محصولات مراقبتی آکنه

بهترین مرطوب کننده پوست چرب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بهترین مرطوب کننده پوست چرب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مرطوب کننده پوست چرب یکی از محصولات ضروری مراقبت از پوست است. تمام انواع پوست به استفاده از مرطوب کننده و آبرسان نیاز دارند. انتخاب بهترین مرطوب کننده پوست چرب کمی دشوار است. چراکه پوست چرب خود به دلیل ترشح بیش از اندازه سبوم، چرب و مستعد جوش زدن است. از این رو افرادی که پوست چرب دارند، در انتخاب مرطوب کننده پوست چرب صورت  با مشکل مواجه هستند. در این مطلب به نحوه انتخاب بهترین آبرسان پوست چرب می پردازیم.

چه افرادی باید مرطوب کننده پوست چرب یا آبرسان استفاده کنند؟

بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند تصور می کنند که به دلیل ترشح چربی زیادی پوست نیاز به استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان پوست چرب ندارند. یا اینکه می ترسند با استفاده از مرطوب کننده، جوش بزنند. اما افرادی که پوست چرب دارند باید بدانند که استفاده از مرطوب کننده با آبرسان برای هر نوع پوستی لازم است.

اگر پوست چرب از ژل مرطوب کننده پوست چرب استفاده نکند، سیستم دفاعی طبیعی پوست برای جبران چربی از دست رفته در اثر شستشو، چربی بیشتری ترشح میکند. اما اگر پوست چرب نیز دوبار در طول شبانه روز، بخصوص بعد از شستشو از مرطوب کننده پوست چرب استفاده کند، روند ترشح چربی پوست کنترل و به تدریج متعادل می شود.

بنابراین هر فردی با هر نوع پوستی که دارد (حتی پوست چرب) نیاز به استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان دارد. ولی افراد دارای پوست چرب باید با آگاهی بیشتری کرم آبرسان برای پوست چرب و جوشدار را انتخاب کنند.

مرطوب کننده آکنه سولوشن مای فارما
مرطوب کننده آکنه سولوشن مای فارما

گروه دیگری از افراد که الزما باید ژل مرطوب کننده پوست چرب استفاده کنند، افرادی هستند که آکوتان مصرف میکنند. راکوتان یکی از داروهای درمان جوش است که باعث خشکی و شکنندگی پوست می شود. افرادی که آکوتان مصرف میکنند، نیاز به استفاده از یک مرطوب کننده و آبرسان پوست دارند. بهتر است این افراد ار کرم مرطوب کننده پوست چرب استفاده کنند مانند کرم مرطوب کننده آکنه سولوشن مای فارما (بهترین مرطوب کننده پوست چرب قیمت مناسب).چون این محصول بافت کرمی دارد می تواند رطوبت دلپذیری را برای پوست های خشک شده بر اثر راکوتان ایجاد کند

فرق مرطوب کننده پوست چرب و آبرسان پوست چیست؟

بهترین مرطوب کننده پوست چرب صورت و آبرسان پوست هر دو یک نتیجه را بر پوست دارند. آن هم افزایش رطوب پوست است. اما یک مرطوب کننده پوست چرب و یک آبرسان پوست، ترکیبات متفاوتی دارند و مکانیسم عملشان در حفظ رطوبت پوست متفاوت است. بهترین روغن مرطوب کننده پوست چرب میتواند روغن جوجوبا خالص باشد

پوست انسان بطور طبیعی هم آب دارد و هم چربی لازم را ترشح میکند. چربی برای این ترشح می شود که جلوی تبخیر سطحی آب را از پوست از درون منافذ بگیرد. اما به دلایلی مانند شستشو و عوامل محیطی، چربی پوست از دست میرود. بنابراین رطوبت موجود در پوست نیز خیلی سریع تبخیر می شود و پول خشک می شود. گاهی اوقات ممکن است پوست بعد از تبخیر رطوبت، چربی ترشح کند. در این حالت پوست دهیدراته (کم آب) نامیده می شود. یعنی با وجود اینکه پوست چربی دارد، کم آب است. در این زمان پوست به کرم آبرسان برای پوست چرب و جوشدار کننده نیاز دارد.

مرطوب کننده و بازسازی کننده سبوما
مرطوب کننده و بازسازی کننده سبوما

آبرسان پوست حاوی ترکیباتی است که آب مورد نیاز پوست را تامین میکند. مانند هیالورونیک اسید و اوره یا آلووراء. اما مرطوب کننده پوست چرب حاوی روغنهایی مثل شی باتر، روغن نارگیل و روغن جوجوبا هستند. بهترین مرطوب کننده پوست چرب مرطوب کننده ای است که به پوست کمک کند ترشح چربی پوست را متعادل کند.

راهنمای انتخاب بهترین مرطوب کننده پوست چرب و جوشدار

اگر پوست چرب دارید و میخواهید می خواهید کرم آبرسان برای پوست چرب و جوشدار انتخاب کنید، باید به نکاتی توجه کنید که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

1- بافت سبک

در انتخاب بهترین مرطوب کننده پوست چرب و جوشدار اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم بافت و تکسچر محصول است. سعی کنید محصولی را بخرید که تستر آن را تست کرده باشید و بافت آن را دیده باشید. مرطوب کننده پوست چرب خوب باید بافت سبک و غیرچربی داشته باشد. در بسیاری از برندها بهترین مرطوب کننده پوست چرب و جوشدار بصورت کرم نیست و بافت آن بصورت سرم یا فلوئید یا ژل است. این نوع محصولات طرفداران بیشتری دارد.

دکتر جورقانیان پزشک ودرمانگر آکنه:

“افرادی که پوست چرب دارند از ژل مرطوب کننده پوست چرب و افرادی که تحت درمان

 با لایه بردار و یا راکوتان هستندبهتر است از شکل کرمی مرطوب کننده ها استفاده کنند” 

 

2- بدون چربی Oil free

بهترین مرطوب کننده پوست چرب صورت باید اویل فری باشد. غیرچرب بودن مرطوب کننده سبب می شود که منافذ پوست بسته نشود و ایجاد جوش جدید ننماید. در هنگام خرید مرطوب کننده به عبارت Oil Free بودن آن توجه کنید.

3-  با جذب سریع

بهترین مرطوب کننده پوست چرب جذب سریعی روی پوست دارد. اگر مرطوب کننده یا آبرسان دیر جذب شود، گاهی موجب ایجاد حس چسبندگی می شود که حس ناخوشایندی برای مصرف کننده است.

4- غیرجوش زا

بهترین مرطوب کننده پوست چرب باید نان کمدوژن (غیرجوش زا و عدم ایجاد جوش زیرپوستی) و نان آکنوژنیک باشد. یعنی سبب ایجاد آکنه هم نشود. این اصطلاحات معمولا بر روی بسته بندی محصول مرطوب کننده پوست چرب نوشته شده است. در مرطوب کننده پوست چرب ترکیبات کنترل ترشح چربی پوست بکار گرفته می شود. در بسیاری از موارد مواد ضدجوش نیز در آنها بکار می رود تا به روند درمان جوش کمک کند.

5- حاوی الکل نباشد

مرطوب کننده پوست چرب خوب نباید حاوی الکل باشد. الکل باعث خشکی مضاعف می شود و خشکی ترشح بیشتر سبوم پوست را به دنبال خواهد داشت.

کرم مرطوب کننده آکنه مات الارو

6- ترجیحا حاوی یک ماده ضد جوش باشد 

بسیاری از مرطوب کننده ها حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی ، رتینول ، اسید سالیسیلیک یا سایر ترکیبات دفع کننده هستند. این ترکیبات می توانند در بهبود آکنه ، به خصوص آکنه های خفیف یا جوش زیر پوستی  مفید باشند

اما اگر از داروی موضعی آکنه استفاده می کنید ، مرطوب کننده ها با این مواد می توانند پوست را تحریک کرده و باعث لایه برداری و پوسته پوسته شدن شوند. در این حالت ، بهتر است از مرطوب کننده بدون لایه برداری از مواد استفاده کنید ، مگر اینکه متخصص پوست شما به طور خاص آن را توصیه کند.

7- هیپو آلرژن و غیر حساسیت زا باشد 

عطرها می توانند پوستی را که قبلاً حساس یا ملتهب است ، تحریک کنند. و اگر با پوست های حساس ,خشک و لایه برداری ناشی از داروهای آکنه سر و کار دارید ، ممکن است مرطوب کننده های بسیار معطر هنگام استفاده ، دچار سوزش یا لک شوند. بهترین شرط شما این است که محصولی بدون عطر و هیپواالرژن را انتخاب کنید.

کرم آبرسان برای پوست چرب و جوشدار در کدام برندها بهتر است؟

از آنجاییکه جنس پوست افراد و مشکلات پوستی آنها با هم متفاوت است، هیچگاه نمیتوان یک محصول برای همه افراد خوب است. به همین دلیل پیشنهاد می شود، محصولات مراقبت از پوستتان را حتی یک مرطوب کننده پوست چرب را با مشورت پزشک انتخاب کنید. اما در اینجا به برخی از پرطرفدارترین مرطوب کننده پوست چرب ایرانی و خارجی اشاره میکنیم.

بهترین مرطوب کننده پوست چرب خارجی:

1- کرم مرطوب کننده پوست چرب اوریاژ
2- کرم مرطوب کننده پوست چرب بایودرما
3- مرطوب کننده پوست چرب الارو
4- مرطوب کننده پوست چرب نوروا

بهترین مرطوب کننده پوست چرب ایرانی:

1- مرطوب کننده پوست چرب سینره
2- مرطوب کننده پوست چرب مای فارما
3- مرطوب کننده پوست چرب سبوما
4- مرطوب کننده پوست چرب فیس دوکس

5-کرم مرطوب کننده پوست چرب سی گل

مرطوب کننده پوست چرب برای افرادی که راکوتان مصرف میکنند

افرادی که داروهای درمان جوش مانند راکوتان یا آنتی بیوتیکها را مصرف می کنند، پوستی خشک و شکننده پیدا میکنند. پوست تحت درمان جوش حتما باید رطوبت رسانی شود. رطوبت رسانی به پوست به روند درمان جوش کمک میکند. ترکیباتی که باید درون مرطوب کننده پوست چرب برای مصرف کننده راکوتان وجود داشته باشد، به شرح زیر است:

مرطوب کننده پوست چرب و مصرف آکوتان

1- سرامید

مرطوب کننده هایی که حاوی سرامید هستند برای افرادی که راکوتان مصرف میکنند بهتر است. سرامید بر روی پوست مانند سد محافظتی و دفاعی عمل میکند و پوست دارای جوش را از آلودگی ها و احریکات محیطی جوش محافظت می کند. سرامید ها بر روی پوست می نشینند و از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری میکنند.

2- هموکتانت ها

هموکتانت ها جاذب رطوبت هستند. درواقع رطوبت محیط را جذب میکنند و وارد پوست میکنند. هموکتانت ها ترکیبات ارزشمندی هستند که وجود آنها در آبرسانها و مرطوب کننده ها بسیار مفید است.

3- محصول شکل کرمی داشته باشد

هرچند در انتخاب مرطوب کننده های پوست چرب به سبک بودن بسیار اهمیت داده می شود و اشکال ژل, فلوئید, لوسیون معمولا انتخاب می شوند اما در هنگام مصرف آکوتان به دلیل خشکی شدید بهتر است مرطوب کننده به شکل کرمی باشد در برند های موجود مرطوب کننده آکنه سلوشن مای فارما,مرطوب کننده پوست چرب اونClean ACو اپیزاک بایورگا و آکنه مت الارو این خاصیت را دارند

 مرطوب کننده بر اساس نیاز درمانی شما  Personalized  Oil Free moisturizing

اگر شما آکوتان مصرف می کنید و نیاز به یک مرطوب کننده سبک و غیر جوش زا ,و فاقد چربی دارید  ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم

شما می توانید از یک مرطوب کننده سبک و فاقد چربی حاوی مواد ضد جوش بر اساس نیاز دقیق پوست خودتان استفاده کنید برای این منظور می توانید با شماره 09038766910 در واتز اپ پیام دهید پزشک کلینیک آکنه یار با شما تماس خواهند گرفت ضمن بررسی شرایط درمانی و ویژگی پوست شما یک مرطوب کننده با فرمول ترکیبی برای شما نسخه خواهد کرد و این فرمول توسط همکار داروساز در داروخانه همکار ساخته شده و برای شما ارسال خواهد شد  

مرطوب کننده پوست چرب را چگونه استفاده کنیم؟

حتی اگر شما بهترین مرطوب کننده پوست چرب را تهیه کنید ولی بر روی پوست تمیز نشده استفاده کنید، اثربخشی چندانی نخواهد داشت. قبل از استفاده از مرطوب کننده پوست چرب صورتتان را تمیز بشویید و کامل تمیز کنید. سپس از مرطوب کننده یا آبرسان استفاده کنید.

فوم شستشو آکنه سلوشن مای فارما
فوم شستشو آکنه سلوشن مای فارما

ویزیت آنلاینمرطوب کننده پوست چرب را به دورچشمتان نزنید مگر آنکه روی بسته بندی آن نوشته شده باشد که برای دورچشم قابل استفاده است. معمولا مرطوب کننده پوست چرب دارای ترکیبات ضدجوش و کنترل ترشح چربی است که برای پوست نازک دورچشم مناسب نیست. فقط از محصولاتی برای دورچشم استفاده کنید که مختص دورچشم فرموله شده باشد.

مرطوب کننده پوست چرب را از پایین به بالا روی پوست ماساژ دهید. در هنگام استفاده از مرظوب کننده فشار زیادی به پوست وارد نکنید. بعد از استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان، در حدود 1 دقیقه فرصت دهید تا خوب جذب پوست شود. سپس اگر خواستید کرم دیگری مانند کرمهای آرایشی یا ضدآفتاب مصرف کنید، پس از جذب کامل از آنها استفاده کنید.


پوست چرب در اثر چه عواملی دهیدراته می شود؟

افرادی که پوست چرب دارند ممکن است پوست دهیدراته ای داشته باشند. چرب بودن یک پوست دلیل بر داشتن رطوبت کافی آن نیست. برخی از عوامل سبب می شود یک پوست چرب، دهیدراته شود. این عوامل عبارتند از:

1- ژنتیک و وراثت

برخی از افراد بصورت ژنتیکی پوست دهیدراته ای دارند و پوستشان توانایی جذب و نگهداری رطوبت ندارد. این افراد حتی ممکن است پوست چربی هم داشته باشند اما پوست دهیدراته ای دارند. برای بهبود این امر تنها باید استفاده از محصولات مراقبت از پوست مرطوب کننده یا آبرسان بطور مرتب استفاده شود.

2- عوامل محیطی

عوامل محیطی و آب و هوای محل زندگی بر روی جنس پوست و از دست دادن رطوبت پوست تاثیر زیادی دارد. آلودگی هوا نیز بر روی دهیدراته شدن پوست موثر است . چراکه سبب ازدیاد رادیکالهای آزاد پوست می شود. تبخیر سطحی پوست در اثر گرمای یا سرما و آب و هوای خشک و سرد  موجب تغییر جنس پوست و دهیدراته شدن آن می شود.

3- سن و جوش های هورمونی 

با افزایش سن، بطور طبیعی پوست به سمت خشک تر شدن می رود. معمولا در دوران نوجوانی و اوایل جوانی تا سن 35 سالگی پوست چرب است. سپس مختلط و بعد از 40 سالگی خشک می شود. خشک شدن پوست دهیدراته شدن پوست را به دنبال دارد و نیاز به مصرف مرطوب کننده و آبرسان بیشتر می شود

دکتر جورقانیان پزشک درمانگر آکنه:

.معمولا در افرادی که از جوش هورمونی رنج می برند با این مشکل زیاد رو برو هستیم که پوست مختلطی دارند ناحیه تی زون همچنان چرب است ولی ناحیه گونه و فک دهیدراته و حتی خشک است و عمدتا جوش ها هم در همین ناحیه هستند در این افراد استفاده از مرطوب کننده پوست چرب نقش مهمی پیدا می کند 

4- عدم تغذیه مناسب

آبرسانی به پوست باید هم از بیرون و هم از درون انجام شود. منظور از آبرسانی به پوست از درون، این است که تغذیه مناسب، رطوبت را از طریق جریان خون به سلولهای پوست برساند. متاسفانه سبک زندگی این روزهای مردم به گونه ای است که مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و فیبر و آب و سبزیجات کمتر شده است و مصرف فست فودها و تنقلات غیرمفید بیشتر شده است. تغذیه نامناسب در دراز مدت اثر نامناسبی بر روی دهیدراته شدن پوست دارد.

تغذیه مناسب برای مرطوب کننده پوست چرب
تغذیه مناسب برای مرطوب کننده پوست چرب

8 دیدگاه در “بهترین مرطوب کننده پوست چرب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  1. سحر گفت:

    سلام
    من پوستم ب شدت چربه و منافذ خیلی بازی داره, از طرفی حساسم هست و هر کرمی بهش نمیسازه, و ب شدت دهیدراته شده, یه ماهه ک ملتهب و قرمز میشه و بعد از چند روز بهتر میشه و دوباره ملتهب میشه و قرمز….
    گوشه لبم هی ترک میخوره و اطراف دهان و چانه کاملا پوسته پوسته میشه و در حمام وقتی صورتمو میمالم کاملا یه لایه پوست از روی صورتم میره, ی ابرسان قوی و خوب بهم معرفی کنید لطفا و بگید با این پوست چربو حساس و خشک و قرمز چیکار کنم

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      به نظرم شرح حالی که می فرمایید خیلی به وجود درجاتی از رزاسه شبیه است
      برای مرطوب کننده می توانید از مزطوب کننده اویل فری و غیر جوش زا مانند مرطوب کننده غیر چرب مدیلن و یا مرطوب کننده غیر چرب فیس دوکس استفاده کنید
      اما منافذ باز درمانش لایه بردار است اما باید بین لایه برداری با لایه بردار و عدم ایجاد خشکی ناشی از مصرف یک تعادل بر قرار شود
      در صورت قرمزی زیاد شاید رزاسه جز تشخیص های احتمالی باشد که در این صورت می توان از ژل مترونیدازول استفاده کرد

  2. ندا گفت:

    سلام
    من دو ماه است آکوتان می خورم و می خواهم از روغن های طبیعی برای مرطوب کنندگی استفاده کنم .بهترین روغن مرطوب کننده پوست چرب از نظر شما چیه؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      بهترین روغن مرطوب کننده پوست چرب از نظر من روغن جوجوبا است که هم یتوان به عنوان روغن گیاهی از آن استفاده کرد و خاصیت کومودوزنیسیته آن کم است

  3. نگار گفت:

    سلام
    مرسی از مقاله کامل و جامعتون من یک سوال داشتم من دارم لایه بردار استفاده کی کنم
    آیا کرم مرطوب کننده پوست چرب سینره خوبه؟ برای جوش هام که خشک میشن می خوام استفاده کنم

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      مرطوب کننده پوست چرب سینره یک محصول خوب است و شما می توانید قبل از لایه بردار از مرطوب کننده پوست چرب سینره استفاده کنید

  4. ren گفت:

    سلام
    4تا 5 ماه هست که راکوتان با دوزهای متفاوت میخورم اما جوش هام تغییر محسوسی نداشته
    از طرفی عوارض جانبیش داره دیوونم میکنه چشام از شدت خشکی داره نابود میشه لبم ترک ترک شده و دماغم داعما خون میاد
    و احساس خستگی دارم و افسردگی
    خاستم بدونم ایا داروی دیگه ای مثل راکوتان هست که قویتر باشه و عوارضش کمتر باشه؟
    اگر جوش به راکوتان جواب نداد دکتر ها برای مرحله بعد چه دارویی تجویز میکنن؟
    تشکر

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      متاسفانه این دارو علیرغم اینکه یک داروی قوی است در کنارش عوارض جانبی داره البته کلیه این عوارضی که شما ذکر کردید همه قابل پیشگیری هستند
      مثلا خشکی لب و خشکی چشم و بینی کامل قابل مدیریت است
      در مورد احساس خستگی و افسردگی هم حق دارید و این موضوع هم در برخی از افراد دیده می شود .
      در مورد پاسخ به آن تقریبا در 99 درصد موارد جواب می دهد و دارویی قوی تر از راکوتان برای درمان جوش وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *