آکنه (علل و انواع آن), درمان آکنه

انواع درمان آکنه – سایر درمانها

درمان جای جوش (اسکار) صورت با لیزر

مرحله اول: سابسیژن

در عمل سابسیژن، سوزنی با لبه تیز برای بریدن اتصال‌های جای جوش ایجاد کننده فرو رفتگی در سطح پوست وارد پوست می‌شود.

در این روش درمان جای جوش از سوزن نوکور با گیج ۱۸ استفاده می‌شود. سوزن نوکور، سوزن خاصی است که نوک باریک و لبه تیز دارد و به کمک آن، لایه دوم پوست (درمیس) بریده می‌شود. پس از تعیین نوع درمان جای جوش، این ناحیه علامت‌گذاری می‌شود و با کرم بی‌حس کننده موضعی و تزریق لیدوکائین موضعی بی‌حس می‌شود. سوزن نوکور با زاویه ۸۰ درجه وارد پوست می‌شود و با حرکت ضربه‌ای به جلو و عقب و با حرکت “برف پاک‌کنی” به چپ و راست جای جوش‌های لایه میانی پوست که سطح پوست را به پایین می‌کشد بریده می‌شود.

سابسیژن ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد، اما نهایت تلاش به کار برده می‌شود تا ناحیه مورد نظر پیش از ورود سوزن بی‌حس شود. اکثر بیماران به جز درد سوزن بی‌حسی هیچ چیز دیگری احساس نمی‌کنند.

سابسیژن عوارض جانبی بسیار کمی دارد. بیمار گاهی پس از سابسیژن با کبودشدگی و درد مواجه می‌شود و در صورت شکافته شدن رگ نیز خون زیر پوست جمع و لخته (تشکیل هماتوم) می‌شود، که البته شبیه کبودشدگی است و تنها تفاوت‌شان طولانی‌تر شدن زمان رفع هماتوم است. خطر بروز عفونت یا درد مزمن نیز بسیار پایین است.

سابسیژن عملی نیست که در یک نوبت به طور کامل انجام شود. پس از چند بار تکرار شدن درمان، انتظار می‌رود که جای جوش به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد بهبود یابد. سابسیژن بهترین نتیجه را زمانی به دست می‌دهد که در کنار دیگر روش‌های درمان جای جوش، مانند پرکننده‌ها و بازسازی و تجدید سطح با لیزر CO2 به کار برده شود.

ویزیت آنلاین

اکثر بیماران به ۲ تا ۶ جلسه درمان جای جوش با سابسیژن نیاز دارند. بیمار می‌تواند پس از جلسه سوم از پرکننده‌ها برای پر کردن جای جوش استفاده کند یا مستقیماً از بازسازی با لیزر بهره بگیرد.

مزایای این روش رفع جای جوش عبارتست از:

بستری نشدن و عدم نیاز به استراحت

حداقل خطرات و عوارض

کاهش جای جوش‌های با شکل بشقابی و با پایه گسترده

مکمل دیگر روش‌ها و رویکردهای درمانی

 مرحله دوم: پیلینگ یا لایه‌برداری پوست با تری کلرو استیک اسید(TCA۹۰%

لایه‌بردارهای شیمیایی برای رفع جای جوش و ناراحتی‌های پوستی متعدد دیگری مانند پیگمنتیشن، چروک و لکه مفید هستند. لایه‌بردار شیمیایی جای جوش لایه‌های بیرونی پوست مرده را پوسته پوسته می‌کند تا پوست جدید سالمی با رنگ بهتر آشکار شود.

از لایه‌بردارهای شیمیایی برای درمان جای جوش روی صورت و همچنین برای درمان نقطه‌ای جای جوش روی قفسه سینه، گردن یا پشت بدن استفاده می‌شود.

مزیت اصلی بهره‌گیری از لایه‌بردار شیمیایی این است که علاوه بر رفع جای جوش، منافذ بسته کاهش می‌یابند، نقاط پیگمنتیشن مقاوم محو می‌شوند و بافت پوست بهبود می‌یابد. به علاوه لایه‌برداری شیمیایی به اندازه روش‌های درمانی دیگری مانند لیزر دردناک نیست.‌

چند لایه‌بردار شیمیایی برای درمان جای جوش در دسترس‌اند که از نظر قیمت، مواد اولیه به کار برده شده و شدت درمان متفاوت‌اند. لایه‌بردار بتا هیدروکسی اسید (BHA)، جسنر، آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، فنول و TCA از لایه‌بردارهای شیمیایی رایج محسوب می‌شوند. فنول و TCA مؤثرترین لایه‌بردار جهت رفع جای جوش به شمار می‌روند، اما حتماً باید تحت نظارت پزشک مجرب به کار برده شوند.

ناحیه مورد نظر پیش از استفاده از فنول و TCA کاملاً پاک می‌شود؛ جلسه درمانی TCA حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

پزشک معمولاً توصیه می‌کند تا به منظور حصول بهترین نتیجه دو جلسه لایه‌بردای با TCA انجام شود.

بیماران پس از هر جلسه درمانی استفاده از لایه‌بردار AHA معمولاً با عوارض جانبی‌ای مانند قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن مواجه می‌شوند، اما این عوارض جوانبی معمولاً ملایم‌اند و مانعی بر سر راه انجام فعالیت‌های معمول روزانه به شمار نمی‌روند. نتایج بلندمدت درمان با لایه‌بردار شیمیایی معمولاً مناسب هستند؛ پوست صاف‌تر می شود و کاهش یا رفع جای جوش، آکنه و لک از نتایج بلندمدت استفاده از لایه‌بردار TCA محسوب می‌شوند.

مرحله سوم درمان: لیزر فراکشنال (فرکشنال)

درمان با لیزر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای درمان جای جوش است که نیازی به استراحت وبستری شدن ندارد و عمل ساده‌ای با ناراحتی بسیار خفیف است که معمولاً جای جوش را تا حد زیادی از بین می‌برد.

علاوه بردرمان جای آکنه و جوش از لیزر برای کاهش چروک و خطوط ظریف روی پوست استفاده می‌شود. این روش معمولاً برای تمام پوست‌ها مناسب است. در درمان با لیزر از پالسی با نور شدید استفاده می‌شود که می‌تواند به لایه به لایه پوست نفوذ کند. نور لیزر تولید کلاژن و تجدید سلولی را به طور همزمان تحریک می‌کند و پوست را سفت می‌کند. سپس لایه آسیب دیده پوست برداشته می‌شود تا به این وسیله لایه‌های سالم زیرین پدیدار شوند.

این درمان جای جوش، بسته به اندازه ناحیه تحت درمان، نهایتا یک ساعت طول می‌کشد. بیمار، برخلاف عمل‌های جراحی، می‌تواند فوراً فعالیت‌های معمول را پس از لیزر درمانی دنبال کند. هنگام آماده‌سازی، صورت بیمار کاملاً تمیز می‌شود و پیش از شروع درمان به بیمار محافظ چشم داده می‌شود.

این عمل معمولاً با بی‌حسی موضعی (تزریق داروی بی‌حسی در محل تحت درمان) انجام می‌شود. پزشک متخصص پوست پس از تأثیرگذاری داروی بی‌حسی از لیزر مخصوص برای بازسازی پوست استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از پرتو کنترل شده نور لیزر، لایه‌های بیرونی پوست تبخیر می‌شوند و در نتیجه پوست صاف‌تر و جوان‌تر زیرین آشکار می‌شود. همان‌طور که لایه‌های قدیمی پوست برداشته می‌شوند، رشد سلول‌های جدید تحریک می‌شود. عمل بازسازی پوست با لیزر فراکشنال معمولاً ۳۰ تا ۴۵ دققیه طول می‌کشد. پزشک به بیمار کمک می‌کند تا به خوبی برای این عمل آماده شود و به این ترتیب بهترین نتیجه ممکن در درمان جای جوش به دست آید.تعدا جلسات مورد نیاز برای لیزر درمانی جای جوش سه تا چهار جلسه می باشد .

درمان جای آکنه و جوش با استفاده از لیزر و لایه برداری علاوه بر اینکه عوارض کمی دارد، نیاز به استراحت پس از جلسات درمانی نمی باشد و روش درمان جای جوش سریعی محسوب می شود. این روش ها برای جای جوش در دیگر نقاط بدن نیز با صلاحدید متخصص پوست قابل استفاده می شود. توجه داشته باشید در انتخاب روش رفع جای جوش به عواملی از جمله عوارض روش و نتایج درمانی باید توجه ویژه ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *