آکنه (علل و انواع آن), درمان آکنه

انواع درمان آکنه – درمان خوراکی

تاثیر آنتی بیوتیک های خوراکی (Oral antibiotics) در درمان آکنه
آنتی بیوتیک های خوراکی به صورت قرص و معمولا یکبار در روز مصرف می شوند. آنها به توقف رشد داخل به خارج P. Acnes (باکتری آکنه) کمک میکند.. همچنین آنتی بیوتیک ها دارای اثر ضد التهاب نیز هستند.

آنتی بیوتیک های خوراکی باید فقط برای یک دوره زمانی کوتاه (تا ۶ ماه) مورد استفاده قرار گیرند. اما مشخص شده است که حتی در همین دوره زمانی کوتاه آنتی بیوتیک ها عامل رشد سریع کلونی های مقاوم باکتری ها می باشند.

برخی از آنتی بیوتیک ها سبب ایجاد حساسیت به نور خورشید می شوند. تماس با نور خورشید می تواند سبب ایجاد نقاط قرمز روی پوست، خارش یا قرمزی پوست شود و این سبب شود تا به راحتی دچار سوختگی شوید. بنابراین شما نیاز به پوشیدن لباس های محافظ و عینک ضدآفتاب خواهید داشت.

تا زمانی که بدن به این دارو عادت کند، اثرات جانبی آن ممکن است شامل ناراحتی های معده، اسهال، حالت تهوع، سردرد، استفراغ، سرگیجه یا منگی باشد.

داروی Minocycline در بین آنتی بیوتیکهای خوراکی کمتر تجویز میشود. به دلیل اینکه یکسری نگرانی ها از جمله امکان ایجاد اثرات معکوس و منفی بر روی رنگدانه های پوست در مورد آن وجود دارد.
این دارو با نام های تجاری زیر عرضه شده است.
Vibramycin (doxycycline), Minocin (minocycline), Bactrim/Septra (co-trimoxazole AKA sulfamethoxazole-trimethoprim)

مصرف قرص های ضدبارداری در درمان آکنه
قرص های ضد بارداری دارای پروژسترون و استروژن هستند. قرص های ضد بارداری به کاهش سطح تستسترون که سبب کاهش شدت آکنه در زنان می شود کمک می کند. مطالعات انجام شده نشان دهنده کاهشی ۳۰-۶۰% (به طور میانگین) در این بیماری می باشد.
لازم است به این نکته توجه داشته باشید که مصرف سیگار به همراه داروهای ضد بارداری، خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
در مورد آکنه اثرات جانبی منفی و مثبتی در خصوص استفاده از قرص های ضد بارداری وجود دارد. با دکتر خود در خصوص اینکه آیا مصرف آ برای شما صحیح است یا نه صحبت کنید.
برخی از پزشکان معتقدند که مصرف همزمان قرص های بارداری و آنتی بیوتیکهای خوراکی برای درمان آکنه، سبب افزایش احتمال بارداری میشود و ممکن است خانمها در اثر مصرف همزمان این داروها باردار شوند. اما تحقیقات کامل و اثبات شده ای در این زمینه وجود ندارد. تنها اثرات اثبات شده برای داروی آنتی توبرکلوزیس (سل) مثل rifampin وجود دارد. این دارو با نام های تجاری زیر عرضه شده است.
Ortho Tri-Cyclen, Estrostep, Yaz
آنتی بیوتیک سدیم سولفاستامید (Sodium sulfacetamide)

سدیم سولفاستامید یک “سولفانامید” است که قبل از بوجود آمدن سایر آنتی بیوتیک ها و پنی سیلین یک داروی شگفت انگیز بوده است. این دارو هنوز به خاطر خاصیت آنتی بیوتیکش مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به صورت مالشی بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
سدیم سولفاستامید رشد باکتری آکنه را محدود می کند. این دارو همچنین دارای خاصیت ضد التهاب نیز می باشد. این دارو عوارض جانبی کمی دارد. در آزمون های بالینی اثرات جانبی در کمتر از ۲% بیماران تجربه شد. این اثرات جانبی شامل تحریک، گزش و سوختگی می باشد.
نام تجاری این دارو که در بازار موجود است، Klaron, Novacet, Sulfacet-R می باشد.

آنتی بیوتیک اسپیرونولاکتون (Spironolactone)
اسپیرونولاکتون داروی است که به صورت قرص و به منظور درمان بیماران مبتلا به hyperaldosteronism تجویز می شود. این دارو دارای سطح کم پتاسیم است و بیماران مبتلا به ادم (edema) از آن استفاده میکنند.
اسپیرونولاکتون یک مدر است که از قرار گرفتن پتاسیم در ادرار جلوگیری می کند و به عنوان یک بلاک کننده آندورژن جهت درمان آکنه و رشد زیاد مو در زنان مورد استفاده قرار میگیرد.
اثرات جانبی شامل ضعف عضلانی، درد یا کشیدگی، کمبود انرژی، کم اشتهایی، خونریزی های غیر معمول یا کبودی و … می باشند.
نام تجاری این آنتی بیوتیک Spironolactone, Aldactone می باشد.

ویزیت آنلاین

آنتی بیوتیک تازاروتن (Tazarotene)
این دارو با نام تجاری ” Tazorac” ساخته می شود. Tazorac یک ژل رتینویدی می باشد که دارای ۰٫۰۵ یا ۰٫۱ % tazarotene (یک مشتق ویتامین A) می باشد و معمولا یکبار در روز به پوست زده می شود. این دارو هم برای psoriasis و هم برای آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را همچنین می توان به همراه سایر داروهای مالشی نیز مورد استفاده قرار داد.
به نظر می رسد Tazarotene شبیه سایر رتینویدها التهاب را درمان کرده و به جلوگیری از مسدود شدن روزنه های کمک کند. آزمون ها نشان می دهند که طی ۱۲ هفته به طور میانگین یک بهبود ۵۰% در بیماری ایجاد می شود.
چون tazarotene مانند آکوتان یک رتینوید (مشتق ویتامین A) است، بنابراین به دلیل آسیب های بالقوه ای که ممکن است به جنین وارد شود زنان باردار نباید از این دارو استفاده نمایند.
در هنگام استعمال این دارو، باید از تماس با نور خورشید جلوگیری شود. در زمان استفاده از tazarotene باد و سرما ممکن است تحریک کننده باشند. در ۱۰-۳۰% از بیماران اثرات جانبی اتفاق می افتد و این اثرات شامل پوست اندازی، سوختگی، گزش، خشکی پوست، قرمزی و خارش می باشد.

ترتینوید (Tretinoin)
ممکن است که در منابع tretinoin را به صورت “Retin-A” (درمان چروک های پوستی) شنیده باشید. Tretinoinیک ترکیب از رتینویک اسید و اسید ویتامنین A است که با قدرت های مختلف به صورت کرم، ژل، و مایع برای مالیدن روی پوست عرضه می شود. این دارو به منظور درمان آکنه و همچنین درمان آسیب های پوستی ناشی از افتاب یا چروکیدگی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا یکبار در روز مورد استفاده قرار می گیرد.
این دارو انسداد فولیکول را برطرف کرده و روزنه ها را تمیز نگه می دارد. همچنین سرعت جایگرینی سلول های پوستی را افزایش داده و به کاهش التهاب نیز کمک می کند. مطالعه ای که بر روی Retin-A انجام شده نشان دهنده یک کاهش ۳۲-۴۵% در بیماری بود.
در زمان مصرف این دارو، تماس با نور خورشید به دلیل اینکه ممکن است به اشعه های آن حساس شده باشید باید به حداق برسد.
حتما قبل از استفاده از هر داروی دیگر به ویژه اگر آن دارو دارای سولفور، resorcinol یا salicylic acid باشد (به دلیل اینکه ترکیب آنها با یکدیگر ممکن است به شدت تحریک کننده باشد) با دکتر خود مشورت کنید.
اثرات جانبی مصرف این دارو شامل تحریک، تورم، روشن شدن پوست، افزایش درد آکنه، قرمزی زیاد پوست و تاول و تیرگی پوست است.
در بازار، این دارو را نامهای تجاری Retin-A, Retin-A Micro, Avita, Renova می توان یافت.

[post_series_block]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *