اسکار آکنه, درمان آکنه

درمان اسکار آکنه چیست؟

درمان اسکار آکنه چیست؟

راهنمای درمان انواع درمان های موجود اسکار آکنه

اطلاعات پایه :

انواع متفاوتی از اسکار آکنه  و از بین بردن جای جوش  وجود دارد که بسته به نوع و شدت و زمان بروز آنها  رویکرد های درمانی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود .عمدتا درمان های ترکیبی و روش های مختلف در بازه زمانی مشخص اثر بخشی بالاتری دارد درمان اسکار آکنه نیاز به صبوری و مداومت در درمان دارد.

پیشگیری از اسکار آکنه:

پیشگیری نقش بسیار مهمی در زمنیه کاهش بروز جای جوش  دارد درمان سریع و کامل و قاطع آکنه های شدید و عدم دستکاری آنها مهمترین اصول پیشگیری از بروز اسکار آکنه هستند در بسیاری از موارد پزشکان برای عدم ایجاد اسکار آکنه از درمانهای قوی مانند آکوتان برای از بین بردن جوش صورت  استفاده می کنند

سر فصل مطالب :

چرا اسکار ایجاد می شود؟

اسکارچیست؟ ایجاد اسکار در اصل یک پاسخ ژنتیکی به ایجاد التهاب می باشد ویک نوع التیام یافتن یک زخم التهابی در پوست می باشد و مانند هر گونه فرآیند ترمیم زخمی به دلیل کاهش کلاژن در ضمن  ترمیم ممکن است به صورت های برگشت ناپذیری  ساختار بافت مختل شود و به صورت فرو رفتگی  بروز پیدا کند  .

این پاسخ به ترمیم بافت در افراد مختلف بسته به ژنتیک آنها متفاوت است در برخی التهاب های ناشی از آکنه به سرعت ترمیم و بهبود می یابد ولی در برخی و به ویژه اگر دستکاری شده باشد با کاهش بافت و اختلال ترمیم همراه خواهد شد هرچه سن افزایش پیدا می کند جای جوش فرو رفته نمایان تر می شود چون بدن کلاژن بیشتری از دست می دهد بهتر است برای شروع هر گونه درمان جای جوش ابتدا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و آکنه التهابی را درمان کنید.

ویزیت آنلاین

پیشگیری از ایجاد جای جوش چگونه است؟

در صورت  بروز آکنه شدید( آکنه کیستی و یا جوش التهابی) سریعا باید به فکر پیشگیری از بروز اسکار بود

  • اولین اصل درمان سریع و قاطع و شدید آکنه التهابی است که با دارو های آنتی بیوتیک خوراکی و یا آکوتان زیر نظر پزشک صورت می گیرد.
  • دوم عدم دستکاری و فشردن و تخلیه کردن ضایعات موجود است زیرا با فشرده شدن ضایعه التهاب و عفونت موجود به بافتهای زیرین نفوذ می کند . تخلیه ضایعات تنها در موارد خاص و باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.
  • متاسفانه عامل ژنتیک هم در ایجاد جای جوش موثر است و اگر شما برادر و یا خواهری با این مشکل دارید , مستعد تر هستید و برای پیشگیری باید درمان سریع تر و دقت بیشتری در عدم دستکاری داشته باشید.

چه انتظاری از درمان جای جوش  می رود ؟

بعد از بهبود فرآیند بروز آکنه فعال باید سریعا روند درمان اسکار آکنه را آغاز کرد در این مقاله با روش های مختلف درمانی برای انواع مختلف اسکار آکنه آشنا خواهید شد این درمانها از پیلینگ شیمیایی تا جراحی و برداشتن ضایعات متنوع خواهد بود.یکی از واقعیت های موجود در درمان این است که بیمارانی که اسکار های آکنه خود را بهتر پذیرفتند در درمان صبور ترند و به درمان های ترکیبی بهتر پاسخ می دهند.

هرچند روش های جدیدی مانند پر کننده هامانند فیلر های گزینه بسیار مناسبی برای درمان سریع جای جوش است اما متاسفانه این روش های موقتی بوده و بین یک تا دوسال یک بار باید تجدید شود از سایر درمانهای موجود نمی توان از بین بردن سریع جای جوش صورت را خیلی انتظار داشت و نیاز به زمان دارند.

انواع اسکار آکنه چیست؟

  • اسکار های به شکل کوه یخ Ice Pick Scar

این نوع اسکار ها بسیار شایع هستند و به صورت فرورفتگی های عمیق و سوزنی شکل هستند معمولا سطح مقطع کوچک(کمتر از دو میلی متر) دارند و در سطح پوست به صورت فرو رفتگی سوزن دیده می شود این نوع اسکار ها معمولا به کرم های موضعی و لیزر خیلی پاسخ نمی دهند و گزینه اول درمانی آنها پیلینگ شیمیایی TCA(تری هیدروکلرو استیک) در مطب می باشد که معمولا طی دو الی سه مرحله هر کدام به فاصله سه ماه پاسخ خوبی دریافت خواهد شد همچنین میکرو نیدلینگ می تواند یک گزینه انتخابی در درمان این نوع اسکار ها بعد از پیلینگ باشد.

  • اسکار های شبیه جعبه Boxer Scar

این نوع اسکارها سطح مقطع بزرگتری دارند وعمیق هستند و از سطح مقطع کناری شبیه جعبه می باشد معمولا با اینکه عمیق هستند ولی می توان  کف آنها را دید و عمدتا در ناحیه گونه و گیجگاه دیده می شود این نوع اسکار ها اگر متعدد باشند بهترین انتخاب می تواند سابسیژن باشد همچنین لیزر فرکشنال2 COمی تواند گزینه مناسبی بعد از آن باشد.

  • اسکار های شبیه بشقاب Rolling Scar

این نوع اسکار ها سطح مقطع بزرگی دارند و سطحی هستند و عمق کمی دارند واز مقطع کناری مانند یک بشقاب می باشند و در لبه ها به صورت مقعر و فروفتگی دارند نسبت به دو نوع بالا درمان ساده تری دارند.

  • سابسیژن
  • لیزرجای جوش
  • درمان اسکار آکنه با میکرونیدلینگ

سه انتخاب مهم در درمان این نوع جای جوش  هستند که ترکیبی از آنها می تواند درمان مناسبی باشد البته  بهتر است در هر نوبت حداکثر دو روش انجام شود فواصل انجام روش ها حداقل 4 ماه باید باشد تا پوست فرصت ترمیم و کلاژن سازی را داشته باشد .

نکته مهم:

تزریق فیلر( پرکنند ها) یک روش مهم و درمان سریع جای جوش  با عمق بالا می باشد تنها نکته آن موقتی بودن آن می باشد تزریق فیلر ها یک الی دو سال می تواند موثر باشد و مجدد باید تزریق شود

  • اسکار های برجسته

در این مدل اسکار ها به دلیل برجسته بودن از نظر شکل کاملا متمایز هستند و شیوع کمتری دارند عمدتا در سطح بدن بیشتر از سطح صورت مشاهده می شود .نتیجه کیست های بزرگ و ندول های سفت هستند سطح برجسته معمولا از جنس کلویید است وحاشیه کاملا مشخصی دارد. درمان اولیه آنها لایه بردار ها و تزریق کورتون و در صورت عدم پاسخ گویی جراحی می باشد.

  • اسکار های مسطح با تغییر رنگ(لکه های جای جوش)

این مدل از اسکار ها مسطح هستند و تنها به صورت تغییر رنگ پوست می باشند که به دلیل تجمع ملانین در نقاطی که التهاب ایجاد شده پدید می آید و در اصل یک نوع لک ناشی از التهاب PIHمی باشد درمان این نوع لک های ناشی از آکنه ابتدا لایه بردار و سپس ضد لک و در صورت عدم پاسخ گویی لیزر های خاص ضد لک می باشد.

ویزیت آنلاین

درمان جای جوش چگونه است؟

  • اولین اصل در درمان جای جوش صورت انجام مشاوره صحیحی با متحصص پوست می باشد شما در طی روند مشاوره با نوع ,هزینه و روند و زمان مورد نیاز برای درمان آشنا می شوید و انتظار معقول تری نسبت به روند درمان پیدا خواهید کرد .حتما در این مرحله میزان روند بهبهودی را از پزشکتان بپرسید چون در بسیاری از موارد درمان ممکن است قطعی و 100درصد نباشد و با تمام اقدامات انجام شده درصد هرچند بالایی بهبودی ایجاد شود.
  • برای شروع هرگونه درمان اسکار آکنه باید ابتدا آکنه فعال را درمان کرد و بروز آکنه جدید خاموش شود و اگر شما از بروز آکنه جدید رنج می برید حتما به پزشک مراجعه کرده تا درمان جوش صورت گیرد.
  • برای درمان اسکار آکنه باید علاوه بر صبوری اطلاعات خود را در ارتباط با روش های درمان و طول مدت درمان افزایش دهید . معمولا در صورت افراد از مدل های مختلف آکنه هرکدام یک یا چند عدد موجود است و عمدتا نیاز به یک درمان ترکیبی از روش های مختلف می باشد که باید در فاصله زمانی مشخص وصورت گیرد تا به تدریج فرآیند درمان و محو شدن آکنه کامل گردد پس اطلاع از طول درمان بسیار به شما کمک می کند تا درمان را رها نکرده و انتظار واقعبینانه تری داشته باشید.
  • حتما از پزشکتان بخواهید که برای شما یک برنامه درمانی شامل روش های مختلف درمان و زمانبندی اجرای مناسب را طراجی کند . زمان از آنجا اهمیت دارد که بدن برای ترمیم و ساخت کلاژن جدید ناشی از تاثیر روش های درمانی نیاز به زمان دارد.
  • حتما از شروع درمان و زمانهای طی درمان با زوایای مشخص و یکسان عکس تهیه کنید زیرا

درمان اسکار از جهاتی شبیه درمان ارتودنسی در دندانپزشکی  است تغییرات کم در طی مدت باعث یک تغییر موثر می شود

شاید درمان کامل را در برخی از موارد شاهد نباشیم اما به شدت روند بهبودی را می توانیم شاهد باشیم

  • طول فرآیند درمان بین 8 تا 24 ماه ممکن است طول بکشد
  • هرچه درمان اسکار در مراجل اولیه ایجاد سریعتر شروع شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود و بیمار نتیجه بهتری خواهد گرفت
  • روش های درمانی فرورفتگی جای جوش شامل :
    • Resurfacing( برداشتن یک لایه از روی پوست) به روش های لایه برداری شیمیایی,لیزر جای جوش,میکرودرم ابرژن
    • سفت کنند های پوست: انواع رادیو فرکونسی RF
    • پرکننده ها مانند فیلر ها
    • القا کنند های (تحریک کننده )ایجاد کلاژن مانند میکرو نیدلینگ
    • جراحی اسکار آکنه
    • پانچ اسکار آکنه

تزریق فیلر

  • درمان های رادیو فرکونسی : این درمان ها با تحریک کلاژن سازی باعث سفت شدن پوست می شود  این درمان باید در چند نوبت با تواتر هر 4 ماه صورت گیرد هر چند نتیجه خیلی برجسته ایی از آن دریافت نمی شود اما به عنوان یک روش کم عارضه  در ترکیب با سایر درمانها میتواند اثر بخشی آنها را بالا ببرد
  • درمان با پرکنند ه ها : این روش موقت ولی مفید برای از بین بردن سریع جای جوش می باشد فیلر, چربی گرفته شده از بیمار و یا ترکیبات جدید پلاسما و بیمار و کلاژن از ترکیبات شایع مصرفی برای از بین بردن جای جوش در این روش هستند.
  • میکرودرم ابرژن: این روش یک لایه بسیار سطحی مرده از پوست را بر می دارد و خیلی در درمان جای جوش موثر نیست ولی چون روش بسیار کم عارضه ایی است در کنار سایر درمانها می تواند اثر بخشی آنها را بالا ببرد.
  • درمان های القا کننده کلاژن سازی : در این روش ها توسط ابزار ها روش های مختلف کلاژن سازی  در افراد تحریک می شود ابزار هایی مانند درمارولر (غلتک های دستی و خانگی) ومیکرو نیدلینگ در این زمینه  استفاده می شوند این روش ها باید با فاصله سه تا 4 ماه و حداقل یک سال طول بکشد تا اثر بخشی خود را نشان دهد.
  • درمان اسکار آکنه با لیزر یکی از انتخاب های پزشکان می باشد اما عمدتا انتخاب ابتدایی نمی باشد چون روش های ذکر شده محرک های بهتری برای تحریک کلاژن می باشند و در صورت عدم درمان لیزر های لایه بردار می توانند گزینه مناسبی باشند .
  • پانچ اسکار آکنه هم یکی از درمانهای قدیمی و موثر در درمان اسکار آکنه می باشد که برای اسکار های عمیق بسیار مناسب می باشد هرچند این روش یکی از روش های قدیمی درمان جای جوش می باشد   اما میزان موفقیت آن به شدت به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد .
  • مزوتراپی برای جوش صورت امروزه یک روش کم عارضه ولی متاسفانه کم اثر در درمان اسکارجوش می باشد

آیا کرم برای از بین بردن جای جوش موثر است ؟

همانطور که در بالا ذکر شد جای جوش در اصل یک زخم ترمیم شده است که به دلیل کمبود لاستین و کلاژن به شکل فرورفتگی پوست بروز می کند هرچند لایه برداری برای جای جوش یکی از روش های درمانی است .

اما متاسفانه کرم های مصرفی برای مصرف خانگی قدرت زیادی برای از بین بردن اسکار آکنه فرو رفته ندارند و بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش هم نمی تواند در درمان فر رفتگی جای جوش موثر باشد .

اما در مواردی که اسکار آکنه به شکل  لک صورت باشد و مسطح باشد تنها تغییر رنگ باشد کرم سیستئامین می تواند گزینه مناسبی برای درمان  لک صورت می باشد این کرم حاوی یک ماذه طبیعی است که اثر از بین بردن بسیار قوی ملانین دارد  کرم سیستئامین  باید زیر نظر متخصص پوست و مو مصرف شود و اثرات بسیار خوبی طی دو الی سه ماه بعد از مصرف دارد.

در مقالات بعدی به درمان گیاهی فرورفتگی جای جوش و درمان اسکار جوش با داروهای گیاهی می پردازیم

در صورتیکه در زمینه درمان اسکار آکنه سوالی دارید می توانید در  بخش کامنت های این مقاله بپرسید و یا به بخش مشاوره پزشکی سایت آکنه یار مراجعه نموده و با دکتر جورقانیان مشاوره کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *