برای امتحان نکردن آن وجود ندارد.

کره شیا یا کره کاکائو؟

کره شیا یا کره کاکائو؟

کره شیا یا کره کاکائو؟

کره شیاکره شیا و کره کاکائو نیز به عنوان درمان جوش صورت مورد استفاده قرار می گیرند، اما آیا اثری دارند؟

کره کاکائو حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است که باعث کاهش خارش پوست می شود، اما بر اساس گزارشات، منافذ را مسدود می کند. بنابراین به عنوان درمان جوش، اصلا گزینه مناسبی نیست.

از سوی دیگر کره شیا یک ماده غیر کومدوژنیک است. به بیان دیگر منافذ را مسدود نمی کند. کره شیا همچنین خواص ضد میکروبی دارد که بسیار در مبارزه با جوش مفید است.

خیلی از کرم های صورت ویتامین های آ و ای دارند که در کره شیا به وفور وجود دارد – این ویتامین ها پوست تان را قوی تر کرده و آسیب های آن را ترمیم می کنند.

اگر قصد دارید کره شیا به پوست تان بزنید، سعی کنید کره ای بزنید که خالص و غیر فراوری شده باشد. (بسیاری از کره ها ناخالص و مملو از مواد افزودنی هستند که ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت جوش ها شوند).

در بدبینانه ترین حالت، اگر کره شیا جوش هایتان را درمان نکرد، حداقل مرطوب کننده خیلی خوبی است و برای پوست تان مفید است. بنابراین تلاش تان به هدر نخواهد رفت.

بعد از اینکه صورت تان را خوب شستید یک لایه نازکی از کره شیا را روی ناحیه جوش دار بزنید و بگذارید چند ساعت بماند. همچنین اگر یک صابون کره شیا پیدا کردید که مواد افزودنی نداشت، می توانید از آن برای شستن صورت تان استفاده کنید.

عسل

عسل

عسل طبیعی

عسل برای سلامتی خواص زیادی دارد اما تاثیر آن در درمان جوش صورت کمتر به ذهن کسی خطور می کند. این خاصیت وقتی معنا پیدا می کند که بدانیم عسل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد.

استفاده از عسل آسان است. فقط کافی است آن را روی ناحیه جوش ها زده و بگذارید یک ساعت بماند. بعد هم صورت تان را با آب گرم پاک کنید. خوب است بعد از شستن صورت با آب گرم، کمی آب سرد روی صورت خود بپاشید. چون این کار منافذ پوست را می بندد (در مقابل آب گرم که منافذ پوست را باز می کند).

مثل بقیه درمان هایی که به آن ها اشاره کردیم، بهتر است عسلی که برای درمان جوش های خود استفاده می کنید، باکیفیت و خالص باشد. عسل های بی کیفیت زیادی در بازار وجود دارد که خواص ضد باکتریایی مورد نظر را ندارند.

بهترین عسلی که می توانید برای این منظور استفاده کنید، عسل مانوکاست. این نوع عسل، قوی ترین خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی را در میان انواع عسل ها داراست.

متخصصان پوست و مو زیاد طرفدار استفاده از عسل برای درمان طبیعی جوش نیستند. اما بسیاری از افراد، نتایج خارق العاده ای را به واسطه استفاده از آن گزارش کرده اند. این افراد باید الهام بخش شما برای استفاده از عسل باشند. به خاطر داشته باشید، اکثر افرادی که نتایج خوبی از این ماده گرفته اند از عسل مانوکا استفاده کرده اند، که نوع باکیفیت تر عسل بوده و البته گران قیمت تر است.

همه چیز بستگی به نوع پوست شما دارد. اما به هر ترتیب، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی عسل، حتی اگرجوش های شما را درمان نکنید، می تواند از التهاب و تورم پوستتان بکاهد.

سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب وقتی درباره سرکه سیب جستجو کردیم، همه جا آن را به عنوان درمان تمام دردها معرفی کرده بودند. کمی بزرگنمایانه به نظر می رسید، بنابراین کمی بیشتر تحقیق کردیم تا ببینم آیا سرکه سیب واقعا راه خلاصی سریع از شر جوش های صورت هست یا خیر؟

سرکه سیب به دلیل تضادی که با باکتری دارد (یا همان خاصیت ضد باکتریایی آن) برای پوست صورت تان مفید است. علاوه بر این، pH پوست را هم متعادل کرده و اجازه نمی دهد باکتری ها دوباره در پوست ظاهر شوند. سرکه سیب همچنین یک ماده قابض هم هست، که پوست را خشک کرده و چربی اضافه را جذب می کند.

حضور همزمان این مشخصه ها در یک ماده، ما را قانع کرد که سرکه سیب را در این لیست جای دهیم. اگر قصد دارید از سرکه سیب استفاده کنید، آن را با کمی آب (یک قاشق غذاخوری از هر کدام کفایت می کند) مخلوط کرده و با پنبه روی جوش ها بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید. در آخر هم کمی مرطوب کننده به پوست بزنید چون سرکه کمی پوست تان را خشک می کند. می توانید این کار را سه بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

سیر

سیر

سیراگر می خواهید همکارانتان را از خود دور کنید، سیر بخورید. و اگر می خواهید جوش ها را از صورتتان دور کنید، سیر را روی پوستتان بمالید.

خوردن سیر برای سلامتی بسیار مفید است. اما این ماده غذایی برای درمان جوش هم عالی است. سیر به دلیل خواص آنتی باکتریال خود، یک آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می آید. خوردن سیر فکر خوبی است، اما می توانید آن را بصورت موضعی بر روی قسمت های جوش دار پوست تان هم بزنید.

اگر می خواهید آن را به صورت موضعی استفاده کنید یک حبه سیر را له کنید، کمی آب روی آن بریزید (بگذارید ۱۵ دقیقه خیس بخورد) و بعد با پنبه آن را روی جوش ها بمالید. البته اگر قصد دارید شب به بیرون بروید، بهتر است در آن روز از این روش درمانی استفاده نکنید، چون سیر بوی قوی ای دارد.

آیا روش های طبیعی درمان جوش واقعا تاثیرگذار هستند؟

متخصصان پوست و هر کس که منافعی در فروش کرم ها و قرص های گران قیمت به شما دارد، اعتقادی به روش های درمان طبیعی جوش ندارد. در بسیاری موارد ممکن است حق با این افراد باشد و ما قصد نداریم روش های موفق پزشکی را زیر سوال ببریم. با این وجود، از نقطه نظر تجربی، خیلی از کرم ها اثر ندارند و پایه و اساس ساخت آن ها همین موادی هستند که در لیست بالا به آن ها اشاره کردیم.

از طرفی بسیاری از افراد هستند که از روش های درمانی طبیعی نتیجه گرفته اند و نمی توان نتایج این درمان ها بر پوست آن ها را قبول نکرد. بنابراین جواب سوالی که در ابتدا پرسیده شد این است: بله، همه روش های درمانی طبیعی، در درمان جوش های صورت تاثیرگذارند.

ویزیت آنلاین

پیدا کردن بهترین روش درمانی مناسب برای پوست شما، نیازمند آزمون و خطای فراوان است. ممکن است برخی از این روش ها برای شما موثر نباشند، اما به یاد داشته باشید تمام روش های بالا حداقل برای برخی ازافراد موثر بوده اند، پس امتحان کردن آن ضرری ندارد. درمانهای  خانگی  جوش آسان و ارزان هستند و تا آنجا که می دانیم عوارض جانبی ندارند.

به خاطر داشته باشید هر چه التهاب تان شدیدتر باشد روش درمانی هم باید کامل تر باشد. بنابراین نوع جوشی که دارید را شناسایی کنید و بر اساس آن نوع روش درمانی که نیاز دارید را انتخاب کنید. اگر در هر زمان وضعیت جوش های صورت تان باعث نگرانی تان شد باید با یک پزشک در این باره مشورت کنید.

در بسیاری موارد، روش های درمانی طبیعی راه حل کاملی برای مشکل تان به حساب نمی آیند، اما می توانند باعث کاهش علائم جوش ها شده و لبخند را روی چهره شما بنشانند.

مرجع :

www.rimij.com

ویدیوپیشنهادی در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *