آکنه (علل و انواع آن)

آکنه, علل و درمان و پیشگیری آکنه چیست؟

آکنه یکی از گسترده‌ترین بیماری‌های پوستی است. علت به وجود آمدن لکه‌ها و جوش‌ها، به ویژه در صورت، شانه، پشت، گردن، قفسه سینه، آکنه است. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد اما شایع‌ترین نوع آکنه به شکل نقاطی سر سفید و سرسیاه یا نقاط بزرگتر مانند کیست و برآمدگی می‌باشد. آکنه خطرناک نیست، اما ممکن است آکنه  باعث ایجاد زخم‌هایی روی پوست شما شود .ما در آین مقاله به تعریف آکنه و علل و درمان و پیشگیری آکنه می پردازیم.

علائم آکنه معمولا در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند و معمولا اکثر نوجوانان این علائم را تا اواسط دهه بیست زندگی‎شان تجربه می‌کنند. با این وجود، در بعضی افراد ممکن است با توجه به هورمون‌های بدن‌شان برای مدت طولانی این پروسه ادامه یابد. زنان نسبت به مردان آکنه را به صورت خفیف تا متوسط تا نهایتا ۳۰ سالگی تجربه می‌کنند. شایان ذکر است که اگر پوست شما تمایل به چرب شدن داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض بوجود آمدن جوش باشید.

آکنه چیست؟

گرچه عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد این وضعیت پوستی می‌شود، اما اکثر متخصصان معتقدند آکنه به طور عمده با افزایش سطح هورمون آندروژن به نام تستوسترون به وجود می‌آید که در طی بلوغ اتفاق می‌افتد. افزایش سطح آندروژن باعث می‌شود که غدد چربی زیر پوست شما رشد کنند. این غدد بزرگ شده سبب تولید مایعی می شود و این مایع صمغ مانند با سلول های مرده پوست مخلوط می‌شود و هر دو ماده یک پلاگین در فولیکول ایجاد می‌کنند. هنگامی که این فولیکول به سطوح پوست شما نزدیک می‌شود، در واقع زمانی است که شما نقاط سرسفید یا سرسیاه را روی پوست خود تجربه می‌کنید.

عواملی که موجب ایجاد آکنه می‌شوند:

  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • فشار
  • عدم تغذیه خوب
  • ژنتیک
  • برخی داروهای حاوی آندروژن و لیتیوم هستند
  • قاعدگی
  • بارداری
  • سیگار کشیدن

 علائم و نشانه‌های آکنه

آکنه می‌تواند فرم‌های مختلفی داشته باشد. موارد زیر رایج‌ترین انواع آکنه است که ممکن است شما با آن مواجه شوید:

جوش سر سفید- انواع آکنه

جوش سر سفید

جوش سرسفید

نقاط سر سفید با یک لایه نازک از پوست شما پوشانده شده و خودش را در قالب یک برآمدگی یا لک نمایش می‌دهد.

جوش سر سیاه - انواع آکنه

جوش سر سیاه

جوش سرسیاه

این نقاط بر روی سطح پوست شما ظاهر می‌شوند و به شکل یک برآمدگی یا نقاط ریز خود را نمایش می‌دهند.

جوش نوک تیز(papules) -انواع آکنه

جوش نوک تیز(papules)

جوش نوک تیز(Papule)

این نقاط به شکل برآمدگی‌های کوچک و حساس صورتی رنگ روی پوست شما ظاهر می‌شوند. این نقاط قابل مشاهده بر روی سطح پوست شما هستند و گاها می‌توانند حساس و دردناک باشند.

جوش چرک دار(pstule)- انواع آکنه

جوش چرک دار(pstule)

جوش چرک‌دار(Pustule)

این نقاط به شکل برآمدگی‎هایی که بالای آن زرد یا سفید است و قسمت پایینی آن قرمز است در سطح پوست ظاهر می‌شوند و معمولا پر از چرک هستند. ترکاندن جوش‌های چرک دار می‌تواند موجب ایجاد لک یا زخم روی پوست شما شود.

جوش بزرگ(nodule)- انواع آکنه

جوش بزرگ(nodule)

جوش بزرگ (Nodule)

جوش‌های بزرگ و دردناک که به شکل عمیق در زیر پوست شما جاسازی شده‌اند. معمولا این نوع جوش‌ها حاوی چرک نیستند اما وقتی آنها را لمس می‌کنید سخت به نظر می‌رسند.

 انواع مدل‌های آکنه

آکنه انواع مختلفی دارد که برای درمان آن شما به یک برنامه درمانی مشخص نیاز دارید.

آکنه ولگاریس (ACNE VULGARIS)

یک بیماری پوستی است که در مراحل مختلف زندگی رخ می‌دهد و عمدتا به علت حساسیت به آندروژن که هورمون مردانه است و به طور طبیعی در همه مردان و زنان وجود دارد پیش می‌آید.

استروئید آکنه (STEROID ACNE)

داروهای استروئید می تواند منجر به رشد آکنه، به ویژه استروئیدهای آنابولیک شود.

آکنه کاسمتیکا (ACNE COSMETICA)

ناشی از مراقبت نامناسب پوست و یا استفاده از محصولات آرایشی بی‌کیفیت است که منافظ پوست را مسدود می‌کند، و در منافذ پوست متراکم می‌شود.

آکنه ندول  (ACNE CONGLOBTA یا ACN NODULOCYSTIC)

یک نوع شدید از آکنه ولگاریس (آکنه رایج) است که با عفونت عمیق در زیر سطح پوست و خطر بالای زخم‌های شدید پوستی همراه است. برای درمان این آکنه مراقبت‌های لازم باید در اسرع وقت انجام شود.

آکنه (ACNE EXCORIATED)

این فرم آکنه زمانی رخ می دهد که به طور ناخودآگاه از یک رفلکس عصبی رنج می‌برید و نیازمند یک دوره بهبودی طولانی می‌باشد و خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد.

آکنه مکانیکا (ACNE MECHANICA)

آکنه مکانیکا لکه‌ها را در الگوی نامنظم می‌بیند، و بسیار متفاوت از آکنه Vulgaris می‌باشد. این نشان می‌دهد که پوست شما در معرض مواد خاص قرار گرفته است.

آکنه (ACNE ROSACEA)

آکنه Rosacea متفاوت از آکنه بزرگسالان است. یکی دیگر از شرایط التهابی است که پوست به نظر بسیار قرمز است و اغلب در رگ‌های خونی شکسته، به ویژه در اطراف بینی، پیشانی و گونه‌ها نمایان می‌شوند.

آکنه (PYODERMA FACIALE)

یک نوع نادر از آکنه که به صورت ناگهانی شروع می‌شود و به صورت pustules و nodules هایی در گونه، چانه یا پیشانی ظاهر می‌شوند، معمولا زنان بالغ جوان با این موارد مواجه می‌شوند.

آکنه (ACNE FULMINANS)

یک شکل غیرمعمول و شدید، کیستیک از آکنه است؛ که بیشتر بر روی مردان تاثیر می‌گذارد و ممکن است همراه با تب و درد مفاصل باشد.

 چگونه می‌توانیم از به وجود آمدن آکنه جلوگیری کنم؟

در اینجا به معرفی برخی نکاتی که شما می‌توانید با آنها به طور موثر آکنه ناخواسته خود را درمان کنید می‌پردازیم.

صورت خود را به طور مرتب بشویید.

از پاک‌کننده‌های بدون الکل استفاده کنید تا روغن اضافی، گرد و خاک و عرقی که روزانه بر روی پوست‌تان می‌نشیند را پاکسازی کنید. انجام این کار به طور منظم، اما نه بیش از دوبار در روز به شما پیشنهاد می‌شود.

لکه‌ها و جوش‌های خود را فشار ندهید

این کار شاید جای زخم را ازبین ببرد اما لکه‌ها را گسترش می‌دهد. شما در طول روز چیزی حدود ۳۰۰۰ بار صورت خودت را لمس می‌کنید، بنابراین حتی اگر شما جز افرادی نیستید که جوش‌های خود را فشار می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که همیشه دست‌هایتان در زمان لمس پوست‌تان پاکیزه باشد.

آرایش خود را محدود کنید

بسیاری از افراد وسوسه استفاده از لوازم آرایشی برای پوشاندن جوش‌های خود را دارند، اما با انجام این کار ممکن است منافذ پوست خود را مسدود کنید و موجب شیوع بیماری شوید. در صورت نیاز به آرایش از میزان کم یا لوازم آرایشی معدنی برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید. اجتناب از لوازم آرایش چرب با پایه‌های سنگین و استفاده از محصولات ارگانیک، خالص و بدون عطر پیشنهاد ما برای حفظ پوست شماست.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

خوردن مواد غذایی ناسالم به طور مرتب می‌تواند تاثیر منفی روی پوست شما داشته باشد. برای داشتن پوستی بدون آکنه، از سریع خوردن غذا خودداری کنید و در رژیم غذایی‌تان از لبنیات، نان سفید، غلات صبحانه و برنج سفید استفاده نکنید.

محدود کردن آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن باعث می‌شود که پوست شما خشک شود و این موجب می‌شود که شما استفاده از روغن‌ها را برای چرب کردن پوست‌تان به کار بگیرید و این بدان معنی است که شما ممکن است با مشکلات جدیدی روی پوست خود مواجه شوید.

ورزش روزانه

ورزش موجب تنظیم سطح هورمون‌های شما می‌شود، اکسیژن را به سلول‌های پوست شما منتقل می‌کند و بافت‌های سلولی مرده را از پوست شما دور می‌کند.

ویزیت آنلاین

درمان طبیعی

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی فوق‌العاده با خواص شفابخش است. حدود یک چهارم قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را کف دست خود بریزید و با نوک انگشتان خود، روغن را مستقیما بر روی پوست خود ماساژ دهید و پوستتان را کاملا به روغن آغشته کنید. روغن نارگیل به طور طبیعی بر روی پوست شما جذب می‌شود بدون آنکه نیازی به شستشو داشته باشید؛ اگر روغن بر روی پوست شما خیلی سنگین است، آن را برای سی دقیقه نگه دارید و سپس آن را با یک پاک‌کننده طبیعی تمیز کنید هر دو یا سه روز یک بار این کار را تکرار کنید.

لیمو

آب لیمو یک اسید طبیعی است که می‌تواند برای از بین بردن و بهبود زخم‌ها و احیای پوست استفاده شود. به سادگی آب یک لیموی تازه را بگیرید و با آب نمک مخلوط کنید و با یک توپ پنبه‌ای بر روی پوست خود بمالید بعد از چند دقیقه آن را کاملا خشک کنید سپس به یک مرطوب‌کننده طبیعی پوستتان را آغشته کنید. هر دو یا سه روز یک بار این کار را تکرار کنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتری است که به درمان جوش‌ها، زخم‌ها و آسیب‌های پوست کمک می‌کند. همچنین، آلوئه‌ورا یک مرطوب‌کننده طبیعی شگفت انگیز است و به شما احساس پوستی نرم‌تر و سالم‌تر را می‌دهد. شما می‌توانید ژل آلوئه‌ورا یا محصولاتی که ترکیب آلوئه‌ورا دارند را در هر فروشگاه، یا داروخانه پیدا کنید.

 درمان پزشکی

اگر چه برای آکنه هیچ درمان قطعی و مشخصی وجود ندارد، تعدادی از درمان‌های تخصصی موجود به طور قابل توجهی برای کمک به کاهش آن ممکن است. برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه آکنه دریافت کنید .

لایه برداری شیمیایی پوست

این درمان شامل استفاده از یک لایه‌برداری شیمیایی غیرسمی برای پوست و ترغیب به بازسازی سلول‌های پوستی است؛ که در نتیجه پوستی تازه و نرم جایگزین می‌شود.

میکرودرم آبریژن

میکرودرم آبریژن به صورت مکانیکی با استفاده از میکرو کریستال ها و مکش، بافت سطحی مرده پوست را لایه برداری می کند.

لایه برداری پیرویک (Pyruvic Peel)

این نوع لایه‌برداری پوست شما را به آرامی سفت می‌کند و آن را پاکیزه و شفاف نشان می‌دهد و تولید کلاژن و الاستین پوستتان را تحریک می‌کند. این نوع لایه‌برداری برای مقابله با آفتاب سوختگی و آکنه ایده‌آل است، اگر شما تمایل به داشتن پوستی نرم داشته باشید.

 لایه برداری اسیدسالیسیلیک (Salicylic Peel)

این نوع لایه‌برداری برای درمان آکنه عالی است، و از مواد تشکیل‌دهنده فعال برای کاهش تولید چربی و التهاب پوستی طراحی شده است. این نوع لایه‌برداری پوست شما را به آرامی تمیز می‌کند، سلول‌های مرده، خاک و چربی را از منافذ پوست بیرون می‌کشد.

لایه برداری با لیزر ایسولاز (Isolaz)

این روش یک عملکرد دوگانه شامل نور آبی و مکش است که قسمت‌های سطحی و زیرین پوست را مورد هدف قرار داده تا به کمک آن بتوان آکنه‌ها را از بین برد. ایسولاز از نور با پهنای باند زیاد برای گرم کردن لایه‌های پوست استفاده می‌کند تا بتواند آکنه‌ها و همچنین التهاب پوست را از بین ببرد. هم‌زمان با روش امن پاک‌سازی منافذ پوست به از بین بردن استخراج جوش سرسیاه و چربی‌های اضافی منافذ پوست کمک می‌نماید .

پی آر پی (PRP)

جوان سازی پوست بوسیله پی آر پی ( پلاسمای غنی شده از پلاکت ) ، نوعی درمان است که برای رفع چین و چروک پوست استفاده می شود.در این روش با استفاده از تزریق خون  و پلاسمای غنی از پلاکت ها که حاوی فاکتورهای رشد هستند، سلول های بدن فعال و نوسازی می شوند.

مرجع:

www.rokharaclinic.com

1 دیدگاه در “آکنه, علل و درمان و پیشگیری آکنه چیست؟

  1. مریم گفت:

    من جوش های چرکی در قسمت چانه دارم دو بار تتراساکلین استفاده کردم ولی خوب نشده . به من گفتن آکوتان بخور آیا می تونه کمکم کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *