آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

جوش و آکنه چرا ایجاد می شود و دلایل بروز آکنه چیست؟

جوش و آکنه چرا ایجاد می شود و دلایل بروز آکنه چیست؟

جوش و آکنه مشکلی است که طیف وسیعی  که طیف وسیعی از جوانان را درگیر می کند. این عارضه ی ناخوشایند، مشکلات زیبایی و روحی بسیاری را برای فرد ایجاد می کند. هر شخصی شیوه ای را برای مبارزه با آکنه های صورت خود بر میگزیند.واقعیت امر این است که هنوز دلایل مشخصی برای ایجاد جوش و آکنه بدست نیامده است.بهتر است عوامل تشدید کننده ی جوش و آکنه را بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم.

تعریفی از جوش و آکنه

جوش و آکنه طیف متنوعی از ضایعات پوستی را گویند که به صورت لکه ‌های قرمز رنگ و یا به صورت دانه ‌های پر رنگ در روی سطح پوست و یا دانه ‌های زیر پوست شدید تر و همراه با ضایعات چرکی در تنه و اندام ‌ها و صورت مشاهده می ‌شود.

آکنه و جوش با علایم مختلفی ابراز وجود می کند که برخی از آن ها شایع بوده و برخی دیگر از علایم به ندرت دیده می شوند. از علایم شایع آکنه که در بسیاری از افراد دیده می شود می توان به مواردی مانند پیدا شدن نقاط‌ سر سیاه‌ به‌ اندازه ی‌ سر سوزن بر روی پوست بدن، ‌پیدا شدن نقاط‌ سر سفید شبیه‌ نقاط‌ سر سیاه بر روی بدن،‌ دیده شدن جوش‌ های‌ کوچک‌ چرکی،‌ قرمزی‌ و التهاب‌ در اطراف‌ جوش ها اشاره کرد. در مواردی که دچار آکنه های شدید هستند ممکن‌ است‌ کیست‌ و آبسه‌ نیز بر روی پوست بدن دیده‌ شود. اما در چه صورت می توان گفت که دچار علامت کیست هستیم؟ کیست به‌ صورت‌ تورمی‌ بزرگ تر و سفت ‌تر از جوش های‌ معمولی‌ در پوست پدیدار می ‌شود. در صورت دیدن این نشانه در مرحله ی درمان لازم است که دقت بیش تری به خرج دهید. آبسه‌ نیز به‌ صورت‌ یک‌ ناحیه ی عفونی‌ متورم‌، ملتهب‌ و دردناک‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ و حاوی‌ چرک‌ بروز پیدا می کند‌.

دلایل بروز جوش و آکنه 

اما  جوش و آکنه چرا ایجاد می شود و دلایل بروز آکنه چیست؟

غده های چربی که به طور طبیعی در پوست وجود دارند گاهی به‌ دلایل‌ نا معلوم‌ مسدود می ‌شود و باعث به وجود آمدن جوش و آکنه می شود. وقتی‌ که‌ چربی‌ داخل‌ غده های چربی پوست نتواند به‌ بیرون‌ پوست‌ راه‌ یابد این‌ چربی‌ جمع شده‌ و توسط‌ باکتری هایی‌ که‌ به طور طبیعی‌ در غده‌ وجود دارند عفونی‌ می ‌شود. بر خلاف‌ برخی‌ عقاید رایج ‌، عواملی‌ چون‌ عدم‌ رعایت‌ بهداشت‌ یا غذا ها نقشی‌ در ایجاد آن‌ ندارند. البته‌ تمیزی‌ و شست و شو می ‌تواند آن‌ را کاهش داده و درمان را سریع تر کند. از رایج ترین دلایل بروز آکنه در اکثر موارد می توان از ژنتیک نام برد. در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی که عمدتاً هم پر کاری هورمون ‌های مردانه است غدد چربی به دلیل ترشح زیاد مجرای خروج چربی را بسته و میکروب ‌هایی که به ‌طور معمول در پوست وجود دارند به آن اضافه می‌ شوند و این ضایعات التهابی را ایجاد کرده و سبب بروز آکنه می شوند.

اما عواملی وجود دارد که به خودی خود باعث ایجاد آکنه نمی شوند اما احتمال بروز جوش ها را بیش تر می کنند و فضای مناسبی برای به وجود آمدن آن ها ایجاد می کنند. مواجه شدن با هوای‌ بسیار گرم‌ یا بسیار سرد، استرس و فشار عصبی، پوست‌ چرب‌، اختلالات‌ غدد درون‌ ریز، استفاده‌ از بعضی‌ دارو ها مثل‌ کورتیزول، هورمون های‌ مردانه‌، یا قرص‌ های‌ ضد بارداری،‌ داشتن سابقه ی خانوادگی و ارثی‌ آکنه،‌ استفاده از بعضی‌ مواد آرایشی‌ می توانند از عواملی محسوب شوند که خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند. هم چنین افزایش چربی زیر سطح پوست، استفاده از کرم‌ های آرایشی که چربی زیادی دارند، کار کردن در محیط ‌هایی که هوای آن محیط زیاد گرم می ‌باشد مانند افرادی که بیش تر در آشپزخانه ‌ها و محیط ‌های گرم داخل کارخانه کار می ‌کنند، مصرف بعضی از دارو های قلبی، استفاده از دارو های کورتونی که به صورت نا درست تجویز شود، استفاده از استروئید های آنابولیزان (دارو های افزایش دهنده ی حجم عضلات) در آقایان و ورزشکاران نیز از عوامل افزایش خطر آکنه هستند.

در صورت امکان اگر در محیط های گرم زندگی یا کار می کنید مدتی از آن محل دور شوید تا آکنه تان بهبود یابد.

در صورتی که علایم بروز آکنه را بر روی پوست خود مشاهده کردید حتما بدون اتلاف وقت نسبت به درمان و پیشگیری از بیش تر شدن آن اقدام کنید. در صورتی که نسبت به جوش های خود بی تفاوت باشید و یا دیر برای درمان اقدام کنید ممکن است دچار بروز جوش گاه های‌ دائمی‌ یا حالت‌ حفره ‌ای‌ روی‌ پوست‌ صورت و بدن تان شوید.‌

دلایل بروزجوش و آکنه

همان طور که گفته شد غذا نمی تواند از دلایل بروز‌ آکنه‌ باشد اما خوردن بعضی‌ غذا ها آن‌ را بد تر می ‌کند. اگر نمی دانید که کدام غذا سبب تشدید آکنه های تان شده است یک روش ساده می ت.اند به سرعت به کمک شما بیاید. همیشه یاد داشتی‌ از غذا هایی‌ که‌ می ‌خورید داشته‌ باشید. برای‌ این که‌ بفهمید به‌ کدام‌ غذا حساسیت‌ دارید، آن‌ غذا هایی‌ را که‌ شک‌ دارید آکنه ی شما را بد تر می ‌کنند از رژیم‌ غذایی خود حذف‌ کنید.

بعد آن ها را دو باره‌ یکی‌ یکی‌ به‌ رژیم‌ غذایی‌ تان اضافه‌ نمایید. اگر مشخص‌ شد که‌ آکنه‌ ۳-۲ روز بعد از اضافه‌ کردن‌ یک‌ غذا تشدید می ‌شود آن‌ غذا را به‌ کلی‌ از رژیم‌ و برنامه ی غذایی روزانه ی خود حذف‌ کنید.

سوالی که احتمالا برای تان پیش می آید این است که در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد. اگر خود شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان‌ دچار آکنه‌ است‌ و دچار علایم‌ جدید و غیر منتظره‌ پوستی شده اید در سریع ترین زمان به پزشک پوست مراجعه کنید تا دچار عارضه های پوستی شدید تر نشوید.

ویزیت آنلاین

مرجع:

www.drhosseinnejad.com

ویدیو پیشنهادی در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *