آکنه (علل و انواع آن)

لاکتوزینک؛ نویدبخش درمان آکنه

جامعه ی آماری ایران نشان میدهد که بیش از 70 درصد مردم کشورمان پوست مختلط دارند و از این آمار تقریبا پنجاه درصدشان با مشکلات آکنه مواجه هستند. در این مقاله به بررسی مشکلات درمان آکنه نوجوانان و بالغین، جوش هورمونی، میلیا و درمانهای جامع این دسته می پردازیم.

باور برخی خانواده ها و افراد درگیر با آکنه این است که این جوشها طبیعی هستند و به اقتضای سن ایجاد شده پس درمان را نادیده میگیرند و فرصت میدهند تا این مشکل به خودی خود برطرف شود. در صورتیکه این باور غلط نه تنها مشکل را حل نمیکند بلکه بعد از 18 سالگی شخص با عارضه های بیشتری مثل اسکار آکنه روبرو میشود. پس هیچ جوشی در هیچ سنی طبیعی نیست و باید به محض مشاهده ی ترشح بیش از اندازه ی چربی و بروز آکنه اقداماتی چند جانبه مثل: اصلاح سبک زندگی، برخورداری از روتین روزانه ی مناسب پوستی، اقدامات کلینیکال پزشکی و اقدامات کابین در سالن های زیبایی را در نظر داشته باشید.

روتین درمانی آکنه در نوجوان ها:

در سنین بلوغ به دلیل افزایش ترشح هورمون آندروژن که باعث افزایش حجم عضلات و تراکم استخوان ها می شود ممکن است جوشهای دوران بلوغ ظاهر شود. در این مواقع حتما باید ابتدای مواجهه در سطح اول یک روتین روزانه ی مناسب توصیه کرد. که این روتین می تواند شامل شوینده ی حاوی سالیسیلیک اسید و یک مرطوب کننده ی Oil Free باشد. در بخش درمانی این روتین باید یک آنتی آکنه متناسب توسط پزشک تجویز شود. اغلب ضدجوش ها حاوی لایه بردارها و آزلائیک اسید هستند. گاهی در صورتیکه التهاب نباشد میتوان فقط از یک لایه بردار استفاده کرد. همچنین استفاده از شوینده های حاوی بنزوئیل پرکساید برای جوشهای ناحیه بدن که باید حداقل 3 دقیقه روی نواحی دارای جوش بماند و سپس آبکشی کرد.

رعایت مواردی همچون: کاهش مصرف قند، شکر، قهوه، فست فود و غذاهای صنعتی، کاهش استرس، تنظیم خواب اقداماتی مکمل جهت درمان آکنه هستند. در راستای رعایت موارد تغذیه ای، مصرف روزانه 1 عدد کپسول لاکتوزینک برند درمکس از مجموعه ی پارس حیان توصیه میشود. این مکمل خوراکی باعث:

کاهش چربی پوست کف سر و شوره ی چرب سر

تنظیم و کنترل چربی پوست

کمک به کاهش علائم آکنه میکند.

مکمل خوراکی لاکتوزینک حاوی: زینک، لاکتوفرین، 20% بتاکاروتن، عصاره بذر گیاه دم اسبی، کمپلکس ویتامین های ب، اکسید روی و سدیم سلنات، عصاره خشک گزنه است.

روتین درمانی جوش هورمونی:

جوشهای هورمونی در بسیاری از افرادیکه پوست مختلط دارند ایجاد می شود و عمده دلیل بروز آن  التهاب است. در نتیجه روتین روزانه درمانی این افراد شامل یک شوینده بسیار ملایم و مناسب پوست چرب است، مرطوب کننده حاوی سرامید و ضدقرمزی ها مثل نیاسینامید، در بخش درمانی این روتین هم لایه بردار بسیار سبک هفته ای سه شب توصیه می شود.

کسانیکه جوش فعال دارند میتوانند هفته ای سه شب از آزلائیک اسید 10% استفاده کنند چراکه این اکتیو درمانی جای جوش را هم بهبود می بخشد. به جهت محافظت و عدم تشدید قرمزی پوست حتما باید ضدآفتاب Oil Free داشته باشید. و در نهایت مکمل خوراکی درمانی لاکتوزینک جهت کاهش ترشح چربی و کاهش التهاب تجویز می شود.

روتین درمانی میلیا:

میلیا برخلاف کمدون های سرسیاه و سرسفید منفذی برای بیرون آمدن ندارد اما ظاهری بسیار شبیه به جوش سرسفید دارد. میلیا ارثی است و به دلیل انباشت کراتین زیر پوست بروز می کند اما برخی اوقات افراد به دلیل استفاده از کرم های با بافت چرب ممکن است دچار میلیا شوند. دلیلی دیگری از بروز میلیا تحریک توسط آفتاب یا در اثر تحریک با پروسیجرهای پوستی واکنش به صورت میلیا نشان می دهد. تخلیه ی میلیا بسیار سخت است و حتما باید توسط پزشک انجام شود. اما راههای دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

میلیا اغلب نواحی دور چشم را درگیر میکند و با توجه به اینکه پوست دورچشم بسیار نازک است تنها کاریکه می توانیم انجام دهیم روتین مناسب دورچشم حاوی لایه بردار بسیار ملایم است. برخی کرمهای دورچشم حاوی رتینول با درصد پایین هستند و به طور ملایم لایه برداری میکنند. اما میتوان از سرمهای رتینول 0.3% تا نیم درصد هم استفاده کرد. برای اینکار ابتدا باید یک مرطوب کننده یا کرم دورچشم بزنید و بعد از گذشت 5 دقیقه از سرم رتینول در ناحیه دور چشم استفاده کنید و بعد از یک ساعت آبکشی کنید. انجام این کار هفته ای سه بار توصیه می شود و اثرات کاهش میلیا را بعد از دو ماه مشاهده می کنید. این کار همچنین از بروز میلیاهای جدید جلوگیری میکند. در موارد شدید میلیا، لیزر توسط پزشک انجام می شود.

نکته: برخی مواقع میلیا با سینیژوما اشتباه گرفته میشود. سینیژوما هم اطراف چشم ایجاد میشود با این تفاوت که از جنس چربی است و ظاهری شبیه به گل کلم دارد.

مکمل خوراکی لاکتوزینک به دلیل اینکه کمک به پاکسازی و تنظیم ترشح چربی پوست میکنند برای درمان میلیا بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *