محصولات مراقبتی آکنه

بهترین روتین پوست چرب و جوشدار چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

روتین پوست چرب و جوشدار

بهترین روتین پوست چرب و جوشدار چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

(همراه با معرفی یک روتین پوست چرب و جوشدار مناسب)

مراقبت از پوست مهم است، به‌خصوص اگر پوست چرب و مشکل آکنه  در حد متوسط  دارید. یک برنامه  روتین روزانه خوب مراقبت از پوست می تواند به‌عنوان اولین قدم در جهت حفظ سلامت و شفافیت پوست شما کمک کند. در این مقاله برای شما یک روتین مناسب ساده را پیشنهاد می‌دهم و به شما کمک می‌کنم تا با شناخت بهتر مشکلتان بتوانید انتخاب مناسبی از محصولات روتین پوست چرب و جوش‌دار مورد نیازتان داشته باشید در انتها به برخی از نکات مفید که باید در سبک زندگی‌تان به آن توجه کنید اشاره خواهم کرد 

اساس روتین پوست چرب و جوشدار شامل چه مراحلی است؟

 اساس یک روتین صحیح پوست چرب و جوشدار در چهار بخش اصلی تقسیم بندی می شود 

  1.  شوینده و پاک کننده 
  2.  مرطوب کننده و آبرسان 
  3.  محصولات درمانی برای درمان جوش و منافذ  
  4.  ضد‌آفتاب

سایر محصولات مانند شامپوی مناسب پوست چرب و دور چشم و انواع ماسک های مختلف را در بخش محصولات غیر ضروری تقسیم‌بندی می‌کنیم. هرچند  ترتیب استفاده از محصولات پوستی مهم است اما این ترتیب نباید پیچیده و سخت باشد. 

محصولات مورد استفاده در روتین پوست چرب و جوشدار باید چطور باشند؟

یکی از سوالات مهم در انتخاب محصولات مناسب پوست چرب و جوش‌دار این است که آیا باید همه محصولات را از یک برند تهیه کنیم ؟ آیا این موضوع مزیتی در درمان به حساب می آید ؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنم هرچند وجود محصولات متنوع مورد نیاز در یک برند نشان دهنده اعتبار و حرفه‌ایی بودن برند و به تبع آن انتظار می‌رود در فرمولاسیون هم حرفه‌ایی باشد. به طور مثال یک برند با سه محصول برای پوست‌های دارای آکنه با یک برند با ده محصول متنوع برای حل مشکلات مختلف آکنه متفاوت است. اما استفاده صرفا از یک برند در محصولات مختلف را شخصا توصیه نمی‌کنم. در ادامه به برندهای خوب و محصولات مورد انتخاب خود اشاره خواهم کرد 

سوال پرتکرار دیگر که از من پرسیده می شود این است  آیا حتما باید از برند های خارجی استفاده شود و یا محصولات ایرانی هم می توانند مفید باشند؟ با توجه به اقتصاد تولید محصولات بهداشتی پاسخ به این سوال کمی سخت است. زیرا هر روز شاهد تورم شدید و تحریم‌های جدید و کمبود مواد اولیه مرغوب هستیم. قیمت بسیار بالای محصولات خارجی هم مزید علت مشکلات تهیه آن می‌شود. در این شرایط اهمیت انتخاب محصولات با کیفیت ایرانی بیشتر مشخص می شود.

ویزیت آنلاین

در ادامه به معرفی هریک از اجزا یک روتین مناسب و برخی از محصولات برتر می پردازیم: 

بهترین شوینده پوست چرب و جوش دار

اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی پوست است. این امر به ویژه برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مهم است، زیرا چربی اضافی می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش شود. انتظار ما از از یک  شوینده پوست چرب برخلاف باور عامه یک شوینده قوی نیست بلکه یک شوینده ملایم و بدون چربی که با استفاده از آن چربی پوست پاک شود ولی پوست احساس کشیدگی و خشکی بعد آن نداشته باشد این کمک می کند تا چربی طبیعی پوست شما را از بین نبرد.

بهتر است  روزی دو بار صبح و شب صورت خود را بشویید تا آلودگی، چربی و آرایش پاک شود.اگر احساس می کنید که شستشوی بیشتر از دو نوبت نیاز دارید در انتخاب شوینده خود بازنگری کنید 

بهترین برند های شوینده صورت پوست چرب و جوشدار کدامند؟

 در بین برندهای ایرانی شوینده های خوبی برای پوست چرب موجود می‌باشد. اگر در حال درمان آکنه زیر نظر پزشک هستید و یا در حال دریافت خدمات کابین کنترل چربی و فیشیال تخصصی هستید، توصیه می‌شود از شوینده پوست چرب سولفات فری استفاده نمایید.

شوینده های  پیشنهادی  برای پوست چرب و جوشدار :

آیا استفاده از شوینده های صورت پوست چرب باعث خشکی پوست می شوند؟

این  بزرگترین اشتباه در انتخاب شوینده های پوست چرب می‌باشد. زیرا شوینده‌ایی که باعث خشکی پوست شود، در ادامه فرآیند تولید چربی مضاعف را فعال می کند و پوست به صورت جبرانی چرب‌تر می شود.

کاربرد سایر پاک کننده ها :

 آیا تونر برای روتین پوست چرب الزامی است؟

خیر. تونرها برای به تعادل رساندن PH پوست بعد از شستشو هستند و اگر شما شوینده مناسبی استفاده کنید نیازی به استفاده از تونر نیست. برخی از تونرها به دلیل داشتن الکل باعث خشکی پوست می‌شوند. پس استفاده از تونر الزامی نیست. البته در مناطقی که آب دارای املاح زیادی است نیز تونر می‌تواند مفید باشد. چون باعث برداشته شدن املاح سنگین باقی مانده از شستشو می‌شود:

تونرهای پیشنهادی برای پوست چرب:

آیا استفاده از میسلار واتر الزامی است ؟

عملکرد میسلار واتر به عنوان یک پاک کننده خاص چربی می‌باشد.در افرادی که پوست خیلی چرب دارند یا آرایش غلیظ می‌کنند، یا به دلیل استفاده از ضد‌آفتاب پوستشان چربی مضاعفی دارد، توصیه می شود تا قبل از شوینده، ابتدا  از یک میسلار واتر استفاده کنند. به غیر از این الزامی به استفاده آن نیست.

میسلار واترهای پیشنهادی برای پوست چرب :

بهترین مرطوب کننده پوست چرب چیست؟

 یکی از مهمترین اجزا روتین پوست چرب مرطوب کننده پوست چرب می‌باشد. حتی اگر پوست چرب دارید، مهم است که روزانه  آن را مرطوب کنید. تا پوستتان هیدراته و سالم بماند. این یک قانون در علم درماتولوژی است. پوست هیدراته شده هر درمانی را بهتر می‌پذیرد. به دنبال یک مرطوب کننده سبک و بدون چربی باشید که منافذ شما را مسدود نکند. اگر پوست مستعد آکنه دارید، به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که حاوی موادی مانند نیاسینامید یا اسید هیالورونیک باشد. که می‌تواند به تسکین و آبرسانی پوست شما کمک کند.

 آیا بین آبرسان و مرطوب کننده تفاوت است ؟ 

 برخلاف ادعای برند ها هیچ تفاوت کاربردی بین این دو محصول نیست و هر محصولی که آب پوست را حفظ کند و جوش زا نباشد برای پوست های چرب مفید است. در فرهنگ عامه محصولاتی که کرمی باشد را مرطوب کننده و آنهایی که پایه سبک‌تری و به صورت لوسیون باشند را آبرسان گویند. یعنی تعریف کلاسیکی بین این دو تعریف نیست.

در واقع در تمامی انواع رطوبت رسان‌ها ترکیبات آبرسان به پوست وجود دارد و تفاوت آنها در بافت و تکسچر است که اصطلاحا به آنها آبرسان یا مرطوب کننده می‌گویند. آبرسان پوست چرب دهیدراته از مهمترین محصولاتی است که باید توسط پزشک یا بیوتی تراپیست توصیه شود.

مرطوب کننده پوست چرب و جوشدار :

محصولات درمانی مناسب پوست چرب

بسته به مشکل شما که جوش غیرالتهابی و زیر‌پوستی و یا جوش التهابی و یا منافذ باز باشد، درمانهای مختلفی توسط پزشکان  و بیوتی تراپیست های توصیه می‌شود. اصول کلی این محصولات بر پایه لایه برداری است.

لایه برداری برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست بسیار مهم است.  این محصولات به صورت ژل های AHA  یا ضدجوش‌های مختلف دیده می‌شود. بهتر است محصولات درمانی را زیر نظر پزشک استفاده کنید.  از هفته‌ایی سه شب شروع کرده و هر هفته یک شب افزایش دهید. با این حال، مهم است که زیاده روی نکنید، زیرا لایه برداری بیش از حد می تواند پوست شما را تحریک کند و آکنه را بدتر کند. 

 انتخاب محصولات ضد جوش می تواند نوع مشکلات موجود متفاوت باشد. بطور مثال: 

می تواند انتخاب مناسب باشد  می تواند مفید باشد . با این حال، مراقب باشید در استفاده از این محصولات زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است باعث خشکی و تحریک پوست شما شوند.

بهترین ضد آفتاب برای پوست های چرب و جوش دارچیست؟

انتخاب صحیح ضد آفتاب برای پوست های چرب وجوش دار بسیار اهمیت دارد. آفتاب ذاتا باعث تشدید آکنه می شود و در بسیاری از موارد شاهد هستم که افراد از ترس جوش زدن ضد آفتاب نمی زنند. ضد آفتاب انتخابی باید اویل فری (فاقد چربی) و نان کودوژنیک (غیر جوش زا) باشد. 

پیشنهاد برای ضدآفتاب پوست چرب و جوشدار :

اگر اهل استفاده از ضدآفتاب‌های رنگی هستید، میتوانید از ضدآفتاب‌های درماتیپیک یا ضدآفتابهای رنگی استفاده کنید.مانند:

اگر پوست شما علاوه بر جوش یا استعداد جوش، دارای لک یا جای جوش نیز هست، بهتر است از ضد آفتاب‌های ضدلک استفاده کنید. مانند:

روتین پیشنهادی پوست چرب و جوشدار :

 انتخاب یک : شوینده سلیکر+ مرطوب کننده امونی + لایه بردار ۲۵ آردن 

 انتخاب دو:شوینده سبوفارما + آبرسان ساین اسکین + ضد جوش سالیسیلیک اسید سبوما 

توصیه می‌شود برای کنترل جوش و پیشگیری از عود مجدد آن هفته‌ای یک الی دو بار از ماسک ضدجوش استفاده نمایید

پیشنهاد ماسک های مناسب پوست چرب و جوشدار:

نکات مفید برای سبک زندگی

رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش زیادی در سلامت پوست شما دارد. سعی کنید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی باشد. از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید، زیرا می توانند به آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک کنند.

ورزش

ورزش منظم می تواند به کاهش استرس و بهبود سلامت کلی شما کمک کند، که می تواند تأثیر مثبتی بر پوست شما داشته باشد. با این حال، حتما بعد از ورزش دوش بگیرید و پوست خود را تمیز کنید تا عرق و باکتری ها از بین برود.

خواب

خواب کافی برای سلامت کلی شما مهم است، اما می تواند تاثیر زیادی روی پوست شما نیز داشته باشد. کمبود خواب می تواند منجر به استرس و عدم تعادل هورمونی شود که می تواند به آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک کند. 7 تا 8 ساعت خواب در شب را هدف قرار دهید تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.

مدیریت استرس

استرس می تواند تأثیر زیادی بر روی پوست شما داشته باشد، بنابراین یافتن راه هایی برای مدیریت استرس در زندگی روزمره بسیار مهم است. سعی کنید تمرکز حواس، یوگا یا سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب را برای کمک به کاهش استرس و بهبود سلامت کلی خود انجام دهید.

محافظت در برابر آفتاب

محافظت از پوست در برابر نور خورشید برای جلوگیری از آسیب پوست و پیری زودرس بسیار مهم است. همیشه وقتی بیرون هستید از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF ۵۰+ یا بالاتر استفاده کنید و از برنزه کردن و قرار گرفتن در معرض نور زیاد خودداری کنید.

در نتیجه، پیروی از یک برنامه روزانه مراقبت از پوست برای افرادی که پوست چرب و آکنه متوسط دارند، مهم است. با پاکسازی، لایه برداری، تقویت کننده، مرطوب کننده و درمان پوست خود می توانید به سالم و شفاف نگه داشتن آن کمک کنید. علاوه بر این، انتخاب سبک زندگی سالم مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و مدیریت استرس نیز می‌تواند باعث شود.

16 دیدگاه در “بهترین روتین پوست چرب و جوشدار چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

  1. لیلا رستم زاده گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر جورقانیان
    مطالب خیلی مفید و آموزنده و تکمیلی ارایه میکنید آقای دکتر
    یه دنیا ممنون از این لطفی که در حق ما بیوتی تراپیستها میکنید
    اجرتان با حق
    پیروز و سربلند باشید

    1. سلام و عرض ادب سرکار خانم رستم زاده
      امیدورام این آموزش ها به شما کمک کند خدمات با کیفیت بهتر و کم عارضه تری ارایه نمایید و همراه بارضایت بالاتر بیماران باشد
      موفق باشید

  2. زیبا بهاری گفت:

    عالییییی بود اقای دکترررر

    1. ممنونم از لطفتون

  3. بسیار عالی و حرفه‌ای
    کاملا شفاف وقابل استفاده و کاربردی

    1. از لطفتون سپاسگزارم

  4. زهرا سحری گفت:

    مثل همیشه عالی واقعا ممنون از لطفتون آقای دکتر

    1. ممنونم از لطفتون امیدورام براتون مفید بوده باشه

  5. ملکوتی گفت:

    چراغ زندگیت فروزان دکتر….یه دونه ای

    1. ارادتمندم سپاس بابت ابراز لطفتون

  6. اکرم مشایخی گفت:

    سلام ودرود خدمت شما بزرگوار وتبریک سال نو خیلی عالی و کاربردی بوده و هست ممنونم از توضیحاتتون و معرفی مخصولات وراهنماییهای دلسوزانه شما آقای دکترو خانم مهندس پریسا

    1. سلام سال نو شما هم مبارک از لطفتون سپاسگزارم

  7. استاد عزیز
    مقاله ی شما مثل همیشه کامل و پربار بود

  8. آقای دکتر مثل همیشه عالی من عاشق روش تدریس شما هستم
    کامل مختصر و مفید
    مطالب رو از زبان شما به اسونی میشه فهمید

    1. سلام ممنونم از بزرگواری و حسن نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *