آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

درمان جوش صورت و رژیم غذایی

درمان جوش صورت و رژیم غذایی

درمان جوش صورت یکی از دغدغه های نو جوانان و بزرگسالان است.جوش صورت یک زائده‌ی کوچک پوستی است. جوش‌ها، جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها آلوده و ملتهب شده و در مرحله‌ی بعد ترشحات سطح آنها را پر می‌کند.مهم ترین عامل ایجاد کننده ی جوش صورت ، تغییرات هورمونی در زمان بلوغ است، زیرا در هنگام بلوغ هورمونهای جنسی ناگهان افزایش می یابند و افزایش این هورمون ها در خون موجب ترشح بیش تر غدد چربی پوست شده، زمینه را برای رشد میکروب ها و پیدایش جوش فراهم می آورند.

بهترین رژیم غذایی برای درمان جوش صورت

در این‌جا به مناسب‌ترین غذاهایی که سبب کاهش التهاب و افزایش باکتری‌های مفید روده که اصلی‌ترین درمان جوش هستند، می‌پردازیم:

رژیم غذایی مناسب برای درمان جوش صورت

غذاهای غنی از پروبیوتیک؛ کفیر، ماست و سبزیجات کشت‌شده که به کاهش مخمرها و باکتری‌هایی که منجر به ایجاد جوش می‌شوند، کمک می‌کنند.

غذاهای غنی از روی؛ دانه‌ی جوانه‌ی کدو تنبل، دانه‌‌ی کتان، چیا و شاهدانه که غنی از روی هستند و ایمنی و مشکلات روده را بهبود می‌بخشند.

غذاهای غنی از ویتامین A و ویتامینE؛ اسفناج، هویج و کبد گاو غنی از ویتامین A هستند و پوست سالم را تقویت می‌کنند.با وارد کردن غذاهای حاوی ویتامین ای و ویتامین آ در رژیم غذایی خود در کنار استفاده از محصولات حاوی آن‌ها می‌‌توانید از فواید زیاد آن‌ها بهره‌مند شوید. هر دو این ویتامین‌ها بر عملکرد غدد چربی ساز پوست تاثیر می‌گذارند و با کنترل میزان فعالیت آن در روند بهبود جوش و آکنه هم موثر هستند.

غذاهای غنی از فیبر؛ فیبر موجود در سبزیجات، میوه‎‌ها، آجیل و دانه‌ها به پاک‌سازی و تقویت روده‌ی بزرگ و رشد باکتری‌های مفید روده که باعث از بین رفتن جوش‌ها می‌شوند، کمک می‌کند.

ویزیت آنلاین

پروتئین‌های بدون چربی؛ مرغ ارگانیک، گوشت گاو، تخم مرغ‌های بدون تاریخ انقضا و ماهی سبب تنظیم قندخون می‌شوند که در مبارزه با جوش‌ها ضروری است.

 اسیدهای طبیعی آلفا هیدروکسید ؛ میوه‌های گرد، سیب و انگور به دفع سلول‌های مرده پوست کمک کرده و استفاده موضعی از آنها انسداد منافذ را از بین می‌برد و جای جوش را بهبود می‌بخشد.

امگا ۳ ؛ که به میزان زیادی در ماهی موجود است، به عنوان ضد التهاب قوی شناخته می‌شود که در برطرف کردن التهاب‌های پوست بسیار موثر است. دیده شده که قرص‌های مکمل روغن ماهی و امگا ۳ توانسته‌اند میزان جوش را کاهش دهند

غذاهايى كه نبايد مصرف كنيم

لبنیات سنتی و ایجاد جوش

لبنیات سنتی و ایجاد جوش صورت

غذاهای غنی از قند و کربوهیدرات؛ با مصرف بیش‌ازحد قند و غلات مخمرهای ایجادکننده‌ی جوش را در بدن تغذیه می‌کنید.

گلوتن و گندم؛ این مواد غذایی باعث التهاب روده می‌شود که پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شکلات؛ دارای مقدار بالای ترکیباتی است که ایجادکننده‌ی جوش هستند. اگر ممکن است مصرف شکلات را کنار بگذارید در غیر این صورت از شکلات تلخ خالص استفاده کنید.

غذاهای سرخ‌شده و فست فود؛ این غذاها حاوی ترکیباتی هستند که منجر به التهاب می‌شوند، مانند روغن‌های هیدروژنه، سدیم، مواد شیمیایی، طعم دهنده‌ها و شکر.

روغن‌های هیدروژنه؛ دلیل پوست چرب و یکی از علل اصلی جوش است. روغن‌های هیدروژنه در غذاهایی مانند پیتزا و غذاهای بسته بندی شده که حاوی روغن سویا، روغن ذرت، روغن کانولا و روغن نباتی هستند، یافت می‌شوند.

لبنیات سنتی؛ سبب ایجاد التهاب روده و پوست می‌شود.

لبنیات می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند: اگر از آن دسته آدم هایی هستید که نمی توانید صبحتان را بدون یک لیوان شیر شروع کنید یا پنیرها خوردنی های مورد علاقه شما هستند باید این خبر بد را بشنوید کهلبنیات برای پوست زیاد خوب نیست، در واقع می تواند علت اصلی جوش های شما باشد، محصولات لبنی حاوی انواعی از هورمون ها هستند که می توانند تولید چربی را تحریک کنند. هر چقدر بدن شما بیشتر چربی تولید کند، منافذ بیشتری از پوستتان بسته می شود و این یعنی ایجاد جوش های پوستی بیشتر.

در کمال تعجب، شیر رقیق شده ( شیر کم چرب ) نسبت به شیر کامل یا دیگر محصولات لبنی مثل پنیر و ماست، نقش بیشتری در تولید جوش دارد، اگر شما نمی توانید محصولات لبنی را به کل مصرف نکنید، لااقل شیر سویا یا بادام را جایگزین شیر معمولی کنید.

۵ درمان طبیعی جوش صورت

پرویوتیک (روزانه ۱۰۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰ IU)

روی (۳۵-۲۵ میلی گرم هر ۲ روز یکبار)

امگا ۳ (روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم)

روغن درخت چای

ویتکس یا گیاه پنج انگشت (۱۶۰ میلی گرم)

مؤثرترین روش درمان جوش صورت

۵ قطره روغن درخت چای و ۱ قاشق غذاخوری عسل خام را مخلوط کنید و صورت خود را با آن شست و شو دهید. این بهترین روش درمان جوش است که در گذر زمان به اثبات رسیده است.

اگر روش بالا را عملی کنید مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت. علاوه بر این، اگر مدت طولانی است که با جوش درگیر هستید و باعث ایجاد زخم شده است، این بهترین روش برای درمان این زخم هاست. به طور طبیعی التیام زخم‌های جوش استفاده از عسل خام، روغن سنبل، روغن درخت چای و روغن کندر است:

۲ قاشق چای خوری عسل خام

۳ قطره روغن سنبل

۳ قطره روغن درخت چای

۳ قطره روغن کندر

صورتتان را شسته و خشک کنید، سپس ۱ ساعت قبل خواب این ترکیب را روی صورت خود بمالید و درست قبل از خواب آب‌کشی کنید. با انجام این مراحل نتایج بزرگی می‌بینید و از نشانه‌های جوش برای همیشه خلاص می‌شوید.

مرجع :

virtualdr.ir

ویدیو پیشنهادی در این مقاله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *