آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

افرادی که پوست چرب دارند چگونه از ضدآفتاب رنگی استفاده کنند؟

افرادی که پوست چرب دارند چگونه از ضدآفتاب رنگی استفاده کنند؟

این روزها گاهی می شنویم که ضدآفتابهای رنگی محافظت کاملی از پوست انجام نمی دهند و به واسطه رنگی بودنشان برای پوست مضرر هستند. آیا این موضوع صحت دارد؟ تصور اشتباهی وجود دارد که افرادی که پوست چرب دارند با زدن ضدآفتاب پوستشان چربتر می شود و عرق میکند بنابراین از زدن آن پرهیز میکنند. اما امروزه ضدآفتابهای مخصوص پوست چرب فرموله شده اند که نه تنها باعث چرب شدن پوست نمی شوند بله به دلیل مواد داخل آن، جاذب چربی اضافه پوست هستند. فراموش نکنید که پوست چرب ها حتما باید از ضدآفتاب های با بافت سبک و غیرچرب استفاده کنند. به هیچ وجه استفاده از آنرا به خاطر داشتن پوست چرب قطع نکنید. لازمه داشتن پوست سالم مصرف مداوم  و صحیح ضدآفتاب است.

برخی از افراد بر این باورند که ضدآفتاب باعث ایجاد لک می شود اما لازم است است بدانیم که ضدآفتاب نه تنها که باعث ایجاد لک نمی شود, بلکه مصرف صحیح و مداوم ضدآفتاب می تواند برخی از انواع لک های پوستی را کمرنگ کند یا حتی از بین ببرد. برخی از افراد دارای پوستی حساس هستند. در تعداد معدودی از افراد گاهی ضد آفتاب ها باعث بروز حساسیت های پوستی می شوند و این حساسیت های پوستی باعث بروز لک میشود. یا اینکه استفاده ناصحیح از ضدآفتاب و در معرض نور خورشید قرار گرفتن به تصور اینکه پوست پوشش ضدآفتاب دارد, باعث بروز لک در پوست می شود.

حقیقت این است که فرمولاسیون ضدآفتاب ها، به گونه ای است که با افزودن رنگدانه ها، تغییری در ساختار مولکولی فیلترهای ضدآفتاب اتفاق نمی افتد. این موضوع به این معنی است که  ضدآفتابها میتوانند خواص دیگری داشته باشند بدون اینکه به ضدآفتاب بودنشان لطمه ای وارد شود. مثلا می توانند رنگی باشند یا مواد اکتیو دیگری مانند ضدلک، ضدچروک و … به آن افزوده شود.

ویزیت آنلاین

نکته جالب این است که اتفاقا رنگدانه ها در کرمها، خودشان مانند فیلتر آفتاب عمل میکنند یعنی حتی کرم پودرها هم محافظت کمی دارند و در حد SPF6 هستند. ولی از آنجاییکه این عدد کوچک است دیگر در محصولات رنگی آن را ذکر نمیکنند. بنابراین رنگی بودن ضدآفتاب نه تنها از خاصیت محافظت از آفتاب کم نمیکند بلکه آن را افزایش نیز میدهد.

 

 رنگی بودن ضد آفتاب نه تنها از خاصیت محافظت ازآفتاب کم نمی کند بلکه آن را افزایش نیز می دهد.

نکته های بسیار مهم در مصرف صحیح ضدآفتاب رنگی:

 

  • نکته بسیار مهم اول این است که اگر شما ضدآفتاب رنگی مصرف میکند ، نباید آن را فقط به اندازه پوشش دلخواهتان بزنید. شاید پوشش ضدآفتاب رنگی شما آنقدر خوب باشد که مصرف به اندازه یک عدس از آن برای کل صورتتان کافی باشد. مقدار استفاده از این محصول باید دقیقا مطابق مقدار استفاده از یک ضدآفتاب باشد. یعنی به اندازه تقریبی دو بند انگشت. اگر به واسطه پوشش خوب ضدآفتابتان آن را کم بزنید، محافظت کامل از پوستتان انجام نمی شود.
  • وقتی یک محصول رنگی استفاده میکنید، بعد از اتمام فعالیت روزانه، باید آن را کامل پاک کنید.  از آنجاییکه رنگدانه ها در منافذ پوست وارد می شوند، پاک کردن آن کمی دشوار است. خوب است بعد از تمیز کردن با شوینده هایی مانند ژل، فوم یا کرمی کلینزر، با تونر نیز صورتتان را پاک کنید. تونرها به واسطه آبکی بودنشان براحتی وارد منافذ پوست می شوند و تمام آرایش و آلودگی ها را پاک می کند.
  • تنها در صورتی پزشکان مصرف ضدآفتابهای رنگی را توصیه نمی کنند که همزمان با مصرف لایه بردار باشد. بعد از پیلینگ مانند لایه برداری شیمیایی با اسید میوه یا لایه برداری فیزیکی مانند میکرودرم، به دلیل امکان نفوذ رنگدانه ها به لایه های زیرین پوست، مصرف آنها توصیه نمی شود.

رسیدن به پوشش و رنگ مطلوب ,ملاک صیحیح بر مقدار مصرف نیست

اگر نکات فوق را رعایت کنید، ضدآفتابهای رنگی نه تنها هیچ ضرری ندارند، بلکه بواسطه پوشاندن مشکلات پوستی، حس رضایت بالاتری در فرد ایجاد می کند و باعث می شود که مصرف ضدآفتاب تداوم یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *