آکنه (علل و انواع آن), درمان آکنه

بهترین روش درمان جوش بدن

درمان جوش بدن

درمان جوش بدن معمولاً کمی سخت تر از درمان جوش صورت است. برای مثال ، مالیدن کرم درمانی روی جوش پشت کمر و درمان جوش باسن سخت است. ثانیاً ، لکه های بدن اغلب عمیق و سرسخت است. اما با درمان های مناسب ، مدتی و صبر ، می توانید جوش بدن و جوش روی بازو خود را تحت کنترل داشته باشید.

سر فصل ها :
جوش بدن از چیست؟
نکات مهم در درمان آکنه بدن
علت جوش در نقاط مختلف بدن چیست؟
درمان جوش بدن چگونه است؟
نکات انتهایی

جوش بدن از چیست؟

آکنه های خفیف بدن (به معنای این که شما فقط دارای برجستگی ها و برآمدگی های کوچکی هستید یا فقط چند جوش) اغلب به مراقبت های روزمره از پوست و درمان های بدون نسخه (OTC) پاسخ می دهد.معمولا این جوش ها در نقاط مختلف بدن بروز می کند :
• جوش روی بازو ها
• جوش قفسه سینه
• جوش پشت کمر
• جوش باسن
• و ران و کشاله ران

مطلبی کاربردی از مطالب پیشین: درمان جوش صورت و بدن

نکات مهم در درمان آکنه بدن:

1- شستشوی بدن با شوینده های مخصوص

شستشو یا پاک کننده بدن برای درمان جوش بدن را امتحان کنید. شستشوی بدن حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید را انتخاب کنید.  اما به طور کلی بنزوئیل پراکسید برای جوش های ملتهب بهتر عمل می کند. در حالی که اسید سالیسیلیک برای برجستگی ها و جوش های سرسیاه مناسب است. شوینده حاوی بنزوئیل پراکسید الارو  و دئو دراگ در داروخانه ها وجود دارد.شما می توانید بعد از اتمام استحمام این شوینده ها را در روی پوست بزنید ده دقیقه صبر کنید روی بدنتان بماند آبکشی کنید و خارج شوید

ویزیت آنلاین

2- دوش بگیرید

سعی کنید در اسرع وقت بعد از کار کردن یا عرق کردن ، دوش بگیرید تا انسداد منافذ را به حداقل برساند. این مسئله در تابستان که تعریق زیاد تر است می تواند مفید باشد

3- آلفا هیدروکسی اسید (لایه برداری)

 اسیدهای هیدروکسی آلفا می توانند به تقویت اثربخشی محصولات آکنه OTC کمک کنند. به دنبال یک محصول OTC باشید که حاوی اسید آلفا هیدروکسی ، مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک نیز باشد. اسیدهای هیدروکسی آلفا به سرعت بخشیدن به گردش سلول کمک می کنند ، به سرعت لایه برداری می شوند و باعث کاهش تعداد انسداد منافذ می شوند.این محصول به صورت اسپری بدن سبوما با دو درصد اسید سالیسیلیک موجود است.

4- استفاده از شامپوی ضد قارچ در موارد منتشر

اگی بیش از دو ناحیه بدنتان درگیر است و جوش های منتشر و زیاد و تقریبا یک شکل دارید در هر بار استحمام بدنتان را یک بار با شامپو ضد قارچ و یا ضد شوره بشوئید.

5- استفاده از چند محصول درمانی همزمان

شما می توانید چندین درمان آکنه OTC را به طور هم زمان استفاده کنید. فقط پوست خود را برای تحریک کنترل کنید. هنگام درمان آکنه بدن ، به طور معمول می توانید چندین محصول ضد آکنه را به طور همزمان و بدون ایجاد تحریک بیش از حد استفاده کنید. این موضوع در جوش قفسه سینه مهمتر است. چون پوست نازک تری دارد برای جلوگیری از بروز حساسیت از مرطوب کننده های غیر چرب استفاده کنید.

6- جوش بازو و پشت

پوست پشت ، قفسه سینه ، شانه ها و بازوها از پوست صورت سخت تر است و به طور کلی می تواند درمان های قدرتمندتری را تحمل کند. اما  برای جوش بدن در خانم ها در ناحیه دکلته و بازو بهتر است از درمانهای جوش صورت استفاده شود

7- جوش گردن

از آنجا که پوست روی گردن نسبتاً حساس است ، از محصولات درمانی به آرامی و با دقت در این ناحیه استفاده کنید. اگر متوجه تحریک بیش از حد ، خشکی یا لایه برداری در این ناحیه  یا استفاده از محصول درمانی شده اید ، قطع شده و با پزشک خود مشورت کنید.

8- پرهیز از لباس تنگ

از پوشیدن لباس های تنگ به ویژه در تابستان به شدت پرهیز کنید. مناطقی از بدن که فشار بر روی آنها وجود دارد استعداد بیشتری برای ایجاد آکنه بدن دارند. به همین علت از استفاده از کوله پشتی و یا نشستن طولانی مدت با شلوار تنگ پرهیز نمایید.

ساییدگی دسته کوله پشتی دلیل ایجاد جوش

                                            ساییدگی دسته کوله پشتی دلیل ایجاد جوش

9- جوش باسن

استفاده از وسایل و تخت های برنزه کننده و آفتاب گرفتن به شدت بدن را مستعد ایجادجوش باسن و جوش روی بازو می کنند بعد از تعریق به ویژه در تابستان یا حضور در باشگاه ورزشی سریعا دوش بگیرید . اگرچه آکنه بدن به دلیل عدم تمیز بودن ایجاد نمی شود ، اما می توان آن را با عرق تحریک کرد. بنابراین مطمئن شوید که بلافاصله بعد از تمرین دوش بگیرید. همچنین نشستن طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد آن شود بهتر است مو های زائد منطقه توسط لیزر مو های زائد بر طرف شود

بعد از تعریق دوش بگیرید

                                                             بعد از تعریق دوش بگیرید

10- اصطکاک پوست

از هر چیزی که در برابر مناطق مستعد تماس نزدیک البسه با پوست استفاده می کند ، به حداقل برسانید. هر چیزی که باعث گرما در برابر پوست شود یا باعث اصطکاک شود ، می تواند تحریک پوست را بدتر کند. این شامل تجهیزات ورزشی ، کوله پشتی ، بند بند و کیف دستی و لباس تنگ است. سعی کنید تا حد ممکن این محرک ها را محدود یا تنظیم کنید.چرا ممکن است لباس شما دلیل آکنه شما باشد.

11- فشار ندادن جوش

جوش های چرکی یا جوش زیر پوستی را فشار ندهید. دقیقاً مانند جوش صورت ، از فشردن جوش پشت خودداری کنید. این یک روش مطمئن برای ایجاد التهاب بیشتر و احتمالاً جای جوش است.

علت جوش در نقاط مختلف بدن چیست؟

برخی از خرده فرهنگ ها علت جوش پشت کمرکبد چرب می دانند و در پاسخ به سوال ” جوش کمر نشانه چیست؟” بد کار کردن کبد را علت آن می دانند . اما طب کلاسیک دلایلی بر تایید علت جوش های روی سر شانه و علت جوش روی ران پا را اختلال عملکرد کبد نمی داند. علت انواع جوش کمر و علت جوش زدن پشت بدن مانند علت ایجاد جوش در سایر نواحی صورت می باشد.

مطلب پیشنهادی پربازدید: درمان منافذ باز پوست – ویدیو

درمان جوش بدن چگونه است؟

جوش بدن Body Acne آسان نیست ، بنابراین جوش پشت کمر و جوش روی کشاله ران و انواع جوش کمر که با گزینه های OTC ذکر شده در بالا بهتر نمی شوند. ویا اینکه جوش های بدن در بیش از دو ناحیه بدن گسترده باشد شما نیاز به استفاده از چندین نسخه درمانی قوی تر برای کنترل این جوش ها دارید
بهتر است در این موارد ، به خصوص اگر آکنه شما به شدت ملتهب باشد. هرچه سریعتر به دکتر  پوست مراجعه کنید آکنه بدن همچنین می تواند باعث زخم عمیق شود. هرچه التهاب بیشتر باشد ، احتمال ایجاد زخم های ماندگار بیشتر می شود.
بسته به وضعیت شما ، متخصص پوست ممکن است یک درمان موضعی ، داروهای خوراکی یا هر دو را تجویز کند. برخی از درمانهای متداول عبارتند از:
• رتینوئیدهای موضعی مانند Retin-A(ترتینوئین)
• بنزوئیل پروکساید
• آنتی بیوتیک خوراکی
• ایزوترتینوئین (Accutane)

مانند درمان جوش صورت ، برای درمان جوش بدن زمان لازم است. شما به احتمال زیاد قبل از پیدا کردن یکی از بهترین محصولات برای شما ، باید چندین محصول درمانی یا داروها رازیر نظر پزشکتان امتحان کنید کنید. برای درمان جوش باسن می توانید از اسکراب ملایم هر دو هفته یک بار استفاده کنید.
در صورتیکه درمان جوش بدن به کرم خای موضعی مقاوم باشد یا درمان جوش باسن دو بار به شکست بینجامد باید از شامپو های ضد قارچ حاوی کلیمبازول استفاده کرد و هفته ایی دو بار از آن استفاده کرد.
از بین بردن موهای زائد ناحیه باسن و کشاله ران به روش غیر تخاجمی مانند لیزر موهای زائد می تواند به کاهش ایجاد جوش باسن کمک کند.
در محصولات skin care در دارو خانه ها که به صورت OTC (بدون نسخه ) می توان تهیه کرد فلویید بنزوئیل پروکساید الارو یک گزینه مناسب می باشد. که هر شب روی ضایعات التهابی جوش بدن و جوش باشن می توان استفاده کرد.

 نقش پاکسازی پوست بدن در درمان  جوش بدن

یکی از مراقبتهای مناسب درمانی و پیشگیری در جوش بدن انجام خدمات پاکسازی ناحیه پوست بدن که مشل جوش دارد . پاکسازی نواحی جوش دار بدن زیر نظر یک بیوتی تراپیست ماهر انجام شود و از لایه بردار ها و اسکراب و در صورت نیاز اسید تراپی مناسب  مناسب استفاده کند اثر درمانی و پیشگیری از عود خوبی دارد

نکات انتهایی در مورد درمان جوش بدن :

ممکن است درمان جوش بدن یا درمان جوش باسن زمان زیادی ببرد. بنابراین سعی کنید صبور باشید. شما باید با داروهای درمان آکنه و روال روزمره مراقبت از پوست بسیار سازگار باشید. اگر احساس نمی کنید داروهای شما در حال کار هستند ، به متخصص پوست خود اطلاع دهید. قبل از یافتن درمانی که برای شما مفید است ، می تواند چندین بار امتحان کند. اما با درمان صحیح می توان آکنه بدن را پاک کرد
خواننده عزیز در صورتیکه مایل باشید تا با دکتر جورقانیان مشاوره رایگان داشته باشید می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ آکنه مطرح کنید و پاسخ خود را از ایشان داشته باشید.

ویزیت آنلاین

20 دیدگاه در “بهترین روش درمان جوش بدن

  1. NA گفت:

    سلام اقای دکتر من 15 ساله هستم و درناحیه باسن و بقیه بدن جوش فعال و جای جوش دارم چه درمانی رو توصیه میکنید؟
    پماد ازلادرم ایا مفید هست؟

    1. سلام
      توصیه اول من استفاده از
      یک شوینده حاوی بنزوئیل پروکساید در حمام ضمن استحمام در مناطق دارای جوش است
      و بعد یک اسپری بدن ضد جوش حاوی اسید سالیسیلیک به صورت روزانه می باشد
      پماد آزالادرم خیلی کمکی نمی کند
      هرچند اسپری آزالاک سسدرما گزینه خوبی بود ولی الان در بازار نیست
      پک محصولات ضد جوش بدن را می توانید از اینجا با تخفیف ویژه تهیه کنید

  2. m گفت:

    سلام اقای دکتر من بخاطر اپیلاسیون روی دست و پام جوش زد و الان جای جوش ها باقی مونده گفتن از کرم ضد لک درمالیفت برای بدن استفاده کنم به نظر شما خوبه؟

    1. سلام
      کرم ضد لک بدن درمالیفت و یا سایر کرم های ضد لک بدن موجود در بازار خیلی برای لک های این تیپی موثر نیستند چون اولا پوست بدن ضخیم تر از صورت است و دوما این محصولات از ضد لک های غیر هیدرو کینونی استفاده می کنند که خیلی به تنهایی موثر نیست به نظرم باید از ترکیبات ضد لک هیدروکینونی استفاده نمایید که پزشکان به صورت نسخه ایی تجویز می کنند
      من پاسخ خیلی خوبی در بیمارانم گرفته ام در صورت نیاز به شماره 09153034890 در واتز اپ پیام دهید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید

  3. هدیه گفت:

    سلام دکتر من دختر ۱۶ ساله هستم که در صورت جوش میزنم بیشتر در پیشانی همینطور در بدن مانند قفسه سینه کمر و بازو میخواستم بدونم راه درمانش چیه چون من رو خیلی نگران کرده

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام درمان جوش های ناحیه پیشانی برای سن شما استفاده از لایه بردار است البته به دلیل اینکه پوستتان در ای سن حساس است حتما در انتخاب لایه بردار با پزشک مشورت کنید ئر مورد جوش های بدن هم استفاده از شوینده حاوی بنزوئیل پروکساید بسیار کمک کننده است و همچنین اسپری ضد جوش بدن لینک های یشان را در زیر می زارم در صورت تمایل برای خرید
      شوینده بنزوئیل پروکساید : سه بار در هفته در انتهای حمام روی جوش ها ی بدن زده شود ده دقیقه بماند و بعد آبکشی شود
      اسپری ضد جوش بدن: روزی یک الی دو بار در مناطق حاوی جوش در بدن زدن شود

    2. کیمیا گفت:

      با سلام خدمت دکتر گرامی.
      من جوش هایی رو روی باسنم داشتم که حالا جاشون تیره شده.به چه شکل میتونم جای این جوش هارو از بین ببرم؟
      باتشکر

      1. سلام
        اسکراب ضمن استحمان و استفاده از اسپری ضد جوش بدن سبوما

    3. محمد گفت:

      سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون بنده از حدود 1415سالگی کلا در قسمت پشت بدن از کتف و حتی باسن جوش های زیر پوستی میزنم که گاهی فقط در حد یک تورم هستند وگاهی چرکی دردناک که جای انها هم رفتنی نیس از پارسال حدود یکسال نیم پیش دکتر رفتم و حدود ۲۰۰عدد راکوتان خوردم ایا مشکل جوش کمرم با داروی دیگری قابل جلوگیریه مشکل جای زخم واکنه شدید چی میشه رود بهبودیشو با دارو سریعتر کرد

      1. سلام
        در موارد مقاوم جوش بدن از اکوتان استفاده می شود در این حالت شما باید دوره درمانی را به اتمام برسانید و بعد برای پیشگیری از عود از شوینده های بنزوئیل پروکساید و یا لایه بردار های حاوی اسید سالیسیلیک استفاده نمایید

  4. شیروی گفت:

    سلام من ۲۰سالمه و داروهای ریتالین و سرترالین مصرف میکنم بالای سینه ها وباسن و روی بازوها و ساعد دستام خیلی جوش میزنه،مدتی هم راکوتان مصرف کردم ولی تاثیری نداشته، آیا این جوش ها می تونه از عوارض داروهای ریتالین و سرترالین باشه؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      خیلی نمی تونه از عوارض این دو دارو باشه اینکه می فرمایید با مصرف راکوتان تاثیری نداشت هم کمی جای تعجب داره شاید دوره مصرف آن را کامل نکردید به هر حال جوش مستقل از مصرف دارو های همزمان برای مشکلات دیگر ممکن است دلایل خودش را داشته باشد و عود نیز بخش از روند دوران درگیری با این مشکل است

  5. نرگس گفت:

    سلام من کمرم مدتیه جوش های چرکی میزنه و جاش میمونه هر بار به دلایل مختلف گاهی بخاطر خوردن خوراکی های گرم و گاهی بخاطر اپیلاسیون
    بهم کرم بنزوئیل پراکسیدو پیشنهاد کردن و گفتن که طی یک هفته تا ده رو جوش و جای تمام جوش ها رو برطرف میکنه . میخواستم بدونم واقعا اینطوره و نتیجه میگیرم یا نه ؟
    چون قبلا هم رفتم دکتر و ژل aha رو برام تجویز کرد ولی هیچ نتیحه ای نداشت

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      کاملا درسته کرم بنزوئیل پروکساید مربوط به بدن میتواند به طور موثری درمان آکنه بدن را به همراه داشته باشد اما دقت کنید شما با هر درمانی که موفق شوید دوباره خوراکی های گرمی که ذکر کردید را استفاده کنید و یا برای پیشگیری از عود برنامه نداشته باشید مجدد عود جوش خواهید داشت

  6. آزاده گفت:

    سلام دکتر جان
    من طبق توصیه شما فلوذید بنزیل پروکساید رو از سایت آکنه یار خریدم میشه راهنمایی کنید چطوری باید استفاده کنم .من خانم 26 ساله هستم که در ناحیه بازو هام و قفسه سینه ام جوش داره صورتم دو سال پیش جوش داشت خوب شد .الان فقط یکی دو تا نزدیک پریودم می زنه اما جوش های بدنم همیشه هست.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      شما می تونید سه بار در هفته این فلویید را روی جوش های ناحیه بازو و قفسه سینه خود بزنید اگر پوستتان خیلی حساس باشد ممکن است کمی قرمز شود که لطفا به هفته ایی دو بار مصرف را کاهش دهید و از مرطوب کننده غیر چرب همزمان استفاده کنید
      برای جوش های حوالی پریود می توانید از شوینده حاوی بنزوئیل پروکساید دو بار در طی ده روز مانده به پریودتان برای صوورتتان استفاده کنید مثل ده روز مانه یک بار دو روز مانه یک بار اگر احساس خشکی می کنید بعد از مصرف مرطوب کننده بزنید
      موفق باشید

  7. رضا گفت:

    سلام
    من یه پسر 23 ساله هستم دو سال است باشگاه ورزشی می رم و از مکمل ورزشی استفا ه می کنم البته تنها از مکمل پروتئین وی استفاده می کنم و یک عدد قرص مولتی ویتامین در روز استفاده می کنم پشتم از یک سال پیش جوش های چرکی می زنه و جاش می مونه جوری که نمی تونم استخر برم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم ؟ یکی از دوستام می گفت برای کبدته این درسته؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      مصرف مکمل های ورزشی اگر حاوی هورمون باشد و یا پیشسازهای آن که قطعا باعث ایجاد جوش مسی شود و اگر حتی فقط حاوی پروتئین های غذایی و مکمل و ویتامین هم باشد به دلیل اینکه باعث تحریک سلول سازی می شود فرد را مستعد ایجاد جوش می کند شما باید ابتدا توصیه های مربوط به پیشگیری از جوش در ورزشکاران مانند:
      1- دوش گرفتن سریع بعد از ورزش و تعریق
      2-عدم استفاده از لباس تنگ و چسبان
      3- ضد عفونی ابزار هایی که در باشگاه با پوست بدنتان در تماس هستند قبل از استفاده
      4- استفاده از وسایل کاملا شخصی ماننند حوله و….

      5- استفاده از شوینده بدن حاوی بنزوئیل پروکساید هفته ایی یک بار در حمام
      به نظرم مصرف مکمل را محدود و یا قطع کنید و حتما با پزشک مشورت کنید
      با سپاس

    2. سلام ضمن تشکر از مشاوره شما رنگ پوست من گندمی هست من باسن و بازوهایم و پشت کتفم تیره مایل به سیاه و قهوه ای تیره شده اما متاسفانه نمیدونم چطور باید درمان کنم آیا کرم لایه بردار مناسب هست ضمنا کبد چرب گرد ۳/۵داشتم اما الان که درمان کردم و گرد نیم شده لک های تیره داره کل بدنمو میگیره و جز آلرژی بیماری خاص دیگری ندارم لطفا راهنمایی میکنید و ضمنا آدرس مطب خود را ارسال میکنید

      1. سلام
        برای آدرس مطب و تعیین وقت ویزیت به شماره 09153034890 در واتز اپ پیام دهید در مورد سبزه بودن پوستتان استعداد بیشتری برای ایجاد لک دارید و کرم لایه بردار به تنهایی نمی تواند کمک کنند ه باشد بهتر است از ترکیبات هیدروکینونی استفاده کنید به نظرم می تونید با ارسال پیام در واتز اپ به شماره ذکر شده وقت ویزیت آنلاین بگیرید راهنمایی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *