آکوتان

آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

این سؤال شایعی است  که مکرر  در بخش مشاوره سایت آکنه یار در ارتباط با مصرف  داروی آکوتان پرسیده می‌شود .آیا انواع مختلف برندهای آکوتان با هم متفاوت هستند ؟ آیا انواع آکوتان با نام برند های مختلف از نظر اثر بخشی و ایجاد عوارض متفاوتند؟ کدام نوع داروی آکوتان بهتراست؟و آیا برند هایی که بر روی جعبه آنها به فارس نوشته شده اند ساخت ایران هستند؟

قصد داریم در این مقاله به موارد ذیل بپردازیم :

فهرست مطالب :

تاریخچه داروی آکوتان:

اولین‌ بار آکوتان توسط کارخانه‌ی Roche سوسیس وارد بازار شد و با برندی به نام تجاری روآکوتان Roaccutane  وارد بازار شد. مانند سایر دارو های  که توسط کارخانه ایی کشف می شوند سال‌ها این برند تحت پتنت این کارخانه بود و نسل اول محصولات آکوتان را که آن زمان با کپسول‌های ۲۰ میلی‌گرمی شناخته می‌شد با نام تجاری روآکوتان وارد بازار کردند.

بعدها که پتنت آن آزاد شد، کمپانی‌های دیگر مانند هگزال و نوراتیس و…. با نام‌های تجاری دیگر این انواغ آکوتان را وارد بازار کردند.در حال حاضر این دارو در سطح جهانی با دوز های 10-20و 40 میلی گرم از کارحانه های مختلف با نام های تجاری مختلف موجود است.

کتاب آکوتان

انواع آکوتان در بازار دارویی ایران :

مصرف سالانه داروی آکوتان بر اساس آمار فارماکوپه سال 96 کشور حدود 10 میلیون عدد می باشد که  در حال حاضر در ایران آکوتان فقط توسط کمپانی های خارجی عرضه می‌شود زیرا در حال حاضر امکان تولید و حتی  بسته بندی این دارو ها توسط کارخانه های دارویی داخلی وجود ندارد .

نام‌های تجاری مختلفی برای آن ذکر شده است که توسط کارخانه‌های مختلفی در کشورهای مختلف تولید می‌شود و توسط شرکت های داروسازی و یا وارد کننده دارو وارد کشور می شود  شاید بتوان به اسم برندهای مختلفی مثل روآکوتان، نورم‌اسکین، آ-کنوترن ,دکوتان اوراتان و سایر موارد اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت زهراوی تحت لیسانس کارخانه Rocheسوئیس راکوتان را در ایران بسته بندی و عرضه می کند

بر اساس قوانین وزارت بهداشت شرکت های دارویی موظفند جهت آگاهی بهتر بیماران از مشخصات دارو ها , بر روی جعبه دارو های وارداتی فارسی نویس داشته باشند و این به معنی ایرانی بودن آن نیست.

ویزیت آنلاین

آیا آکوتان برند های مختلف اثر بخشی متفاوت دارند؟

آیا نگرانی بیماران مبنی بر اختلاف اثر بخشی این دارو با نام های تجاری مختلف صحیح است؟ خیلی اوقات بیماران نگران این هستند که وقتی از یک برند آکوتان استفاده می‌کنند و برندشان را تغییر می‌دهند دچار مشکلاتی می‌شوندو یا احساس می کنند اثر بخشی متفاوتی دارند؟

دارو های مختلف با فرمول ژنریک یکسان ساخته شده در کمپانی های مختلف بسته به نحوه ساخت ممکن است در برخی معیار های کیفی با هم تفاوت داشته باشند مانند نیمه عمر و یا پایایی دارو رسانی سلولی اما این میزان خیلی زیاد نیست در کلینیک نیز  ما بعضی وقت‌ها شاهد هستیم که در بعضی از افراد، تغییر نوع برند آکوتان امکان دارد که حساسیت‌های کوچکی مثل  تفاوت در برون‌ریزی‌ میزان خشک کنندگی پوست و…. اختلاف مختصری داشته باشد .

اما از نظر عملی و از نظر علمی تغییر نوع برند های آکوتان اگر دوزش هم‌چنان ثابت باشد نباید این‌قدر واضحاً بیمار را اذیت بکند و بیمار نسبت به تغییر آن حساسیت داشته باشد. به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که اگر با برندی راحت هستید، آن برند را استفاده کنید.

اما اگر  به دلیل محدودیت های فعلی عرضه داروهای خارجی در کشور با همان دوز ,مجبور شدید برندتان را عوض کنید ، نگران نباشید و هیچ تداخلی در روند درمان شما ایجاد نمی‌شود و بهتر است که زیر نظر پزشکتان کاملاً آن محصول را استفاده کنید و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

مقاله ؛ ۳۰ سوال شایع در باره آکنه که مصرف کنندگان پرسیده اند؟؛

هشدار در زمینه تهیه داروی آکوتان در فضا های مجازی :

امروزه چون محدودیت واردات دارو به کشور وجود دارد افراد سودجویی داروی  راکوتان را به صورت اینترنتی در سایتها های فروش آنلاین و یا پیج های اینستاگرامی و یا کانال های تلگرامی اقدام به فروش این می کنند لازم به ذکر است طبق قوانین وزارت بهداشت فروش هرگونه دارو در فضای مجازی غیر قانونی است و موارد بسیاری مشاهده شده که در این فروشگاهها دارو های تاریخ گذشته و غیر استاندارد و تقلبی  را به فروش می رسد .

به همین دلیل

از خرید هرگونه دارو از این سایتها و کانال ها و پیج ها خودداری فرمایید و تنها از دارو خانه ها تهیه فرمایید.

شما می توانید تجارب خود را در زمینه استفاده از برند های مختلف آکوتان و سوالات خود در این زمینه را در بخش کامنتهای این مقاله بنویسید تا ضمن تبادل نظر در این زمینه سایر بازدید کنندگان از تجارب شما بهرمند شوند.

 

ویدیو پیشنهادی در این مقاله :

171 دیدگاه در “آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

  1. الهام گفت:

    سلام
    من به تجویز دکتر دوهفته هست که نورم اسکین مصرف میکنم. هفته اول یه جوش درشت متورم تو پوستم اومد و الانم شبیه به تاول شده. خیلی نگران هستم جاش بمونه و دست بهش نزدم.
    این حالت طبیعی هست؟

    1. سلام
      بیرون ریزی اولیه آکوتان ممکن است در ابتدای مصرف آکوتان اتفاق بیفتد در این موارد حتما با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه دست زدن آن خودداری کنید پزشک دارو های جانبی لازم را برای شما تجویز می کند تا این مشکل حل شود

  2. روژین گفت:

    سلام وقت بخیر..با توجه به گرون بودن مارکهای خارجی آکوتان اگر مارک ایرانیشو تهیه کنم آیا همون تاثیر رو داره؟

    1. سلام
      قطعا از نظر کیفیت متفاوت است اما به دلیل گران بودن و عدم دسترسی اگر حتما به درمان نیاز دارید با ایرانی شروع کنید

  3. Mlika گفت:

    دروغ میگننننن که فرق نداره
    خیلیم فرق داره
    من دو تا برند متفاوت استفاده کردم
    اولش نورم اسکین که ایرانیه و من فک میکردم فرق نداره با بقیه برندا
    ولی بعدش رواکوتان که مال سوئیسه رو ب سختی پیدا کردم و ۴ ماه اخرمو از رواکوتان استفاده کردم متوجه شدم خیلی هممم فرق دارن
    من وقتی نورم اسکین میخورم همش جوش میزدم با اینکه چیزای شیرین یا چرب نمیخوردم و هورمونام و انزیمای کبدمم هیچ مشکلی نداشت
    و فک میکردم طبیعیه هفته ای دو سه تا جوش
    ولی بعدش که رواکوتان خوردم متوجه شدم ایران چقد مزخرفه تو ساخت دارو و نورم اسکین اصلا ب درد نمیخوره
    توصیه میکنم نخورین اصلا
    بگردید پیدا میکنین سوئیسیشو پیدا نشد ترکیه ایشم خوبه

    1. سلام ممنونم بابت بیان نظرتون
      تفاوت بین کیفیت داروی ایرانی و مشابه خارجی چیزی نیست که به ویژه با این وضعیت اقتصادی کشور بر کسی پوشیده باشد صحبت در زمینه تفاوت به فرمول و نام ژنریک دو دارو می پردازد همه برند های نام برده شده فرمول مشابه دارند تفاوت در کیفیت تقریبا مانند سایر صنایع ( دارو مکمل ماشین و….) می باشند در حال حاضر ۹۰ درصد آکوتان موجود در کشور ایرانی می باشد و تهیه نوع خارجی آن برای همه مقدور نیست و باید به این نکته هم اشاره کنم که بهه دلیل قدرت این دارو بسیاری از افراد با همین داروی ایرانی هم درمان می شوند مانند ماشین پراید که نیاز های بسیاری بسیاری از افراد را در کشور به ماشین را بر طرف می کند اما قطعا کیفیت تویوتا را ندارد

  4. zz گفت:

    سلام دکتر من ۲۵ سالمه و صورتم خیلی جوش میزنه بیشتر هم چونه تا گوش و دور لب!
    دکتر رفتم دارو ساختنی دادن و قرص ازیترو که فایده‌ای نداشت دکتر زنان هم رفتم گفتن تنبلی تخمدان دارم. موهای زائد هم توی صورتم دارم
    می،خاستم بپرسم من میتونم این قرص رو مصرف کنم؟؟

    1. سلام شما اگر جوش شدید داشته باشید یعنی التهاب جوش هایتان شدید باشد می توانید در مورد مصرف این دارو زیر نر پزشک اقدام کنید باید توجه داشته باشید این دارو حداقل باید 6 ماه مصرف شود وگرنه تاثیری موقت دارد یک سری هشدار ها و مراقبت ها هم باید قبل از شروع و طی مصرف داشته باشید که پزشکتان بهتان خواهد
      در صورت تمایل به استفاده از سرویس ویزیت آنلاین و درمان زیر نظر دکتر جورقانیان می توانید به شماره 09153034890 در واتز اپ پیام بدهید . در این روش شما بعد از هماهنگی و تعیین نوبت در یک تماس ویدیویی 15 تا 20 دقیقه توسط دکتر ویزیت شده و بعد از بررسی و تشخیص نسخه دارویی برای شما ارسال شده و از داروخانه تهیه می نمایید و زیر نظر ایشان درمانتان را ادامه می دهید در صورت هرگونه سوالی در زمینه روند درمان دکتر صبح ها ساعت 8 تا 9 پاسخ گوی سوالات بیماران خود در واتز اپ خواهند بود

  5. مرضیه گفت:

    سلام خسته نباشید… من دوماه از کپسول های آ_کنوترن استفاده می‌کردم امروز رفتم دوباره بگیرم به طرز خیلی عجیبی قیمتش بالا رفته بود به جاش نورم اسکین گرفتم. آیا همون تاثیر رو میتونه داشته باشه؟ مشکلی ایجاد نمیشه برام؟

    1. سلام
      داروی آکنوترن و روآکوتان ,ایزوترت هگزال,اوراتان,نورم اسکین و… همه از نظر نوع دارو و دوز یکی هستند و تنها اختلاف در کیفیت ساخت کارخانه تولید کننده هست هرچند ممکن است تفاوتهایی باشد اما وقتی سایر برند ها موجود نیست توصیه من استفاده از نورم اسکین است تفاوت واضح درمانی وجود ندارد

  6. Sro گفت:

    سلام . من ۱ماه و نیمه دارم اکوتان مصرف میکنم اما فقط لبم خشک شده و پوستم خشک هی داره بیشتر جوش میکنه به نظر شما این عادیه یا نباید مصرف کنم؟

    1. سلام
      بیرون ریزی در زمان شروع آکوتان می تواند طبیعی باشد و ممکن است تا دئ ماه هم ظول بکشد

  7. k گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم ایزوترت هگزال با راکوتان فرقی داره؟

    1. سلام خیر هر دو یک دارو هستند

  8. Lila گفت:

    سلام آقای دکتر
    من لیزرصورت کردم بعد دوجلسه تمام صورتم جوشهای سفید وکلی هم زیرپوستی ریخته کپسول داکسی دادن و ژل کلیندا ک موثر نبود حالا ۱۰ عدد راکوتان نوشتن شبی یکی بهمراه صابون تی سی سی ب نطرتون جواب میده من واقعا افسرده شدم الان دوماهه درگیرم

    1. سلام
      بیرون ریزی جوش بعد از لیزر خیلی شایع نیست و احتمالا به دلیل عدم تنظیم دستگاه متناسب پوست شما و یا حساسیت بالای پوست شما بوده است اما اصلا مصرف 10 عدد آکوتان را توصیه نمی کنم چون نه تنها خیلی کمکی نمی کند بلکه می تواند بیرون ریزی هم داشته باشد

  9. Kasra گفت:

    سلام
    من 15 سالمه
    خیلی وقته که بهم جوش نمیزنه اما جا جوش های قبلی هستن دکتر برام اوراتان تجویز کردم اما با عوارضی که تو اینترنت خوندم که ممکن باعث خودکشی بشه وکبد رو نابود میکنه میترسم استفاده کنم
    هر 5روز یک بار باید یک قرص اوراتان 20mgبخورم برای شروع دوره
    به نظرتون استفاده کنم؟
    ؟

    1. سلام
      در مورد آکتان باور های غلط زیادی وجود دارد از طرفی به هیچ عنوان نباید سر خود استفاده کرد از طرف دیگر اگر زیر نظر پزشک مصرف می کنید حتما هشدار های لازم را می دهند و آزمایشاعت لازم را توصیه می کنند خودکشی و نابودی کبد از باورهای غلو شده نادرست است به ویژه این دوز کم شما که تنها اثر کنترل چربی دارد و بعید می دونم عوارض داشته باشد

    2. الناز گفت:

      سلام اقا دکتر،خسته نباشید
      من ۲۸ سالم،پوستم چرب و۱سالی جوشای صورتم بیشتر شده(مخصوصا نزدیک پریودی)و ردش میمونه وگاهی جوشام مثل کیست میمونن،ولی در کل اونقدر صورتم جوش‌ تو‌دید نداره،راستش تو سن ۱۹سالگی ۲هفته قرص راکوتان خوردم،لوزه هام و چشمام ورم کرد شدید و گلو درد بسیار شدید داشتم.با تو‌جه به عوارضی ک این قرص برای من داشت،راستش از یک‌طرف خیلی احساس نیاز میکنم که بخورم و‌جوشام و چربی صورتم بهتر بشه از یک سمتم‌میترسم بخورم.متخصص پوست روز در میون با اصرار خودم‌ برام نوشته. و سوال دیگه اینکه همزمان با مصرف قرص امکان تزریق فیلر و بوتاکس وجود داره؟

      1. سلام
        اجازه بدید خدمتتون چند تا نکته را عرض کنم بعید می دونم این مدل جوش ها نیاز به راکوتان داشته باشه و مصرف کوتاه مدت اون هم به شما کمک نمی کنه اینکه دکتر با اصرار برای شما نوشت هم فکر می کنم نظر دکتر درست بود که براتون لازم نیست اما تزریق فیلر و بوتاکس مشکلی در زمان مصرف راکوتان نداره در مورد عوارض هم امکانن ایجادش 50-50- هست و کسی نمی تونه پیش بینی کنه

  10. پريا گفت:

    سلام اقاي دكتر ، من قرص اكتان مصرف ميكرديم
    الان دكتر برام اكنوترن تجويز كرده ميخواستم ببينم تفاوت اين دوتا چيه ؟ امكانش هست كه قرص جديد قوي تر باشه؟

    1. سلام
      هر دو یک دارو هستند با اسم های تجاری مختلف تفاوت خیلی زیادی هم ندارند

  11. محمدرضا گفت:

    سلام
    دکتر من سه ماه پیش رفتم دکتر بهم گفت باید پنج ماه هر ماه یکبار بیایی در ماه اول یک روز در میان بهم قرص ایزوترت هکسال داد ماه بعد رفتم بهم قرص نورم اسکین (روزی یک عدد)داد بعد رفتم بهم بازم قرص ایزوترت هکسال(روزی دو عدد)داد ولی هنوز جوشای صورتم پیشرفت خاصی نکردن بنظرتون ادامه بدم یانه؟

    1. سلام به نظرم زیر نظر پزشکتان ادامه دهید دراصل این روش تجویز بر اساس روند شدت جوش های شماست و قطعا پزشک تشخیص داده درسته باید کمی صبوری کنید ( می دونم که سخته ولی ادامه دهید ) قطعا آکوتان غلبه می کنه بر جوش هایتان

  12. زهرااااا گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید..من سه ماهه راکوتان مصرف میکردم ولی امروز تموم شد رفتم دکتر گفت باز ادامه بده من هرجااا گشتم راکوتان گیرم نیومد …زنگ زدیم منشی دکتر گفت قرص اوراتان بخر…
    بنظرتون تفاوت خاصی دارن؟؟؟ من تازه جوشام خوب شدن ولی خیلی میترسم این قرص مضر باشه چون من درمانم با راکوتان بود و الان نیست..خیلی نگرانم ممنون

    1. سلام خیر مشکل خاصی نیست استفاده کنید

    2. پريا گفت:

      قرص راكوتان و اكتان و اكنوترن همه يه مدل هستن و ميتونين جايگزين كنين عزيز

      1. سلام درست می فرمایید

  13. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر اقای دکتر من الان ۷ماه که راکوتان میخورم ۳ماه پیش از دکترم پرسیدم که الان با وجود اینکه راکوتان میخورم میتونم لیزر موهای زائد رو انجام بدم و ایشون فرمودن که بله مشکلی نداره الان ۳جلسه لیزر رفتم و سوختگی برام ایجاد نشده ولی مدام تو کلینیک های لیزر میبینم و میشنوم که میگن ۳تا ۶ماه بعد تموم شدن دوره ی درمان میتونید لیزر رو انجام بدید و الان یک هفتس که دیگه دوره ی درمانم تموم شده الان نمیدونم که جلسات لیزرم رو ادامه بدم یا خیر هرچند که تو این سه ماهی که لیزر رفتم روزانه راکوتان مصرف میکردم
    ممنون

    1. سلام
      انجام لیزر مو های زائد در زمان مصرف آکوتان مشکلی ندارد

  14. امیر گفت:

    سلام خسته نباشید دکتر
    دکتر جان من الان سه هفته است قرص نوروم اسکین با تجویز پزشک میخورم ولی تغییری ندیدم و جوش هام بیشتر شدن تاکی ادامه داره این کار؟!
    با تشکر

    1. سلام
      این حالت می تواند طبیعی باشه نگران نباشید سه هفته خیلی زود است که بتوان در باره پاسخ دهی یا عدم پاسخ دهی آکوتان نظر داد و ممکن است بیرون ریزی هم داشته باشید
      همین روند را ادامه دهید

      1. حامد گفت:

        سلام
        من دوماه پیش کپسول اکنوترن۲۰ تهیه کردم و استفاده کردم،این دوره دوباره با همون دوز تهیه کردم ولی شکل ظاهری بسته بندی تغییر کرده دوره پیش نوشته فارسی پشت بسته نوشته نشده بود ولی این دوره نوشته شده،میخاستم بدونم امکان داره تقلبی باشه؟هر دو دوره هم از یک داروخانه تهیه کردم

      2. سلام
        خیر تقلبی نیست کپسول ایزوترتینوئین با نام اهی تجاری مختلفی در داروخانه ها موجود است و اگر دارو خانه خریداری کردید نگران نباشید نام های تجاری مختلف مانند آکنوترن,داکوتان,ایزوترت هگزال,اوراتان,نورم اسکین,و… در مارکت وجود دارند

  15. مهدی گفت:

    سلام دکتر
    بنده ۱۶سالمه
    میخواستم بدونم
    من رفتم داروخانه و واسه همین قرص روآکوتان که دکتر تجویز کرده بود
    گفتم به داروخانه خارجیشو بدین بهم
    قرص ایزوترت_هگزال۲۰ شرکتhexal رو داد
    میخواستم بدونم واقعا بدون هیچ پیش نظری از نظر شما کدوم شرکت میتونه مفید تر باشه
    مثلا نورم اسکین و هگزال و..‌‌
    قیمتش هم اصلا مهم نیست فقط میخوام
    بدونم کدوم کیفیتش بهتره
    #کیفیت
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      اولا خدمتتون عرض کنم هماطور که بالا خوندید تفوت بیشتر از 15 درصد نیست اما انتخاب من
      راکوتان سویسی ( که پیدا نمیشه) بعد راکوتان ترکیه ایی بعد راکوتان زهراوی بعد هگزال بعد آکنوترن و در انتها نورم اسکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *