اسکار آکنه

آیا بین آکنه و خودارضایی ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین آکنه و خودارضایی ارتباطی وجود دارد؟

هیچ مدرک علمی خاصی در ارتباط آکنه و خودارضایی وجود ندارد. با این حال ، صدها اگر نه هزاران سال ، جوامع در سراسر جهان ، در تلاش برای جلوگیری از ورود جوانان به رابطه جنسی قبل از ازدواج ، بر این افسانه تاکید دارندکه خود ارضایی و جوش به نوعی با هم مرتبط هستند. هرچند تحقیقات جامعی در این زمینه انجام نشده. اما با نگاهی به عوامل موثر در این رابطه می توان به شواهد علمی تری در زمینه ارتباط استمنا و آکنه رسید. ما را به پاسخ این سوال نزدیک تر کرد که ” آیا خودارضایی ارتباطی با جوش دارد؟” در مطالب پیشین نکات بسیار مفیدی در رابطه با جوش زدن پسران جوان و جوش زدن در دختران جوان بیان کردیم. پیشنهاد می کنیم این مطالب را حتما مطالعه کنید.

ارتباط علت ایجاد جوش و هورمون جنسی مردانه ؟

هورمون مردانه تستوسترون هم در آقایان و هم در خانم ها وجود دارد. یکی از اصلی ترین هورمون ها در راتباط با تحریک ترشح سبوم و یکی از چهار علت ایجاد جوش می باشد. به همین دلیل اوج ایجاد آکنه را در نوجوانان در حوالی دوران بلوغ یعنی زمان تشدید افزایش هورمون تسترون شاهد هستیم. بسیاری از محققین جوش های دوران بالای 35 سال در خانم ها را که به جوش های دوران بلوغ شهرت دارد را به دلیل عدم تعادل در هورمون های زنانه ( استروژن و پروژسترون )و هورمون تسترون می دانند. به همین دلیل اندازه گیری هورمون تسترون در دو نوع( Free-Total ) آن در خون از مهمترین انواع آزمایشات خون در افراد مستعد آکنه می باشد. هرچه نقش هورمون تسترون در ایجاد آکنه مشخص است. نقش عواملی مثل رابطه جنسی و خودارضایی در افزایش میزان آن در هاله ایی ابهام قرار دارد.

مطالعه این مطلب برایتان مفید است: درمان جای جوش بصورت لک پگونه است؟

پژوهش ها در رابطه با آکنه و خودارضایی چه می گویند؟ (مجله پزشکی روانپزشکی)

هیچ مطالعه منتشر شده ای در رابطه با استمناء یا رابطه جنسی با آکنه وجود ندار. ما می دانیم که هورمون ها و آکنه ها به ویژه در مورد افزایش سطح آندروژن ها (هورمون های مردانه) مانند تستوسترون مرتبط هستند. بنابراین بیایید ببینیم که برانگیختگی و عملکرد جنسی(خود ارضایی ورابطه جنسی) چه تاثیری بر میزان هورمون ها و ایحاد آکنه دارد.

مطالعات متعدد نشان می دهد افزایش بسیار کمی در تستسترون پس از ارگاسم در زنان و مردان ، اتفاق می افتد. در حالی که برخی دیگر تفاوتهای آماری ناچیز نشان می دهند. واضح است ، سطح تستسترون در عرض چند دقیقه به حالت اولیه برمی گردد. همانطور که می بینید ، شواهد قانع کننده کمی داریم. برای پیچیده تر کردن مسائل حتی بیشتر ، مطالعه ای در ژورنال دانشگاه علوم پزشکی ژجیانگ در سال 2003 نشان داد که افزایش قابل توجهی در تستسترون هفت روز بعد از انجام رابطه جنسی وجود دارد. که احتمالاً مؤلفان به دلیل تشکیل اسپرم و بلوغ اسپرم هستند.که این موضوع با تشدید آکنه ارتباطی ندارد.

“بنابراین حتی اگر هورمون ها بعد از ارگاسم افزایش یابند ، به نظر می رسد
که این افزایش موقت است و به اندازه کافی برای ایجاد آکنه کافی نیست
.پس ازبررسی شواهدنمی توان گفت استمناء باعث ایجاد آكنه می شود”

ویزیت آنلاین

آیا افرادی که میل جنسی بالاتری دارند آکنه بیشتری دارند؟

شاید مردم در طول قرن ها به سادگی متوجه شده باشند که افراد دارای میل جنسی بالاتر تمایل به آکنه بیشتر دارند. وقتی از این لنز به این مسئله نگاه کنیم می توانیم ببینیم که هر دو جنس زن و مرد که سطح تستوسترون بالاتری دارند ، هر دو را دارند:
• میل جنسی افزایش یافته است
• آکنه بیشتر

سطح هورمون تستوسترون بیشتر منجر به افزایش میل جنسی و به طور جداگانه به آکنه بیشتر می شود. این ممکن است توضیح دهد که چرا افرادی که تمایل جنسی بیشتری دارند و بنابراین بیشتر خودارضایی می کنند ، ممکن است آکنه بیشتری داشته باشند. این خودارضایی نیست که باعث آکنه می شود ، بلکه تستوسترون است که به طور جداگانه باعث افزایش فشار جنسی و آکنه در همان زمان می شود.
در برخی موارد افزایش هورمون تسترون با علائم دیگری مانند پرمویی و موهای زائد در خانم ها و اختلال سیکل ماهانه همراه است که می تواند با بروز آکنه نیز همزمان باشد این شواهد نیز می تواند دلیلی بر این مسئله باشد که انجام خود ارضایی در مردان و زنان ارتباط مستقیمی با بروز و تشدید و کاهش آکنه ندارد.

ارتباط بین احساس شرم از خود ارضایی و آکنه :

همانطور که اشاره شد تقریبا در تمامی ادیان و فرهنگ ها خود ارضایی در مردان و زنان متاهل و مجرد عملی مضموم و گناه آلود و همراه با بیان احساس گناه و همراه با بار منفی برای فرد است. این احساس گناه از انجام عمل خودارضایی به ویژه در پسران و دختران قبل از ازدواج باعث می شود تا فردی که این عادت را دارد به شدت گفتگوی درونی همراه با احساس شرم و گناه و استرس را داشته باشد. در موارد زیادی نوجوانان پسر و دختری که خود ارضایی دارند احساس می کنند که بروز آکنه و علائم آکنه التهابی موجود در صورتشان برای دیگران بیانگر و نشان دهنده انجام عمل خودارشایی است. می تواند به دیگران نشان دهد که این عمل را انجام داده اند و این استرس باعث تشدید درون گرایی و گفتگوی درونی و تشدید استرس و انجام بیشتر این عمل با مکانیسم کاهش استرس شود. این سیکل معیوب با ایجاد اختلال خواب و خلق باعث تشدید آکنه می شود این ارتباط به نوعی اثر استرس ناشی از احساس گناه و شرم در ایجاد آکنه می باشد.

خلاصه مقاله:

“ما می دانیم افراد با سطح تستسرون بالاتر استعداد بیشتری در ایجاد آکنه دارند. همچنین می دانیم افراد با سطح تستسرون بالاتر میل حنسی بیشتری دارند شاید این دلیل باشد که افرادی که میل جنسی بیشتری در ارتباط جنسی با شریک جنسی و خود ارضایی دارند از مشکل آکنه بیشتری رنج می برند. اما این موضوع که عدم برقرای رابطه جنسی یا کاهش یا افزایش میزان خود ارضایی بر روند تشدید یا کاهش بروز آکنه موثر است .موضوعی است که به اثبات نرسیده و نیاز به تحقیق بیشتری دارد ”
دکتر پوریا جورقانیان –پزشک و موسس سایت www.acneyar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *