آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

بنزوئیل پروکساید چگونه بر روی پوست اثر می کند ؟

بنزوئیل پروکساید چگونه بر روی پوست اثر می کند ؟

بنزوئیل پروکساید 5 دهه است که به عنوان یک درمان موثر در درمان آکنه شناخته شده است این ماده موثر تا 50 درصد می تواند ضایعات آکنه متوسط تا شدید را در طی سه ماه کاهش بدهد و اگر در رژیم خاص خود به کا برد این نتایج بهتر هم خواهد شد . بنزوئیل پروکسایدچگونه این کار را می کند ؟بنزوئیل پروکساید از نظر نفوذ به پوست یک ماده منحصر به فرد است زیرا در سطح پوست با شکسته شدن به رادیکال های بنزیل و بنزویک اسید به راحتی می تواند به لایه های عمقی تر اثر کند .

این مواد در لایه های عمقی تر باعث رادیکال های بنزوئیل باعث از بین رفتن باکتری های و سلول های ایجاد کننده التهاب می شود همچنین بنزوئیل پروکساید با ترکیبات بالا در مانهای فوق تشدید می کند  یک درمان نه خیلی گران در درمان آکنه ملایم و متوسط می باشد  .

هرچند کاربرد آن در برند های آرایشی و بهداشتی به دلیل استفاده از فرمت های میکرونایز و با عارضه کمتر آن نسبت به فرمت خالص ان گران تر است قیمتبنزوئیل پروکساید( به ویکی پدیا) در داروخانه ها در برند های مختلف متفاوت است ژل آن با نام تجاری پنزل در داروخانه ها موجود است .
عوارض بنزیل پروکساید می تواند قابل کنترل باشد و به تدریج با ادامه درمان کاهش می یابد چند توصیه کلی در جهت کاهش عوارض بنزوئیل پروکساید شامل :شروع تدریجی و از میزان کم این ماده برای درمان یک نوبت شبها از میزان کم و سه روز در هفته شروع شود سپس هر هفته یک روز اضافه شود و به دو نوبت در روز برسد.

بنزوئیل پروکساید در درمان آکنه چگونه کار می کند؟

پروبینیوم باکتریوم یا P.Acne مهمترین باکتری مسئول ایجاد التهاب و آکنه است این باکتری در محیط بی هوازی زندگی می کند و بنزوئیل پروکساید با ورود به داخل واحد پیلوسباسه و آزاد کردن اکسیژن باعث از بین بردن آن می شود وقتی تراکم باکتری بر روی پوست کاهش می باد این موضوع باعث کاهش میزان بروز آکنه می گردد .
یک فاکتور موثر دیگر در طی درمان کاهش سلول های مرده در سطح واحد پیلو سباسه می باشد قدرت پاک کنندگی و لایه برداری بنزوئیل پروکساید با کاهش سلول های مرده باعث کاهش جوش می شود.

بنزوئیل پروکساید و درمان موضعی جوش

یکی دیگر از کاربرد های موثر بنزوئیل پروکساید به دلیل کاهش مقاوت باکتری ها به آنتی بیوتیک اثر پیشگیری کننده از عود این ماده است که می تواند آن را به عنوان گزینه مناسبی در درمان نگهدارنده مطرح کند برخی دیگر از درمان های آکنه مانند لایه بردار ها هم جز گزینه های درمانی پیشگیری از عود می باشند.

تاریخچه بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید یکی از گزینه های مهم درمان آکنه است که در راهنمای درمان انجمن  متخصصان پوست آمریکا به عنوان یک درمان مهم در آکنه های ملایم و متوسط شناخته شده است این ماده به عنوان موثر در برند های بسیار معروف دنیا مانند Proactiveو Clearasil  که توسط بسیاری از پزشکان تجویز و توسط داروسازان توصیه می شود و از سالها پیش یکی از درمان های موفق آکنه بوده است .

بنزوئیل پروکساید اولین بار در صنعت کشاورزی کاربرد داشت در سال 1929 پزشکان این ماده می تواند به صورت کرم در سوختگی ها و بهبود زخم ها کمک کننده باشد در سال 1934 تحقیقات لیون و رینولدز که این ماده می تواند به درمان آکنه کمک کند.

هرچند این روند تا 1960 زمانی که پزشکان به عنوان یک درمان اصلی آکنه آن را پذیرفتند طول کشید از دهه 60 میلادی این ماده یکی از مهمترین درمانهای آکنه متوسط و اگر درست به پوست معرفی شود حتی می تواند آکنه های شدید را درمان کند

ویزیت آنلاین

بنزیل پروکساید دقیقا چیست؟

کارخانه جات بنزیل پروکساید را از قطران زغال سنگ یا Coal Tarاستخراج می کنند طی فرآیند های متعدد محصول نهایی یک کریستال سفید رنگ می باشد که فرمول آن از کربن , اکسیژن,و هیدروژن تشکیل شده است که در ساختار دو حلقه بنزنی به هم پیوسته اند

بعد از جذب توسط پوست این دو ترکیب از هم جدا شده و به اجزا زیر تقسیم می گردند:

  • رادیکال بنزن:که باکتری ها را می کشد
  • بنزویک اسید :که به باز کردن منافذ پیلوسباسه و درمان آکنه کمک می کند

نحوه عملکرد بنزوئیل پروکساید در پوست

نحوه نفوذ در پوست

بنزوئیل پروکساید در آب  حل نمی شود ولی به سادگی در چربی محلول است . بنابراین وقتی بر روی پوست استفاده می شود به سادگی از لایه های چربی پوست جذب می شود و به پوست نفوذ می کند حتی  به راحتی می تواند به داخل واحد های پیلوسباسه که توسط چربی مسدود شده اند نفوذ کند .

این نفوذ می تواند تا 90 درصد باکتری های داخل واحد پیلو سباسه را از بن ببرد بنزویک اسید تقریبا مانند اسید سالیسیلیک – یک درمان کلاسیک دیگر در حوزه آکنه- عمل می کند .بنزویک اسید می تواند وارد جریان خون شود و توسط کلیه ها سریعا متابولیزه شده و از بدن خارج می شود.

رادیکالهای بنزویل

رادیکالهابی بنزیل یک نوع از رادیکال آزاد هستند که دو اتم آزاد برای اتصال دارند که می توانند در طی پروسه ایی به نام اکسیداسیون , اکسیژن در داخل بافت آزاد می کنند و باکتری pآکنه نمی تواند در حضور اکسیژن رشد کند و باعث مرگ باکتری ها وکاهش تراکم آنها می شوند.

هرچند پوست با استفاده از آنتی اکسیدانها با رادیکالهای آزاد مبارزه می کند و از ورود آنها به پوست جلوگیری می کند . در جنگ بین آنتی اکسیدان هایی مثل توکوفرول و رادیکالهای بیزویل 90 درصد توکوفرول ها از بین می روند به همین خاطر می تونی ایده مناسبی باشه تا بعد از بنزوئیل پروکساید یک مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان استفاده شود تا آنتی اکسیدانهای از بین رفته پوست برگردد.

تاثیر گذاری بنزوئیل پروکساید

تحقیقات زیادی نشان دهنده اثر بخشی بالای بنزوئیل پروکساید می باشد اگرچه مقایسه این تحقیقات با اثر بخشی سایر درمانها کمی مشکل است چون :

در تحقیقات مختلف از حامل های مختلف ژل,کرم,لوسیون.. استفاده شده است

زمان مصرف دارو در این تحقیقات با هم متفاوت است

افراد تحقیق شده در تحقیقات مختلف از نظر سن و جنس و عوامل ایجاد کننده آکنه با هم متفاوت بودند

با وجود همه این موارد بنزوئیل پروکساید اثر بخشی بسیار واضحی نسبت به سایر ترکیبات به وِیژه پلاسبو داشت

50 درصد کاهش ضایعات  التهاب

46 درصد کاهش ضایعات غیر التهابی

تحقیقات اثر بخشی بنزوئیل پروکسایدرا در پوست های تمیز بیشتر نشان می دهد

راههای مختلف اثر بخشی بنزوئیل پروکساید بر روی آکنه

لیزر جای جوش

  • بنزوئیل پروکساید باکتری ها را میکشد

باکتری پی آکنه مسئول اصلی ایجاد التهاب ,تورم,و درد در آکنه می باشد . اولین کمک بنزوئیل پروکساید در کشتن باکتری است این ماده با تخریب روند سنتز DNAباکتری باعث مرگ آن می شود رادیکا لهای بنزیل می تواند کلیه باکتری های سطح پوست را از بین ببرد

این موضوع باعث پدید آمدن اثرات درمانی زیر می شود :

  • مصرف دو بار در روز آن تا 95 درصد باکتری را کاهش می دهد
  • بنزوئیل پروکساید 5 درصد می تواند تا 48 ساعت اثرات ضد باکتری خود را کامل کند
  • بنزیل پروکساید می تواند در طی سه روز اثر ضد باکتری که کلیندامایسین طی 14 روز دارد را داشته باشد
  • بنزوئیل پروکساید باعث باز شدن فولیکول های بسته می شود

کراتین یکی از پروتیین های مسئول بسته شدن فولیکول ها می شود بنزوئیل پروکساید با حل کردن کراتین باعث باز شدن آن می شود چندین تخقیق نشان می دهد که بنزوئیل پروکساید سایز منافذ را نیز تا 50 درصد کاهش می دهد این ماده اثر لایه برداری و حل کردن کراتینش از اسید سالیسیلیک و ترتینویین بیشتر است .

  • بنزیل پروکساید جریان جاری سبوم را روان می کند

تحقیقات نشان می دهد جریان ترشح سبوم بعد از مصرف بنزوئیل پروکساید روانتر و بهتر می گردد این ماده ئ میزان ترشح سبوم را افزایش نمی دهد بلکه روند جاری سازی آن را بهبود می بخشد و اجازه می دهد روند خروج سبوم از فولیکول های مو راحت تر صورت گیرد.

و این روند خروج باعث خروج بهتر سلول ها مرده و جلوگیری از انسداد فولیکول ها می گردد .

  • بنزوئیل پروکساید باعث کاهش التهاب می شود

چندین تحقیق اثر ضد التهابی بنزوئیل پروکساید را ثابت کردند هرچند این تحقیقات بر روی سلول های کشت داده شده در آزمایشگاه بود اما امکان پذیری انجام آن در بیماران نیز بالاست . بنزوئیل پروکساید با  از بین بردن برخی سلول های ایمنی می تواند روند الهاب را کاهش دهد و جون التهاب نقش بسیار مهمی در ایجاد آکنه دارد این موضوع یکی از مهمترین دلایل اثر بخشی درمان آکنه می باشد.

  • ترکیب بنزیل پروکساید اثر بخشی سایر درمانها را افزایش می دهد

مصرف همزمان بنزوئیل پروکساید با سایر درمانها میتواند اثر بخشی آنها را آفزایش دهد این نوع بخشی به سینرژی درمانی مشهور است . مثلا همزمانی مصرف بنزوئیل پروکساید با آنتی بیوتیک های موضعی مثل کلیندامایسین و اریترومایسین می تواند باعث تشدید اثر آنتی بیوتیک و کاهش مقاومت به آنتی بیوتیک ها شود .

محدودیت زمان مصرف آنتی بیوتیک موضعی 3تا 6 ماه و ایجاد مقاومت باکتریایی با مصرف بیش از این زمان لزوم مصرف همزمان بنزوئیل پروکساید را در زمان طولانی تر نشان می دهد.

همچنین ترکیب بنزوئیل پروکساید با سایر درمانهای آکنه می تواند کمک موثری در اثر بخشی بهتر آنها داشته ابشد بر این اساس برخس از شرکت های بزرگ مانند گلدرما با فرموله کردن ترکیبات بنزوئیل پروکساید و رتینویید ها محصولاتی یونیک و بی نظیزر تحت نام اپیدو ارائه داده اند.

  • بنزوئیل پروکساید یکی از گزینه های مهم پیشگیری از عود است

در بسیار از موارد وقتی فرد توسط در مان های دارویی مانند آنتی بیوتیک خوراکی و یا قرص راکوتان درمان می شود برای مدت طولانی نیاز به یک عامل پیشگیری کننده از درمان دارد در این موارد سه نوع درمان جهت پیشگیری موجود است رتینوییدها ,اسپیرولاکتون(در جوش های هورمونی ) و بنزوئیل پروکساید که می تواند به پیشگیری از عود کمک کند.

نحوه مصرف ژل بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید یک داروی موثر در درمان جوش ملایم و متوسط می باشد برای درمان می تون از ژل 2.5% شروع کرد درصد های 5 و 10 درصد نیز موجود می باشد اما ترجیحا از درصد های پاییت تر شروع شود احتمال ایجاد قرمزی و حساسیت کمتر است نحوه مصرف :

  • شبها ابتدا صورت خود را شسته و به مدت نیم تا یک ساعت صبر کند ( این زمان برای تنظیم ترشح سبوم طبعی پوست برای جلوگیری از تحریک پذیری می باشد)
  • در پوست های حساس توصیه می شود بهد از شستشو از مرطوب کننده حاوی ویتامین ایی استفاده شود
  • سپس بنزوئیل پروکسایدرا بر روی مناطقی که دارای جوش میباشد استفاده کنید
  • در صورت مصرف بر روی بدن اجازه بدهید تا در هوای آزاد خشک شود
  • از تماس بنزوئیل پروکساید با موی سر و لباس ها اجتناب کنید (باعث سفیدی آنها می شود)
  • صبح صورتتان را شسته و مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید

چه زمانی طول می کشد تا اثرات بنزوئیل پروکساید مشاهده شود ؟

این ماده مانند سایر روش های درمانی برای اثر بخشی زمان می برد شما برای اثر بخشی کامل بین 6 تا 10 هفته زمان نیاز دارید . اگر بعد از 12 هفته نصرف بهبودی مشاهده نکردید به پزشک مراجعه کنید در زمان مصرف بنزوئیل پروکساید و یا هرگونه از درمان های آکنه باید بدانید .

مهمترین عامل موفقیت و بهبودی شما صبوری , مداومت و انتظار واقعبینانه از درمان است

ترکیب با سایر درمان ها 

به دلیل کاهش میزان مقاوت به این درمان پزشکان در بسیاری از موارد این ماده را همزمان با سیار درمانهای موجود آکنه تجویز می می کنند . این موضوع سبب اثر بخشی بهتر درمانهای همزمان بابنزوئیل پروکساید می شود شرکت های دارویی نیز جهت تسهیل تجویز این نوع ترکیبات برند هایی با این فرمول تهیه کرده اند

  • بنزوئیل پروکساید+ آداپالن (Epiduo)
  • بنزوئیل پروکساید+کلیندامایسین(Benzaclin&Duac)
  • بنزوئیل پروکساید + اریترو مایسین(Benzamycin)3%

این ترکیبات به صورت نسخه توسط درماتولوژیست ها تجویز می شوند.

ویزیت آنلاین

عوارض جانبی بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید دو عارضه عمده دارد :

  • خشکی و تحریک پذیری پوست
  • سفید شدن مو و لباس هایی که با آن در تماسند
  • در زمان مصرف آن پوست به آفتاب حساس تر می شود

برخی بیماران به دلیل خشکی و تحریک پذیری اولیه بنزوئیل پروکساید این دارو را سریعا بعد از شروع قطع می کنند.

گاهی افراد از دوز های بالا و با دوز بالا استفاده می کنند این موضوع باعث تحریک پذیری و سوزش و حتی لک بعد از التهاب می شود و تجربه نشان داده اگر بیمار را از عوارض او راههای کاهش آن آگاه کنیم بیمار زمان بیشتری از این دارو استفاده می کند یکی از راهها شروع با دوز پایین تر و درصد های کمتر است و همچنین استفاده از ویتامین ایی قبل از مصرف و بعد از مصرف بنزوئیل پروکساید توصیه می شود .

برخی از افراد به دلیل  داشتن حساسیت زیاد قادر به تحمل این ماده بر روی پوست خودشان نیستند و نسبت به این ترکیب  واکنش آلرژیک می دهند اما بین واکنش آلرژیک به آن ایجاد عوارض مصرف آن مثل خشکی و پوسته پوسته شدن آن تفاوت قائل شد قرمزی ,سوختگی,خارش,می تواند از جمله عوارض این ماده باش در صورتیکه تورم و قرمزی در سایر نقاط بدن را شاهد بودید شما نسبت به بنزوئیل پروکساید آلرژی دارید که این موارد نادر است .

بنزوئیل پروکساید در برند های بزرگ درمان آکنه دنیا

بنزوئیل پروکساید در برند های مطرح دنیا استفاده شده است .برند Proactive  به عنوان برند شماره یک دنیا در زمینه آکنه شناخته شده است  هرچند این برد در ترکیبات خودش گاهی از گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید استفاده کرده است اما مهمترین ماده فعال آن بنزوئیل پروکساید است هم شوینده ها هم کرم و لوسیون های این ماده در رژیم های این برند یافت می شود درصد  به کار رفته در این برند بین 2.5% تا 5% می باشد .  سایت www.acne.org یکی از مهمترین سایت حوزه اطلاع رسانی در زمینه بیماری آکنه می باشد وبرندی به نام acne.org  را در سطح جهانی عرضه می دارد که حاوی ترکیباتی با درصد های مختلف بنزوئیل پروکساید است .

بنزوئیل پروکساید در بازار ایران

در چند سال اخیر در بازار ایران فروش بنزوئیل پروکساید به صورت ژل بنزوئیل پروکساید خارجی و ایرانی با درصد های 5 و 10  و صابون  بنزوئیل پروکساید ایرانی (صابون دئودراگ) در داروخانه ها صورت می گیرد نام ژل خارجی آن Pangelو محصول ایرانی آن آکنه فایت می باشد و محصولات بنزئیل پروکساید الارو.

هرچند این ماده یکی از موثرترین درمانهای آکنه در جهان است اما به دلیل عوارض مصرف با این محصولات چون به صورت ماده خالص می باشد با اقبال خوب عمومی روبرو نشده است

اخیرا برند الارو سه محصول تحت سیستم

Advanced BPO System

در بازار ایران عرضه کرده است که شامل یک کرم ,شوینده,و یک لوسیون که با درصد زیر 5 درصد می باشد.

بنزیل پروکساید به کار رفته در این محصولات به صورت میکرونیزه می باشد  وریز بودن مولکول آن باعث التهاب و واکنش حساسیتی کمتر و اثر بخشی بالاتر می شود.

این سه محصول به شرح ذیل می باشد

طبق قوانین اتحادیه اروپا به کار  بردن بنزیل پروکساید در محصولات skin care  برند های مراقبتی مجاز نیست اما بر اساس قوانین FDA با درصد های زیر 5 درصد می توان این ماده را در محصولات به کار برد . هرچند الارو  یک برند فرانسوی است اما این لاین از محصولاتش در کارخانه کانادا ساخته می شود و طبق قوانین امریکا و آمریکای شمالی می باشد.

مزیت این محصولات وجود همزمان موادی  چون  آلانتویین ,بیزابولول و آلورا به عنوان ضد التهاب است که باعث از بین رفتن  عوارض بنزیل پروکساید می شود و مصرف کنندگان ضمن استفاده کامل از مزایای این ماده عوارضی از آن را تجربه نخواهند کرد.

شوینده عمقی حاوی بنزیل پروکساید الارو Deep Cleansing Ellaro

شوینده این محصولات یک شوینده پوست چرب و آکنه ایی است که علاوه بر خواص یک شوینده مناسب پوست آکنه ایی حاوی 2.5 درصد بنزیل پروکساید جهت تقویت درمان آکنه می باشداین میزان از ماده موثره می تواند اثرات درمانی ضد جوش این محصول را تقویت کند این موضوع در همزمانی درمان با آنتی بیوتیک ها  باعث کاهش مقاومت میکروبی آنها می شود.

لوسیون ضد آکنه بدن الارو(حاوی بنزیل پروکساید)Total Acne Solution Ellaro

مزیت اصلی لوسیون ضد آکنه بنزیل پروکساید  برند الارو علاوه بر درصد 3 درصد نوع میکرونیزه آن که اثر بخشی بالاتر و عوارض کمتر را باعث می شود در نوع بافت محصول می باشد این محصول به صورت فلویید بوده و به راحتی بر روی پوست قابل پخش می باشد .

این محصول می تواند یکی از اصلی ترین گزینه های درمان آکنه بدن باشد زیرا آکنه بدن به دلیل ساختار پوست بدن که از پوست صورت ضخیم تر است و سطح وسیع تری را درگیر نموده به سختی به کرم های موضعی پاسخ می دهد .

به همین خاطر این محصول می تواند امید تازه ایی برا بیمارانی باشد که در ناحیه قفسه سینه و پشت و بازو و ناحیه باسن از جوش های التهابی رنج می برند بنزیل پروکساید برای جوش بدن یکی از انتخاب های اصلی پزشکان می باشد حضور عوامل ضد التهابی مانند آلوورا و بیزابولول و آلانتویین باعث کاهش شدید درصد التهاب و اگزمای ناشی از مصرف شده است.

کرم ضد آکنه قوی صورت الارو (حاوی بنزیل پروکساید) Target Acne Solution Ellaro

محصول ضد جوش قوی الارو حاوی بنزیل پروکساید  یک محصول 25 میلی گرمی است که 4 درصد بنزیل پروکساید میکرونایز دارد و به صورت نقطه ایی برای درمان جوش های التهابی پوست کاربرد دارد .

نحوه مصرف این محصول به صورت مصرف نقطه ایی روی ضایعه التهابی می باشد به دلیل اثر بخشی بالا و عوارض جانبی کم و وجود عوامل ضد التهابی مختلف یک گزینه بسیار مناسب برای درمان اورژانسی جوش می باشد .

نحوه مصرف این محصول هر شب بعد از شستشوی پوست صورت نیم ساعت باید به پوست فرصت داد تا ترشحات نرمال خود را داشته باشد و به صورت نقطه ایی روی ضایعات قرار گیرد و سپس صبح ها شسته شود.

21 دیدگاه در “بنزوئیل پروکساید چگونه بر روی پوست اثر می کند ؟

  1. ... گفت:

    سلام پنژل واسه لکه ی جای سوختگی تاثیر داره؟

    1. سلام خیر تاثیری نداره

  2. www.somayehrigi192 گفت:

    آیا پانژل جای جوش را هم از بین میبرد؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام خیر نمی تونه روی جای جوش اثر داشته باشه

  3. حمید گفت:

    سلام
    بنده روی الت تناسلیم‌جوش های کوچک‌گرد سفید رنگ ظاهر شده خواستم راهنمایی کنیدکه باید چکنم ؟ تشکر

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      حتما باید این ضایعات توسط متخصص پوست یا اورولژی معاینه شود ممکن است زگیل تناسلی باشد

  4. رزا گفت:

    سلام اگر بدو تجویز پزشک مصرف بشود مشکلی دارد و اگر بر روی جوش های باز شده باشد چی؟

  5. نننن گفت:

    سلام اگر این دارو رو بدون تجویز پزشک مصزف کنیم مشکلی پیش می یاد و این که اگه روی جوش های باز شدهی دیگر جاهای بدن استفاده بشود ایرادی دارد

  6. Lale گفت:

    برای رفع قرمزی و التهاب این دارو باید چیکار کرد؟

  7. سما گفت:

    سلام برای جوش های بدن چه آزمایشی باید بدم میگن کبدت خرابه ؟خیلی می ترسم چه درمانی پیشنهاد می کنید ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      مشکل کبدی و جوش ارتباطی با هم ندارند و این یک باور اشتباه مصطلح در جامعه است جوش بدن در موارد زیادی با هورمونهای مردانه ارتباط دارند و افرادی که مکمل های ورزشی استفاده میکنند شایع تر است قدم اول آزمایش نیست ابتدا معاینه لازم است در اکثر موارد با درمانهای اولیه ضد جوش درمان می شوند

  8. پریسیما گفت:

    برای خرید اینترنتی بنزیل پروکساید چه کار باید کرد؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      برای خرید اینترنتی بنزیل پروکساید شما می توانید به صفحه محصولات در بخش فروشگاهی سایت آکنه یار مراجعه کنید .

  9. محمد جواد گفت:

    من یک بار پانژل بر اساس تجوز پزشکم استفاده کردم هرچند جوش ها رو زود خشک کرد ولی قرمز شد و یه شدت خارش و پوسته یزی پیدا کردم و هنوز جای اون مونده به همین خاطر خیلی از بنزیل پروکساید می ترسم آیا محصولات ضد آکنه الارو با پنژل متفاوته؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام همانطور که در متن مقاله توضیخ داده شد بنزیل پروکساید میکرونایز شده به کار رفته در محصولات ضد آکنه الارو عوارض کمتر و اثر بخشی بالاتری دارد و به دلیلی ضد التهاب های موضعی به کار رفته عوارض پنژل را نخواهد داشت ولی اثر بخش اون را خواهد داشت

  10. رها گفت:

    سلام مرسی از مقاله کاملتون یه سوال داشتم آیا می توان بنزوئیل پروکساید را در بارداری استفاه کرد چون من از زمانی که بار دار شدم به شدت جوش های صورتم زیاد شده است و متاسفانه نمی تونم هیچ دارویی استفاده کنم ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام متاسفانه نمی توان از بنزوئیل پروکساید در دوران بارداری استفاده کرد شما می توانید زیر نظر پزشک از محصولات حاوی عصاره درخت چای استفاده کنید

  11. مانی گفت:

    من از بنزیل پروکساید برای درمان جوشم استفاده کردم اما بعد از اینکه خوب کرد جای جوش رو باقی گذاشت اما خیلی سریع جوش رو خوب کرد الان می ترسم برای جوش های جدید استفاده کنم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

  12. زهرا گفت:

    سلام آیا شوینده حاوی بنزیل پروکساید در بازار ایران وجود دارد ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام در حال حاضر صابون حاوی بنزیل پروکساید از برند دئودراگ و لوسیون شوینده حاوی بنزیل پروکساید از برند الارو در بازار موجود است

      1. مریم گفت:

        سلام ببخشید من برای جوشهای ریزسرسیاه روی باسن ک فک میکنم فولیکول موهستش از بنزوئیل پروکساید استفاده کنم تاثیری داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *