درمان غیر دارویی آکنه

درمان گیاهی جوش صورت کاهش دهنده سطح هورمون مردانه با اثرات درمانی در آکنه هورمونی

دمنوش

آیا  نوشیدن دمنوش ها  در  درمان گیاهی جوش صورت موثر است ؟

در حالی که افراد سال‌ها از گیاهان دارویی (مانند روغن درخت چای یا اسید سالیسیلیک ساخته شده از پوست درخت بید) برای درمان گیاهی جوش صورت استفاده می‌کنند، این گیاهان معمولاً به صورت موضعی استفاده می‌شوند.یکی از مشکلات خانم های بالای سی سال آکنه هورمونال است که عمدتا به دلیل عدم کارآیی موثر هورمونهای استروژن یا پروژسترون و یا افزایش اثر هورمون تستسترون می باشد 

معمولا یکی از گزینه های درمانی پزشکان استفاده از دارو های کاهش دهنده سطح آندروژن مانند اسپیرونولاکتون است این داروی موثر در درمان در دراز مدت ممکن است باعث عوارضی مانند تغییران سیکل ماهانه و یا کاهش وزن شود .

محققان در بررسی های تجربی شاهد تاثیر چهار گیاه با خاصیت کاهش دهنده سطح آندروژن در بیماران شده اند در مقاله زیر در ابتدا به مهمترین این گیاهان یعنی گیاه نعناع فلفلی و در انتهابه معرفی سایر گیاهان مانند زنجبیلَ ,دانه کتان و زیره سبز می پردازیم 

آیا چای نعناع برای آکنه موثر است؟

چای نعناع از برگ های گیاه نعناع که به نام Mentha spicata نیز شناخته می شود، دم می شود. این گیاه دارای گل های کوچک و سیخ دار است که به رنگ های صورتی، سفید یا اسطوخودوس هستند. برگها رایحه شیرین و نعناع دارند.

چای نعناع دارای چندین خواص است که می تواند آن را به درمان خوبی برای برخی از انواع آکنه تبدیل کند:

خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی

بر اساس مقاله ای در Journal of Medicinal FoodTrusted Source، چای نعناع حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول ها (به طور خاص اسید رزمارینیک) است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.

ویزیت آنلاین

خواص ضد آندروژن

مطالعه دیگری که در مجله Phytotherapy ResearchTrusted Source منتشر شده است نشان می دهد که چای نعناع دارای خواص ضد آندروژن است.

آندروژن ها هورمون های مردانه از جمله تستوسترون هستند. بیش از حد این هورمون ها می تواند منجر به آکنه در برخی افراد، به ویژه نوجوانان شود، زیرا باعث تولید بیش از حد سبوم می شود که می تواند منافذ را مسدود کند.

هرچند در شبکه های اجتماعی و فروم های نوشته شده توسط بیماران به مزایای زیاد مصرف این گیاه برای کاهش سطح آندروژن اشاره شده است اما تحقیق وسیعی در این زمینه انجام نشده است.

مزایای ثابت شده چای نعناع چیست؟

محققان گیاه شناسی به طور دوره ای فواید درمان های نعناع را برای کاهش تعدادی از شرایط سلامتی بررسی کرده اند. در اینجا چند نمونه هستند:

  • کاهش هیرسوتیسم در زنان مبتلا به PCOS

یک مطالعه قدیمی در سال 2010 منتشر شده در مجله Phytotherapy ResearchTrusted Source نشان داد که نوشیدن چای نعناع دو بار در روز به مدت یک ماه باعث کاهش هیرسوتیسم (موهای زائد) در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که چای ممکن است اثرات ضد آندروژن (هورمون مردانه) بر بدن داشته باشد.

  • کمک به خواب

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در مجله Evidence Based Complementary Alternative Medicine Source منتشر شد، توانایی‌های چای نعناع را برای القا یا طولانی‌تر کردن خواب در موش‌ها مورد مطالعه قرار داد. محققان دریافتند تجویز عصاره چای نعناع به موش‌ها به افزایش مدت زمان خواب کمک می‌کند. با این حال، این مطالعه در انسان تکرار نشده است. اینها تنها نمونه هایی از مزایای بالقوه نعناع هستند، اما به طور گسترده در مورد جمعیت زیادی از مردم تحقیق نشده اند.

آیا نوشیدن چای نعناع مضراتی دارد؟

چای نعناع سمی نیست و پزشکان معمولاً آن را با عوارض جانبی کمی مرتبط می دانند. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که اگر چای نعناع را به مقدار زیاد بنوشند، دچار استفراغ یا اسهال می شوند.

در حالی که “مقدار زیاد” دقیق مشخص نشده است، محدود کردن مصرف خود به دو تا سه فنجان در روز ممکن است شما را در سمت امن قرار دهد.

چای نعناع چطور؟

چای نعناع یا چای نعناع، ترکیبی ترکیبی از دو نوع نعناع است. اولی نعناع و دومی نعناع آبی یا Mentha aquatica. افزودن نعناع آبی به نعناع طعم گیاه را تغییر می دهد.

نعناع دارای منتول کمتری است، ترکیبی که به گیاه خاصیت نعناع می دهد، در مقایسه با نعناع. این بدان معنی است که نعناع معمولاً طعم شیرین تر و ملایم تری دارد در حالی که نعناع با طعم قوی تری به جوانه های چشایی شما برخورد می کند.

در بسیاری از موارد، جوش های هورمونی با تحریک هورمون آندروژن در بدن زنان ایجاد می شود. در واقع، تولید بیش از حد آندروژن توسط تخمدان ها می تواند باعث ایجاد این نوع جوش ها شود. با توجه به این موضوع، ممکن است استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های خوراکی، مانند زنجبیل، زیره سبز و دانه های کتان  و نعنا به عنوان روش های طبیعی برای کاهش اثرات هورمون آندروژن در بدن زنان موثر باشد.

در زمینه کاهش سطح تستسرون در خانم های مبتلا به آکنه هورمونال به سه گیاه دیگر هم اشاره شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد 

زنجبیل:

زنجبیل ممکن است به عنوان یک گزینه طبیعی برای کاهش سطح آندروژن در بدن زنان کمک کند. یک تحقیق نشان داد که مصرف زنجبیل به عنوان مکمل در زنان با علائم PMS که شامل جوش های هورمونی بود، باعث کاهش شدید علائم شد. این به دلیل خصوصیات ضد التهابی و ضد اکسیدانی زنجبیل است.

زیره سبز:

زیره سبز یکی از گیاهان دارویی است که می تواند به عنوان یک ضد آندروژن طبیعی عمل کند. یک تحقیق نشان داد که عصاره زیره سبز می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد، که ممکن است باعث کاهش جوش های هورمونی شود.

 دانه های کتان:

دانه های کتان نیز ممکن است به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش سطح آندروژن در بدن زنان عمل کند. دانه های کتان حاوی لینوم با اثرات ضد انعقادی قوی هستند که می تواند باعث کاهش سطح آندروزن می شود.

دانه های کتان

نتیجه گیری:

تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین اصول درمانهای غیر دارویی در خانم ها با مشکل آکنه هورمونال می باشد بخشی از این تغییر سبک زندگی به رژیم غذایی صحیح مرتبط می باشد در این میان گیاهان دارویی با اثرات کاهش دهنده هورمون آندروژن اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند و می توانند جایگزین مناسبی برای دارو های هورمونی متعادل کننده  مانند اسپیرو نولاکتون هورمون باشند استفاده از چای نعناع فلفلی در خانم ها با مشکل آکنه هورمونال یکی از توصیه های مهم جهت داشتن سبک زندگی جدید است

اگر بیوتی تراپیست هستید  برای مطالعه مقالات تخصصی درمان آکنه می توانید به سایت درم استور مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *