آکوتان

آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

این سؤال شایعی است  که مکرر  در بخش مشاوره سایت آکنه یار در ارتباط با مصرف  داروی آکوتان پرسیده می‌شود .آیا انواع مختلف برندهای آکوتان با هم متفاوت هستند ؟ آیا انواع آکوتان با نام برند های مختلف از نظر اثر بخشی و ایجاد عوارض متفاوتند؟ کدام نوع داروی آکوتان بهتراست؟و آیا برند هایی که بر روی جعبه آنها به فارس نوشته شده اند ساخت ایران هستند؟

قصد داریم در این مقاله به موارد ذیل بپردازیم :

فهرست مطالب :

تاریخچه داروی آکوتان:

اولین‌ بار آکوتان توسط کارخانه‌ی Roche سوسیس وارد بازار شد و با برندی به نام تجاری روآکوتان Roaccutane  وارد بازار شد. مانند سایر دارو های  که توسط کارخانه ایی کشف می شوند سال‌ها این برند تحت پتنت این کارخانه بود و نسل اول محصولات آکوتان را که آن زمان با کپسول‌های ۲۰ میلی‌گرمی شناخته می‌شد با نام تجاری روآکوتان وارد بازار کردند.

بعدها که پتنت آن آزاد شد، کمپانی‌های دیگر مانند هگزال و نوراتیس و…. با نام‌های تجاری دیگر این انواغ آکوتان را وارد بازار کردند.در حال حاضر این دارو در سطح جهانی با دوز های 10-20و 40 میلی گرم از کارحانه های مختلف با نام های تجاری مختلف موجود است.

کتاب آکوتان

انواع آکوتان در بازار دارویی ایران :

مصرف سالانه داروی آکوتان بر اساس آمار فارماکوپه سال 96 کشور حدود 10 میلیون عدد می باشد که  در حال حاضر در ایران آکوتان فقط توسط کمپانی های خارجی عرضه می‌شود زیرا در حال حاضر امکان تولید و حتی  بسته بندی این دارو ها توسط کارخانه های دارویی داخلی وجود ندارد .

نام‌های تجاری مختلفی برای آن ذکر شده است که توسط کارخانه‌های مختلفی در کشورهای مختلف تولید می‌شود و توسط شرکت های داروسازی و یا وارد کننده دارو وارد کشور می شود  شاید بتوان به اسم برندهای مختلفی مثل روآکوتان، نورم‌اسکین، آ-کنوترن ,دکوتان اوراتان و سایر موارد اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت زهراوی تحت لیسانس کارخانه Rocheسوئیس راکوتان را در ایران بسته بندی و عرضه می کند

بر اساس قوانین وزارت بهداشت شرکت های دارویی موظفند جهت آگاهی بهتر بیماران از مشخصات دارو ها , بر روی جعبه دارو های وارداتی فارسی نویس داشته باشند و این به معنی ایرانی بودن آن نیست.

ویزیت آنلاین

آیا آکوتان برند های مختلف اثر بخشی متفاوت دارند؟

آیا نگرانی بیماران مبنی بر اختلاف اثر بخشی این دارو با نام های تجاری مختلف صحیح است؟ خیلی اوقات بیماران نگران این هستند که وقتی از یک برند آکوتان استفاده می‌کنند و برندشان را تغییر می‌دهند دچار مشکلاتی می‌شوندو یا احساس می کنند اثر بخشی متفاوتی دارند؟

دارو های مختلف با فرمول ژنریک یکسان ساخته شده در کمپانی های مختلف بسته به نحوه ساخت ممکن است در برخی معیار های کیفی با هم تفاوت داشته باشند مانند نیمه عمر و یا پایایی دارو رسانی سلولی اما این میزان خیلی زیاد نیست در کلینیک نیز  ما بعضی وقت‌ها شاهد هستیم که در بعضی از افراد، تغییر نوع برند آکوتان امکان دارد که حساسیت‌های کوچکی مثل  تفاوت در برون‌ریزی‌ میزان خشک کنندگی پوست و…. اختلاف مختصری داشته باشد .

اما از نظر عملی و از نظر علمی تغییر نوع برند های آکوتان اگر دوزش هم‌چنان ثابت باشد نباید این‌قدر واضحاً بیمار را اذیت بکند و بیمار نسبت به تغییر آن حساسیت داشته باشد. به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که اگر با برندی راحت هستید، آن برند را استفاده کنید.

اما اگر  به دلیل محدودیت های فعلی عرضه داروهای خارجی در کشور با همان دوز ,مجبور شدید برندتان را عوض کنید ، نگران نباشید و هیچ تداخلی در روند درمان شما ایجاد نمی‌شود و بهتر است که زیر نظر پزشکتان کاملاً آن محصول را استفاده کنید و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

مقاله ؛ ۳۰ سوال شایع در باره آکنه که مصرف کنندگان پرسیده اند؟؛

هشدار در زمینه تهیه داروی آکوتان در فضا های مجازی :

امروزه چون محدودیت واردات دارو به کشور وجود دارد افراد سودجویی داروی  راکوتان را به صورت اینترنتی در سایتها های فروش آنلاین و یا پیج های اینستاگرامی و یا کانال های تلگرامی اقدام به فروش این می کنند لازم به ذکر است طبق قوانین وزارت بهداشت فروش هرگونه دارو در فضای مجازی غیر قانونی است و موارد بسیاری مشاهده شده که در این فروشگاهها دارو های تاریخ گذشته و غیر استاندارد و تقلبی  را به فروش می رسد .

به همین دلیل

از خرید هرگونه دارو از این سایتها و کانال ها و پیج ها خودداری فرمایید و تنها از دارو خانه ها تهیه فرمایید.

شما می توانید تجارب خود را در زمینه استفاده از برند های مختلف آکوتان و سوالات خود در این زمینه را در بخش کامنتهای این مقاله بنویسید تا ضمن تبادل نظر در این زمینه سایر بازدید کنندگان از تجارب شما بهرمند شوند.

 

ویدیو پیشنهادی در این مقاله :

171 دیدگاه در “آیا انواع مختلف آکوتان با هم متفاوتند؟

  1. hasan گفت:

    سلام خسته نباشین
    تست کبد در هنگام مصرف راکوتان چند باید باشه اگه بالا باشه باید چیکار کنیم ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      واقعیتش بیمار با بالار فتن 10 درصد از میزان نرمال باید حتما با پزشک مشورت کند و پزشک بر اثر وزن و بررسی سایر آنزیم های کبدی و دارو های تجویزی اقدام می کند مثلا رویکرد در فرد لاغر و چاق کاملا متفاوت است

  2. hasan گفت:

    سلام خسته نباشید
    دکتر برای من راکوتان تجویز کردن ۳۰ عدد دوماه مصرف کردم بعد دوماه روزی ۱ عدد گفتن مصرف کنید بعد مصرف ۱۰ تا گفتن یه آزمایش خون بدین که ast من 62.0 بود که گفتن دو هفته قطع کن مصرف قرص و بعد هفته ای دو عدد بخور
    میخاستم بدونم مصرف قرص برام ضرر نداره ادامه بدم بعد دو هفته یا تو این دوهفته که مصرف نمیکنم اثر دارو از بین نمیره ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      به نظرم طبق نظر پزشکتون عمل کنید و لطفا روزانه یک کپسول ویتامین E هم استفاده کنید نگران از بین رفتن اثر دارو نباشید در برخی از تحقیقات استفاده از مکمل های تقویت عملکرد کبدی هم کمک کننده بوده که در بخش مکمل های داروخانه ها می توانید تهیه فرمایید

  3. سام گفت:

    سلام آقای دکتر، وقت شما بخیر.
    آیا قرص راکوتان با قرص های “هیرویت” و “فیناگرو” و همچنین آمپول های “بیوتین” و “دکساپنتنول“، تداخلی دارد یا خیر، با تشکر.

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      با هیچ کدام از قرص هایی که فرمودید تداخل ندارد فقط در جریان باشید آمپول بیوتین ممکن است ایجاد جوش را تشدید کند

  4. مریم گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    من چند ساله بعدازازدواج جوش میزدم و خلاصه هردرمانی میکردم برمیگشت ک تازگیا ب دکتر خوبی مراجعه کردم و ایشون نورم اسکین دادن یک روز درمیون بعدش میگن عوارضش خیلی زیاده میترسم استفاده کنم ازینورم چند ماه پیش ازمایش کبد ایناداده بوذم شکر خدا خوب بود میگم درکنار مصرف این قرص دیگ چیااستفاده کنم که ب کبدم اسیب نرسه؟!خواهش میکنم جواب بدین
    یدونم این سوالم پاسخ بدین ک ایامیتونم عرق شاهتره کاسنی اینامصرف کنم یانع!؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      به نظرم اگر زیر نظر پزشک آکوتان استفاده می کنید نگران نباشید و به مصرف ادامه دهید پزشکتان حتما آزمایشات لازم را در ماه دوم یا سوم درمان خواهد نوشت
      در تحقیقات نشان داده شده مصرف روزانه ویتامین E در طول دوره مصرف آکوتان به کاهش عوارض کبدی آن کمک کند
      در مورد شاهتره و عرق کاسنی هم مضر نیست فقط در مورد کاسنی جوشانده ریشه آن ماده موثر بالاتری از عرق آن دارد

  5. سنا گفت:

    سلام
    من چند سالی هست جوش میزنم اما جوشهام خیلی زیاد و شدید نیست هر وقت دکتر میرفتم داروی موضعی بهم میداد که تاثیرش بعد یه مدت از بین میرفت و درمان قطعی نبود این هفته دکترم برام ایزوترتینوئین تجویز کرد ازش سوال کردم که راکوتانه یا نه گفت نیست ضعیف تره ولی از داروخانه پرسیدم گفت یکیه
    همون راکوتانه؟
    من از اول اصرار داشتم راکوتان نخورم

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      ایزوترتینوئین خوراکی همون آکوتانه ممکنه اسامی تجاری مختلفی داشته باشه مانند
      نورم اسکین ,آکنوترن,دکوتان,ایزوترت هگزال و
      اما دقت کنید ما یک ژل ایزوترتینوئین موضعی هم داریم که فقط لایه برداره و هیچ ربطی به آکوتان نداره
      یه وقت اشتبه دکتر ننوشته باشه ژل ایزوترتینوئین داروخانه کپسول ایزوترتینوئین داده باشه ؟

  6. samira گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من دکتر برام راکوتان تجویز کرده بود بعد دوماه که رفتم یه صابونم نوشت گفته صورتت و هر شب بشور با اون میخاستم بدونم صابون برای پوست صورت ضرر داره یا نه ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      احتمالا پزشکتان پیش فرضشان این بوده که شما پوستتان چرب است و با آین فرض صابون داده است البته کار اشتباهی نیست اما بهتر است از ژل های شوینده استفاده شود و یا اگر از صابون استفاده می کنید به مقدار زیاد مرطوب کننده آکنه غیر چرب بزنید و یا از تونر استفاده کنید

  7. سمیه گفت:

    سلام من ۳۲ سال دارم،و قرص میگراکیم ۱۰۰ برای درد میگرن استفاده میکنم آیا این قرص با قرص ایزوترت برای درمان جوش های صورتم تداخل دارویی دارد؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      خیر
      میگراکیم 100 تداخل مستقیمی با قرص ایزوترت ندارد و مصرف آن با آکوتان بالا مانع است فقط چون متابولیسم آن 80 در صد از طریق کبد است و آکوتان هم همین گونه ممکن است در دراز مدت فشاری بر روی کبد بیاورد البته این به معنی مشکل نیست تنها باید آزمایشات آکوتان را که می دهید به آنزیم های کبدی توجه کنید یا از ابتدا برخی از مکمل های کبدی مربوطه را استفاده کنید
      امیدورام پاسخ سوالتان را داده باشم
      در صورت نیاز به مشاوره آنلاین با پزشک کلینیک آکنه یار می توانید به شماره 09153034890 در واتز اپ پیام دهید

  8. محمد حامدی گفت:

    سلام.من دکتر رفتم واسم راکوتان نوشت هفته ای ۲ تا بعد دو ماه حال گفته هفته ای ۳ تا.بعد از موقعی ک مصرف کردم درد شدید معده گرفتم اسید معدم میاد بالا .چشامم درد میکنه.

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      لطفا موارد زیر را رعایت فرمایید:
      1- حتما آکوتان را بعد از مهمترین و کامل ترین وعده غذایی میل کنید چون جذب بهتری دارد و عوارض گوارشی کمتر
      2- حتما در طول یک ماه اول آکوتان صبح ها ناشتا از آنتی اسید مثل امپرازول استفاده نمایید
      3- نیم ساعت قبل از غذا می توانید از قرص کلیدینیم سی استفاده کنید
      4- عرق شیرین بیان دو بار در زو استفاده نمایید

      اگر با این توصیه ها بهتر نشدید حتما به پزشک مراجعه نمایید

  9. melika گفت:

    سلام ببخشید من دکتر برای جوش صورتم راکوتان تجویز کرده الان دوماهه مصرف میکنم ولی جوشایی که زدم جاشون مونده آیا جاشون میره با همین مصرف راکوتان ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      راکوتان تاثیری بر روی جای جوش های شما ندارد و برای جای جوش باید اقدامات دیگری انجام دهید
      مقاله “درمان جای جوش قرمز و جای جوش قهوه ایی “ را حتما با دقت بخوانید

  10. محمد محمدی گفت:

    ببخشید من قرص اکوتان مصرف میکنم بعد الان میخوام قرص فارماتون مصرف کنم.خواستم ببینم تداخلی ندارن باهم ؟مشکلی ایجاد نمیشه

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      تداخلی بین این دو نیست فقط دو نکته را توجه داشته باشید
      1-چون فارماتون ویتامین آ داره و آکوتان هم ویتامین آ بالایی دارهدیگه از مصرف جگر و هویج وغذا های حاوی ویتامن آ خودداری کنید
      2-نکته دیگه این که فارماتون ویتامین b دارد الان که روی آکوتان هستید باعث جوش نمیشه اما در دوران بعد از آکوتان بهتره استفاده نشه

  11. Ati گفت:

    سلام، همسرم پوست سرش خیلی چرب بود به دکتر مراجعه کرد دکتر بهش قرص آ_کنوترن ۲۰ میلی گرم ویک شامپو ضد خارش نوپریت براش تجویز کرد و استفاده میکنه وچربی سرش کم شده میخاستم بدونم ایا این قرصی که دکتر بهش داد ریزش مو میاره چون خیلی به موهاش حساسه و چون تار موهاش نازکه جلوی سرش موهاش کم پشت میخاستم نظر شما رو بدونم

    پاسخ

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      در مواردی خاص پزشکان برای کاهش چربی پوست در دوز های پایین و کوتاه مدت آکوتان تجویز می کنند اولا این میزان باعث ریزش مو نمی شود و اثر کاهش چربی آن موثر تر است و بیتر کمک می کند شامپو ضد خارش نوپریت بسیار خوب است حتما استفاده شود و زیر نظر پزشک باشید به نظرم نسخه پزشکتان کمک زیادی به ریزش موی شما خواهد کرد

  12. sara گفت:

    سلام من جوش میزنه صورتم و پیش دکتر پوست رفتم ایشون راکوتان تجویز کرد به مدت دوماه به این صورت که ۱۰ تای اول روزی یک عدد ۱۰ تای دوم یک روز درمیان و ۱۰ تای سوم دو روز درمیان اوایل که پشت هم میخوردم خوب بود ولی الان که تو ماه دومم بدتر شده ادامه بدم خوردن قرص یا خیر ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      بیرون ریزی ناشی از آکوتان در 20 درصد موارد رخ می دهد و ممکن است تا 3 ماه طول بکشد به همین خاطر نگران نباشید حتما زیر نظر پزشکتان ادامه دهید از پزشکتان می توانید کمک بگیرید
      پزشکان با تجویز برخی دارو ها به صورت کوتان مدت می توانند کمک کنند تا میزان بیرون ریزی کمتر شود

  13. مانا گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه ۵ ساله جوش میزنم رفتم دکتر گفت تخمدانت پلی کیستیکه داکسی سایکلین خوردم و کلی صابون و اینا استفاده کردم فایده نداشته هیچیش تا حالا راکوتان نخوردم بخاطر عوارضش میترسم آخه میگن باعث ریزش موی سر پرمویی در زنان و اسیب به کبد و بسته شدن صفحات رشد میشه و …
    آیا واقعا این عوارض رو داره و ارزش خوردن داره ؟؟
    آیا نمونه خارجی و ایرانی و انواع هگزال و نورم اسکین اثرات متفاوتی دارن کدوم نوع راکوتان بهتره؟؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      آکوتان داروی خوب و قوی و موثری است اما برای افرادی که به تشخیص پزشک ارزش استفاده داشته باشد و مانند هر داروی قوی دیگر در کنار عوارض دارد و پزشک حتما بر اساس تعادلی بین مزیت مصرف و عوارض مثل همه دارو ها تجویز و انتخاب می کند در شرایط زیادی شاهد هستیم که راهی جز تجویز آکوتان برای پزشک باقی نمی ماند چند معیار کلی را جهت آشنایی شما اشاره می کنم اما تصمیم گیرندهنهایی پزشک معالج است پذیرش بیمار
      1- بیمارانی که جوش های شدید چرکی و وسیع و کیستیک دارند
      2- بیمارانی که حداقل سه بار سابقه شکست درمان با آنتی بیوتیک را تجربه کرده اند
      3- بیمارانی که به دلیل شدت ضایعات مشکلات خلقی مانند افسردگی و … برایشان پیش آمده

      دراین موارد پزشک تجویز آکوتان می کند
      اما در مورد شما با وجه به مشکل تخمدان پلی کیستیک توصیه اول من به بررسی این مشکل و درمان هم زمان با داروی هورمونی زیر نظر متخصص است چون عدم توجه باعث عود جوش می شود
      دوم اگر پزشک صلاح می داند حتما آکوتان مصرف کنید و برای پیشگیری و کاهش عوارض آن حتما راهنمایی خواهند کرد
      در مورد نمونه های خارجی و ایرانی و برند های مختلف آکوتان نگران نباشید تفاوت زیادی بین این موارد این برند ها نیست
      قرص آکنوترن 20 , ایزوترت هگزال,راکوتان,رو آکوتان,اوراتان,نورم اسکین,دکوتان و… همگی دوز یکسان و ساختار ژنتیکی یکسان دارند

  14. zahra گفت:

    سلام من صورتم جوش داره دکتر برام راکوتان تجویز کرده بصورت ۱۰ تای اول روزی یک عدد ۱۰ تای دوم یک روز درمیان و ۱۰ تای سوم دوروز در میان بعد من یک ماهه مصرف میکنم ولی همچنان جوش میزنه صورتم دارو درست تجویز شده مصرفش ؟

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      قطعا تجویز پزشک تنها باید با نظر ایشان تغییر کند اما این نوع تجویز راکوتان باعث دوز تجمیعی آکوتان در بدن نمی شود و و معمولا طولانی تر تجویز می شود اما اینکه در ابتدای مصرف آکوتان همچنان جوش داشته باشید غیر طبیعی نیست

    2. نیلو گفت:

      سلام خسته نباشید ممنون که با دل سوزی جواب کاربرا رو میدید
      دکتر من یه ماهه که دارم قرص ایزوترت هگزال مصرف میکنم تو این مدت پوستم نازک شده و جوش هام بیش تر از طرفی تنبلی تخمدان دارم و همزمان با این قرص دارم متفورمین مصرف میکنم و میدونم جوش هام بخاطر تنبلی تخمدانمه میترسم بعد از اینکه قرص ایزوترت رو به مدت ۶ ماه خوردم با تجویز دکترم بعدش هم بخاطر تنبلی تخمدان باز جوش بزنم

      1. دکتر جورقانیان گفت:

        سلام
        به نظرم با همین رویه درمانتان را ادامه دهید قطعا بعد از آکوتان میزان عود جوش هایتان کاهش می یابد اما درکل کاهش وزن و ورزش می تونه برای شما اثرات ماندگار تری از نظر تنظیم هورمونهایتان داشته باشد
        لطفا مقاله زیر را با دقت مطالعه نمایید
        پیشگیری از عود بعد از درمان آکوتان

  15. فاطمه گفت:

    سللم من ۱۶ سالمه بدنم پر از جوشه گردنم،بازوم،کمرم،باسنم
    الان ۱ ماهه که دکتر برام قرص نورم اسکین تحویر کرده و مصرف میکنم
    ولی افسردگی گرفتم بدنم خیلی زشت شده پر از جوشه
    توروخدا بگید چیکار کنم خوب شه

    1. دکتر جورقانیان گفت:

      سلام
      به نظرم با توجه به شرح حالتون و تجویز داروتوسط پزشکتون داروی درستی براتون تجویز شده است چند نکته را در زمینه مصرف نورم اسکین در نظر داشته باشید
      1- مصرف راکوتان باید به مدت کافی باشد حدود 6 ماه باید مصرف شود البته بستگی کامل به نظر پزشک شما دارد این نکته را ذکر کردم تا شما بدانید در ابتدای راه هستید
      2- راکوتان داروی قوی و موثری است و حتما بر جوش های بدن شما غلبه خواهد کرد
      3-ممکن است در طی مصرف راکوتان دچار خشکی پوست صورت و بدن شوید که باید از مرطوب کننده ,بالم لب ,و قطره چشم در صورت خشکی چشم استفاده کنید
      4-ممکن است در مرحله اول درمان آکوتان بیرون ریزی داشته باشید که جای نگرانی نیست حتما آکوتان بعد از مدتی اثر می کند
      5- اگر ضایعات منتشر و یک شکل در بدن دارید همزمان هفته ایی دو بار از شامپو بدن ضد قارچ استفاده کنید که حاوی کلیمبازول باشد مثل شامپو بدن ضد قارچ نوپریت و یا ایروکس
      6-یکی از عوارض آکوتان ممکن است تغییر خلق باش حتما در صورت کلافگی و کاهش مود با پزشکتان مشورت کنید
      7- شما می توانید مقاله پرسش های شایع در مصرف آکوتان را مطالعه نمایید
      8- همچنین مقاله روش های درمان آکنه بدن> را مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *