آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه

علل ایجاد و درمان جوش سرسیاه و جوش سر سفید

علل ایجاد و درمان جوش سرسیاه و جوش سر سفید

جوش  سرسیاه به علت اکسیدشدن چربی ها درمنافذ ایجاد میشود و جوش  سرسفید همان جوش های زیرپوستی (کومدون)است جوش(آکنه) یک بیماری شایع پوستی است که در قسمت های مختلف بدن به ویژه در صورت، شانه، پشت، گردن، چانه و سینه می شود. سن شروع این بیماری پوستی از دوران بلوغ است و معمولا تا بزرگسالی هم ممکن است ادامه داشته باشد , البته در برخی مواقع  ممکن است شاهد جوش (آکنه) در کودکان هم باشیم . برای درمان جوش( آکنه) اول باید انواع آکنه و دلایل ایجاد جوش را بدانیم  . در این مقاله به دلایل ایجاد و درمان جوش (آکنه) سر سیاه و جوش (آکنه) سر سفید می پردازیم.

پوست انسان ها منافذی دارد و از دوبخش تشکیل شده است,فولیکول مو و غده ترشح کننده سبوم.سبوم ترشح شده به سطح پوست منتقل میشود که میزان نرمال آن باعث نرمی و روانی پوست میشود.این منافذباز پوست ممکن است به دلایل مختلف ازجمله ترشح زیاد چربی ، باکتری ها، سلول های مرده پوست ، ،آلودگی هوا، آلودگی محیط که عامل ایجاد   است جوش (آکنه) سر سیاه و جوش (آکنه) سر سفید، بسته گردد.

انواع دیگر جوش(آکنه) , جوش های التهابی و چرکی هستنداز جمله پایول،پوستول،ندول و کیست که درصورت حاد بودن آنها، باید تحت نظرمتخصصین  پوست درمان انجام گردد.علت اصلی آکنه(جوش)می تواند ارثی ویا تغییرات هورمونی باشد .

دلایل ایجاد جوش سرسیاه

  • بی نظمی هورمونی
  • استفاده از آرایش بیش از حد (وماندن آن تمام شب روی پوست)
  • قرار گرفتن در معرض سموم و آلاینده ها (مانند دود، به عنوان مثال).ایجاد شوند؛

زمانیکه منافذ پوست باز است و پوست چرب دارید ، همواره مستعد جوش های سرسیاه خواهید بود. جوش‌ سرسیاه فولیکول‌هایی هستند که منافذ آنها بیش از حد باز است. این منافذ با چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست پر شده‌اند.

دلایل ایجاد جوش سرسفید

  • بلوغ
  • عوامل ارثی
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • سبک زندگی

عوامل متعددی در ایجاد  جوش سرسفید موثر هستند. زمانیکه پوست شما چرب ومنافذ پوست به دلایل: گرد وغبار، سبوم، سلول های مرده پوست مسدود است ،همواره مستعد جوش های سرسفید (کومدون) خواهید بود.

درمان جوش سرسیاه و جوش سرسفید

مرحله اول :

استفاده از یک شوینده مناسب است که منافذباز پوست از آلودگی ،چربی های اضافه و باکتری ها پاک و منافذرامنقبض نمایید.(هیچ شوینده ای قادر نیست برای همیشه منافذباز پوست را منقبض نماید)برای حفظ درمان صبح ها و شب ها صورت خود را باآب ولرم بشویید.

مرحله دوم :

استفاده از یک تونرمناسب بعداز شستن صورت است تا منافذبازپوست منقبض گردد .اگر شما تونر را شب قبل از خواب استفاده نمایید،بر روی پوست صبح روغن و برق ناشی از چربی اضافه را مشاهده نمی کنید و اگرصبح از تونر استفاده نمایید، منافذباز تا شب بسته می ماند.عملکرد تونرها مانند مشابه خاصیت لیموترش دارد.وقتی شما یک لیموترش را داخل مقداری آب بریزید و با پنبه به منافذباز پوست بزنید، منافذ منقبض و بسته میشود.

مرحله سوم

استفاده از شوینده های اسکراب موجود داروخانه و یا توسط خودفرد(ماسک عسل و زردچوبه) تهیه گردد.باید توجه داشت اسکراب ها را در هفته ای دو تا سه باربیشتر مصرف نگردد.(اسکراب ها مناسب دورچشم نیستند)

ویزیت آنلاین

آب لیمو برای درمان جوش سر سفید

آب لیمو که حاوی آلفا هیدروکسی اسید است به عنوان یک ماده‌ی شگفت‌انگیز برای حذف سلول‌های مرده‌ی پوست محسوب می‌شود. این ماده همچنین در بازسازی سلول‌های پوست تاثیر دارد. علاوه بر این، استفاده از آب لیمو به لطف خواص قابضی که دارد، می‌تواند چربی بیش از حد روی پوست را از بین ببرد، و در نتیجه مانع توسعه و ظهور جوش سر سفید روی پوست شود.

درمان خانگی جوش سرسفید

استفاده از آب لیمو

یک تکه پنبه بردارید.مقداری آب لیمو را در یک فنجان بریزید.پنبه را به فنجان بزنید تا آب لیمو به خورد آن برود. پنبه را روی صورت بمالید  اجازه بدهید آب لیمو به مدت حدود ۲۰ دقیقه روی صورت بماند جهت کوچک شدن منافذ پوست، برای شستن صورت از آب سرد استفاده کنید. این روند را قبل از خواب انجام دهید.

درمان خانگی جوش سرسیاه

استفاده از عسل و دارچین

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است و برای خارج کردن آلودگی‌ها از منافذ باز پوست بسیار مفید است. یک قاشق غذا خوری عسل را با نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید و بر پوست صورت‌تان، درحالی‌که خشک است، بمالید. به مدت ۳ دقیقه ترکیب را بر پوست‌تان ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید.

برای جلوگیری از شددت والتهاب و ایجاد جای جوش یا اسکار آکنه , بهتر است از فشار دادن و دستکاری کردن جوش (آکنه) خودداری کنیم. خارج کردن جوش‌هابا استفاده از دست نه تنها به بهبود آنها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب ورود باکتری به منافذ پوست شده و وضعیت جوش‌ها را وخیم‌تر می‌کند. شاید ابتدا به نظر برسد جوش‌های‌تان محو شده‌اند اما مطمئن باشید پس از چند روز، جوش‌های بزرگ‌تری بر پوستتان ایجاد می‌شوند. افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه باید از شوینده های مناسب , ضد آفتاب و مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنند.

ویدیو پیشنهادی در این مقاله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *