آکنه (علل و انواع آن), اسکار آکنه, درمان آکنه

بنزوئیل پروکساید و درمان موضعی جوش ( آکنه )

بنزوئیل پروکساید و درمان موضعی جوش

بنزوئیل پروکساید یکی از داروهایی است که به  منظور کاهش چربی پوست و درمان جوش (آکنه) خفیف تولید و استفاده می‌شود. جوش صورت شامل دانه‌های قرمز رنگی است که بر روی نواحی مختلف صورت ظاهر می‌شوند. دلایل مختلفی باعث بروز جوش یا همان آکنه می‌شود که از مهمترین آن‌ها چرب بودن بیش از حد پوست است. بنزوئیل پروکساید برای درمان موضعی آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط و همچنین عفونت های قارچی پوست. مکانیسم اثر بنزوئیل پروکساید کشتن باکتری های عامل آکنه و تمیز نگه داشتن منافذ باز پوست است.

درباره بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید به دو شکل محلول درآب و محلول در الکل تولید میشود.پوستهای چرب تر باید ازانواع محلول در الکل و پوستهای خشک وحساس تر باید ازانواع محلول درآب استفاده کنند.انواع محلول در الکل در افراد با پوست خشک ایجاد تحریک و قرمزی می کنند. متاسفانه در حال حاضرفقط انواع محلول در الکل بطور رسمی وارد کشور شده و فراوان می باشد.(وزات بهداشت به بهانه اینکه این یک نوع دارو است سختگیری های بسیار برای واردات انجام میدهد.

بنزوئیل پروکساید مؤثرترین داروی موضعی ضدجوش بوده هیچگاه بدن به آن مقاوم نمی شود،وجلوی مقاوم شدن بدن به دیگر داروها را هم میگیرد.اگربطورصحیح و به اندازه کافی مصرف شود،نیاز به مصرف داروهای خوراکی ضد جوش یا آکنه را کاهش میدهد.

چگونه از بنزوئیل پروکساید استفاده کنیم

بنزوئیل پروکساید را تنها در نواحی آکنه دارد استفاده کنید . از تماس دارو با چشم , دهان و بینی اجتناب کنید , در جاهایی که پوست زخم است مالیدن این دارو باعث ایجاد سوزش می شود. بعداز بهبودی جوش یا آکنه میتوان آنرا بعنوان داروی نگهدارنده روی پوست بدون جوش استفاده کردتاجلوی برگشتن جوش یا آکنه را بگیرد.حتی مصرف یکباردرهفته آن نیزفایده دارد.

ویزیت آنلاین

موارد استفاده

بنزوئیل پروکساید برای درمان موضعی آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط و همچنین عفونت های قارچی پوست به ویژه تینه آپدیس به کار می رود. در آکنه شدید این دارو را می توان به عنوان درمان کمکی همراه با آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی، فرآورده های اسید رتینوئیک و فرآورده های حاوی گوگرد اسیدسالیسیلیک به کار برد.

مکانیسم اثر

مکانسیم اصلی داروی موضعی بنزوئیل پروکساید اثر ضدباکتریال است.اما ثرات کمدولیتیک یا ازبین برنده جوشهای کوچک زیرپوستی هم دارد.درجوش یا آکنه مقاوم به درمان سدمقاومت را میشکند بنزوئیل پروکساید به آهستگی اکسیژن فعال را آزاد می کند و اثر ضد باکتری آن به همین دلیل می باشد. به علاوه این دارو تا حدی دارای اثر کراتولیتیک است که باعث از بین رفتن جوش چرکی و همچنین خشک و پوسته پوسته شدن پوست می شود. بنزوئیل پروکساید باعث بهبودی ضایعات التهابی و غیر التهابی آکنه نیز می شود.

عوارض جانبی

بنزوئیل پروکساید ندرتاً ممکن است باعث درماتیت تماسی آلرژیک (سوزش، خارش، تاول زدن، قرمزی شدید یا تورم پوست) تحریک دردناک پوست و بثورات پوستی شود در این صورت باید دفعات مصرف کاهش یافته و یا مصرف دارو موقتاً قطع شود تا هنگامی که تحریکات پوستی کاهش یابد. در صورت مصرف بیش از حد علایمی همچون سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، قرمزی یا تورم پوست ممکن است مشاهده شوند.

مقدار مصرف

برای بزرگسالان و کودکان با سن ۱۲ سال و بیشتر، روزانه ۲-۱ بار از ژل یا ۴-۱ بار از لوسیون و ترجیحاً پس از شستشوی پوست با آب و صابون مصرف می شود. بهتر است درمان با فرآورده های ضعیف تر شروع شود. ضایعه معمولاً طی ۶-۴ هفته بهبود قابل توجهی می یابد.

منبع :

drshizarpoor.ir

ویدیو پیشنهادی این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *