آکنه (علل و انواع آن)

درمان جوش های خونی

چگونه جوش های خونی را درمان کنیم؟

جوش‌های خونی زمانی گسترش پیدا می‌کنند که فرد جوش‌های خود را دستکاری، فشرده و یا می‌ترکاند. خوشبختانه، روش‌های متعددی برای درمان آکنه و سایر انواع جوش وجود دارد که مانع از تبدیل شدن آن‌ها به جوش‌های خونی می‌شود. حدود ۸۰ درصد از افراد ۱۱ تا ۳۰ ساله، در برخی مواقع جوش یا آکنه را تجربه می‌کنند.

جوش خونی یک اصطلاح عامه برای مواردی است که آکنه التهابی را شاهد هستیم در بسیاری از موارد ممکن است  به دلیل تحریک بیرونی و یا شدتجوش مویزگ های خونی در لایه زیر اپیدرم پاره شود و تجمع مایع میان بافتی و خون را شاهد باشیم

در این مقاله، در مورد انواع مختلف جوش و گزینه‌های درمانیِ جوش های خونی در دسترس، مطالب بیشتری خواهیم آموخت. با ما همراه باشید.

علل ایجاد انواع جوش ها

جوش‌های  خونی پس از آنکه فرد جوش‌ها را فشرده کرده و یا بترکاند پدیدار می‌گردد.با فشار دادن جوش، مایع زرد رنگی به نام چرک از آن خارج می‌شود. ضایعه‌ی ایجاد شده در اثر فشردگی ممکن است ناشی از پارگی عروق خونی زیرین باشد که عامل ایجاد جوش  های خونی است.

معمولا در افراد با پوست های روشن و آکنه های با شدت متوسط و شدید تر شاهد این ضایعات هستیم

درمان جوش های خونی

در اغلب اوقات، جوش‌های حاوی  مایع میان بافتی و خون، با مراقبت روتین مناسب و تجویز دارو های مربوطه  درمان می‌شوند. اگر کسی این جوش‌ها را قبل از بهبودی فشار دهد، ممکن است باکتری‌ها را به سایر قسمت‌های صورت و بدن گسترش دهد. فشردن این ضایعات امکان تبدیل شدن آنها به اسکار را به شدت بالا می برد

جوش‌های خونی که مجددا پدیدار می‌گردند و یا باقی می‌مانند نیاز به درمان با موارد زیر را دارند:

درمان‌های سرپایی

درمان‌های بسیاری برای انواع مختلف جوش و آکنه، از جمله جوش‌های پر از خون وجود دارد:

لایه بردار های  موضعی:

آ اچ ها ها و ترکیباتی که از  ویتامین A  مشتق شده اند ، باعث کاهش تولید چربی در پوست شده و به جلوگیری از بسته شدن منافذ کمک می‌کنند. انواع قوی‌تری از این نوع نیز با نسخه قابل دسترسی هستند.AHAها و دارو هایی مانند آداپالن از این دسته هستند که با لایه برداری باعث برطرف شدن عامل انسدادی و التیام ضایعات می شوند

اسید سالیسیلیک:

این ترکیب  پوست را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند. همچنین این ماده موثر برای جوش‌های بدون التهاب مانند جوش‌های سر سیاه و سرسفید مناسب است.عمدتا زمانی کار برد دارد که فرد پوست بسیار چربی داشته باشد ژل اسید سالیسیلیک سبوما ۲٪ یک ترکیب موثر در درمان جوش های التهابی می باشد

ویزیت آنلاین

داروهای تجویزی در درمان جوش های التهابی

آنتی بیوتیک‌ها:

آنتی بیوتیک معمولا روزانه به عنوان یک قرص مصرف می‌شود، آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌هایی که باعث بروز آکنه می‌شوند از بین می‌برد. مردم می‌توانند پماد آنتی بیوتیک موضعی و مایع آن را به طور مستقیم بر روی پوست اعمال کنند.

قرص‌های کنترل بارداری:

در زنان و نوجوانان، نوسان هورمون‌ها می‌تواند به بروز آکنه کمک کند. برخی از زنان و دختران ممکن است قرص‌های پیشگیری از بارداری را برای تنظیم هورمون‌ها و پاک کردن پوست خود از آکنه مصرف کنند.

ایزوترتینوئین:

آکوتان قوی ترین داروی  خوراکی است که بیماران معمولا برای حدود۸ تا ۱۰ ماه مصرف می‌کنند. این دارو به طور موثر و گاهی دائمی آکنه را در بسیاری از افراد درمان می‌کند. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند و معمولا فقط به افراد مبتلا به آکنه‌ی شدید کیستیک داده می‌شود. مصرف زیر نظر پزشک این دارو الزامی است زیرا نیاز به آزمایشات هر دو ماه یک بار است

درمان پزشکی جوش های خونی

درمان پزشکی جوش های خونی

اقدامات تهاجمی تر درمانی

به ندرت، پزشک ممکن است روش‌های تهاجمی تر  را برای افرادی که دارای جوش‌های پر از خون و سایر انواع جوش و آکنه هستند، توصیه کند. چنین رویه‌هایی عبارتند از:

تخلیه ضایعات بزرگ و تزریق داخل ضایعات ؛

چنین روشی شامل تخلیه مایعات و ساییدگی‌های دیگر از یک کیست برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و کاهش درد و التهاب است. پزشک ممکن است داروها را به کیست تزریق کند تا سرعت بهبودی افزایش یابد.این روش برای ضایعات شدید و مقاوم به درمان توصیه می شود

لیزر درمانی؛

تمرکز نور لیزر بر روی پوست ممکن است باکتری‌های عامل آکنه در پوست کاهش داده و یا از بین ببرد.

میکرودرم ابریژن؛

این درمان شامل حذف لایه‌ی بالای پوست برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید است.

درمان‌های خانگی

داروهای گیاهی یا درمان‌های پزشکی برای موارد خفیف جوش‌های پر از خون مورد نیاز است. بسیاری از درمان‌های خانگی می‌تواند علائم را کاهش داده و بهبودی را سرعت بخشد. بسیاری از افراد از داروهای خانگی زیر برای درمان جوش‌های خفیف تر  استفاده می‌کنند:

استفاده از روتین مناسب پوست های جوش دار ؛

بسیاری از محصولات پوستی ممکن است پوست حساس و آکنه‌دار را تحریک کند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. این مورد می‌تواند محصولات آرایشی که مبتنی بر روغن هستند را در برگیرد.

همیشه به دنبال پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتابی باشید که مناسب برای پوستتان باشد. بدین معنی که منافذ پوست را مسدود نکند.

تکنیک‌های بهداشت عمومی؛

پوست را دو بار در روز با آب گرم و پاک کننده یا صابون ملایم شستشو دهید. بین شستشو، اطمینان حاصل کنید که پوست تمیز شده و موها را نیز از صورت کنار بزنید.

افراد همچنین باید از لمس کردن صورت جلوگیری کنند، تلفن‌های همراه و موارد دیگری را که با صورت در تماس می‌‌باشند تمیز کرده و ملافه‌ها و حوله‌ها را زود به زود عوض کنند.

یخ؛

مقداری یخ را در یک حوله‌ی تمیز قرار دهید و آن را روی جوش‌های پر از خون تا حداکثر ۱۵ دقیقه قرار دهید. هدف از این درمان کاهش درد و تورم است. فرد می‌تواند این کار را چند بار در روز تکرار کند.

روغن درخت چای؛

روغن درخت چای می‌تواند به درمان آکنه‌های خفیف تا متوسط ​​و جوش‌های خونی کمک کند.

بنزویل پروکساید

یک مطالعه نشان داد که ۵ درصد روغن چای معادل ۵ درصد بنزوئیل پراکسید در مواجهه با آکنه‌های خفیف موثر است. اگر چه روغن درخت چای کندتر از پراکسید بنزوئیل عمل می‌کند اما واکنش‌های جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

انواع جوش

انواع مختلف جوش وجود دارد که می‌تواند به عنوان آکنه‌ی غیر التهابی یا آکنه‌ی التهابی طبقه بندی شود. دستکاری یا فشردن هر یک از این نوع جوش‌ها می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌های خونی شود.

آکنه‌ی غیر التهابی

آکنه‌ی غیر التهابی معمولا به درمان‌های خانگی و درمان سرپایی پاسخ می‌دهد که شامل:

جوش‌های سرسیاه:

این جوش‌ها که به عنوان کومدون‌های باز شناخته می‌شوند در نتیجه‌ی تجمع منافذ با سبوم (روغن طبیعی پوست) و سلول‌های مرده‌ی پوست ایجاد می‌شوند.

جوش‌های سرسفید:

این جوش‌ها به عنوان کومدون‌های بسته شناخته شده و زمانی که منافذ پوستی بسته شوند ایجاد می‌شوند. درمان آ‌ن‌ها دشوارتر از درمان جوش‌های سرسیاه است.

آکنه‌ی التهابی

وجود جوش‌های قرمز رنگ و التهاب، نشان دهنده‌ی آکنه‌ی التهابی می‌باشد. این جوش‌ها چنین طبقه بندی میشوند:

پاپول‌ها:

پاپول‌ها به دلیل فروپاشی دیواره‌های منافذ ناشی از التهاب ایجاد می‌شوند. علائم شامل رطوبت و صورتی شدن رنگ پوست است.

پوسچول:

شبیه پاپول‌ها هستند اما پر از چرک‌اند و تمایل دارند سرهای سفید یا زرد رنگی داشته باشند.

ندول:

هنگامی که منافذ مسدود شده در زیر پوست بزرگ‌تر می‌شوند تبدیل به ندول می‌شود و از گره‌هایی تشکیل شده‌اند. این جوش‌ها معمولا با داروهای خانگی درمان نمی‌شوند.

کیست‌ها:

کیست‌ها در اثر منافذ مسدود شده‌ای ایجاد می‌شوند که عمیق‌تر از ندول در زیر پوست تشکیل شود. آن‌ها به صورت توده‌های قرمز یا سفید رنگی ظاهر می‌شوند و می‌توانند کاملا دردناک باشند. کیست‌ها نوع شدید آکنه هستند و اغلب به بروز زخم منجر می‌شوند. معمولا برای درمان کیست‌ها، مداخله‌ی پزشکی ضروری می‌باشد.

پیشگیری از عود

راهکارهای زیر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های خونی و دیگر انواع آکنه کمک کند:

  • هرگز جوش‌ها را دستکاری یا فشرده نکنید. این کار می‌تواند باعث بروز عفونت و گسترش جوش‌های خونی شود.
  • در طول روز از دست زدن به جوش‌ها خود خودداری کنید.
  • صورت خود را تمیز و وهیدراته نگه دارید.
  • صورت خود را دو بار در روز بشویید تا سلول‌های مرده‌ی پوست، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها را از روی پوست پاک کنید. از آب گرم و  پاک کننده‌ی ملایم استفاده کنید.
  • هرگز از پارچه‌های خشن بر روی صورت استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند پوست را حساس کرده و آن را تحریک کند.
  • ملافه‌ها، حوله‌ها و موارد دیگری را که با پوست در تماس هستند بطور منظم تعویض کنید.
  • محصولات بهداشتی و آرایشی اویل فری و غیر جوش زا  بر روی صورت خود بکار گیرید. به دنبال آن‌هایی باشید که عاری از مواد معطر و خوشبوکننده‌ها باشد. به طور مداوم آرایش نکنید.
  • موهای بلند را از صورت خود کنار زنید. موهای چرب یا حاوی روغن، عطر و سایر محصولات می‌توانند پوست را تحریک کرده و منافذ پوستی را می  ببندند.
  • یک رژیم غذایی سالمی که غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است داشته باشید. مصرف شکر، غذاهای چرب، غذاهای فرآوری شده و الکل را محدود کنید. موادی که ممکن است برای شما قابل مصرف نباشد و همچنین لبنیات، می‌توانند در برخی از افراد در بروز آکنه کمک کننده باشند.
  • استرس و اضطراب را با انجام تمریناتی در زمینه‌ی مدیتیشن و تنفس عمیق و آرامش عضلانی پیشرفته کاهش دهید.

راهکار های توصیه شده

آکنه یک بیماری پوستی شایعی می‌باشد. جوش‌های خونی یا جوش های التهابی شدید  در نتیجه‌ی دستکاری آکنه و انواع دیگر جوش‌ها ایجاد می‌شوند. دستکاری کردن جوش‌ها می‌تواند باعث ایجاد اسکار (جای جوش) شود لذا باید از انجام این کار اجتناب شود. اگر آکنه‌ی شدید، مداوم یا همراه با نشانه‌های عفونت (تب، چرک، قرمزی در اطراف جوش) داشتید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

خوشبختانه، درمان‌های زیادی برای جوش‌های خونی وجود دارد که شامل داروهای خانگی، داروهای تجویزی و روش‌های کاربردی پزشکی می‌باشند.

مرجع:

www.derm-store.ir

2 دیدگاه در “درمان جوش های خونی

  1. M javad nazari گفت:

    با سلام و وقت بخیر ممنون بابا توضیحاتتون بنده یه سوال از محضرتون داشتم چند ماه پیش برای اولین بار و در ۳۵ سالگی حجامت بوسیله دستگاه در مطب انجام دادم ک پس از چند روز قسمتهایی از اطراف محل حجامت جوش های خونی زد و با اینکه مسلمآ دستم هم نمی رسید و دستکاری هم نکردم مدتی بعد شاهد بوجود آمدن جوشهای خونی بر پشت سر و اکنون هم میشه گفت دیگه تمام سرم زده وبا اینکه دکتر هم رفتم و دارو و یه سری شامپو صابون که تجویز کرده بودند استفاده کردم متاسفانه تاثیری نداشت اگر ممکن هست راهنمایی کنید تا در منزل اگر امکان داشته باشه از شر این جوشها خلاص شم . سپاسگزارم

    1. سلام
      این نوع جوش ها حتما باید توسط پزشک ویزیت شود یا در صورت تمایل وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا ببینم دقیق و نسخه لازم را تجویزکنم چون احتمالا نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد
      برای تعیین وقت ویزیت آنلاین می توانید به شماره 09153034890 در واتز اپ پیام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *