آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, محصولات مراقبتی آکنه

تمیز کردن پوست چرب چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد نمی دانند تمیز کردن صحیح پوست تا چه حد به حل مشکلات پوستی کمک میکند. تمیز کردن پوست ، اولین و مهمترین گام مراقبت از پوست است. در مقالات پیشین به گامهای مراقبت از پوست چرب اشاره کردیم. در بسیاری از موارد تمیز کردن صحیح پوست بطور مستمر، بیش از ۵۰ درصد مشکلات پوستی را حل میکند به شرطی که روش صحیح تمیز کردن صورت را بکار بریم.

درمان جوش بستگی به نوع جوش دارد. برای انتخاب درمان جوش خوب است ابتدا انواع جوش را بشناسیم و دلیل ایجاد جوش را مشخص کنیم. پس از آن نوع درمان جوش را تعیین نماییم. جالب است در هر یک از انواع درمان جوش، یک مطلب مشترک است و در رژیم درمان آکنه قرار دارد و آن هم شستشوی صحیح پوست است. حتی در درمان منافذ باز پوست نیز، شستن و تمیز کردن صحیح صورت تاکید شده است.

اما منظور از روش صحیح تمیز کردن صورت چیست؟

تمیز کردن صورت تنها به این معنی نیست که با آب یا یک شوینده صورت را شستشو دهیم. شستشو باید عمقی و در چند مرحله انجام شود. در زیر مهمترین گامهای یک شستشوی صحیح را نام میبریم:

  • انتخاب شوینده مناسب برای بخش اول تمیز کردن پوست:

ابتدا باید شوینده مناسب مخصوص نوع پوست انتخاب شود. معمولا افرادی که پوست چرب دارند از شوینده های نیاز به آبکشی بیشتر استفاده میکنند و با آنها حس بهتری نسبت به شستشو دارند. افرادی هم که پوست نرمال تا خشکی دارند می توانند از کرمی کلینزر ها یا شیرپاک کن هایی که نیاز به آبکشی با آب ندارند استفاده کنند. در ادامه به انواع شوینده ها نیز اشاره میکنیم.

استفاده از شوینده مناسب

استفاده از شوینده مناسب

  • استفاده از تونر:

از آنجاییکه تونرها یا میسلار واترها بصورت مایع آبکی هستند، براحتی وارد منافذ پوست می شود و آلودگی ها را بیرون میکشد. بسیاری از مواقع اتفاق می افتد بعد از شستشوی پوست با یک شوینده و آبکشی آن، پنبه را به تونری آغشته میکنیم و بر روی پوست صورت میکشیم و مشاهده می کنیم که باز هم آلودگی بر روی پنبه نمایان شده است. این نشان می دهد شستشوی پوست به تنهایی نمی تواند تمام آلودگی ها و آرایش را از روی پوست بردارد.

این کار زمانی که آرایش بر روی پوست وجود دارد و از کرم پودر یا پنکک استفاده می شود بیشتر اهمیت دارد. این روزها استفاده از ضدآ،تاب رنگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. ضدآ،تاب رنگی محصولی مناسب برای پوشانده عیبهای صورت و یکنواخت کردن آن همزمان با مصرف ضدآفتاب است اما دو نکته مهم درباره آن وجود دارد. اول اینکه ضدآفتاب مناسب برای پوست چرب را درست انتخاب کنیم دوم آنکه پس از اتمام فعالیت روزانه آن را بخوبی پاک کنیم.

استفاده از تونر

استفاده از تونر

معمولا برندهای مختلف، هم تونر پوست چرب دارند و هم تونر پوست خشک. بنابراین اگر پوست چربی دارید، در هنگام خرید تونر حتما دقت داشته باشید که تونر متناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید.

تونرها نیاز به آبکشی ندارند و برای مواقعی که آب در دسترس نیست یا آبکشی سخت است یا فرصت کافی برای شستشوی پوست با آب نداریم بسیار مناسب است. مانند زمانی که در سفر هستیم یا زمانی که در محل کار برای برگشت به منزل میخواهیم کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنیم و نیاز داریم صورت خود را پاک کنیم.

از اسکراب استفاده کنید

استفادهاز اسکراب

  • استفاده از اسکراب:

استفاده از اسکراب اهمیت زیادی دارد. اسکراب باعث زدودن سلولهای مرده سطح پوست می شود. استفاده از اسکراب نه تنها به پاکسازی کامل پوست کمک میکند بلکه باعث می شود کرمهای درمانی یا مغذی که بر روی پوست استفاده می شود، جذب بهتری داشته باشند و اثربخشی آنها بالاتر رود.

انواع شوینده های نیاز به آبکشی پوست چرب:

شوینده هایی که نیاز به آبکشی دارند در انواع مختلفی در بازار موجود است. اینکه هر فردی کدام نوع شوینده را انتخاب کند، بستگی به سلیقه و عادتهای مصرف دارد. مثلا بعضی از افراد به شکل سنتی، شوینده های صابونی شکل و جامد را می پسندند. برخی دیگر راحتی استفاده برایشان اهمیت بیشتری دارد و فوم ها را ترجیح می دهند. انواع شوینده هایی که برای پوست چرب در بازار موجود است، به اشکال زیر است:

  • پن :

پن ها از نظر ظاهری شبیه به صابون هستند اما عملا با صابون تفاوت دارند و برای استفاده مزایای بیشتری دارند. مهمترین مزیت پن نسبت به صابون این است که پن ها PH متناسب با پوست دارند. تنها اشکال پن ها این است که در هنگام سفر جابجایی صابون استفاده شده و خیس شده مشکل است و بهداشتی نیست. پن ها معمولا هم برای پوست خشک و هم برای پوست چرب در بازار موجود است. بنابراین در هنگام خرید حتما به نوع پوست پنی که می خرید توجه کنید که متناسب با پوست شما باشد.

ویزیت آنلاین

  • ژل:

ژل ها از نظر اقتصادی بصرفه هستند. ژل های شسشو از نظر بهداشتی بهتر از پن ها هستند. ژل باید آغشته به آب شود تا کف کند. در هنگام استفاده از ژل، میتوانید صورت و دستهای خود را مرطوب کنید و ژل را بصورت دورانی بر روی پوست ماساژ دهید تا کف کند.

  • فوم:

فوم ها راحت ترین نوع شوینده هستند. فوم ها بسیار به صرفه هستند. بطوریکه یک بطری ۲۰۰ میل از آن، ماهها طول میکشد تا تمام شود. بسیاری از برندها هم فوم مخصوص پوست چرب دارند و هم فوم مخصوص پوست نرمال و خشک. اما اگر برندی فقط یک نوع فوم داشته باشد معمولا مخصوص پوست چرب است چراکه پوست چرب ها بیشتر از پوست خشک ها از شوینده های نیاز به آبکشی استفاده میکنند.

روش صحیح مصرف اسکراب ها:

اسکراب ها کرمهایی حاوی دانه های ریز هستند که سلولهای مرده را از سطح پوست می زدایند. افرادی که پوست چرب دارند خوب است حداکثر هفته ای دوبار و حداقل هفته ای یک بار از اسکراب استفاده کنند. بهترین زمان استفاده از اسکراب ها زمانی است که در حمام هستیم و میخواهیم برای بیرون آمدن آبکشی نماییم. در این زمان منافذ پوست با بخار حمام باز شده است و سلولهای مرده پوست با سایش دانه های اسکراب به راحتی از روی پوست جدا میشوند.

نحوه صحیح استفاده از اسکراب

نحوه صحیح استفاده از اسکراب

دانه های اسکراب نباید زبر باشد طوریکه که سطح پوست را خراش دهد بلکه باید نرم باشد و با مالش چند دقیقه ای باعث ریختن سلولهای مرده شود.

بسیاری از افراد اسکراب های خانگی درست میکنند. در صورتیکه دانه های اسکراب از نظر اندازه و زبری مناسب باشد، استفاده از آنها اشکالی ندارد اما بسیاری از مواقع اسکراب های خانگی دانه های خشنی دارد که با آسییب سطحی پوست، مضراتی را به دنبال خواهد داشت.

ویدیو پیشنهادی این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *