اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

کلاژن چیست و چگونه به جوانسازی پوست کمک می نماید؟

کلاژن چیست و چگونه به جوانسازی پوست کمک می نماید؟

کلاژن یک اسید آمینه با زنجیره بلند و فراوان‌ترین پروتئین در بدن است.کلاژن مسئولیت خاصیت ارتجاعی پوست وقدرت مو وثبات بافت همبند را دارد. در واقع، پروتئین کلاژن تا ۳۰ درصد از کل پروتئین بدن و ۷۰ درصد از پروتئین پوست را می‌سازد!
تولید کلاژن طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد و بسیاری از عوامل مانند سبک زندگی مدرن مانند استرس،رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل سلامت روده و غیره) می‌تواند توانایی بدن در ساخت کلاژن را کاهش دهد.میتوان با رژیم غذایی مناسب و همچنین روشهای پزشکی چون میکرونیدلینگ جهت افزایش کلاژن و جلوگیری از پیری پوست تلاش نمود.

کلاژن ساختاری پروتئینی است که در پوست، مفاصل استخوان و ماهیچه‌ها یافت می‌شود.

جوانسازی پوست با کیسه کشیدن

از قدیم، کیسه کشیدن به عنوان راهی برای لایه برداری پوست صورت و بدن مطرح بوده است.استفاده از کیسه و سفیدآب در حمام های عمومی قدیم برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یک عادت بوده است.

امروزه نیزهمچنان عده ای عادت کیسه کشیدن راحفظ کرده اندکه بایدگفت آنها به ارزانترین راه جوان نگاه داشتن پوست دست یافته اند؛ چراکه بسیاری ازدستگاه های امروزی، مثل میکرودرم ابریشن، از مکانیسمی شبیه کیسه کشیدن و سفیدآب برای جوان سازی پوست استفاده میکنند.در این روش،کریستال های اکسیدآلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده میشود وتوسط همین دستگاه مجددا تحت مکش قرارمیگیرد. این پاشیدن بافشارکریستال هایی مثل اکسیدآلومینیوم همراه با فشارمنفی به وجود آمده توسط این دستگاه به پوست باعث لایه برداری پوست و تحریک کلاژن سازی پوست می شود. این روش همچنین به افزایش نفوذ داروهای موضعی توسط بیمار نیز کمک شایسته ای می کند.

کلاژن چه نقشی در جوانی پوست دارد؟

نقش کلاژن، حمایت از بافت همبندی است یعنی ساختار پوست، مفاصل و ماهیچه‌ها را محکم می‌کند. با افزایش سن، درصدی از کلاژن از دست می‌رود.میزان کلاژن موجود در بدن در 50 سالگی نصف میزان آن در 20 سالگی است.
وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج  شل و چروک‌ها نمایان می‌شود.
به دلیل نقشی که این ترکیب پروتئینی در زیبایی و جوانی دارد، محققان تلاش می‎کنند به شیوه‌های مختلف جلوی کاهش کلاژن و بروز چین وچروک‌ها را بگیرند که از آن جمله میتوان به ساخت کلاژن تزریقی یا کرم‌های موضعی یا حتی مکمل‌های خوراکی آن اشاره کرد.

پیری یک فرایندکاملاً طبیعی است که برای افراد در زمان‌های متفاوتی اتفاق خواهد افتاد. اماخوشبختانه امروزه انواع متعددی از کرم های ضدچروکِ با کیفیت ، توسط دانشمندها تولید شده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها جوانی پوست خود را حفظ نمایید و تا چندین سال پوست را شاداب نگه دارید.

برای آنکه بتوانید روند پیری پوست خود را تا جایی که ممکن است به تأخیر بیندازید، باید در انتخاب روشی که برای این منظور استفاده می‌کنید دقت بسیار زیادی داشته باشید، زیرا اغلب روش‌ها واقعاً هیچ تأثیری ندارند.

ویزیت آنلاین

مواد خوراکی موثر در افزایش کلاژن سازی پوست

کلاژن یکی از مهم ترین مواد مغذی و عناصری است که پوست ما به آن نیاز دارد.این ماده ی مغذی کوچک، به عنوان زیرساخت پوست عمل کرده و شما را جوان نگه می دارد. کلاژن در سه لایه مختلف پوست وجود دارد و باعث افزایش حالت ارتجاعی و در نهایت تقویت پوست می شود.

به طور کلی، کلاژن دارای خواص ضد پیری بوده و پوست ما را جوان و سالم نگه می دارد.

در طول زمان، عوامل متعدد محیطی میتواند موجب نابودی و ازبین رفتن کلاژن شود.بنابراین اگر می خواهید پوست شما، زیباتر و جوان تر به نظر برسد، باید راهی برای افزایش کلاژن سازی پوست تان پیدا کنید و کلاژن از دست رفته پوست تان را جایگزین کنید. همچنین باید بدانید که انتخاب غذاهایی که می خورید، تاثیر قابل توجهی بر روی ظاهر پوست شما دارد. انواع مختلف غذا وجود دارد که می تواند به افزایش حالت ارتجاعی پوست و همچنین بهبود ظاهر پوست کمک کند.

بهترین انواع این غذاها، آن هایی هستند که مقادیر فراوانی کلاژن دارند.

سبزیجات

همه ی ما می دانیم که سبزیجات، برای سلامتی فوق العاده اند. اما از دانستن این نکته شگفت زده خواهید شد که این سبزیجات نوعی پروکلاژن با نام لوتئین به بدن منتقل می کنند.

طبق برخی تحقیقات،مصرف روزانه سبزیجات برگدار،اثرات مثبتی روی هیدراته (آبرسانی) وهمچنین حالت ارتجاعی پوست خواهد داشت.

ماست

ماست به عنوان منبعی سرشار از پروتئین ها و اسید آمینه ای مانند لیسین، باعث افزایش کلاژن سازی پوست می شود. با مصرف ماست، هم کلاژن های آسیب دیده ی خود را جایگزین می کنید و هم میزان آن ها را افزایش می دهید.

مرکبات

با بالا رفتن سن، میزان ویتامین ث در بدن کاهش می یابد. همانطور که می دانید ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و تولید کلاژن در بدن را تنظیم می کند. خوردن مرکبات سطح ویتامین ث و میزان کلاژن بدن را افزایش داده و در نتیجه موجب تقویت پوست می گردد.

سیر

سیر با اینکه بسیار کوچک است اما سرشار از سولفور می باشد. سولفور، ماده ای مغذی ست که در ترمیم کلاژن بدن نقشی حیاتی دارد. با مصرف سیر، انعطاف پذیری و استحکام پوست شما مطمئنا افزایش خواهد یافت.

زیتون

اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید باید زیتون را در هر نوعی که هست، چه سبز چه سیاه، در رژیم خود بگنجانید. زیرا میزان سولفور بالای آن به افزایش تولید کلاژن کمک میکند. درگذشته نیز از سولفور برای درمان مشکلات مختلف پوستی استفاده می شده است. اکنون علاوه بر افزایش تولید کلاژن باعث جلوگیری از تولید چربی و ایجاد لکه در پوست نیز می شود.

سویا

سویای مورد نیاز بدن شما، در غذاهای بسیاری وجود دارد؛ می توانید مقادیر زیادی سویا را از طریق مصرف شیر سویا، توفو یا پنیر دریافت کنید. سویا حاوی ماده ای به نام جنیستئین است که مانند آنتی اکسیدان ها عمل می کند و موجب افزایش کلاژن سازی پوست می شود.

گوشت بوقلمون

بوقلمون حاوی کارنوسینی است که فوائد زیادی برای پوست دارد و با پیری پوست مقابله می کند. بوقلمون با تولید کلاژن باعث افزایش رشد سلول های پوست می شود. علاوه بر خواصی که برای پوست و مو دارد، برای سلامت کلی بدن هم مفید است.

لوبیا

لوبیا ماده غذایی دیگری است که تولید کلاژن را افزایش داده و باعث می شود پوست بسیار سالم تر و درخشان تر به نظر رسد. علاوه بر این، لوبیا حاوی مقادیر فراوانی اسید هیالورونیک است که آب و رطوبت را حفظ کرده و باعث شاداب تر شدن پوست می شود. در نتیجه چروک ها و خطوط ریز خیلی کمتر دیده خواهند شد.

هویج

هویج همانطور که می دانید، هویج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین آ می باشد که این ویتامین برای سلامت چشم ها بسیار مفید است؛ اما چیزی که در مورد آن نمی دانید این است که این ویتامین، تاثیر مثبتی بر روی میزان کلاژن سازی هم دارد. این عنصر، مانع شکست الاستین و کلاژن شده و در نتیجه موجب تقویت پوست شده و بروز علائم پیری را به تعویق می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *