آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

آیا تغذیه بر آکنه موثر است؟

آیا تغذیه بر آکنه موثر است؟

ارتباط میان بروز آکنه و نوع ماده‌ی غذایی که افراد مصرف می‌کنند یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز حوزه‌ی درمان آکنه است. از طرفی مشاهدات پزشکان این رابطه‌ی مستقیم بین بروز آکنه و ماده‌ی غذایی را که مصرف می‌کنند رد می‌کند، اما برخی از سبک‌های درمانی معتقدند که هر آن‌چه را که در روی پوست مشاهده می‌کنیم، به نوع ماده‌ی غذایی بستگی دارد که افراد مصرف می‌کنند. ارتباط بین آکنه و میزان بروز جوش چقدر است؟ چه غذاهایی افراد را برای بروز آکنه مستعد می‌کند؟ و مصرف چه غذاهایی باعث کاهش بروز آکنه می‌شود؟ این‌ها مواردی هستند که ما در این مقاله  درباره‌ی آن   صحبت می‌کنیم.

غذاهای تشدیدکننده‌ی آکنه چیست؟

دسته‌ی اول شامل مواد غذایی هستند که باعث ایجاد  جوش می‌شوند و یا تشدید ایجاد جوش را باعث می‌شوند. شاید یکی از اصلی‌ترین موادی که به ان‌ها اشاره می‌شود موادی هستند که اندکس هایپرگلایسمی بالا دارند. اما اندکس هایپرگلایسمی به چه معنا هست؟

مواردی که دارای شکر و یا قند مستقیم بالا باشند باعث می‌شوند که بعد از مصرف، انسولین خون افراد افزایش پیدا بکند و این باعث ایجاد ماده‌ای به نام IGFT می‌شود که باعث تشدید ترشح چربی از غدد سباسه‌ی پوست می‌شود. پس هروقت شما یک شیرینی خامه‌ای بزرگ و یا یک ماده‌ای که شکر بالایی دارد استفاده می‌کنید، مستعد ترشح بیشتر چربی پوست و ایجاد جوش می‌شوید.

یادمان باشد که اندکس هایپرگلایسمی در آردهای سفید مانند ماکارونی، پاستا، آرد سفید و شکر بالا است. پس اگر می‌خواهید صورتی بدون جوش داشته باشید، تا حد امکان از مصرف این‌ها پرهیز کنید.

دومین چیزی که خیلی از تحقیقات نشان داده است که می‌تواند بر بروز میزان آکنه مؤثر باشد، پروتئینی است که در داخل شیر وجود دارد. به همین خاطر بعضی از سبک‌های درمانی که معتقدند همه‌ی آکنه‌ی شما بر اساس غذایی که مصرف می‌کنید ایجاد می‌شود، کاملاً در دوران درمان، مصرف لبنیات را قطع می‌کنند هرچند پزشکان معتقدندکه این رابطه مستقیم نیست، اما توصیه‌ی من به افرادی که در حال درمان آکنه هستند یا مستعد ایجاد بروز آکنه هستند این است که تا می‌توانید میزان مصرف لبنیات خود را در دوره‌ی درمان به‌ویژه لبنیات کم‌چرب رو کاهش بدهید.

پروتئین شیر موجود در شکلات باعث شده است که در بعضی از موارد مصرف شکلات را هم‌زمان با مصرف آکنه جلوه بدهند. دسته‌ی چهارم مواد غذیی که باعث بروز آکنه می‌شود مواد غذایی هستند که حاوی چربی‌های ترانس بالا هستند.

به طور مثال امکان دارد که در مواد سرخ‌کردنی و چیپس این موارد مشاهده بشود و در آخر، موادی که حاوی ید باشند در برخی از تحقیقات باعث بروز آکنه و یا تشدید آن شده‌اند. به همین خاطر توصیه می‌شود افرادی که تحت درمان آکنه هستند از مصرف ماهی‌ها و مواد غذایی دریایی به دلیل وجود ید  در دوره‌ی درمان اجتناب کنند.

ویزیت آنلاین

لیست غذا های تشدید کننده آکنه :

  • غذا های شیرین با اندکس هیپر گلایسمی بالا
  • شیر و لبنیات
  • شکلات
  • فست فود و غذا های پرچرب
  • آرد سفید و پاستا
  • غذا های دریایی حاوی ید

غذاهای کاهش‌دهنده‌ی آکنه چیست؟

مهم‌ترین غذاهایی که باعث کاهش بروز آکنه می‌شوند چه هستند و ما در ضمن درمان آکنه چه غذاهایی را بیشتر استفاده کنیم؟ مسلّماً مهم‌ترین دسته‌ی آن‌ها مواد غذایی سالم مثل سبزیجات و میوه‌جات هستند. سبزیجات و میوه‌جات به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها اثر بسیار مناسبی بر روی کاهش التهاب پوست و کاهش بروز آکنه دارند.

در بین میوه‌ها برخی از میوه‌های رنگی به‌ویژه میوه‌هایی مثل گوجه‌فرنگی و میوه‌هایی که به رنگ بنفش هستند دارای آنتی‌اکسیدان بالاتری هستند. یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی که باعث کاهش بروز آکنه می‌شود ویتامین C است. شما می‌توانید ویتامین C را به میزان زیادی در مرکبات، گوجه‌فرنگی و فلفل مشاهده بکنید.

یکی دیگر از مواد غذایی که باعث کاهش بروز آکنه می‌شود، روی یا همان زینک است. شما می‌توانید با مصرف کلم بروکلی و برخی از سبزیجاتی که برگ‌های سبز دارند، زینک موجود در آن‌ها را به میزان کافی برای کاهش بروز آکنه‌ی خود استفاده کنید و در آخر برخی از مواد غذایی که به‌صورت پروبیوتیک تهیه می‌شوند هم جزء مواردی هستند که با بهبود سیستم گوارش و هضم، باعث کاهش بروز آکنه می‌شوند.

یادمان باشد همان‌طوری که در ویدیوهای مختلف اشاره کردیم، پوست هیدراته و پوستی که آب‌رسانی خوبی شده باشید، بهتر می‌تواند به درمان آکنه جواب بدهد.

پس یادمان باشد در دوران درمان آکنه آب زیادی را مصرف کنیم. مصرف قهوه و مصرف چای را در زمان درمان آکنه کاهش بدهید، چون این عوامل باعث می‌شوند که اکسیدان‌هایی در بدن ایجاد بشود که عوارضی منفی روی پوست دارند.

چای و قهوه

غذاهای کاهش دهنده آکنه:

  • میوه جات و سبزیجات
  • آنتی اکسیدان ها
  • پروبیوتیک ها
  • روی Zn

جمع بندی :

امیدوارم در این مقاله  توانسته باشیم سؤالاتی را که در زمینه‌ی ارتباط بین تغذیه و آکنه در ذهن شما بوده جواب بدهیم. شما می‌توانید با رعایت این نکات و بهبود رژیم غذایی‌‌تان به درمان آکنه‌ی خود کمک کنید. با ما در مقالاتی  که در زمینه‌ی درمان آکنه و موارد مرتبط با آن در سایت آکنه‌یار خدمت شما ارائه می‌دهیم همراه باشید تا بتوانیم در جهت داشتن پوستی شفاف‌تر و رهایی از آکنه کمکی کرده باشیم.

تاثیر تغذیه بر درمان آکنه شما چیست؟ آیا در این زمینه تجربه ایی داشته اید؟ لطفا تجربیات خود را در زمینه تاثیر تغذیه بر کاهش یا تشدید جوش را برای ما بنویسید. شما می توانید سوالات خود را در زمینه آکنه و روش های درمان آن در بخش مشاوره سایت آکنه یار بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *