آکنه (علل و انواع آن), محصولات مراقبتی آکنه

آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA) چه تاثیری بر جای جوش دارند؟

امروزه لایه بردارهای AHA برای ، شادابی و جوان سازی ، ترمیم اثرجوش بر روی پوست و بدن استفاده می شوند.

در قدیم متخصصین پوست، محصولات آلفاهیدروکسی اسیدها را برای لایه برداری و پاکسازی از پوست در مراکز مورد تایید خود استفاده میکردند.  در سال ۱۹۹۲ زمانی که سازمان غذا و دارو ایالت متحده آلفاهیدروکسی اسیدها را تایید نمود ، استفاده از محصولات آلفاهیدروکسی اسیدها بدون تجویز پزشک ، توسط اشخاص  امکان پذیر شد. درنتیجه هیدروکسی اسیدها به عنوان محصولات مراقبت از پوست در لیست خرید اشخاص قرار گرفت  . امروزه مشاهده می شود محصولات  آلفا هیدروکسی اسیدها به شکل محصولات متفاوت، کرم های صورت و بدن، کرم های ضد آفتاب، محصولات ضد آکنه، شامپوهای بدن ، نرم کننده های پوست و عوامل روشن کننده پوست تولید و مصرف می شوند.

دسته بندی هیدروکسی اسیدها

هیدروکسی اسید ها به سه دسته عمومی تقسیم می شوند  :

اولین دسته: آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA )

دومین دسته :(PHA) پلی هیدروکسی اسید ها مانند گلوکونولاکتون و لاکتوبیونیک اسید استفاده میشوند،

سومین دسته:   BHA  بتا هیدروکسی اسیدها هستند.

هیدروکسی اسیدها در چه منابعی وجود دارد؟

مهم ترین  منابع غذایی آلفاهیدروکسی اسیدها :

((نیشکر (اسید گلیکولیک ) ، شیر( اسید لاکتیک ) ، سیب (اسید مالیک )،مرکبات (اسید سیتریک) ، انگور( اسید تارتاریک می باشند . این ترکیبات طبیعی در فرآورده‌ های بهداشتی آرایشی به عنوان یک لایه بردار، ضد چروک، ضدلک و مرطوب‌ کننده استفاده میگردد.

نکته مهم : پیلینگ های شیمیایی (منابع غیرطبیعی) با درصد بالاتر از ۱۰ توسط متخصصین  پوست انجام میشود .

ویزیت آنلاین

AHA ها چه کاربردی دارند؟

با استفاده از هیدروکسی اسیدها سلول های مرده و آسیب دیده از بین رفته و سلول های سالم و شاداب نمایان می شود. لذا اثر جوش ، تیرگی و چروک وخشکی و …  ازسطح پوست از بین می رود و پوستی شفاف ، یکنواخت و صاف  به دست می آید.

محصولات AHA در غلظت های پایین تر از ۳ درصد در دسته مرطوب کننده های پوست قرار می گیرند . ۳ درصد غلظت به حفظ آب داخل پوست کمک  می نمایند . محصولات حاوی AHA درغلظت های بالاتر ۴ درصد با PH اسیدی مابین ۳ تا ۴  درمان جوش و آکنه و چین و چروک پوست را انجام می دهند.

  نکته مهم :  مکانیزم لایه برداری با شکسته شدن  اتصال بین سلول ها  امکان پذیر است

تست AHA بر روی پوست

برای آزمایش و اطمینان اثربخشی محصولات آلفاهیدروکسی اسیدها ، مقدار کمی از کرم حاوی  هیدروکسی اسیدها را روی بازو بمالید و پس از چند دقیقه  واکنش پوست خود را مشاهده کنید. نکته مهم در انتخاب هیدروکسی اسید این است که بسته به نوع و میزان نیازپوست برای ترمیم  ، کرم حاوی هیدروکسی اسیدها تاثیرات متفاوتی بر سطح پوست می گذارند برخی از محصولات AHA بعنوان مرطوب کننده هستند و برخی دیگر خواص لایه برداری دارند . همچنین به صورت موضعی در درمان خشکی پوست و یا خارش (ایکتیوز) خشکی شدید پوست استفاده می گردند . لایه بردارها همچنین به درمان ملاسما ( لک بارداری) کمک می کند.

روش استفاده  از لایه بردارها

 شب ها پس از تمیز کردن پوست صورت ، کرم حاوی آلفا هیدروکسی اسید برروی سطح پوست مالیده شود. افراد دارای پوست های حساس به صورت یک شب در میان می توانند استفاده کنند.
پیشنهاد می شود درکنار محصولات AHA از کرمهای ویتامین C که خاصیت احیا و شاداب کننده پوست با جذب سریع و ساخت کلاژن که عامل  مهم جوان سازی و کاهش چین و چروک پوست است ،  استفاده نمایید.

نکات مهم در مصرف آلفا هیدروکسی اسید:

در مصارف خانگی محصولات آلفاهیدروکسی اسیدها با دکتر خود مشورت کنید.

در دوران بارداری با احتیاط و مشورت دکتر خود استفاده نمایید .

استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب به همراه این محصول ضروری است .

از مصرف کرم در نواحی اطراف چشم خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *