درمان آکنه

آیا درمان جوش با زینک امکان پذیر است؟

درمان جوش با زینک

آیا درمان جوش با ترکیبات زینک امکان پذیر است؟

تحقیقات نتایج ضعیفی از درمان جوش با زینک موضعی ( مانند زینک سولفات و …) و خوراکی نشان داده اند. اما دانشمندان همچنان به تایید نتایج مثبت ترکیبات جدید روی امیدوار هستند.

درمان جوش با زینک

اطلاعات ضروری

از نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، بعید بنظر میرسد که درمان جوش با زینک ( zn ) به پاکسازی آکنه بیانجامد. اما محققان برای اثربخشی آنها در درمان آکنه، تعداد کمی از ترکیبات موضعی و خوراکی (در حد مکمل غذایی) روی را مورد مطالعه قرار داده اند. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که ترکیب روی موضعی و خوراکی، از هر نوع، در درمان یا جلوگیری از آکنه چقدر می تواند مفید باشد.

مقدمه

روی یک ریز مغذی ضروری در بدن ماست. بدن انسان حدود 2-3 گرم روی دارد که معادل تقریبا نیمی از قاشق چایخوری است. که بیشتر آنها در ماهیچه ها و استخوان ها یافت می شود. با اینحال روی برای همه قسمت های بدن از جمله پوست از اهمیت بالایی برخوردار است.

در پوست، کمبود روی ممکن است منجر به ایجاد آکنه و همچنین برخی از اختلالات پوستی دیگر شود. این امر دانشمندان را به این پرسش انداخته است كه آیا زینک موضعی در درمان جوش مفید است یا خیر. نتایج مطالعات تاکنون نشان می دهد که روی برای درمان آکنه ممکن است در ترکیب با سایر داروهای آکنه مفید باشد.

درمان جوش با ترکیبات موضعی زینک

احتمالا وقتی از کرمهای ضد افتاب صحبت میکنبم بیشتر با روی موضعی آشنایی داشته باشید. ضد آفتابی را که گاهی اوقات نجات غریق ها میزنند، بصروت سفید رنگ بر روی بینی آنها نشان داده می شود. این اکسید روی ( زینک اکساید ) است. روی به شکل خودش باقی مانده، و به پوست نفوذ نمی کند. این عدم نفوذ روی، باعث می شود که یک ماده مؤثر در ترکیب ضد آفتاب ها باشد زیرا بر روی پوست محل جذب قرار گرفته و اشعه خورشید رابازتاب می دهد.

با اینحال، هر ترکیبی برای درمان آکنه یا سایر بیماری های پوستی، باید جذب پوست شود. دانشمندان ترکیبات جدیدی از زینک تولید کرده اند که دقیقاً این کار را انجام می دهند، از جمله:

  • Zinc sulfate
  • Zinc acetate
  • Zinc ascorbate
  • و…

تفاوت در نوع روی می تواند باعث ایجاد تغییرات جزئی در نحوه عملکرد ترکیبآن بر پوست شود.

درمان جوش با زینک

مطالعات نشان داده اند که:

روی موضعی + آنتی بیوتیک موضعی = بهبود متوسط

دو مطالعه نشان می دهند که روی موضعی (زینک استات و زینک اکتات) بهمراه آنتی بیوتیک موضعی، اریترومایسین، بهبودی متوسطی در درمان آکنه ها ایجاد می کند.

با این حال، ممکن است فقط آنتی بیوتیک موضعی مسئول بهبود آکنه باشد، و از آنجا که محققان روی را به تنهایی آزمایش نکردنده اند، ما نمی توانیم بگوییم که روی چه نقشی داشته است!

روی موضعی به تنهایی= هیچ مدرکی در رابطه با بهبود آکنه وجود ندارد.

برخی از اشکال روی ممکن است به تنهایی در درمان آکنه مزایای دارویی داشته باشند، اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد درمان جوش با هر ترکیب زینک به خودی خود اتفاق بیافتد.

ویزیت آنلاین

چیزی که ما تاکنون میدانیم این است که:

به نظر می رسد سولفات روی (زینک سولفات) به خودی خود هیچ تاثیری روی آکنه ها ندارد.

محققان در دو مطالعه بررسی كرده اند كه آیا زینک سولفات موضعی در بهبود آكنه هنگامیکه بتنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مانند اریترومایسین یا سایر آنتی بیوتیك ها استفاده می شود، مؤثر است یا خیر. نتایج این تحقیقات نشان داد که زینک سولفات یا سولفات روی به خودی خود یک درمان آکنه مؤثر نیست.

به طور خلاصه، ما نمی دانیم که ترکیبات روی از هر نوع آن، ممکن است آکنه ها را در صورت استفاده به تنهایی بهبود بخشند. به احتمال زیاد، اگر روی فایده دارویی برای آکنه داشته باشد، بهبود علائم ناشی از آن اندک خواهد بود

درمان جوش با زینک چگونه صورت میگیرد؟

اگرچه این تحقیقات تاکنون نتایج چشمگیری را در مورد درمان جوش با زینک نشان نداده اند، اما روی همچنان یک موضوع جذاب برای مطالعات است. زیرا یک ماده غذایی مهم در بدن ما، از جمله در پوست ما است.

برای این منظور، دانشمندان مطالعات متعددی را انجام داده اند که تأثیر روی موضعی به همراه اریترومایسین را بر دو عامل مهم در آکنه بررسی می کند:

  1. تولیدچربی پوست – چربی بیشتر پوست به طور معمول به معنای آکنه بیشتر است
  2. رشد باکتریهای آکنه – رشد زیاد باکتریهای آکنه منجر به قرمزی و درد در ضایعات آکنه شود

 

به نظر می رسد که روی ممکن است بتواند به هر دو عامل بالا کمک کند. اجازه دهید نگاهی به این مطالعه بیندازیم.

روی موضعی + آنتی بیوتیک موضعی = تولید کمترچربی پوست

محققان دو مطالعه انجام داده اند كه تأثیر روی موضعی (زینک استات) همراه با اریترومایسین را، بر تولید چربی پوست نشان می دهد. هر دو مطالعه نشان دادند که روی موضعی + اریترومایسین در کاهش تولیدچربی پوست مؤثر است.

چگونه بدانیم که این روی یا آنتی بیوتیک موضعی باعث کاهش تولیدچربی پوست شده است؟ خوشبختانه، به دلیل طراحی یکی از مطالعات، محققان توانستند نتیجه بگیرند که روی به خودی خود احتمالاً از عوامل مؤثر در کاهش فعالیت چربی پوست است.

روی موضعی + آنتی بیوتیک موضعی = باکتریهای کمتر

محققان سه مطالعه انجام داده اند که تأثیر ترکیبات موضعی روی بر باکتریهای آکنه را بررسی کرده اند. دو مورد از این مطالعات نشان داد که روی موضعی (زینک استات) + آنتی بیوتیک موضعی، اریترومایسین، در کاهش تعداد باکتریهای آکنه در پوست بیماران آکنه مؤثر است. این که آیا این زینک موجود در این آنتی بیوتیک موضعی در درجه اول مسئول کاهش باکتریها بوده است، ناشناخته است.

در یکی از مطالعات همچنین مشخص شد که روی (زینک آسکوربات) وقتی با یک باکتری آکنه داخل ظرف پتری قرار می گیرد می تواند رشد باکتری ها را محدود کند.

درمان جوش با زینک خوراکی:

تحقیقات جدیدی در حال انجام است که افزودن ریز مغذی روی می تواند بر روی درمان جوش موثر باشد؟ هرچند هنوز شواهد علمی اثبات شده ایی وجود ندارد ولی با توجه به تجربه برخی از پزشکان متبحر افزودن روی در حد کپسول های روزانه خوراکی روی می تواند مکمل مناسبی برای درمان جوش صورت باشد

نتیجه

به طور خلاصه، روی موضعی، به خودی خود ، هنوز یک درمان مؤثر برای آکنه شناخته نشده است. اما محققان همچنان به تولید و آزمایش ترکیبات جدید روی ادامه می دهند. از آنجا که ممکن است روی تولیدچربی پوست و رشد باکتریهای آکنه را کاهش دهد، ممکن است زمانی پیش بیاید که روی موضعی و خوراکی  در درمان آکنه جایگاه داشته باشد.

منبع مقاله: https://www.acne.org/can-topical-zinc-improve-acne.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *